مادریار

مصرف انار در بارداری

فواید خوردن انار در دوران حاملگی

خانم ها باید از زمانی که متوجه می شوند باردار هستند باید سبک زندگی درستی را پیش بگیرند.مصرف میوه و سبزی شامل مصرف انار در بارداری،مصرف آجیل در این دوران حائز اهمیت است.مصرف انار در بارداری باعث زیباتر شدن فرزند می شود.مخصوصا اگر در سه ماه اول باشد.

خوردن میوه ها و سبزیجات در بارداری باعث می شود که کلسیم و آهن مورد نیاز بدن تامین گردد.مصرف سویا و شیر سویا نیز در بارداری توصیه می شود.

اما در این متن به خواص انار،فواید و خطرات مصرف انار در بارداری،میزان مجاز مصرف آن در بارداری و چگونگی استفاده از رب انار توضیح داده شده است.

بهتر است به جای مصرف کافئین و خوراکی های مضر از میوه ها به خصوص انار استفاده کنید.

خواص عمومی میوه انار

مصرف انار در بارداریکالری

مصرف روزانه انار می تواند 150 کالری به بدن برساند.

ویتامین k

هنگام زایمان بدن به ویتامین کا نیاز دارد تا کمتر دچار خونریزی های شدید بشود.پس بهتر است در طول بارداری از انار استفاده کنید تا به اندازه کافی ویتامین کا در بدن ذخیره داشته باشید.

پتاسیم

انار دارای پتاسیم است و بدن مادر را از درد های عضلانی نجات می دهد.

ویتامین سی

ویتامین سی موجود در انار به جذب آهن غذاهای دیگر در بدن کمک می کند و مادر و نوزاد را از خطر فقر آهن نجات می دهند.

  • فولات
  • مواد معدنی
  • آنتی اکسیدان
  • ویتامین دی
  • آهن
  • پروتیئن
  • کلسیم
  • ریزمغذی ها
  • فیبر
  • روی
  • منیزیم
  • منگنز
  • مس

 

سرشار از ویتامین C ، K و فولات و مواد معدنی مانند کلسیم،منیزیم،فسفر و پتاسیم است.در حقیقت پوست،غشا و دانه‌های خوراکی میوه مملو از آنتی‌اکسیدان (اسید الاژیک) است که به محافظت از پوست در برابر آسیب UV-A و UV-B و رنگدانه سازی پوست کمک می‌کند.

فواید مصرف انار در بارداری

آب و عصاره انار شامل مواد مغذی فراوانی است که می تواند مادر و جنین را راضی نگه دارد.چون شیرین است بیشتر مادران باردار علاقه به میل کردنش دارند.

ویتامین ها و مواد معدنی در انار برای بدن مادر و جنین سودمند است زیرا ویتامین های مورد نیاز را در بارداری حفظ می کند.

کاهش فقر آهن

مادر و جنین هر دو به میزان زیادی به آهن نیاز دارند به همین دلیل توصیه می شود که زنان سه ماه قبل از اقدام به بارداری قرص آهن مصرف کنند.کمبود آهن باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی از قبیل کم خونی در کودکان،بروز کم خونی در بارداری،نقص های مادر زادی،دیر حرف زدن و ضعف سیستم ایمنی مادر و نوزاد می شود.

بنابراین مصرف انار در بارداری به عنوان یک مکمل می تواند با ویتامین سی بالایی که دارد به جذب آهن مواد غذایی دیگر کمک کند.

روی و منیزیم موجود در انار به تولید سلول های قرمز خون کمک می کند.

سلامت سیستم گوارشی

مصرف انار در بارداری به سلامت نگه داشتن سیستم گوارشی کمک می کند و انار دارای فیبر بالایی است بنابراین از یبوست بارداری جلوگیری می کند و مصرف به اندازه آن منجر به بهبودی اسهال در دوران بارداری می گردد.

کمک به رشد مغز جنین و محافظت از جفت

رادیکال های آزاد همان سمومی هستند که باید از بدن دفع شوند در صورتی که مواد زائد از بدن خارج نشوند روی جفت تاثیر گذاشته و ممکن است مادر دچار مرده زایی گردد زیرا رادیکال های آزاد بر مغز اثر منفی دارد و می تواند از رشد و تکامل مغز جلوگیری کند.با مصرف روزانه انار می توانید رشد مغز جنین را بهبود دهید.

همچنین انار سرشار از آنتی اکسیدان و فولات است.فولات به رشد لوله های عصبی و سیستم عصبی بدن جنین کمک می کند.

کاهش درد ها و گرفتگی های عضلانی

یکی از عوارض بارداری گرفتگی و درد های عضلانی دست و پا می باشد.با مصرف پتاسیم می توانید از بروز چنین عارضه ای جلوگیری کنید.انار بهترین انتخاب در بین میوه ها برای دریافت پتاسیم مورد نیاز است.

پیشگیری از هیدراته شدن بدن مادر و جنین

همان طور که می دانید کمبود آب در بدن باعث کاهش اکسیژن و گردش خون می شود به این عارضه هیدراته شدن می گویند که منجر به سقط جنین نیز می شود.آب انار می تواند کمبود آب بدن مادر و بجه داخل شکمش را جبران کند.

مصرف انار در بارداریکاهش وزن

مادرانی که چاقی در بارداری  دارند بهتر است دانه های انار را میل کنند تا با کاهش وزن به دوران حاملگی خود کمک کنند.چاقی مادر خطرناک است و منجر به چاقی در کودکان،دیابت بارداری،پره اکلامپسی و … می گردد.آب انار چاق کننده می باشد.

تصفیه خون

مصرف انار در بارداری به تصفیه کبد و خون کمک می کند که منجر به سلامت جسمی بدن مادر می گردد.انار برای سلامت قلب مفید می باشد.

کاهش فشار خون

در سه ماه آخر توصیه می شود که از انار بیشتری استفاده کنید زیرا به تنظیم فشار خون و کم کردن خطر پره اکلامپسی کمک شایانی می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

وقتی با مصرف انار قلب،فشار خون،جذب آهن،انواع ویتامین ها و ریز مغذی را کنترل و تامین می شود ناخود آگاه سیستم ایمنی بدن تقویت می شود.ضعف سیستم ایمنی بدن برای بارداری خطرناک می باشد.

رشد و تقویت استخوان های جنین

انار به دلیل داشتن کلسیم می تواند به رشد استخوان های سالم و مستحکم کمک کند بنابراین از آن غافل نشوید.مادر تا پایان بارداری احتیاج به مصرف کلسیم دارد تا هم از استخوان های خود مراقبت کند و به جنین کمک کند تا استخوان بندی سالمی داشته باشد.

بهبود پوست

انار به دلیل داشتن ریز مغذی ها به پوست های خشک کمک و پوست را لطیف و نرم می کند.در بارداری پوست بدن خشک و شکننده می شود.با مصرف انار خارش پوست و خشکی آن را کاهش دهید.زیبایی و لطافت پوست مادر قطعا بر سلامت پوست نوزاد تاثیر مثبت می گذارد.

میزان مجاز مصرف انار در بارداری

نمی توان دستور داد که چند لیوان آب انار یا چند عدد انار را مجاز به خوردنش هستید.اما پزشکان توصیه می کنند که نباید در مصرف انار زیاده روی کنید زیرا با مشکلاتی مثل زایمان زود رس یا مرده زایی جنین روبه رو می شوید.اما روزی یک انار یا یک لیوان آب انار موردی ندارد.

بهبود یبوست بارداری

چون انار فیبر زیادی دارد با مصرف آن می توانید مانع از یبوست بارداری بشوید یا اینکه آن را کاهش دهید.فیبر برای دستگاه گوارش بسیار مفید می باشد.

کاهش تهوع

در سه ماهه اول بیشتر خانم ها دچار حالت تهوع و استفراغ درصبح می شوند.با خوردن آب انار در وعده صبحانه می توان مانع تهوع شد و وزن گیری جنین را نیز بهبود می بخشد.

 

خطرات مصرف انار در بارداری

آسیب مینای دندان

وقتی زن حامله می شود نیاز به کلسیم زیادی دارد و اگر سه ماه قبل از بارداری دارو های مکمل را دریافت نکرده باشید ممکن است با درد دندان مواجه شوید.مصرف بیش از حد از انار آسیب به مینای دندان ها را افزایش می دهد.

بهتر است قبل از مصرف انار کمی پنیر میل کنید و پس از آن هم حتما مسواک بزنید.اگر دندان درد دارید با مشورت پزشک انار بخورید.

کالری بیش از حد

انار مقدار زیادی کالری دارد این برای مادر و جنین خوب است اما اگر بیش از حد انار میل کنید کالری زیادی در بدن تجمع پیدا می کند که برای جنین خطر آفرین می باشد.

زایمان زود رس

مصرف زیاد انار،عصاره و یا آب آن می تواند منجر به انقباضات زود رس و زایمان بی موقع گردد.نباید انار را همراه با پوست های سفید داخلش میل کنید زیرا انقباضات را افزایش می دهد.

مواد نگه دارنده

آب انار را نباید از سوپر مارکت ها بخرید زیرا حاوی قند،رنگ مصنوعی و مواد نگه دارنده است.هر سه مورد بالا برای جنین خطرناک است و مانع رشد مناسب او خواهد شد.بهتر است آب انار را در منزل بگیرید و اگر ترش است کمی شکر یا بستنی به آن بیافزاید.

 

به طور کلی مصرف انار در بارداری در صورتی منجر به بروز مشکل می گردد که بیش از حد مجاز استفاده شود.در غیر این مورد هیچ عوارضی ندارد و به زنان آبستن توصیه اکید شده است که انار میل کنند.

تداخل دارویی

انار با داروهای رقیق کننده،فشار خون،استاتین و مهار کننده ها تداخل ایجاد میکند و نباید قبل یا بعد از مصرف دارو انار میل کنید.

کاهش شدید فشار خون

اگر برای تنظیم فشار خون از دارو استفاده می کنید نباید انار میل کنید زیرا انار هم فشار را پایین می آورد که دراین حالت با افت فشار روبه رو خواهید شد.افت فشار در دوران بارداری بسیار خطرناک می باشد.

مصرف انار در بارداریمصرف رب انار در بارداری

کاهش ویار بارداری

کسانی که ویار به خوردن گچ،مهر،زغال،خاک و برفک یخچال دارند باید رب انار میل کنند تا ویار به خوردن این چیزها از بین برود.می توانید رب انار را روی غذا یا هنگام پخت به غذا ها اضافه کنید.

نوزاد زیبا

از قدیم می گفته اند اگر کسی در سه ماهه اول یا شب جمعه انار بخورند کودکش زیبا می شود.بهتر است بدانید مصرف رب انار باعث زیبا تر شدن فرزند شما خواهد شد.پس برای خوردن رب انار در هر ماهی ازبارداری هستید تعلل نورزید.

در واقع با تغذیه سالم و مناسب در طول بارداری به داشتن نوزاد زیبا و سالم کمک می کنید.فقط انار نیست که کودک را زیبا می کند بلکه سبک زندگی درست همراه با تغذیه کامل و ورزش است که فرزند را قشنگ تر می کند.

 

در آخر

مصرف انار در بارداری ضروری است زیرا باعث بهبود عملکرد مغز و رشد سریع تر جنین می گردد.

انار حاوی مواد مغذی است و باید در رژیم غذایی زنان باردار قرار بگیرد.

این میوه صد دانه ای شیرین می تواند از عوارض و درد های بارداری کم کند.

آب انار بیشتر از خود انار خاصیت دارد.بهتر است در وعده صبحانه از آب انار میل کنید.

اگر گوشت می خورید آن را با دانه های انار و چند برگ نعناع میل کنید.

می توانید انار را در شیک ها و بستنی ها افزوده و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

بهتر است در بارداری از سالاد میوه استفاده کنید.هر دو روز یکبار از سالاد و دسرهای میوه ای که انار دارند میل کنید.سالاد میوه گوارش و اجابت مزاج را آسان می کند.

مصرف انار در بارداری مانع ازبروز عفونت ادراری می گردد.

هنگام خرید انار،باید انار های سنگین تر با پوست نازک تر را انتخاب کنید.زیرا سنگین تر ها پر آب تر هستند.

انار داری آنتی اکسیدان است.همان طور که مستحضر هستید آنتی اکسیدان ضد سرطان است.بنابراین اگر در فصل سرد سال که انار به ثمر می نشیند شما باردار نیستید از آب یا رب انار استفاده کنید.

در هر دوره ای از بارداری می توانید از انار استفاده کنید.

مصرف انار و بهبود قدرت باروری ارتباط مستقیم دارند.حتی بر تقویت قوای جنسی آقایان نیز موثر می باشد.

سدیم در انار بسیار کم می باشد و فشار خون را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

می توانید از دانه های انار در ژله نیز بهره ببرید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.