مادریار

وزن گیری جنین

هر آنچه برای افزایش وزن جنین لازم است انجام دهید

یکی از مهم ترین نکات در دوران بارداری وزن گیری جنین است.وزن گیری جنین به فاکتور های متفاوتی بستگی دارد.انواع خوراکی ها،ورزش،استراحت،خواب به اندازه و داشتن آرامش از دلایل زیاد شدن وزن کودک در کیسه آب می باشد.

چه فاکتور هایی باعث افزایش وزن جنین در دوران بارداری می شود؟

وزن گیری جنیندر مراقبت های هفتگی و ماهانه،هم چنین طی سونوگرافی های دوران بارداری پزشک از وزن جنین اطلاع پیدا می کند و به مادر نیز می گوید.گاهی اوقات وزن گیری جنین درست پیش نمی رود و مادر باید روند تغذیه ای خود را تغییر دهد تا جنین افزایش وزن پیدا کند.

وزن جنین در سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول بارداری اصلا جنین وزن خاصی پیدا نمی کند.اما همان وزنی هم که دارد از رشد استخوان،پوست و کمی گوشت است‌.
باید از اسیدفولیک،آهن،پروتئین،کلسیم،منیزیم،فیبر و دیگر منابع مغذی استفاده کنید.تا جنین از هر نظری رشد کافی داشته باشد.
نباید در سه ماهه اول از غذاهای بسیار چرب،پر نمک و یا شیرینی بیش از حد استفاده کنید.زیرا این مواد حاوی کالری زیادی هستند که برای رشد جنین مناسب نیستند.
در سه ماهه اول باید خیلی مراقب باشید تا خونریزی یا لکه بینی نداشته باشید.بهتر است از ویتامین ها،مواد معدنی،آهن و کلسیم بیشتری استفاده کنید تا علاوه بر رشد و وزن گیری به اندازه جنین،مانع از خونریزی نیز می شود.
در این سه ماه قلب،تمامی استخوان ها،گوشت و پوست به طور کامل شکل گرفته است.کم کم وزن جنین افزایش یافته و تغییرات ظاهری در شکم دیده می شود.

وضعیت وزن جنین در سه ماهه سوم چگونه است؟

پس از ۷ ماهگی دیگر جنین برای به دنیا آمدن آماده است. اما هر چه به پایان ۹ ماهگی نزدیک شوید برای زایمان بهتر است.زیرا جنین تا آخرین لحظه در شکم مادر در حال رشد و تکامل است.
در سه ماهه سوم تازه وزن گیری جنین آغاز می شود و زمان آن رسیده است که مادر جهت افزایش وزن کودک خود برنامه های جدیدی را شروع کند.
در کنار خوردن غذا ها نباید از تاثیر مکمل ها نیز غافل شوید.
در ماه هشتم به بعد پروتئین،فیبر،کلسیم و انواع ویتامین ها را بیشتر از قبل مصرف کنید.
سعی کنید گاهی از غذاها و خوراکی هایی میل کنید که برای درمان و پیشگیری از سوزش معده و سوء هاضمه مفید است.به دلیل افزایش حجم رحم و بزرگ شدن جنین فشار زیادی روی معده وجود دارد.بنابراین در این سه ماه ممکن است با مشکلات گوارشی رو به رو شوید.

جهت کاهش درد های معده بهتر است:

  • وعده های غذایی را زیاد کنید و حجم غذا را در هر وعده به حداقل برسانید.با این کار از حالت تهوع،استفراغ و تنگی نفس جلوگیری می کنید.
    برای درمان و پیشگیری از سوزش معده از مواد غذایی حاوی کافئین و قهوه خود داری کنید.
  • نوشابه،دلستر و آب گاز دار ننوشید.
  • از مرکبات استفاده نکنید.
  • لبنیات بدون لاکتوز و پروبیوتیک را در سبد غذایی تان قرار دهید.
  • از غذا هایی که طبع سرد دارند مثل هندوانه،گوجه فرنگی،مرغ و بادمجان کمتر استفاده کنید.
  • حبوبات را از ۲ الی ۳ روز قبل از مصرف خیس کنید و هر چند ساعت یکبار آب آن را عوض کنید.می توانید برای گرفتن نفخ حبوبات،آن ها را همراه کمی آویشن و زیره بپزید.
  • در ابتدای ۸ ماهگی نباید از تخم مرغ خام یا نپخته،پنیر و لبنیات پر چرب استفاده کنید.عواملی نیز وجود دارد که باعث کاهش وزن جنین می شود.

دو ماه آخر بارداری

دو ماه آخر بسیار حساس است و در وزن گیری جنین در این دو ماه است که تاثیر بسزایی دارد.بنابراین از کربوهیدرات های بیشتری استفاده کنید.سعی کنید مواد غذایی را با درصد چربی مناسب مصرف کنید و از غذا های بسیارچرب خود داری کنید.

مصرف میوه و سبزی و تاثیر آن در وزن گیری جنین

وزن گیری جنین
در ماه های آخر از سبزیجات و میوه هایی که غنی از ویتامین آ و سی هستند بیشتر از قبل میل کنید.سعی کنید که در هر فصلی از سال هستید،میوه های فصل را حتما بخورید.هر میوه ای یک ویتامین بخصوص دارد.میوه ها و سبزیجات خواص آنتی اکسیدان و ضد سرطان دارند.

آواکادو

آواکادو از میوه هایی است که بیشتر پزشکان جهت وزن گیری جنین در ماه آخر بارداری توصیه به مصرفش می کنند.

میوه های خشک

انواع میوه های خشک مثل سیب،به،انجیر،توت،پر هلو،زرد آلو و غیره در بازار موجود می باشند که در صورت در دسترس نبودن میوه های تازه می توانید از آن ها استفاده کنید.بعضی از میوه ها در صورت خشک بودن خواض برتری نسبت به میوه تازه دارند.میوه های خشک سرشار از ویتامین دی هستند و به دلیل تابش نور خورشید شیرین ترند.بنابراین برای وزن گیری جنین مناسب تر هستند.

مصرف آجیل در بارداری

مصرف آجیل در بارداری بسیار مهم است.هر نوع از آجیل ها یک خاصیت دارد و سرشار از مواد مغذی هستند.
بهترین آجیل در ماه آخر بادام درختی و بادام هندی است که در علم پزشکی و طب سنتی سفارش به مصرف آن شده است.
همچنین می توانید گردو میل کنید. زیرا خاصیت ضد سرطانی دارد و چربی حفظ شده در گردو باعث افزایش وزن جنین و تنظیم قند و فشار بارداری می شود.

آجیل برزیلی

آجیل برزیلی از پر خاصیت ترین مغز هاست که باعث افزایش وزن جنین در سه ماهه آخر بارداری می شود.

باید و نباید های مصرف آجیل در بارداری

استفاده از انواع آجیل باید بو نداده و بدون نمک باشد.زیرا طی فرایند بو دادن آجیل ها آن ها را قهوه ای می کنند که سرطان زاست.برای حفظ و نگه داری به آن ها مواد نگه دارنده می زنند که مضر است.برای خوشمزه تر شدن به مغز ها نمک اضافه می کنند که باعث بالا بردن قند و فشار مادر در بارداری می گردد که بسیار خطرناک است.

به فست فود نه بگویید

جهت وزن گیری جنین در سه ماهه آخر نباید از غذا های سرخ شده و فست فود زیاد استفاده کنید.بهتر است غذا هایی میل کنید که راحت الهضم باشند.خوراکی ها را آبپز شده مصرف کنید.مصرف فست فود را به بعد از بارداری موکول کنید چرا که باعث افزایش چربی خون و بالارفتن احتمال سقط جنین می شود.

تاثیر ورزش بر وزن گیری جنین

همان طور که تغذیه مناسب،سالم و به موقع برای زنان باردار جهت وزن گیری جنین بسیار حائز اهمیت است،ورزش نیز در دوران بارداری بسیار مهم و تاثیر گذار است.پس بهتر است بطور منظم و روزانه ورزش کنید. اما توجه داشته باشید که ورزش های سنگین و طولانی مدت ممکن است باعث خستگی مفرط شما و ایجاد خطر برای جنین شود.

انتخاب ورزش مناسب با شرایط

ورزش هایی همچون یوگا،پیاده روی،ورزش های مخصوص دوران بارداری و غیره نیز خیلی مهم است.

استراحت و خواب

زنان باردار باید به روند خواب و استراحت شان نیز توجه داشته باشند و برای داشتن خوابی آرام برنامه ریزی کنند.خواب به اندازه و استراحت کافی تاثیر مثبت روی وزن گیری جنین می گذارد.
به همین دلیل مادران باردار باید قبل از خواب از چای بابونه و انجام متد های ریلکسیشن استفاده کنند تا بهتر بخوابند.

برای اینکه در طول شب از خواب بیدار نشوید بهتر است:

تخلیه کامل مثانه

هنگام استفاده از سرویس بهداشتی مثانه را به طور کامل خالی کنید.می توانید کمی به جلو خم شوید تا ادرار به صورت کامل تخلیه شود.

مطالعه کتاب و خواب راحت

قبل از خواب کتاب بخوانید.این کار باعث می شود که زودتر بخوابید و به خواب عمیق فرو روید.

دمنوش میل کنید

از دمنوش های گیاهی مثل چای بابونه و یا گل گاو زبان همراه با کمی عسل یا نبات میل کنید.این دمنوش ها آرامش بخش هستند و شیرینی موجود در عسل و نبات به دل قوام می دهد و از خواب بیدار نمی شوید.

شیر گرم بنوشید

میتوانید از شیر گرم همراه کمی عسل استفاده کنید.شیر و عسل هر دو خاصیت ضد سرطانی دارند و جهت افزایش وزن جنین بسیار مفید می باشند.شیر باعث استحکام استخوان های جنین و ذخیره کلسیم در بدن مادر نیز می باشد.

وزن گیری جنین در ماه های بارداری

وزن گیری جنیندر ۸ هفتگی جنین ۴ گرم است.
در ۱۶ هفتگی جنین ۱۰۰ گرم می شود.
در ۴ ماهگی ۳۰۰ گرم و در ماه پنجم جنین به ۶۰۰ گرم می رسد.
وقتی جنین شش ماهه می شود ممکن تا یک کیلو و ۳۰۰ گرم نیز برسد.
در ۳۵ امین هفته جنین ۷ ماهه می شود و تا دو کیلو ۳۰۰ گرم وزن می گیرد.
در‌ماه هشتم اگر به اندازه کافی به تغذیه،خواب و ورزش توجه کرده باشید وزن گیری جنین به بالاترین حد خود می رسد و او ۳۴۰۰ گرم خواهد شد.
تا پایان نه ماهگی جنین ممکن است تا ۴۳۰۰ گرم هم برسد.

نکات قابل توجه

البته وزن هر جنین وابسته به تغذیه مناسب و سالمی است که مادر در طول بارداری خواهد داشت.
وزن گیری جنین ممکن است ارتباط کمی با ژنتیک و جثه والدین نیز داشته باشد.

تغییر سبک زندگی

با تغییر سبک زندگی می توانید کودک سالم تری به دنیا بیاورید.از الکل،دخانیات،فست فود،دود دست دوم و عدم تحرک پرهیز کنید.
برای اینکه بارداری سالم تری داشته باشید می توانید از گل های آپارتمانی که تمیز کننده هوا هستند مثل سانسوریا و گل های شمشیری نیز استفاده کنید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.