مادریار

رابطه جنسی در دوران بارداری

باید و نبایدهای رابطه زناشویی در دوران حاملگی

 

بسیاری از خانمهای باردار مخصوصا افرادی که پس از سال‌ها نازایی صاحب فرزند شده‌اند در دوران بارداری نگرانی های خاصی دارند.یکی از سؤالات رایجی که پرسیده می‌شود در مورد داشتن مقاربت در این دوران است.بعضی از زوج‌ها بدلیل همین نگرانی‌ها و ترس از صدمه به جنین ، از داشتن رابطه زناشویی خودداری می‌کنند و همین مسأله باعث ایجاد فاصله عاطفی بین آنها و مشکلات بعدی می‌شود.در این مسیر، مادریار، یک یاری مادرانه است تا شیرینی دوران بارداری را بیشتر تجربه کنید.

 

رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری

 

با وجود اینکه بارداری در چند ماه ابتدایی خود را نشان نمی‌دهد، اما تغییرات عمده‌ای در حال وقوع است که می‌تواند میل و رابطه جنسی را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است تمایلی به رابطه جنسی با همسر خود نداشته باشید زیرا:

  • به‌دلیل رشد جنین در بدنتان احساس خستگی مفرط دارید.
  • پستان‌ها در حال رشد هستند تا برای شیردهی آماده شوند، به همین دلیل دردناک‌اند، درست مانند زمان پیش از عادت ماهیانه
  • حالت تهوع و یا استفراغ دارید
  • از طرفی شاید واقعا تمایلات جنسی داشته باشید اما برخی از این عوارض بارداری به شما اجازه این کار را ندهند. پس به حرف بدنتان گوش کنید.

رابطه جنسی در سه‌ماهه دوم بارداری

رابطه جنسی در دوران بارداریآغاز سه ماهه دوم بارداری در برخی از بانوان باردار همراه با بازگشت انرژی و پایان تهوع است. خواهید دید که هورمون‌ها، پوست و موها را درخشان و لطیف کرده‌اند، به‌‌طوریکه دیگران نیز به این موضوع اشاره می‌کنند.

این مرحله از بارداری «گل کردن» نام دارد. شکم نمایان شده به‌طوریکه دیگران متوجه می‌شوند شما باردارید. بسیاری از بانوان از پشت سرگذاشتن سه ماهه اول بارداری و عبور از خطر سقط جنین، بسیار احساس خوبی دارند و در آرامش کامل و اعتماد به نفس این دوره را پشت سر می‌گذرانند.

با این حال در برخی از بانوان این دوره نیز همراه با حالت تهوع یا کاهش میل جنسی است. اگر شما نیز جز این دسته هستید، بهتر است سخت نگیرید، استراحت و مراقبت از خود می‌تواند به آرامش و احساس شما کمک کند.

سه ماهه دوم بارداری زمان انجام آزمایشات مختلف بارداری از جمله آمنیوسنتز و نمونه‌برداری از پرزهای جنینی است. به همین دلیل توصیه می‌شود تا چند روز پس از انجام این آزمایشات استراحت کرده و رابطه جنسی و زناشویی نداشته باشید.

 

رابطه جنسی در سه ماه سوم بارداری و رابطه جنسی در ماه نهم بارداری

 

با توجه به بزرگ‌تر شدن رحم در طی سه ماهه گذشته، شاید در حال حاضر احساس خستگی کنید. وزن اضافه‌ای که حمل می‌کنید، به‌علاوه تغییرات و مشکلات جسمانی بارداری مانند کمردرد، تورم دست و پا و مچ و سوزش سر دل یا ترش کردن، می‌توانند میل جنسی شما را سرکوب کنند.

جای نگرانی نیست، بهتر است به‌طور مرتب و مکرر درباره این احساسات و حالات خود با همسرتان گفتگو کنید. اما اگر احساس خوبی نسبت به شکم برآمده خود دارید و هنوز احساس جذاب بودن می‌کنید، می‌توانید با همسرتان رابطه جنسی خوبی داشته باشید. این حالت در افراد متفاوت است، بنابراین هرکاری که احساستان می‌گوید انجام دهید.

 

مدل های نزدیکی در دوران بارداری

 

در واقع طبق تحقیقات انجام شده بطور مخصوص پوزیشنی برای دوران بارداری وجود ندارد، با این حال پزشکان توصیه می کنن که از خوابیدن به پشت از هفته 20 بارداری به بعد بپرهیزید، چون باعث مداخله در جریان خون جفت می شود. در غیر این صورت با هر پوزیشنی که راحت تر هستید می‌توانید ادامه دهید. در زیر 8 مورد پوزیشن دوران بارداری با عکس را نشان می‌دهیم. شما بسته به شرایط خودتان و ماه بارداری و البته با مشورت پزشکتان پوزیشن رابطه جنسی مناسب خودتان را انتخاب کنید.

پوزیشن نزدیکی در بارداری: درازکش به پهلو

 

 2. كاهش تدريجي ميل جنسي با پيشرفت بارداري

به پهلو دراز بکشید و شریک شما کنار شما دراز بکشد و دخول از پشت در واژن انجام گیرد.
این پوزیشن برای سه ماهه سوم بارداری مناسب است و جزء بهترین پوزیشن برای ماه هشتم بارداری به حساب میاد. چون باعث می شود که فشاری روی شکم ایجاد نشود و از دخول های عمیق جلوگیری می کند به همین دلیل برای سرویکس حساس مناسب است.

 

مدل نزدیکی در بارداری: حالت V

 

 2. كاهش تدريجي ميل جنسي با پيشرفت بارداري

در این پوزیشن نزديكی در بارداری سرعت و عمق دخول را می توانید تغییر بدهید و هم چنین این پوزیشن نیازی به انرژی زیاد ندارد همچنین باعث صمیمیت بین شما و همسرتان می شود. برای اینکه به گردنتان آسیب نرسه بهتره که از بالشت استفاده کنید.

 

روش سوم نزدیکی در بارداری: زن در بالا

 

 2. كاهش تدريجي ميل جنسي با پيشرفت بارداري

پوزیشن زن در بالا در نزدیکی دوران بارداری باعث می شود که فشاری روی شکم شما ایجاد نشود و در طول نزدیکی دخول رو شما کنترل کنید.

 

پوزیشن زناشویی در بارداری روی لبه تخت

 

 2. كاهش تدريجي ميل جنسي با پيشرفت بارداري

برای دخول این پوزیشن نزدیکی در بارداری مانند عکس در کنار تخت دراز بکشید و پاهایتان را بالا قرار دهید. این پوزیشن به شما قابلیت تحرک لگن خود را می دهد تا بهترین حالت برای خودتان را انتخاب کنید. هم چنین وزن شما توسط تخت حمایت می شود. بعد از سه ماهه دوم بارداری بهتر است که از یک بالشت برای زیر پهلوها استفاده شود.

 

پوزیشن سجده برای نزدیکی در بارداری

 

 2. كاهش تدريجي ميل جنسي با پيشرفت بارداري

در این پوزیشن نزدیکی در بارداری دخول از پشت انجام می گیرد. پوزیشن سجده برای نزدیکی بارداری مناسب سه ماهه سوم است و باعث دخول عمیق هم می شود و فشاری روی مثانه و رحم ایجاد نمی کند. فقط توجه کنید که اگر این پوزيشن نزديکی در بارداری را در سه ماهه دوم انجام دادید حتما چند بالش زیر شکم خود قرار بدید.

 

پوزیشن Reverse cow girl برای نزدیکی در بارداری

 

 

 2. كاهش تدريجي ميل جنسي با پيشرفت بارداري

همسرتان روی کمر دراز بکشد و شما رو به انگشتان پای او قرار بگیرید. این نوع پوزیشن باعث ارگاسم های قوی تر می شود. مطلب ارگاسم چیست و چه تاثیری در رابطه جنسی دارد را بخوانید.

 

پوزیشن ایستاده در نزدیکی بارداری مقابل دیوار

 

 2. كاهش تدريجي ميل جنسي با پيشرفت بارداري

رو به روی دیوار بایستید و همسرتان از پشت دخول را انجام بدهد. در این پوزیشن فشار روی شکم و رحم وارد نمی شود.

 

 عدم دخول

 

در بعضی موارد به جای دخول می توان از راه های دیگری برای برقرای رابطه جنسی استفاده کرد مثل رابطه جنسی دهانی در بارداری و تحریک کلیتوریس که در بعضی موارد بهتر هم می باشد چون سرویکس در دوران بارداری حساس می شود. فقط هنگام رابطه دهانی در بارداری همسرتان نباید داخل دستگاه تناسلی شما فوت کند زیرا این کار باعث تشکیل حباب در رگ های خونی و آمبولی می شود.

 

 

تغییرات میل جنسی زوجین

 

 

تغییرات میل جنسی زنان باردار

 

رابطه جنسی در دوران بارداریتغییرات میل جنسی زنان باردار عموما از دو الگوی زیر پیروی می‌کند:

1. كاهش ميل جنسي در سه ماهه اول و سوم بارداري و افزايش آن در سه ماهه دوم

 

طي سه ماهه اول ممكن است دچار تهوع و ضعف باشيد. طي سه ماهه سوم ممكن است افزايش وزن، بزرگ شدن شكم و حساسيت سينه ها و ساير مشكلات باعث شوند كمتر ميل به تماس جنسي داشته باشيد. اين حالت طبيعي است. در مورد حس خود با همسرتان صحبت كنيد و سعي كنيد راهي بيابيد كه براي هر دوي شما رضايت بخش باشد.

بارداري در بعضي زنان باعث افزايش ميل جنسي مي شود. فارغ شدن از نگراني در مورد احتمال بارداري به برخي از زنان احساس رهايي مي بخشد. در برخي موارد، یک زن در دوران بارداري است كه براي اولين بار به اوج لذت جنسي مي‌رسد و يا چند بار اوج لذت را تجربه مي‌كند. اين موضوع به دليل افزايش فعاليت هومورني و بيشتر شدن گردش خون لگن است.

2. كاهش تدريجي ميل جنسي با پيشرفت بارداري

برخي زنان فكر مي‌كنند كه بدليل افزايش اندازه و تغييرات جسماني ناشي از بارداري، جذابيت خود را از دست داده اند. ممكن است بعد از مقاربت احساس گرفتگي در شكم يا حساس شدن ناراحت كننده در سينه‌ها داشته باشند. در مورد اين احساسات خود با همسرتان صحبت كنيد، درک متقابل و محبت مي‌تواند به زوجین شما كمک كند.

تغییرات میل جنسی پدر در بارداری

 

بارداري مي تواند موجب تغيير در ميل جنسي همسر شود. بعضي از مردان خانم باردار خود را جذابتر از هر وقت ديگر مي بينند و گروهي ديگر از شدت نگراني براي سلامت مادر و جنين تمايلات جنسي خود را سركوب كرده يا اصلا آنرا احساس نمي كنند. در هر صورت صحبت كردن مي تواند باعث شود تا تغيير در رفتارها براي طرف مقابل قابل درک شود.

موارد منع رابطه جنسی در بارداری

در صورتی که محدودیت‌های زیر را دارید، لازم هنگام برقراری رابطه جنسی محتاطانه عمل کنید و پیش از هر چیز با پزشک خود مشورت کنید.

  • داشتن سابقه سقط یا زایمان زودرس
  • داشتن سابقه فشار خون بارداری
  • خون ریزی یا پارگی کیسه آب
  • تعداد زایمان متعدد
  • نارسایی دهانه رحم
  • داشتن سابقه انقباضات رحمی
  • چهار تا شش هفته آخر بارداری

ارگاسم در بارداری

 

در دوران بارداری بدلیل افزایش فشار خون در واژن رسیدن به ارگاسم آسان تر است. برخی خانم ها شدید ترین و لذت بخش ترین ارگاسم زندگی را در دوران بارداری تجربه کرده اند. ولی آیا ارگاسم می تواند برای جنین ایجاد مشکل کند؟ در صورت نداشتن مشکل خاص، ارگاسم هیچ ضرری برای جنین ندارد اما در اواخر بارداری ارگاسم موجب ترشح هورمن هایی مانند اکسی‌توسین می شود که به تسهیل زایمان کمک می کند و همچنین در برخی بارداری های پرخطر ارگاسم بدلیل ایجاد انقباضات می تواند برای بارداری خطر ساز باشد. پس در این مواقع ارگاسم می تواند ایجاد مشکل کند.

 

فواید روانی رابطه جنسی در بارداری

برخی از تحقیقات روانشناسی در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ ادعا می‌کنند که داشتن روابط جنسی برای زنان حامله مفید است. این تحقیقات به طور خاص اشاره دارد داشتن فعالیت جنسی در دوران حاملگی و احساس رضایت از آن در ارتباط با احساس شادی از حامله شدن است. همچنین مقاربت جنسی به عنوان یک راه برای القاء زایمان پیشنهاد می‌شود.

 

 بهبود اعتماد به نفس

 

رابطه جنسی در دوران بارداری می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در افراد شود که علت آن هم رابطه صمیمانه بین زوجین می باشد. تغییرات فیزیکی در بدن خانم ها در دوران بارداری بسیار زیاد اتفاق می افتد . در نتیجه احتمال این که آن ها احساس پیری کنند، افزایش می یابد اما رابطه جنسی باعث می شود که آن ها هنوز احساس جذابیت داشته باشند. افزایش میل جنسی باعث افزایش اعتماد به نفس و تفکرات مثبت در مورد خود فرد خواهد شد.

 

برخی دیگر از مزایای برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری

1- رابطه جنسی باعث می شود راحت تر بخوابید

هر مرحله از بارداری می‌تواند بر خواب مادر اثر بگذارد. تکرر ادرار از سه ماهه اول تا سوم ادامه دارد و میتواند باعث شود، مادر راحت نخوابد. رابطه جنسی می‌تواند راه‌حل خواب ناراحت باشد زیرا بلافاصله بعد از ارگاسم، پرولاکتین ترشح می‌شود که به احساس آرامش و خواب آلودگی مادر کمک می‌کند و باعث می‌شود مادر صبح را با انرژی شروع کند.

 

2- رابطه جنسی منظم سیستم ایمنی را تقویت می کند

تحقیقات نشان داده است که افرادی که رابطه جنسی منظم دارند کمتر بیمار می‌شوند. زنان باردار در حال حاضر سیستم ایمنی سرکوب شده دارند. رابطه جنسی آنتی‌بادی‌ها را افزایش می‌دهد و می‌تواند سرماخوردگی را از شما دور کند.

 

3- عضلات کف لگن با رابطه جنسی تقویت می شود

بسیاری از زنان هستند که با عطسه، خنده یا تعجب ممکن است به طور غیرمنتظر نشت ادرار داشته باشند. کف لگن شما مکانی برای نگه داشتن همه اعضای لگن از جمله مثانه است. یکی از راه‌های تقویت کگل برقراری رابطه جنسی است. کگل عضلات ماهیچه‌های کف لگن است که می‌تواند از جریان ادرار جلوگیری کند. رسیدن به ارگاسم باعث انقباض این عضلات می‌شود که خود تمرینی به حساب می‌آید.

 

4-رابطه جنسی می‌تواند مانع بروز درد شود

برخی از زنان در طول روز مدام روی تخت دراز می‌کشند زیرا به هیچ عنوان احساس راحتی نمی‌کنند. رشد سریع رحم می‌تواند اثری منحصر به فرد در بدن به جا بگذارد که گاهی اوقات باعث درد می‌شود. با این حال رابطه جنسی می‌تواند مانع بروز درد شود. اکسی‌توسین یا همان هورمون عشق حین ارگاسم ترشح می‌شود و می‌تواند تحمل درد را بیشتر کند.

 

5- رابطه جنسی باعث بهتر شدن خلق و خو می شود

گاهی اوقات بارداری سخت است. خستگی و عوارض بارداری می‌تواند خلق و خوی مادر را تحت تاثیر قرار دهد اما رسیدن به ارگاسم در طول رابطه جنسی می‌تواند با آزاد کردن اندورفین به تقویت خلق و خو کمک کند. اکسی توسین آزاد شده باعث رشد دلبستگی و نزدیکی بین پدرو مادر می‌شود و موجبات شادی بیشتر را فراهم می‌کند.

6- رابطه جنسی باعث کاهش فشار خون می شود

رژیم غذایی مناسب کمک زیادی به حفظ فشار خون سالم در دوران بارداری می‌کند اما مشخص شده است که رابطه جنسی در بارداری در کاهش فشار خون سیستولیک بسیار موثر است. نگهداشتن فشار خون در محدوده سالم می‌تواند به معنای بارداری کم خطر و نوزاد سالم است.

 

7- رابطه جنسی باعث بهبود کنترل ادرار می شود

 

ممکن است که در دوران بارداری دچار تکرر ادرار شوید و یا بی اختیاری ادرار را تجربه کنید. مخصوصا زمان هایی که می خواهید سرفه یا عطسه کنید. رابطه جنسی می تواند به انقباض عضلات ادراری در این شرایط کمک کند، آن ها را قوی می سازد و تنظیم جریان ادرار را به کار می اندازد.

 

8-رابطه جنسی باعث بهبود ریکاوری بعد از زایمان می شود

 

رابطه جنسی در دوران بارداری باعث می شود که ماهیچه های رحمی برای تولد نوزاد آماده شوند. در نتیجه سرعت ریکاوری بعد از زایمان افزایش پیدا می کند. اگر نمی توانید تمرینات مربوط به تقویت رحم را انجام دهید، می توانید با برقراری رابطه جنسی به تقویت آن ها بپردازید.

 

9- رابطه جنسی باعث زایمان راحت می شود

 

همانطور که گفتیم رابطه جنسی منظم در دوران بارداری ، به بهبود عضلات رحمی کمک می کند و دهانه رحم را باز نگه می دارد. در نتیجه عاملی برای بهبود زایمان طبیعی می باشد و این پروسه را راحت تر می کند . بعضی از پزشکان پیشنهاد می کنند که نزدیک به تاریخ زایمان رابطه جنسی داشته باشید.

 

 

درد حین رابطه جنسی در بارداری

 

درد موقع فعالیت جنسی به چند دلیل ایجاد میشود

 

  1. اولا به دلیل کاهش میل جنسی ممکن است دیواره واژن لغزندگی لازم را نداشته باشد.
  2. ممکن است عفونت مجاری ادراری یا واژینیت باعث تحریک پذیری و التهاب بافت ناحیه ولو و واژن شده و باعث درد حین رابطه جنسی شود.
  3. سوم پرخونی رحم و واژن و لگن در دوران بارداری باعث میشود پس از نزدیکی و ارگاسم ، کرامپ و دردهایی شبیه به قاعدگی در لگن ایجاد شود که معمولا ظرف یک دو روز برطرف میشوند . در صورت داشتن درد حتما با پزشک متخصص زنان خود مشکل را مطرح کنید.

 

در نهایت

 

در طول رابطه و یا فقط بعد از رابطه جنسی یا ارگاسم دقایقی اگر احساس ناراحتی کنید، طبیعی است اما اگر بعد از چند دقیقه احساس درد از بین نرفت، یا اگر بعد از مقاربت دچار درد یا خونریزی شده اید، با مراقب خود تماس بگیرید.

هر زمان که سؤال یا نگرانی درباره مسائل جنسی دارید، دریغ نکنید و با پزشک یا ماما صحبت کنید، به ویژه اگر مطمئن نیستید که آیا نیاز دارید که در مورد ایمنی کودک نگرانی داشته باشید یا خیر. اگر به شما گفته می شود که از داشتن رابطه جنسی جلوگیری کنید، دقیق اطمینان حاصل کنید که آیا شما باید از دخول یا ارگاسم یا هر دو ، اجتناب کنید یا خیر.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.