مادریار

هفته بیست و سوم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 23 حاملگی بدانید

وضعیت بدن مادر در هفته بیست و سوم بارداری

هفته بیست و سوم بارداری

در هفته بیست و سوم بارداری اندکی از نیمه دوره بارداری شما گذشته است. اکنون شما ۵ ماهه باردار هستید. از این هفته به بعد همراه با بزرگ شدن شکمتان، ممکن است  پا و مچ پای شما متورم شود.

در هفته بیست و سوم بارداری، ۵ تا ۷ کیلوگرم افزایش وزن خواهید داشت. این افزایش وزن باعث بروز ترک پوستی در شکم، ران‌ها و سینه شما می‌شود. بالا رفتن وزن قطعاً در این هفته برای مادر ضروری است. این وزن اضافی به رشد کودک کمک می‌کند و انرژی لازم را برای دوران شیردهی شما نیز فراهم می‌کند.

احتمال دارد سینه‌های شما در این هفته تولید آغوز را آغاز کنند. آغوز شکل اولیه شیر مادر است که کمی غلیظ‌تر از چیزی است که پس از تولد تولید می‌شود. عدم تولید آغوز طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ ممکن است آغوز تا زمان زایمان ظاهر نشود.

به دلیل ترشح هورمون‌های بارداری و خستگی ناشی از آن، امکان دارد بسیاری از مادران باردار، کم‌حافظه شوند. این موضوع جای نگرانی ندارد. زیرا بعد از تولد کودکتان، حافظه‌تان به حالت اولیه برمی‌گردد. برای جلوگیری از این مشکل، توصیه می‌شود روزانه در برنامه غذایی‌تان، امگا 3 مصرف کنید.

اگر ترشحات واژینال شفاف یا زردرنگ دارید که بوی خفیفی دارد، نگران نشوید؛ این اتفاق طبیعی است. درصورتی‌که رنگ یا بوی این ترشحات تغییر قابل‌توجهی داشته باشد، ممکن است دچار عفونت شده باشید و باید این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید.

ممکن است کمردرد در هفته بیست و سوم بارداری ادامه پیدا کند، زیرا شکم بزرگ می‌شود و مفاصل شما به‌منظور آماده شدن برای زایمان نرم‌تر می‌شوند. ستون فقرات شما در پایین کمر، احتمالاً به‌صورت منحنی درمیاید که به شما امکان می‌دهد درحالی‌که وزن کودک در حال رشد خود را کنترل می‌کنید، تعادل خود را نیز حفظ کنید.

 

وضعیت جنین در هفته بیست و سوم بارداری

هفته بیست و سوم بارداری

در هفته بیست و سوم بارداری، کودک شما حدود ۵۰۰ گرم وزن و ۲۸/۹ سانتی‌متر قد دارد. او تقریباً به‌اندازه یک بلال است.

از این هفته جنین به‌سرعت شروع به رشد می‌کند.

این هفته نقطه عطف شکل‌گیری حواس پنج‌گانه کودکتان است. حس شنوایی و تعادل که هر دو توسط گوش داخلی کنترل می‌شوند، در این زمان شروع به رشد کرده‌اند.

کودک شما در این هفته قدرت آنالیز صداهای خارج را دارد و به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

اکنون، دهان و بینی جنین به‌طور کامل شکل‌گرفته و سیستم‌های عصبی و عضلات او به‌اندازه کافی رشد کرده‌اند. او می‌تواند مایع آمنیوتیک را قورت دهد و سپس به‌آرامی توسط کلیه‌ها آن را دفع کند.

در این هفته چشم‌های جنین به‌اندازه کافی رشد کرده و شروع به پلک زدن می‌کند. البته رنگ‌دانه‌های عنبیه هنوز شکل نگرفته‌اند و رشد همچنان ادامه دارد.

سوراخ‌های بینی جنین در این زمان بازشده و می‌تواند نفس بکشد اما ریه‌هایش به زمان بیشتری برای تکامل نیاز دارد.

 

علائم مادر در هفته بیست و سوم بارداری

 

گرفتگی بینی و خرناس

هفته بیست و سوم بارداری

تشدید احتقان بینی، مسئله شایع در مادران باردار است. این مشکل می‌تواند منجر به خروپف شود. درصورتی‌که خروپف موجب ایجاد اختلال در خواب شما یا همسرتان می‌شود، بهتر است یک دستگاه مرطوب‌کننده در اتاق‌خوابتان داشته باشید.

تورم مچ پا و پاها

با گردش خون ضعیف در پاهای شما، ممکن است مچ پا و پاهایتان بیشتر از حد معمول ورم کند. این مشکل در روزهای گرم بیشتر می‌شود. به‌منظور افزایش گردش خون، سعی کنید به‌طور مرتب ورزش کنید، کفش‌های راحت بپوشید و روزانه مقدار زیادی آب بنوشید.

در صورت بیش‌ازحد بودن تورم، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

افزایش اشتها

غذاهای سبک و سالم در اطراف خود داشته باشید. دسترسی آسان به میان وعده‌های سالم، دوری از چیپس یا آب‌نبات را آسان‌تر می‌کند. وعده‌های غذایی کوچک و منظم احتمال کاهش انرژی، سوءهاضمه و سوزش معده را کم می‌کنند.

تغییرات حجم خون مادر

افزایش جریان خون در مادران باردار، باعث افزایش میزان ادرار آن‌ها می‌شود. همچنین به‌احتمال‌زیاد سبب افزایش ترشحات واژن آن‌ها هم خواهد شد. این حالت کاملاً طبیعی است. مگر اینکه خونریزی بزرگی به وجود آید و یا احساس ناراحتی شدیدی در قسمت شکم خود کنید. در صورت بروز درد و خونریزی، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

نفخ

هفته بیست و سوم بارداری

ترشح هورمون پروژسترون در بارداری، سبب کم شدن هضم غذا توسط دستگاه گوارش می‌شود. ازاین‌رو شما احساس پر بودن و نفخ می‌کنید.

این موضوع ممکن است برای شما آزاردهنده باشد. نوشیدن مقدار زیادی آب در روز و مصرف غذاهای فیبردار می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را کاهش دهد.

تنگی نفس

با رشد جنین و بزرگ‌تر شدن رحم، سایراندام‌های بدن نیز شروع به بزرگ‌تر شدن می‌کنند.

با بزرگ‌تر شدن دنده‌ها، حجم ریه افزایش پیدا کرده، دنده ها به سمت بالا و بیرون حرکت می‌کنند. بنابراین جای کمتری برای نفس کشیدن عمیق وجود دارد. به همین علت، مادر دچار احساس تنگی نفس می‌شود و حتی می‌تواند صدای نفس‌های خود را به خوبی بشنود.

ورزش‌ها و تمرین‌های ملایم، به‌خصوص یوگا یک پیشنهاد بسیار خوب است که نه‌تنها برای بهبود تناسب‌اندام شما مناسب است، بلکه تکنیک‌های تنفس عمیق را نیز به شما تدریس می‌کنند.

 

نکات قابل توجه هفته بیست و سوم بارداری

 

تغذیه در هفته بیست و سوم بارداری

هفته بیست و سوم بارداری

مصرف سبزی برای هفته بیست و سوم بارداری بسیار توصیه می‌شود و به کمک آن، همه مواد مغذی لازم برای خود و کودکتان را دریافت می‌کنید. مصرف پروتئین در طول حاملگی ضروری است. اگر گیاهخوار هستید علاوه بر تخم‌مرغ و فرآورده‌های لبنی، می‌توانید غذاهای گیاهی مانند لوبیا، سویا، کره بادام‌زمینی و نان غلات مصرف کنید.

کلسیم را می‌توانید از فرآورده‌های لبنی تأمین کنید. اگر لبنیات نمی‌خورید می‌توانید مقدار زیادی سبزی‌های برگ سبز مانند برگ شلغم، بروکلی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم‌بلبلی،برگ درخت خردل و شیر سویای کلسیم‌دار استفاده کنید.

ورزش در هفته بیست و سوم بارداری

ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی دراین هفته کمک زیادی به کاهش دردهای بارداری می‌کند و باعث تسهیل زایمان نیز می‌شود.

اغلب متخصصان بر این باورند که ورزش کردن علاوه بر کاهش ناراحتی‌ها و دردهای بارداری برای جلوگیری از بیماری‌های حاد مانند دیابت بارداری، بسیار مفید است. سعی کنید روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

از ورزش‌های سنگین در این هفته خودداری کنید.

آزمایش در هفته بیست و سوم بارداری

در این هفته اگر ازنظر پزشکی مشکلی نداشته باشید به‌احتمال‌زیاد سونوگرافی برای شما تجویز نمی‌شود. اما یک آزمایش خون از شما گرفته می‌شود تا میزان آلفافتوپرونئین و گنادوتروپین خون شما سنجیده شود. این آزمایش مشخص می‌کند که آیا جنین دچار سندرم داون یا نقص لوله عصبی هست یا خیر.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.