مادریار

هفته بیست و هشتم بارداری

آنچه باید در هفته 28 حاملگی بدانید

 

اندازه رحم در هفته بیست و هشتم بارداری تقریبا هفت سانت بالای ناف قرار می گیرد.هر هفته حدود یک سانتی متر به اندازه رحم اضافه می شود،شما شش ماهتان است و در اوایل هفت ماهگی هستید.

ما قرار است در این متن شما را با وضعیت بدن مادر و جنین در هفته بیست و هشتم بارداری آشنا کنیم.نوع تغذیه،مشکلات،علائم،نکات قابل توجه و موارد دیگری که باید مد نظر داشته باشید را برای شما فراهم آورده ایم.در هفته بیست و هشتم بارداری نیاز به یک سری سونوگرافی و آزمایشات دارید که در طول متن خدمتتان عرض میکنیم.

 وضعیت شما در هفته بیست و هشتم بارداری

 

شما بطور عادی در بارداری از 11 تا 14 کیلو اضافه وزن پیدا می کنید.اما برای اینکه با وزن ایده آل یا حداقل نزدیک آن وارد بارداری شوید،قبل از بارداری باید ورزش کنید و رژیم غذایی سالم در پیش بگیرید .

وزن 11 تا14 کیلو در هفته بیست و هشتم بارداری شامل وزن جدید ،غدد شیری،رحم بزرگ شده،مواد مغذی ذخیره شده،جفت،میزان خون اضافه شده ومایع سلولی تشکیل می شود.ممکن است دچار یبوست شوید.

برای درمان یبوست از موادغذایی با فیبر بالا مثل:

نان جو،لوبیا،پالس،جو دو سراستفاده کنید.

مایعات زیادی بنوشید.

ورزش و پیاده روی را ترک نکنید.(اگر هنگام پیاده روی سر گیجه دارید آب بنوشید تا رفع شود).

به علت میزان بالای هورمون های بارداری شما ممکن است،دچار گرفتگی بینی شوید.از نوشیدن قهوه و کافئین خودداری کنید،چون ممکن است به عارضه سندرم پای بی قرار کمک کند.

 

وضعیت جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

 

فرزند شما در حال رشد و تکامل می باشد،به طور منظم میخوابد و بیدار می شود،دارای تنفس منظم است،بعضی اوقات خمیازه می کشد.در هفته بیست و هشتم بارداری ریه ها هنوز به تکامل خود ادامه می دهد،موهای سر و ابروهای جنین شما درحال ضخیم تر شدن و بلندتر شدن است.گاهی می چرخد و سر خود را پایین نگه می داردکه مادر دچار درد لگن می شودوضعیت جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

 

حرکات جنین

جنین در هفته بیست و هشتم بارداری بسیار فعال است،لگد می زند،با آرنج به رحم مادر ضربه می زند،دست و پاهای خود را میکشد.

برای خودم حرکات فرزندم بسیار لذت بخش بود و با اینکه تقریبا چهار سال از آن می گذرد هنوز یاد و خاطره اش برایم جالب است.

نگران نباشید اگر حرکات کم شد،کافی است یک چیز شیرین بخورید،به پهلوی چپ دراز بکشید.حرکات را بشمارید،اگر تکانی احساس نکردید،به متخصص اطلاع دهید.

شما میتوانید با صحبت کردن،آواز خواندن برای کودک دلبندتان با او ارتباط برقرار کنید.

تحقیقات نشان داده است که کودک با شنیدن صدای مادر و پدر ضربان قلب کندتری دارد.آرامش می گیرد. کودک شما میخوابد.حتی رویا هم می بیند.

فرزند شما اگر پسر باشد در هفته بیست و هشتم بارداری،بیضه هایش کامل می شود،لایه های چربی در روی بدن او در حال شکل گیری است.مغز جنین چین میخورد وشیار های نازکی روی مغز او تشکیل می شود از این پس او باهوش تر شده است.

علائم هفته بیست و هشتم بارداری

 

  • سوءهاضمه
  • دشوار بودن کارهای منزل
  • کمردرد
  • سوزش معده
  • خستگی
  • یبوست
  • تکرار ادرار
  • ورم پا
  • گرفتگی عضلات ساق پا
  • تغییرات در خلق و خو
  • انقباضات رحم 

نکات قابل توجه در هفته بیست و  هشتم بارداری

 

در هفته بیست و هشتم بارداری پزشک یک سونوگرافی تجویز می کند.اگر RHخون مادر منفی باشد و با RHخون نوزاد که مثبت است تداخل ایجاد کند، بدن شروع به تولید پادتن می کند. بنابراین پزشک داروی روگام را برای مادر تجویز می کند اما اگر پدر هم دارای RHخون منفی باشد مشکلی ایجاد نمی شود.

اگر دچار علائمی مثل :

  • سردرد
  • تهوع واستفراغ
  • حساسیت به لمس
  • تورم ناگهانی دست وصورت
  • درد در ناحیه سمت راست دنده ها
  • مشکل و تغییرات بینایی (تاری دید،جرقه زدن چشم ) داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا برای مادر و جنین خطر آفرین می باشد.

پزشک شما برای اطمینان خاطر از عدم دفع پروتئین آزمایش ادرار تجویز می کند و همچنین طول رحم را اندازه گیری می کند و شما را از رشد جنین باخبر می کند.همچنین برای مطمئن بودن سلامت مادر و کودک آزمایش ایدز،قند خون و سفلیس می گیرد .

به اندازه کافی استراحت کنید و برای بهبود یبوست به جای سه وعده شش وعده غذای کوچک داشته باشید. از ایستادن های طولانی بپرهیزید،غذاهای حاوی کلسم بیشتری مصرف کنید و اگر پزشک اجازه  می دهد روزانه پیاده روی کنید. از نوشیدن نوشابه و غذاهای دارای ادویه زیاد بپرهیزید.

برای کم تر شدن کمردرد حرکات ورزشی مناسب هفته بیست و هشتم بارداری را تمرین کنید.از دستمال معمولی یا پدهای مخصوص برای سینه استفاده کنید چون ممکن است دچار ترشحات از پستان شده باشید.(از پوستتان مراقبت کنید و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید .)

با یک برس نرم مانند برس کودکان تمام اندام های خود را به غیر از سینه ها ماساژ دهید (ممکن است با کشیدن برس روی سینه ها به پوست نازک آن محدوده آسیب بزنید.)بعد از ماساژ دادن بدن خود حتما دوش آب گرم بگیرید تا پوست مرده  بریزد و پوست تازه ای بروید.

 

مسافرت رفتن در هفته بیست و هشتم بارداری

 به نظر خودتان مجاز به مسافرت رفتن هستید؟

اینکه در چه شرایطی هستید، با چه وسیله ای قصد سفر دارید (هواپیما، قطار، کشتی، اتومبیل…) و در چندمین هفته از باردای هستیددر امکان مسافرت شما نقش دارد.مواردی همچون لکه بینی ،سابقه سقط و طول مسافت،همه این شرایط برای مسافرت رفتن مهم هستند. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

از خوردن شیرینی جات و نمک زیاد بپرهیزید. درغیر این صورت دچار چاقی و اضافه وزن و یا فشار خون شوید.

ورزش و نرمش را زیر نظر پزشک انجام دهید تا با مشکلات چاقی روبرو نشوید.

گاهی خانم ها با مشکل مسومیت بارداری می شوند، اگر علائمی مثل :

  • تاری دید
  • ورم ناگهانی صورت
  • اضافه وزن شدید و ناگهانی

حتما به پزشک مراجعه کنید .

شما در حالت عادی باید 200 کالری در روز مصرف کنید اما اگر ورزش های بارداری را انجام می دهید 150 کالری بیشتر نیاز دارید .

گاهی در هفته بیست و هشتم بارداری مادران دچار فشار خون بالا می شوند. فشار خون مادر روی نوزاد و روی کبد و کلیه اثر خود را می گذارد.اگر درمان نشود منجر به پره اکلامسپی می شود.(جای نگرانی نیست بابالا رفتن فشار خون آن را با پزشک در میان بگذارید)طی مصرف دارو،پزشک مشکل را برطرف می کند،اما توجه کنید که بدون مشورت پزشک دارو را قطع نکنید.

ممکن است وقتی عطسه می کنید،احساس درد داشته باشید و یا وقتی راه می روید از شدت درد لگن و پا لنگ بزنید. اینها علائم بیماری SPD(سیمفیزیس پوبیس) است.

این عارضه به دنبال تغییرات هورمونی منجر به آسب در لگن می شود،

در صورت مشاهده چنین علائمی:

1.هنگام پایین آمدن از تختخواب پاهایتان را نزدیک بهم نگهدارید.

2.به پهلو دراز بکشید.

3.بین پاها یک بالش کوچک قرار دهید.

4.کفش راحت بپوشید.

5.از انجام کارهای منزل بپرهیزید.

6.در این دوران آب گرم بنوشید.

7.کمر بند طبی استفاده کنید (البته زیر نظر پزشک)

8.در این دوران طب سوزنی و فیزیوتراپی مفید است.

در هفته بیست و هشتم بارداری ممکن است دچار زایمان زودرس شوید.اگر یکی از این علائم را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  1. انقباضات رحمی
  2. لکه بینی
  3. خونریزی واژینال
  4. فشار غیر معمولی درد لگن کمردرد شدید
  5. دردهای شبکه قائدگی
  6. رقیق شدن حجم ترشحات واژن
  7. تغییر رنگ ترشحات واژن(صورتی یا قهوه ای روشن)

ماست را به برنامه غذایی اضافه کنید.زیرا دارای کلسم ،چربی کم و پروتئین است. داخل ماست باکتری های زنده و مفید است.که به رشد نوزاد کمک می کند ،سیستم عصبی را تقویت می کند.از رشد باکتری های مضر جلو گیری می کند.

کمتر از گوشت و بیشتر از سبزیجات،میوه ها،حبوبات،غلات و ماکارانی استفاده کنید. غذاهای شبیه نان سفید،نوشابه و کیک و غذاهای که شامل کربوهیدرات هستند خودداری کنید.

تغذیه در هفته بیست و هشتم بارداری

گاهی مادران باردار دچار ترش کردن معده می شوند.

بهتر است برای درمان ترش کردن به موارد زیر توجه فرمایید:

1.لباس تنگ نپوشید.

2.با مشورت پزشک دارو مصرف کنید.

3.روحیه شادی داشته باشید.

4.سر تختخواب را 15cm بالا ببیرید.

5.بعد از مصرف غذا تا دوساعت دراز نکشید و خم نشوید.

6.آهسته غذا بخورید وکامل آنها را بجوید.

7.آدامس بجوید.

8.از خوردن غذاهای داغ و پر ادویه بپرهیزید.تغذیه

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.