مادریار

هفته بیست و دوم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 22 حاملگی بدانید

بدن مادر در هفته بیست و دوم بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

در هفته بیست و دوم بارداری شما ۴ ماه و ۴ هفته باردار هستید. بعد از یک هفته شما ۵ ماهه می‌شوید. به‌احتمال زیاد پزشک از شما می‌خواهد که حدود ۰٫۵ کیلو یا کمی بیشتر، در این هفته افزایش وزن داشته باشید. برای این منظور، روزانه باید ۳۰۰ کالری اضافی مصرف کنید.

در این هفته، شکم شما در حدود ۲۰ تا ۲۴ سانتی‌متر از ابتدای استخوان لگن تا بالای رحم قرار دارد.

بیشتر مادران، حرکات کودک خود را بین هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری حس می‌کنند. قوی بودن این تکان‌ها به وزن قبل از بارداری شما و وضعیت کودک شما بستگی دارد.

اندازه پستان‌های شما باز هم بزرگ‌تر خواهد شد و احتمالاً در این هفته شروع به تولید آغوز کند. این مادهٔ چرب سرشار از مواد مغذی است و اولین شیر شما برای کودکتان خواهد بود.

به جهت افزایش حجم ریه‌ها، قفسه سینه‌تان کمی بزرگ‌شده است. این تغییرات بعد از زایمان به حالت عادی بازمی‌گردد. امکان دارد که از این هفته برای شما، کمردرد، ترشحات واژن و خونریزی لثه اتفاق بیفتد. علاوه بر این‌ها در برخی از خانم‌ها به دلیل کشیدگی پوست، ترک‌هایی بر روی پوست شکم، باسن و ران‌ها ظاهر می‌شود.

دمای بدنتان در این هفته و کل دوران حاملگی بالاست، بنابراین برای داشتن خوابی آرام سعی کنید هوای اتاق‌خوابتان را خنک نگه‌دارید.

 

وضعیت جنین در هفته بیست و دوم بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

کودک شما اکنون مثل یه عروسک کوچک است. او ۲۷٫۸ سانتی‌متر قد و حدود ۴۳۰ گرم وزن دارد.

پوست جنین تا زمانی که به‌اندازه کافی وزن اضافه کند چروکیده به نظر می‌رسد.

موهای نرمی به نام لانوگو  سر و بدن او را پوشانده است. ابروها و پلک‌های چشمان جنین در هفته بیست و دوم در جایگاه مناسب خود قرارگرفته‌اند.

لوزالمعده جنین (که برای تولید هورمون‌ها بخصوص انسولین ضروری هست) به‌سرعت در حال رشد است.

اکنون ضربان قلب جنین به‌قدری قوی شده که با گوشی طبی می‌توانید به‌راحتی آن را بشنوید.

حس چشایی جنین پیشرفت کرده و می‌تواند طعم‌های مختلف را تشخیص می‌دهد.

لثه جنین در حال رشد جوانه‌های دندانی است و برای رشد دندان بعد از تولد، خود را آماده می‌کند.

 

علائم هفته بیست و دوم بارداری

 

تورم پا

رباط‌های سست باعث بزرگ‌تر شدن پاهای شما می‌شوند و و ممکن است پاهایتان ۰٫۵ تا ۱ سایز بزرگ‌تر شوند.

در طول روز پاها را استراحت دهید. بهترین راه این است که دراز بکشید و پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. با این کار، مایعی که در پاها جمع شده است در تمام بدن پخش می‌شود.

پس از ماساژ با روغن، پاها را در آب گرم قرار دهید.

وریدهای واریسی

هفته بیست و دوم بارداری

افزایش جریان خون در دوران بارداری موجب واریسی شدن وریدها می‌شود. این وریدها در ساق پا، بازوها و تنه ظاهر می‌شوند. برای مقابله با این مشکل، هر زمان که می‌توانید پاهای خود را بالا نگه‌دارید. همچنین می‌توانید از جوراب واریس نیز استفاده کنید.

عفونت مثانه

حدود ۱۰ درصد از مادران دچار عفونت ادراری می‌شوند که در اکثر آنان این عفونت مثانه است و خودش را با آزمایش ادرار نشان می‌دهد. نشانه‌های این عفونت، سوزش و درد در هنگام ادرار کردن و تکرر ادرار است. این مشکل به‌راحتی با مصرف آنتی‌بیوتیک رفع می‌شود و جای نگرانی وجود ندارد.

اما درصورتی‌که مورد درمان واقع نشود باعث بروز مشکلات جدی‌تری همچون عفونت کلیه‌ها می‌شود.عفونت کلیه علاوه بر بروز مشکل برای مادر، سلامت جنین را نیز به خطر می‌اندازد.

عفونت مثانه با علائم دیگری همچون ادرار خونی، تب، تهوع و استفراغ و کمردرد شدید همراه است.

هموروئید یا بواسیر

هموروئیدها، وریدهای دردناک و متورم اطراف مقعد هستند و ازجمله شکایات شایع دوران بارداری به شمار می‌آیند. این مشکل به دلیل فشار بیش‌ازحد رحم در حال رشد، روی مقعد ایجاد می‌شود. هورمون‌های بارداری و تنش‌ها نیز می‌تواند منجر به بروز هموروئید شود.

مصرف زیاد مایعات و غذاهای سرشار از فیبر می‌تواند مانع از بروز هموروئید یا بواسیر در هفته بیست و دوم بارداری به بعد شود. سعی کنید روزانه حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب و ۲۰ تا ۲۵ گرم فیبر غذایی  مصرف کنید. ورزش نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

نوک و هاله‌ی سینه‌ی بزرگ‌تر و تیره‌تر

ممکن است متوجه شوید که نوک سینه و ناحیه رنگی اطراف آن بزرگ‌تر و پررنگ‌تر شده‌اند.

برآمدگی کوچک در هاله نوک سینه، که به‌عنوان تورم مونتگومری شناخته‌شده است، غده‌های چربی سازی هستند که با باکتری مبارزه می‌کنند و پوست را چرب می‌کنند. برخی از مادران باردار نیز، متوجه رگه‌های مشهود بر روی سینه می‌شوند.

 

نکات قابل توجه هفته بیست و دوم بارداری

 

تغذیه در هفته بیست و دوم بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

تغذیه در هفته بیست و دوم بارداری مستقیماً روی اضافه‌وزن شما در دوران حاملگی و بعدازآن تأثیر خواهد گذاشت. شما به کالری و مواد مغذی برای رشد کودکتان نیاز دارید.

سعی کنید از چربی‌های غیراشباع استفاده کنید مثل روغن ذرت و روغن‌زیتون.

از مصرف موادی همچون غذاهای فرآوری شده، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، نوشابه‌ها، طعم‌دهنده‌ها، شیر غیرپاستوریزه و غذاهای بسیار چرب و پرنمک پرهیز کنید. در این دوران، برنامه غذایی سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین و آنتی‌اکسیدان بسیار توصیه می‌شود و از ابتلای نوزاد  به برخی بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

در دوران بارداری شما بیشتر در معرض ابتلا به مسمومیت غذایی به دلیل تغییر متابولیسم بدنتان هستید، بنابراین کاملاً گوشت را بپزید.

ورزش در هفته بیست و دوم بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

در این دوره از بارداری‌تان سعی در کاهش وزن نداشته باشید زیرا  دریافت مواد مغذی برای کودک شما بسیار ضروری است.

در این هفته‌ها ورزش‌های سنگین را کنار بگذارید و ورزش‌هایی مانند شنا و پیاده‌روی انجام دهید. این نوع فعالیت‌ها علاوه بر کاهش دردهای عضلانی و درد پا و کمر به راحت شدن زایمانتان نیز کمک می‌کند.

تمرین‌های کگل جهت کنترل ادرار در طول بارداری و پس از زایمان بسیار کمک‌کننده است. همچنین این تمرین‌های ورزشی در درمان بواسیر هم مؤثر بوده و سبب تقویت ماهیچه مهبل شده و رابطه‌ی جنسی را لذت‌بخش تر می‌سازند.

دیابت بارداری زنگ خطر هفته بیست و دوم بارداری

در هفته بیست و دوم بارداری، احتمال دارد پزشک شما غربالگری دیابت را برایتان تجویز کند. در مادران باردار با ریسک خطر پایین، ممکن است این تست بین هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری انجام  شود.

در مرحله نخست آزمایش گلوکز خون، شما شربت شیرینی را نوشیده و پس از ۱ ساعت قند خون شما تست می‌شود.

استفاده از لباس مناسب در هفته بیست و دوم بارداری

در هفته بیست و دوم بارداری و به‌طورکلی در دوران حاملگی از پوشش‌های زبر و خشن استفاده نکنید. زیرا باعث به وجود آمدن مشکلات پوستی به‌خصوص اگزما در ناحیه چین‌ها می‌شود.

بهتر است لباستان از جنس کتان باشد که بافت نرم‌تری دارد. همچنین توصیه می‌شود از لباس‌های تیره‌رنگ استفاده نکنید تا چرک شدن لباس زودتر مشخص شده و تهویه هوا نیز بهتر انجام گیرد.

از سینه‌بندهای تنگ که باعث جلوگیری از رشد غدد شیری می‌شود استفاده نکنید. سوتین‌های یکسره‌ که حالت ارتجاعی دارند پیشنهاد می شود.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.