مادریار

هفته بیست و پنجم بارداری

آنچه باید در هفته 25 حاملگی بدانید

بدن مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری حدود ۶ ماه از بارداری شما سپری‌شده و به‌پایان سه ماهه دوم بارداری خود نزدیک شده‌اید.

شکم شما تقریباً به‌اندازه یک توپ بسکتبال است و دیگر نمی‌توانید مانند گذشته به‌سرعت حرکت کنید.

موهایتان به دلیل ترشح هورمون های بارداری ممکن است درخشان‌تر از قبل به نظر برسد و موهای زائد نیز ضخیم‌تر می‌شوند.

بارداری در این هفته علائم و عوارض شایعی دارد که شناخت آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بهتر با این عوارض کنار بیایید و با شرایط جدید سازگار شوید.

در این زمان، به دلیل فشار اضافی روی سیستم گردش خون، بسیاری از بافت‌های بدن شما ورم خواهند کرد. سعی کنید به‌جای خوابیدن روی پشتتان، به پهلوی چپ بخوابید. رحم سنگین شما ممکن است روی رگ‌های مهمی که به جفت و جنین اکسیژن‌رسانی می‌کند فشار وارد کند.

درصورتی‌که انقباضات کاذب براکستون هیکس رحم را در طول این هفته تجربه کردید، به یاد داشته باشید که تغییر وضعیت بدن، نوشیدن آب یا استراحت می‌تواند این انقباضات را آرام کند ولی اگر این انقباضات ادامه پیداکرده و شدیدتر شد، باید این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید.

احتمال دارد از هفته بیست و پنجم بارداری به بعد، متوجه تغییرات ظاهری در بدن خود، مانند تیره شدن نوک سینه‌ها، افزایش ترک‌های پوستی، لکه‌های پوستی تیره روی صورت و یک ردیف مو که از ناف به سمت خط موی شرمگاهی ادامه می‌یابد، شوید.

 

وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری، کودک شما حدود۶۶۰ گرم وزن و34 سانتی‌متر قد دارد. وزن او در انتهای این هفته به حدود ۷۰۰ گرم می‌رسد.

در این هفته دوره‌های خواب‌وبیداری کودکتان منظم شده است و در هنگام خواب چشم‌های خود را می‌بندد.

اکنون موهای کودک شما در حال رشد هستند و اگر قادر بودید او را ببینید، می‌توانستید رنگ و بافت موهای او را تشخیص بدهید.

جنین هنوز لاغر و نحیف بوده اما رفته‌رفته سرعت وزن گیری او افزایش پیدا می‌کند تا جایی که در هفته‌های آینده ۲ تا ۳ کیلو وزن می‌گیرد.

در این هفته گیرنده‌های حسی اطراف دهان جنین آمادگی بیشتری برای گرفتن نوک پستان مادر در هنگام تولد پیدا می‌کند.

به‌مرورزمان پوست چروکیده جنین شروع به صاف شدن می‌کند و بیشتر از قبل شبیه یک نوزاد تازه متولدشده می‌شود.

 

علائم هفته بیست و پنجم بارداری

 

مشکلات خواب

هفته بیست و پنجم بارداری

با بزرگ‌تر شدن کودک و تغییرات بدنی و با افزایش ضربه‌های شکمتان, ممکن است با مشکلات خواب در هفته بیست و پنجم بارداری همراه باشد. و ازآنجایی‌که استراحت کافی برایتان مهم است، باید سعی کنید خواب آرامی داشته باشید. برای کمک به خواب رفتن در شب، بهتر است با زانوهای جمع شده به پهلوی چپ بخوابید، از بالش برای قرار گرفتن در وضعیت راحت استفاده کنید و سر خود را در بلندی قرار دهید.

توجه داشته باشید که به پشت خوابیدن، باعث فشار به رحم و پایین‌تنه می‌شود و خون را به قلب و همچنین جفت بازمی‌گرداند. پس سعی کنید به‌جای به پشت خوابیدن، به پهلوی چپ بخوابید.

سوزش معده

سوزش سر دل برای مادران باردار، طبیعی اما ناراحت‌کننده است. برای کاهش سوزش معده، سعی کنید از مصرف مواد غذایی محرک مانند غذاهای ادویه‌دار، اسیدی و نوشیدنی‌های گازدار پرهیز کنید. همچنین مراقب میزان اضافه‌وزنتان باشید. افزایش وزن بیش‌ازحد، برای شما و کودکتان خوب نیست.

رگهای عنکبوتی

هفته بیست و پنجم بارداری

در این هفته ممکن است رگ‌های نازک قرمزی روی سینه‌تان ظاهر شود که آنها را رگ‌های عنکبوتی می‌نامند.

بدن شما در طول حاملگی به علت افزایش نیاز به اکسیژن، ۱۰ درصد بیشتر خون تولید می‌کند و این خون اضافی باعث می‌شود رگ‌ها از زیرپوست مشخص‌تر باشند. رگ‌های عنکبوتی در مادرانی که پوست ظریفی دارند بیشتر به چشم می‌خورد.

ضخیم‌تر شدن موها

تغییرات هورمونی  باعث می‌شود ریزش موهای شما کم‌تر از حالت معمولی بشود. ازاین‌رو موهای شما پرپشت‌تر و درخشان‌تر از همیشه به نظر می‌رسند. تا جایی که می‌توانید از پرپشتی موهای خود لذت ببرید، چراکه پس از زایمان، موهای اضافی خواهند ریخت.

خون‌ریزی لثه‌ها

احتمال دارد در این هفته به دلیل مشکلات هورمونی، دچار خونریزی لثه شوید. برای پیشگیری از این عارضه به ‌سلامت دندان‌های خود، بیشتر از قبل توجه داشته باشید. روزانه دو بار دندان‌های خود را مسواک بزنید و به‌طور مرتب آنها را تمیز کنید. در صورت بروز مشکل با پزشک خود صحبت کنید.

 

نکات مورد توجه هفته بیست و پنجم بارداری

 

تغذیه در هفته بیست و پنجم بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری، بسیار توصیه می‌شود شلغم مصرف کنید. شلغم سرشار از ویتامین A,B,C و حاوی فسفر، کلسیم، پتاسیم، ید و گوگرد است. خوردن شربت شلغم در دوران بارداری باعث رشد کودک، محکم شدن استخوان، زود به راه افتادن، زود حرف زدن و مقاومت در برابر بیماری‌ها می‌شود.

همچنین از مواد غذایی کلسیم‌دار نیز غافل نشوید. با مصرف بیشتر مواد سرشار از کلسیم، کودک شما هرروز قوی‌تر از قبل می‌شود. اگر مصرف کلسیم‌تان کم است، احتمال دارد کودک شما در آینده به پوکی استخوان دچار شود. بنابراین از مصرف کلسیم کافی اطمینان حاصل کنید.

ورزش در هفته بیست و پنجم بارداری

با پیشرفت بارداری، راه رفتن و دویدن خود را سبک‌تر کنید. به علت به هم ریختن وضعیت تعادلتان، جستن و پریدن را کم کرده و یا به‌کلی فراموش کنید. اگر مجبور به پریدن از روی چیزی شدید، احتیاط لازم را داشته باشید و با دقت بیشتری این کار را انجام دهید. در این زمان ورزش‌هایی که احتیاج به تغییر جهت ناگهانی و یا جستن دارند، می‌توانند باعث بروز خطر شوند.

یوگا و همچنین ماساژ درمانی قبل از زایمان می‌تواند افسردگی، اضطراب و کمردرد و پادرد را در مادرانی که نشانه‌های افسردگی دارند، کاهش دهد.

نشانه‌های زایمان زودرس از هفته بیست و پنجم بارداری

از این هفته به بعد احتمال دارد هرلحظه کودک شما چشم به جهان بگشاید. به همین دلیل باید با علائم زایمان زودرس آشنایی پیدا کنید.

انقباضات منظم به مدت یک ساعت (چهار انقباض یا بیشتر در هر ۲۰ دقیقه یا وجود هشت انقباض در یک ساعت) که حتی پس از نوشیدن یک لیوان آب و استراحت کردن هم قطع نمی‌شوند. وجود دردهای مشابه گرفتگی شکم در قاعدگی که ممکن است با اسهال همراه شود، احساس فشار در لگن خاصره یا زیر شکم، وجود درد مبهم در لگن یا زیر شکم، احساس ناخوشایند مانند احساس تب که قابل توضیح نیست و اگر روی شکمتان را فشار بدهید، احساس درد و آسیب‌دیدگی می‌کنید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.