مادریار

هفته اول بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 1 حاملگی بدانید

بدن شما در هفته اول بارداری

 

مادر عزیز، به مسیر هیجان انگیز و معجزه آسای بارداری تان که رسما از این هفته آغاز می شود، خوش آمدید.به شما تبریک میگوییم و آرزوی سفری خوشایند  از همین هفته ی اول بارداری برایتان داریم.

سفر چالشی مادران باردار معمولا 280 روز  یا چهل هفته طول میکشد که  از شروع آخرین دوره ی قاعدگی محاسبه می شود و  به همین دلیل هفته ی اول بارداری علی رغم اینکه هنوز لقاح صورت نگرفته است ، بخشی از بارداری چهل هفته ای شما محسوب می شود.

در آغاز این دوره شما آخرین چرخه ی قاعدگی خود را گذرانده اید و تا آغاز  چرخه ی بعدی ، از بارداری خود مطلع نمی شوید.

در واقع شما در روزهای مشخصی از هر دوره ی قاعدگی تان می توانید باردار شوید که حدود 14 روز قبل از شروع دوره ی بعدی قاعدگی می باشد.

تخمک در این زمان از تخمدان خارج می شود و بعد از تخمک گذاری، از طریق لوله های رحمی به رحم حمل میشود و حدود 4 تا 5 روز پس از تخمک گذاری ، به رحم می رسد. تغییر ترشحات در دهانه رحم از نشانه‌های زمان تخمک‌گذاری است و با فاصله گرفتن از زمان تخمک گذاری این ترشحات بیشتر می شنود که نشان دهنده ی افزایش سطح هورمون ” استروژن” در بدن بوده و احتمال حاملگی را افزایش میدهد.

 

 

وضعیت جنین در هفته  اول  بارداری:

هفته اول بارداری

در صورتی که یک سلول اسپرم  در قسمت دوم لوله ی فالوپ با تخمک  برخورد کرده و آن را بارور کند ، لقاح انجام شده و شما باردار می شوید. سلول تخم تقسیم و جنین “بلاستوسیت” نامیده می‌شود که قسمت بیرونی بلاستوسیت، جفت محسوب شده و به دیواره ی رحم وصل می شود و در طول مدت بارداری جنین را تغذیه میکند. قسمت داخلی بلاستوسیت به رویان تبدیل می‌شود که این تبدیل در هفته دوم بارداری اتفاق می‌افتد.

علائم هفته اول بارداری:

در این هفته بدلیل اینکه هنوز بارداری شما قطعی نشده است ، علائم و نشانه های واضحی را حس نخواهید کرد و بیشتر  علائم با زمان قاعدگی شما مشترک هستند همچون:

  • تغییرات هورمونی 

در هفته اول بارداری ترشح هورمون پروژسترون و استروژن که از مهم ترین هورمون های زنانه هستند، افزایش می یابد و همچنین هورمون HCG که عامل ایجاد خط دوم در تست بارداری ادراری (بیبی چک) است، تقریبا هر دو یا سه روز دو برابر می شود.

  • حساسیت پستان ها 

تغییرات هورمونی هفته ی اول بارداری ممکن است باعث درد و سفتی پستان ها شود که دقیقا مشابه دردهای دوران قاعدگی شماست و بعنوان سومین نشانه ی بارداری بعد از قطع پریودی و حالت تهوع در هفته های اول شناخته شده است.

  • سردرد  در هفته 

در صورتیکه در حال ترک سیگار و دخانیات هستید ممکن است سردردهایی را در این دوران تجربه کنید و یا اگر سابقه ی سردردهای میگرنی دارید ، سردرد در هفته اول بارداری تشدید می شود. کم آبی و یا نوسانات فشار خون نیز میتوانند از عوامل سردردهای ابتدا و یا طول دوران بارداری باشند.

اما عمده ترین دلیل سردرد در هفته اول بارداری تغییرات هورمونی طبیعی این دوره و  افزایش جریان خون در بدن است.

  • حالت تهوع

در هفته اول بارداری به ندرت حالت تهوع احساس می شود چرا که هنوز به طور قطع بارداری تثبیت نشده است. معمولا حالت تهوع شایع بارداری بین هفته ی پنج الی پانزده بارداری اتفاق می افتد. یکی از اصلی ترین علل بروز حالت تهوع در تازه مادران باردار افزایش هورمون استروژن در بدن است.

  • خونریزی واژینال

خونریزی های هفته ی اول و دوم  بارداری ممکن است در بسیاری از موارد از علائم طبیعی باروری تخمک در رحم مادر باشد و خطری نداشته باشد. اما لازم است جهت معاینه و اطمینان از سلامت خود و “رویان” تازه تشکیل شده، حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.چراکه خونریزی در اوایل دوران بارداری ممکن است بدلیل سقط جنین یا بروز حاملگی خارج از  رحم اتفاق بیفتد.

  • بی حالی و خواب آلودگی

وقتی که باردار می شوید ، انرژی زیادی برای تشکیل جفت و سیستم پشتیبانی از جنین مصرف می شود. این اتفاقات می تواند شما را از فعالیت های عادی روزانه بازدارد و  باعث خستگی شایع بارداری شوند.

فرض کنید به یک راهپیمایی طولانی مدت می روید ، در حالیکه کوله پشتی را حمل میکنید که هر روز سنگین تر می شود. این خلاصه ی دوران بارداری شماست که  قطعا کار سختی است و   به همین دلیل خستگی یکی از شایع ترین علائم بارداری است که تقریبا در همه ی مادران تجربه می شود.

  • افزایش دمای بدن

اگر از دماسنج برای اندازه گیری دمای صبح گاهی بدن تان  استفاده میکنید، احتمالا متوجه می شوید که دمای بدن تان حدود 1 درجه  بالا می رود و در ادامه ی بارداری افزایش میابد. این امر دائمی نیست و بعد از بدنیا آمدن نوزادتان از بین خواهد رفت.

 

نکات قابل توجه در هفته ی اول بارداری:

 

  1. مصرف فولیک اسید را ادامه دهید

 

بدن شما به تنهایی قادر نیست آمادگی لازم برای ایجاد و رشد جنین را پیدا کند و برای این امر به مواد مغذی نیاز دارد.

شما میتوانید با مصرف روزانه 400 میلی گرم اسید فولیک بدن خود را برای جنین تان آماده کنید.

تحقیقات نشان داده است مصرف فولیک اسید ، بویژه اگر در ماه های قبل از بارداری آغاز شود، برای سلامت مادر و جنین خیلی موثر خواهد بود. همچنین خطراتی مانند نقایص مادرزادی قلب، دیابت حاملگی و زایمان زودرس را کاهش میدهد.

 

  1. با دکترتان در مورد مصرف داروها و ویتامین ها صحبت کنید

 

اگر به هر دلیلی از داروهای گیاهی استفاده میکنید ، در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید که کدام یک بی خطر هستند و کدامشان می توانند سلامت شما و جنین را تهدید کند.

از آنجا که گیاهان دارویی مورد تایید سازمان غذا و دارو نیستند و امنیت آنها بطور کامل شناخته نشده است، می توانند در دوران بارداری خطرآفرین باشند.

  1. سیگار کشیدن و مصرف الکل را ترک کنید

هفته اول بارداری

هرگز برای ترک عادات غلط و مضر دیر نیست. چراکه سیگار کشیدن و مصرف الکل می تواند از باروری شما جلوگیری کند و یا در دوران بارداری به سلامت جنین شما آسیب بزند.

استعمال دخانیات احتمال حاملگی خارج از رحم را افزایش میدهد. همچنین عوارض خطرناکی همچون کاشت غیرطبیعی یا جدا شدن زودرس جفت، پارگی زودرس غشاها و یا زایمان زودرس خواهد داشت.

  1. سعی کنید آرامش داشته باشید

 

با توجه به شناختی که از خود دارید، هرکاری که برای حفظ آرامش تان لازم است  انجام دهید. یوگا ، مدیتیشن ، مطالعه  یا شنا و …. می تواند به شما کمک کند.

بر اساس مطالعات انجام شده، زنانی که بیشترین میزان آنزیم مربوط به استرس یعنی “آلفا آمیلاز” را دارند، 29% کمتر از افرادی که کمترین میزان این آنزیم را دارند باردار میشوند.

5. معده درد در هفته اول بارداری را جدی بگیرید

 

در هفته های اول بارداری دریچه ی بین مری و معده تحت تاثیر افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون ، شل می شود که این امر باعث برگشت اسید معده به مری و احساس درد و سوزش در معده می شود.همچنین مصرف انواع ویتامین ها در اوایل بارداری می تواند باعث بروز درد معده شود.

البته دردهای شایع معده در دوران بارداری، در ماه های آخر بیشتر اتفاق می افتد که نتیجه ی افزایش حجم رحم و فشار جنین به معده و روده است. اما اگر معده درد در هفته اول بارداری شدید و غیرقابل تحمل بود بهتر است حتما برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.