مادریار

رابطه عاطفی مادر و نوزاد

عوامل ایجاد دلبستگی مادر به نوزاد و راه های تقویت عاطفه مادری

 

رابطه عاطفی مادر و نوزاد طی چند روز اول پس از تولد ایجاد می شود.البته ممکن است برقراری این ارتباط کمی بیشتر هم طول بکشد،که این بستگی به توجه و مراقبت بیشتر از کودک دارد.هر قدر بیشتر به کودک و صدای گریه او توجه کنید، بیشتر متوجه منظور کودک می شوید.در این صورت تعامل با او راحت تر و لذت بخش تر خواهد شد.

مادرانی که تازه زایمان کرده اند ابتدا باید کارهایی انجام دهند که باعث شادی و آرامش خودشان می شود و بعد از آن به پیوند رابطه عاطفی  مادر و نوزاد توجه کنند.

بعضی از مادران خیلی سریع با نوزادان ارتباط نمی گیرند.نباید خیلی ناراحت  و نگران باشید،گذشت زمان خودش مشکل را حل می کند.

فقط مادران نیستند که باید با نوزاد رابطه عاطفی داشته باشند بلکه پدران نیز وظایفی دارند که بهتر است برای شناخت بهتر فرزندشان پیوند عاطفی بین خود و نوزادان برقرار کنند.

رابطه عاطفی مادر و نوزادچه کار کنیم که زودتر به نوزاد خود دلبسته و وابسته شویم؟

  • مدام با او حرف بزنید.
  • هنگام صحبت کردن به چشمانش خیره شوید
  • مستقیم به چشمانش نگاه کنید.
  • برای نوزادان آواز بخوانید.
  • آهنگ بگذارید و برایش برقصید.
  • تماس پوستی با او بر قرار کنید.(می توانید از روش کانگورو برای ارتباط گرفتن  با نوزاد استفاده کنید.)
  • از همسرتان نیز بخواهید تا در این امر به شما کمک کند و با کودک پیوند عاطفی بر قرار کند.
  • سعی کنید که به اندازه کافی بخوابید.
  • از دیگران برای مراقبت از کودک کمک بگیرید
  • برای خودتان وقت بگذارید
  • ورزش سبکی را در نظر  بگیرید  و روزانه آن را انجام دهید.
  • آرامش خود را حفظ  کنید.
  • از مسائلی که باعث رنجش و استرس می شوند دوری کنید.
  • نفس عمیق بکشید و بعد کودک را بغل کنید.
  • پیاده روی کنید
  • در هوای آزاد قدم بزنید.
  • نیاز های کودک را بشناسید و مطابق آن ها واکنش نشان دهید.

چگونگی زایمان و تاثیرش بر احساس مادرانه

در زایمان طبیعی پزشک موظف است که کودک را پس از تولد روی سینه مادر قرار دهد تا باعث پیوند رابطه  عاطفی مادر و نوزاد گردد.اما در سزارین گاهی پزشکان از انجام چنین کاری اجتناب می کنند.مخصوصا آن هایی که به طور کامل بی هوش می شوند،کمتر بچه را لخت روی سینه لخت مادر می گذارند.

باید قبل از اینکه بچه به دنیا بیاید در مورد این مسئله نیز با پزشکتان صحبت کنید.

این کار باعث برقراری تماس پوستی و ایجاد رابطه ای بهتر می شود.

مواردی که مانع برقراری رابطه حسی مادر و فرزندی است؟

افسردگی بعد از زایمان

گاهی مادر به دلایل متفاوت دچار افسردگی پس از زایمان می گردد و این امر مانع از رابطه عاطفی مادر و نوزاد می شود.در این حالت مادر حوصله نداشته و کودک را دوست ندارد و او را نمی پذیرد.مچنین ممکن است احساس تنهایی کند.

در این حالت بهتر است که ابتدا با همسرتان صحبت کنید و بعد از آن با یک پزشک موضوع را در میان بگذارید.بهترین راهکار این است که هر چه زودتر از شر حس های منفی خلاص شوید.

استرس

یکی از موانعی که راه برقراری ارتباط عاطفی مادر و نوزاد را سد می کند استرس مادر است.استرس باعث می شود که مادر بی حوصله شود.استرس قدرت تفکر و انتخاب درست را از انسان می ستاند و اجازه نمی دهد که مادر شادی باشید.عوامل زیر استرس مادر را تشدید می کنند:

  • کودکانی که موقع تولد با بیماری متولد می شوند.
  • کودکانی که اختلال سیستم عصبی دارند.
  • نوزادان نارس
  • نوزادانی که در بدو تولد بیمار هستند.
  • کودکانی که بیماری خاصی دارند.
  • کودکانی که پرستار های گوناگون داشته اند.

اهمیت بر قراری رابطه عمیق مادر و فرزندی

توجه به احتیاجات اولیه

مطالب مرتبط

مادر شدن حس منحصر به فردی است که نسیب شما شده است.کسانی که رابطه عاطفی مادر و نوزاد را درک کرده باشند راحت تر در نیمه شب بیدار می شوند تا کودک خود را شیر بدهند و هم چنین پوشکش را عوض کنند.

توجه به گریه نوزاد

زنانی که پس از تولد ارتباط عمیقی با کودک خود می گیرند بهتر می توانند که معنای گریه های کودک را بفهمند.کودک با نوع گریه و صدایی که در می آورد نشان می دهد که به چه چیزی احتیاج دارد.

مراقبت های کلی

زنان یک احساس غریزی دارند که از کودکشان مراقبت کنند و او را دوست بگذراند.مادر بدون اینکه بخواهد کودک بی دفاع را از آسیب های پیش بینی شده حفظ می کند.

رابطه عاطفی مادر و نوزادرشد کودک

تحقیقات نشان داده است که کودکانی که با مادرشان ارتباط  عاطفی مادر و نوزاد عمیق تری دارند از نظر رشد جسمی بهتر از دیگران رشد می کنند.

همچنین رشد روانی و روحی بهتری نیز دارند.محققان می گویند که نمودار رشد کودکانی که در محیط های شاد و پر از عشق زندگی می کنند بالاتر  از کودکانی است که مادران درون گرا دارند.زیرا افراد برون گرا بیشتر می توانند که احساسات خود را بروز دهند.

قدرت هوش و یادگیری

کارشناسان باور دارند که هر چه رابطه عاطفی مادر و نوزاد عمیق تر شکل بگیرد.کودکان از بهره هوشی بالاتری برخوردار می شوند.

هم چنین آرامش و عشقی که مادر به کودک خود می دهد باعث می شود که او قدرت یادگیری بهتری داشته باشد.مادر در نوزادی زحمت می کشد اما نتیجه اش را در طول دوران مدرسه کودک می بیند.

بالاتر بودن مهارت های زندگی

هر چه برای پیوند عاطفی مادر و نوزادی بیشتر تلاش کنید بیشتر کودکتان را با مهارت تر تربیت خواهید کرد. کودکان این گونه اجتماعی تر بار می آیند.کودکان در زندگی شخصی شان نسبت به افراد جامعه خود آگاهی و اعتماد بیشتری خواهند داشت.

حس خوب داشتن

کودکان از روزهای اول زندگی اشان دلسوزی،عشق،محبت و درک دیگران را یاد می گیرد.پیوند عمیق مادر و نوزاد منجر می شود که کودک نسبت به خودش احساس بهتری داشته باشد.در نتیجه اعتماد به نفسش بالاتر می رود.

کودکان شاد و خوشحال

رابطه عاطفی مادر و نوزاد باعث می شود که بر خلاف مشکلات زندگی باز هم کودک شاد باشد و کودکی شیرینی را پشت سر بگذارد.در آینده نیز فرد خوشحالی خواهد بود.

پیوند مادر و فرزندی و تاثیرش  در بارداری

جنین در سه ماه آخر بارداری خیلی راحت با بیرون از شکم مادر ارتباط می گیرد.به نور هایی که به شکم مادر می رسد واکنش نشان می دهد.صداها را به خوبی می شنود و می تواند صدای مادرش را تشخیص دهد.آرامش مادر را حس می کند.بنابراین باید برای داشتن رابطه عاطفی مادر و نوزاد نیز  در بارداری دقت و توجه به خرج دهید.

باید بدانید که این رشته محبت دو طرفه است.در بارداری جنین هم می تواند سیگنال های مهربانی را با شنا کردن در کیسه آب و لگد زدن به شکم مادر نشان دهد.

جنین ۷ ماهه می تواند مادر شاد را از مادر نگران تفکیک دهد.پس شاد باشید تا کودکتان نیز شاد زندگی کند.

رابطه عمیق مادر و فرزندی بعد از تولد

رابطه عاطفی مادر و نوزادمادر باید با کودکش حرف بزند.در چشمان او خیره شود.با در آوردن صداهای کودکانه توجه کودک را جلب کند.برایش شعر و قصه کودکانه بخواند تا رابطه عاطفی مادر و نوزادی را بسازد.

مزایای رابطه عمیق با نوزاد:

کودک به شما اعتماد می کند.

روابط صمیمی بیشتری برا دیگران بر قرار  می کند.

تعادل عاطفی خود را حفظ می کند.

اعتماد به نفسش بالا می رود.

شادتر زندگی می کند.

غم و غصه  ای ندارد.

وقتی در اجتماع است هراسی ندارد.

از تعامل با دیگران لذت می برد.

فرد با احساس تر و برون گرا تر خواهد شد.

باید به کودک سر وقت غذا بدهید و سعی کنید به اندازه  بخوابد.در این صورت کودک سرحال تر است و می توتند ارتباط بهتری با مادر بر قرار کند.

هنگام بر قراری رابطه عاطفی مادر و نوزاد،مادر باید به همه جهات رابطه که شامل تماس پوستی،تماس چشمی،زبان بدن و لحن صدای خود توجه داشته باشد.

بازی کنید و سعی کنید تا نوزاد بخندد.

لازم نیست که مادر کاملی باشید.همین که در همان رابطه تاثیر گذار باشید کافی است.حین ارتباط همیشه لبخند داشته باشید.

 

در آخر

برقراری رابطه عاطفی مادر و نوزاد او را از سر در گمی،اختلالات یاد گیری و عدم ارتباط با اطرافیان را نجات می دهد.کودکان در این صورت دارای اعتماد به نفس بالاتری هستند و شادتر زندگی می کنند.

برقراری این رابطه باعث در رفتن خستگی مادر می شود و شور و نشاط بیشتری به زن خواهد داد.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.