مادریار

هفته دوم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 2 حاملگی بدانید

بدن شما در هفته دوم بارداری

 

مادر عزیز،  شما در هفته ی دوم از سفر چهل هفته ای خود هستید.ازآنجایی که سن بارداری از اولین روز آخرین سیکل قاعدگی شما محاسبه می شود، در هفته دوم بارداری  همانند هفته اول ،هنوز نمی توان بصورت قطعی گفت که شما باردار هستید. برای به حداکثر رساندن شانس بارداری الان بهترین زمان برای برقراری رابطه ی  جنسی صمیمی با همسرتان است  و در واقع بدن شما همچنان برای لقاح آماده می شود. چراکه هفته ی دوم و سوم بارداری زمان تخمک گذاری است و بارداری شما به زمان و کیفیت رابطه ی جنسی شما با همسرتان در این دوره بستگی دارد.از آنجایی که اسپرم می تواند تا 5 روز در مخاط دهانه رحم شما زنده بماند، می توانید هر روز از هفته ی دوم مقاربت کنید.

اگر در هفته دوم باردار شده باشید ، توجه کنید که علائم بارداری بلافاصله ظاهر نمی شوند و تا زمانیکه هورمون بارداری به اندازه کافی در بدن شما تولید نشود، شما حتی با انجام آزمایش خانگی بارداری متوجه این اتفاق مهم در بدن تان نخواهید شد تا زمانیکه هفته چهارم بارداری را سپری کرده باشید.

 

وضعیت جنین در هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری

پس از نزدیکی با همسرتان و ساعت ها بعد از  حرکت اسپرم به سمت تخمک، فقط یکی از اسپرم ها به داخل تخمک نفوذ میکنند.

تخمک و اسپرم حاوی کوروموزوم هایی هستند که کوروموزوم های تخمک از نوع X بوده ولی کوروموزوم های اسپرم می تواند از توع X یا Y  باشد.اگر کوروموزوم X  اسپرم در  کنار کوروموزوم X تخمک قرار گیرد، جنسیت جنین دختر و اگر کوروموزوم های Y اسپرم در کنار کوروموزوم X تخمک قرار گیرده جنسیت جنین پسر خواهد بود.

اگر  هر دو تخمدان تخمک خود را در یک زمان آزاد کنند و این تخمک ها در یک مکان قرار گیرند ممکن است هردوی آنها بارور شده و جنین دوقلو در رحم شما تشکیل شده و شروع به رشد کند.دوقلوها می توانند همسان یا غیر همسان باشند. اگر دو تخمک بصورت جداگانه توسط دو اسپرم بارور شوند ، دوقلو ها غیرهمسان  و اگر یک تخمک توسط یک اسپرم بارور شده و سپس به دو قسمت تقسیم شود، دوقلوها همسان خواهند بود.

 

 

 

 

علائم هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری

با توجه به اینکه شمارش هفته های بارداری از آغاز آخرین دوره قاعدگی شما شروع می شود، الان در فاصله ی دو هفتگی از این زمان هستید. بنابراین بدن شما در این هفته فقط در حال تخمک گذاری است و  بزودی لقاح انجام خواهد شد. پس علائم این دوره بیشتر مربوط به تخمک گذاری خواهد بود.

 

  • افزایش میل جنسی

در هفته دوم بارداری و بعد از تخمک گذاری که باروری بیشتر می شود، در بدن مادر باردار هورمون HCG ترشح می شود که عامل افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون است. افزایش ترشح این هورمون ها باعث بدخلقی و حالت تهوع می شود و روی کاهش میل جنسی نیز تاثیر میگذارد.

  • درد زیر شکم

درد زیر شکم در هفته دوم بارداری ناشی از تخمک گذاری است و در ناحیه ی قرارگرفتن تخمدان ها احساس می شود. این درد معمولا شدید نیست ، شش تا دوازده روز بعد از بارورد شدن تخمک روی میدهد و چند ساعت بیشتر به طول نمی انجامد و بیشتر بصورت یکطرفه پایین شکم و تیز و ناگهانی احساس می شود.در صورت شدید بودن درد میتوانید به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز داروهای خوراکی برایتان تجویز کند.

همچنین اگر درد زیر شکم با درد لگن یا خونریزی همراه بود حتما بصورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنید. چراکه ممکن است از علائم حاملگی خارج از رحم و یا وجود کیست در تخمدان شما باشد.

  • تغیر در حس بویای و چشایی

در هفته دوم بارداری و در زمان تخمک گذاری حواس بویایی و چشایی خانم ها تقویت می شود و این بدلیل افزایش برخی هورمون ها در بدن است و ممکن است باعث بروز حساسیت هایی مانند ویار در این دوران شود.

  • تغییر ترشحات دهانه رحم

مخاط دهانه ی رحم در هفته دوم بارداری و زمان تخمک گذاری شفاف تر و چسبنده تر می شود. این مخاط محل مناسبی برای حضور اسپرم بوده و  نشانه ی شروع باروری است. ترشحات دهانه ی رحم بعد از تخمک گذاری کاهش می یابد. اگر بعد از بررسی مخاط دهانه ی رحم احساس کردید غلظت آن مانند سفیده ی تخم مرغ خام است، می توان گفت که این مخاط بارور شده است.

  • افزایش درجه حرارت پایه بدن

دمای پایه بدن ، معمولا زمانی اندازه گیری می شود که بدن کاملا استراحت کرده باشد. بنابراین بهترین زمان برای اندازه گیری این دما صبح بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از شروع فعالیت های روزانه است. شما می توانید در زمان تخمک گذاری هر روز صبح دمای بدن خود را با استفاده از دماسنج اندازه گیری کنید. دمای عادی بدن بین 36.2 تا 36.5 درجه است که بعد از تخمک گذاری 0.5 تا 1 درجه افزایش می یابد.

دمای بدن انسان بنا به دلایل مختلف از جمله افزایش میزان فعالیت روزانه، تغییرات هورمونی و یا بیماری ممکن است تغییر کند.

در هفته دوم بارداری و پس از تخمک گذاری سطح هورمون پروژسترون در بدن مادر افزایش می یابد و این امر خود باعث افزایش دمای بدن می شود.

 

 

تغذیه در هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری

شما که از اکنون در صورت موفقیت تخمک گذاری، مادر باردار محسوب می شوید، می بایست در طول مدت بارداری به خصوص در هفته های اول اهمیت ویژه ای به تغذیه خود قائل شده و مواد غذایی سالم مصرف کنید.غذاهای چرب و پرنمک و یا بسیار شیرین را در رژیم غذایی خود محدود کرده و بیشتر از حبوبات و پروتئین، میوه و سبزی و  لبنیات کم چرب استفاده کنید.

همچنین لازم است مصرف کافئین و الکل را کنار بگذارید و مصرف آب میوه های طبیعی را جایگزین کنید و در هر وعده غذایی ، کربوهیدرات ها ، پروتئین، چربی و مواد معدنی را بگنجانید.

همچون هفته اول بارداری، در هفته ی دوم و ادامه ی راه مادر شدنتان، مصرف اسیدفولیک را کنار نگذارید و از مواد حاوی آهن مثل برگ اسفناج و عدس استفاده کنید.

از این هفته به بعد می بایست مواد غذایی فراوری شده همچون کیک، بیسکوییت و شکلات را کنار بگذارید و مواد غنی از فیبر و فولیت را جایگزین کنید. مصرف  مغزها به خصوص بادام و گردو ، میوه و سبزیجات و غلات می تواند در جلوگیری از افزایش وزن و ابتلا به دیابت بارداری موثر باشد.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.