مادریار

هفته سوم بارداری

نکات ضروری که باید در هفته 3 حاملگی بدانید

بدن شما در هفته سوم بارداری

 

مادر عزیز، لازم است در این مرحله از سفر هیجان انگیزتان به شما تبریک بگوییم ، چراکه در هفته سوم بارداری لانه گزینی انجام می شود و شما رسما باردار محسوب می شوید. در این هفته بعد از تخمک گذاری و پیوند تخمک با اسپرم، تخمک بارور شده و به سلولی توپ مانند تبدیل می شود که به سرعت تکثیر شده و خود را در پوسته ی داخلی رحم پنهان می کند.

در هفته سوم بارداری هنوز تغییری در حالت جسمانی شما رخ نمیدهد و ممکن است متوجه باردار شدن تان نشوید.هرچند در بسیاری از موارد مادران دچار لکه بینی می شوند که ممکن است آن را با دوره قاعدگی بعدی خود اشتباه بگیرند اما این در واقع “لکه بینی لانه گزینی” است و در اثر برخورد بلاستوسیت با دیواره ی رحم شما اتفاق می افتد که یک الی دو روز بیشتر طول نمیکشد.

در این مرحله خبر وجود سلول بارور شده یا همان رویان به غده ی هیپوفیز مغز مخابره می شود و جریان عادت ماهیانه ی شما متوقف شده و هورمون پروژسترون که یکی از حیاتی ترین هورمون ها در دوران بارداری است افزایش می یابد.در انتهای هفته سوم بارداری مایع آمنیوتیک  شروع به جمع شدن در اطراف رویان میکند و در ادامه ی بارداری تشکیل کیسه آبی را میدهد که جنین را در برگرفته و از او مراقبت میکند.

 

وضعیت جنین در هفته سوم بارداری

 

هفته سوم بارداری

در هفته سوم بارداری جنین در واقع مجموعه ای از چند سلول تکثیر شده است که بطور مساوی از کروموزوم های شما و همسرتان در خود دارد و با ایجاد رشته های نازک یا همان پرزهای جفتی به دیواره ی رحم شما می چسبد و از طریق جفت تغذیه می شود.

اکنون رویان تقریبا اندازه ی یک دانه ی کنجد است و طول یک الی سه میلی متری دارد. در این مرحله سلول های داخلی بلاستوسیت(توپ سلولی) تبدیل به رویان می شوند و سلول های بیرون جفت را تشکیل میدهند که وظیفه ی اصلی خون رسانی و تغذیه ی جنین را بر عهده دارد و موارد دفع شده توسط جنین را نیز در خود نگه می دارد.

در هفته سوم بارداری و بعد از لقاح ، ویژگی های ژنتیکی جنین همچون رنگ چشم، مو و جنسیت او مشخص می شود. اما شما متوجه این ویژگی ها نمی شوید تا زمانیکه در هفته ی 16 تا 26 سونوگرافی این خبرهای جذاب را به شما بدهد.

 

علائم هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری

  • لکه بینی

شما ممکن است در هفته ی سوم بارداری لکه بینی داشته باشید که خونریزی یا لکه بینی لانه گزینی است و بدلیل فرورفتن تخم بارور شده در دیواره ی رحم است. اگر لکه بینی بیش از دو یا سه روز ادامه داشت و یا اینکه همراه با درد بود حتما موضوع را با پزشک خود مطرح کنید تا از عدم وجود خطرات احتمالی اطمینان پیدا کنید.

 

  • تغییر خلق و خو

تغییر خلق و خو میتواند یکی از علائم بارداری باشد که تقریبا شبیه حالات قبل یا حین دوران قاعدگی ماهانه است و بیشتر از هفته سوم بارداری خود را نشان میدهد. در این دوران احساسات شما دچار نوسان خواهد شد و ممکن است یکروز شاد شاد و روز دیگر غمگین باشید و حوصله ی هیچ کسی حتی شریک زندگی تان را نداشته باشید. بخشی از تغییر رفتار شما ناشی از نگرانی های شما از وضعیت بارداری تان است چون هنوز بطور قطع نمیدانید که آیا باردار هستید یا خیر و هنوز بیبی چک هم این موضوع را به شما اعلام نمیکند.

این تغییرات دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که  مهم ترین آن ها تغییرات هورومونی در بدن شماست. از طرفی ممکن است نگرانی های شما از آینده ی پیش رو و تغییراتی که در سبک زندگی تان رخ خواهد داد باعث این بدخلقی ها شود. به هرحال توجه داشته باشید که تغییرات رفتاری در برخی مادران بیشتر و در برخی کمتر است و ممکن است خود را به شیوه های مختلفی از جمله افسردگی یا پرخاشگری نشان دهد.اما هرگز فراموش نکنید که این تغییرات امری کاملا طبیعی و مهم تر از همه گذرا هستند ،پس اصلا سخت نگیرید و از هر روشی که میدانید به بهتر شدن حال روحی تان کمک میکند استفاده کنید.

  • ویار یا همان حساسیت چشایی و بویایی

ویار غذایی به همراه تهوع صبح گاهی بخصوص از هفته سوم بارداری یعنی شش یا هفت روز بعد از تخمک گذاری یکی از نشانه های بارداری است.ویار معمولا نسبت به غذاهای خاص یا بوهای خاص وجود دارد و شدت آن در مادران مختلف متفاوت است.

شما ممکن است تمایلی به خوردن بعضی غذاها اصلا نداشته باشید و یا حتی استشمام بوی برخی مواد غذایی باعث حالت تهوع شما شود یا اینکه مزه و بوی برخی غذاهای خاص برای شما دلچسب تر بوده و حال عمومی شما را خوب کند.

معمولا استفاده از مواد غذایی پرچرب، پر نمک و پرکربوهیدرات باعث تشدید ویار در شما می شود و ممکن است باعث افزایش وزن و تهدید دیابت بارداری نیز بشود.

 

نکات قابل توجه در هفته سوم بارداری

 

تغذیه در هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری

از این هفته که احتمال بارداری شما کم کم به یقین تبدیل می شود بهتر است بیشتر مراقب سلامتی و تغذیه ی خود باشید. توجه کنید که نباید افزایش وزن زیادی داشته باشید و نهایتا افزایش دو کیلوگرم وزن در سه ماه اول بارداری مجاز است.

مصرف 400 میلی گرم اسید فولیک بصورت روزانه هم نباید فراموش شود و از مکمل های اصلی دوران بارداری محسوب می شود.ممکن است در صورت مراجعه به پزشک ویتامین دی و آهن هم برای شما تجویز شود که در طول مدت بارداری باید  بصورت روزانه مصرف کنید.

 

تست بارداری در هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری

آزمایش بارداری به دو صورت معمولا انجام می شود که یک روش از طریق کیت های تشخیص بارداری و در منزل انجام می شود و روش دیگر توسط آزمایش خون در آزمایشگاه.

در روش خانگی یک نوار شیمیایی با برخورد با ادرار خانم ها نتیجه ی بارداری را نشان میدهد که بسته به نوع کیت روش استفاده از آن متفاوت است.در یک روش ادرار باید در ظرفی جمع شده و سپس توسط قطره چکان دو یا سه قطره از آن روی محفظه ی مخصوص در کیت ریخته شود و در روش دیگر کیت باید در مسیر ادرار قرار گرفته و قسمت فیتیله ای آن کامل خیس شود.باید دقت کنید که حتما قبل از استفاده ، دستورالعمل کیت بارداری خریداری شده را مطالعه کنید. نتیجه ی تست در برخی کیت ها بصورت علامت + یا – و در برخی دیگر با نمایش یک یا دو خط موازی نشان داده می شود. در صورت مثبت بودن نتیجه ی تست علامت مثبت و یا دو خط موازی که یکی ممکن است کمرنگ تر از دیگری باشد نمایش داده می شود.

آزمایش خون که در آزمایشگاه ها انجام می شود میزان هورمون HCG در خون را انداز میگیرد و نتیجه ی تست باردار بودن یا نبودن شما را مشخص میکند. اگر اندازه ی HCG بیشتر از 25 mlu/ml بود یعنی شما باردار هستید و عدد کمتر از 5 mlu/ml نیز نتیجه ی منفی را نشان میدهد.

لطفا توجه کنید که هورمون های بارداری 6 الی 12 روز بعد از تخمک گذاری خود را  به شما نشان میدهند. پس می توانید تا پایان هفته ی چهارم  یا پنجم  و یا بعد از موعد دوره ی قاعدگی بعدی خود هم برای انجام تست بارداری صبر کنید تا نتیجه ی بدست آمده دقیق تر باشد.

 

سقط جنین در هفته سوم بارداری

متاسفانه سقط جنین در هفته  سوم بارداری بسیار شایع است و در برخی موارد مادران حتی متوجه بارداری خود نمی شوند.

بر اساس آمارها حدودا 12% از مادران در سه هفته اول جنین شان را از دست می دهند. درد در ناحیه لگن و یا خونریزی شدید  در هفته سوم ، میتواند نشانه ی سقط جنین باشد.

پایین بودن هورمون پروژسترون و یا ناهنجاری های کوروموزومی از علل اصلی سقط جنین در هفته سوم بارداری می باشند.

باتوجه به شایع بودن سقط جنین یا پوچ بودن ساک بارداری و یا تشکیل نشدن قلب جنین در سه ماهه ی اول بارداری، بهتر است تا زمان اطمینان از سلامت بارداری ، خبر خوش وجود فرزند دلبندتان را به جز شریک زندگی تان با شخص دیگری مطرح نکنید.

البته که با مراقبت های ویژه ی دوران بارداری و کمک پزشک می توانید این دوران را با سلامت کامل پشت سر بگذارید.

 

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.