مادریار

هفته چهارم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 4 حاملگی بدانید

وضعیت بدن شما در هفته چهارم بارداری

 

در هفته چهارم بارداری شاید بتازگی علائم بارداری در بدن شما نمایان شود، دوره ی قاعدگی شما عقب افتاده و یا اینکه نتیجه ی تست ادرار مثبت شده و خبر خوش مادر شدن را به شما بدهد. در این مرحله کودک عزیزتان یا همان بلاستوسیت سفر خود را از لوله فالوپ انجام داده و در لایه های رحمی شما لانه گزینی کرده و شروع به تکثیر نموده است. در این مرحله نیمی از چیزی که جنین نامیده شده ، پسر یا دختر دلبندتان است و نیمی دیگر جفت را تشکیل میدهد و تا هشت ماه آینده کودک شما را تغذیه میکند.

در هفته چهارم بارداری ممکن است استرس و نگرانی مثبت شدن نتیجه ی تست حاملگی را داشته باشید و یا با منفی شدن نتیجه ی تست وعقب افتادن دوره ی قاعدگی تان دچار سردرگمی شوید. در این صورت بدانید یک در هفته های آینده میتوانید به جواب قطعی برسید و استرس تنها به ضرر شما و جنین احتمالی تان خواهد بود.اما در صورت مثبت شدن تست ادرارتان حتما به پزشک تان مراجعه کنید و یا اگر هنوز پزشک خاصی را انتخاب نکرده اید، وقت آن رسیده که این کار را انجام دهید و مسیر شیرین بارداری را تحت نظارت و کنترل او ادامه دهید.

 

وضعیت جنین در هفته چهارم بارداری

هفته چهارم بارداری

در حال حاضر جنین شما کمی بزرگ تر از یک دانه ی خشخاش است. توپ سلولی کودک دلبندتان سفر خود را در لوله ی فالوپ آغاز کرده و به رحم شما چسبیده است.در این هفته کیسه آمنیوتیکی کامل تشکیل شده است و نقش خانه ی جنین شما را ایفا میکند. در هفته چهارم بارداری ، جنین شما شروع به تولید هورمون HCG میکند که در تست های حاملگی اندازه گیری می شود و نتیجه ی تست بارداری ادرار را مثبت میکند.

جنین شما در هفته چهارم بارداری به سه لایه تقسیم میشود که هر لایه وظیفه ی متفاوتی را بر عهده دارد.لایه ی داخلی “آندودرم” نام دارد و بعدها به دستگاه گوارش، کبد ، لوزالمعده ، مثانه و غده تیروئید تبدیل می شود.لایه ی میانی ” مزودرم” نام دارد و به قلب، استخوان ها، کلیه ها و عضلات حاوی رگ های خونی مبدل می شود و لایه بیرونی که ” اکتودرم” نام دارد، مغز، سیستم عصبی، پوست، مو و چشم را ایجاد میکند.

 

 

علائم بارداری در هفته چهارم بارداری

در هفته چهارم بارداری علائم شما تقریبا مشابه هفته سوم بارداری است. درد سینه ها، سردرد و حالت تهوع، لکه بینی، خستگی و کم حوصلگی و افزایش دمای بدن در این هفته نیز به سراغ شما خواهند آمد که همگی نتیجه ی افزایش سطح هورومون پروژسترون و استروژن در بدن شماست.

 

نکات قابل توجه در هفته چهارم بارداری

 

سونوگرافی در هفته چهارم بارداری

 

هفته چهارم بارداری

در هفته چهارم بارداری ممکن است اقدام به انجام سونوگرافی کنید که حاملگی شما خیلی به سختی قابل تشخیص خواهد بود و تشکیل ساک حاملگی در این دوران امکان پذیر نیست. ممکن است در صورت نیاز و اصرار شما سونوگرافی واژینال تجویز شود که معمولا توصیه نمی شود و بهتر است یک الی دو هفته ی دیگه برای دیدن کودک دلبندتان صبر کنید.

 

هورمون های بارداری

هورمونهای اصلی که از هفته چهارم بارداری افزایش می یابند، شامل موارد زیر است:

 

FSH: هورمون تحریک کننده فولیکول اولین هورمونی است که برای شروع بارداری لازم است.

LH: هورمون لوتئین به همراه  FSH به منظور ایجاد چرخه قاعدگی شما به صورت هماهنگ عمل می کند. هر دو هورمون FSH و LH در دوران بارداری غیرفعال هستند.

HCG: هنگامی که تخمک با اسپرم ملاقات کند ، گنادوتروپین کوریونی انسان برای تقویت تولید استروژن و پروژسترون وارد عمل می شود. همچنین سیستم ایمنی بدن شما را برای پشتیبانی از کودک در حال رشد تقویت می کند.

استروژن: ابتدا توسط HCG  و بعداً توسط جفت تحریک می شود ، استروژن به رشد رحم کمک می کند ، تولید سایر هورمون های کلیدی را تنظیم می کند و باعث ایجاد اعضای بدن کودک می شود.

پروژسترون: دقیقا مانند استروژن ، ابتدا توسط HCG و بعداً جفت ایجاد می شود. پروژسترون رشد بافت پستان را سبب می شود و بعداً به نرم شدن رباط ها و غضروف کمک می کند تا شما را برای زایمان و شیردهی آماده کند.

Relaxin: این هورمون بیشتر برای آرامش عضلات ، استخوان ها ، رباط ها و مفاصل ، بخصوص در ماه های پایانی در دوران بارداری شما را برای شروع زایمان آماده می کند.

فاکتور رشد جفت: با تقویت رشد رگ های خونی ، این هورمون حجم خون را افزایش می دهد تا جنین شما بتواند بخوبی تغذیه شود.

HPL: لاکتوژن سینه ها را برای تغذیه نوزاد با شیر مادر آماده می کند.  این هورمون در کنار فاکتور رشد جفت ، توسط جفت تولید می شود که متابولیسم بدن را برای تغذیه کودک تنظیم می کند. در برخی از زنان ، HPL و فاكتور رشد جفت ممکن است انسولین را محدود كرده و منجر به دیابت حاملگی شود.

اکسی توسین: این هورمون در طول دوران بارداری شما وجود دارد و منقبض کننده عضلات بوده و بیشتر به عنوان تحریک کننده انقباضات زایمان شناخته شده است.

پرولاکتین: این هورمون باعث می شود سینه های شما بزرگ شده و درنهایت شیر ​​تولید می کنند.

در نهایت با وجود اینکه تمام هورمونهای بارداری برای بدن و جنین شما ضروری هستند ، HCG همه چیز را در کنترل دارد و اولین چیزی است که پزشک شما برای تأیید بارداری شما بررسی می کند.

 

تغذیه در هفته چهارم بارداری

هفته چهارم بارداری

از هفته چهارم بارداری و با مشورت پزشک می توانید مصرف مواد غذایی طبیعی حاوی ویتامین های D ، A  و B  را بیشتر کنید. مصرف  روزانه 200 گرم ویتامین A  که بصورت محلول در چربی در کبد جمع می شود،در دوران بارداری جز ضروریات است.

ویتامین A :

یکی از مواد غذایی حاوی ویتامین A  سیب‌زمینی شیرین و دیگری هویج است که  منبعی بسیارغنی از بتا کاروتن که یک ترکیب گیاهی است و در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود، است. ویتامین A برای رشد، همچنین برای تفکیک بیشتر سلول‌ها و بافت‌ها ضروری و برای رشد جنین سالم از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است. میوه ها و سبزیجات به خصوص پرتقال و سبزیجات برگ دار، سرشار از بتاکاروتن اند و بهترین منابع ویتامین A هستند. همچنین مقادیری ویتامین A پیش ساخته در شیر، غلات و حبوبات وجود دارد. این ویتامین برای رشد اندام های جنین از هفته چهارم بارداری بخصوص سیستم گردش خون، سیستم اعصاب مرکزی،کلیه ها، استخوان ها ، قلب و ریه بسیار مهم هستند.

ویتامین D:

اصلی ترین منبع دریافت ویتامین D  بطور کلی ، نور مستقیم آفتاب است. اما باتوجه به اینکه معمولا خانم های باردار به ندرت از منزل خارج می شوند و یا اینکه نوع پوشش در کشور ما بگونه ایست که ممکن است از جذب نور آفتاب جلوگیری کند، بهتر است برای جبران این امر از مواد غذایی حاوی این ویتامین استفاده کنید. هرچند مقدار ویتامین D در مواد غذایی بسیار ناچیز است. ماهی های چرب مثل ماهی هی جنوب کشور، منبع خیلی خوبی از ویتامین Dهستند. همچنین گیاهانی مثل قارچ و پروتئین هایی مثل زرده ی تخم مرغ منبع خوبی از این ماده ی مغذی هستند.

 

ویتامین B :

مصرف انواع ویتامین B  بخصوص از هفته چهارم بارداری می تواند تا حد زیادی اثرات خستگی که از علائم شایع دوران بارداری است، را کنترل کند. ویتامین B نقش مهمی در رشد مغز جنین دارد و در مواد غذایی همچون سالمون ، انواع لوبیا ، نان و غلات ، جوانه گندم ، نخود فرنگی و عدس یافت می شود.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.