مادریار

هفته سی و سوم بارداری

آنچه باید در هفته 33 حاملگی بدانید

در این مرحله شما را با وضعیت تان،وضع جنین،علائم و نکات قابل توجه در هفته سی و سوم بارداری آشنا می کنیم.تا آخر بارداری چیز زیادی نمانده است.حس خوشحالی همراه با نگرانی مادران در این دوره ستودنی است. در هفته سی و سوم بارداری همه اعضای جنین کاملا رشد کرده است.

 

بدن شما در هفته سی و سوم بارداریوضعیت شما در هفته سی و سوم بارداری

در این هفته احساس سنگینی بیشتری در لگن و شکمتان می کنید.کسانی که برای بار چندم است که تجربه بارداری دارند،این اتفاق یک هفته قبل از زایمان اتفاق می افتد.

از هفته سی و یکم تا هفته سی و چهارم بارداری باید بیشتر مراقب وزن تان باشید.اگر در مدت کوتاهی دچار اضافه غیر عادی شده باشید،یعنی شما دیابت بارداری گرفته اید و باید زیر نظر دکتر دارو مصرف کنید.

شکمتان بسیار کش آمده و ناف برآمده شده است.در بارداری اول شکم سفت و صیقلی تر است.اما در بارداری های بعدی بعلت شل شدن پوست شکم،ممکن است شکم شل و خیلی بزرگ به نظر برسد.عواملی مثل:تعداد قل ها،مقدار مایع آمونیوک،وضعیت قرار گیری جنین در رحم،روی بزرگی و کوچکی شکم تاثیر می گذارد.

ممکن است خارش پوست داشته باشید.به علت نازک شدن،پوست خشک می شود،و می خارد.می توانید از لوسیون های مرطوب کننده یا انواع روغن ها برای ماساژپوست شکم بهره ببرید.

اما اگر بجز شکم،کف دست و پا هم شروع به خاریدن کرد،حتما با پزشک در میان بگذارید.چرا که احتمال بیماری کلستاز خارش در بارداری وجود دارد.این بیماری باعث اختلال در کبد می شود.در نتیجه اسیدهای صفراوی به خون وارد می شوند.و پوست شروع به خاریدن می کند.بعلت کمبود ویتامین کا این عارضه اتفاق می افتد.

اگر قدبلند هستید،شانس آورده اید.چون کسانی که قد بلندتری دارند،شکمشان خیلی بچشم نمی آید.و جنین هم فضای بیشتری برای رشد دارد.

در هفته سی و سوم بارداری شما هشت ماه را تمام کرده اید،در اوایل ماه نهم هستید.

وضعیت جنین در هفته سی و سوم بارداریوضعیت جنین در هفته سی و سوم بارداری

جنین بزرگ تر و بزرگتر می شود.در هفته سی و سوم بارداری اندازه یک آناناس شده است.

وزن او حالا از 1900 تا 2000 گرم می رسد.قدش از 42 تا 44 سانتی متر می شود.قد و وزن جنین ها باهم فرق میکند،چرا که پدر و مادر ها هم،از نظر سایزی باهم متفاوت هستند.

استخوان های او محکم تر شده اند.بجز استخوان جمجمه که باید برای زایمان راحت نرم باشد.

مغز و دستگاه عصبی رویان به بالاترین حد رشد رسیده است.

کودک الان قدرت درک بیشتری نسبت به هفته های قبل دارد.میتواند صدای مادرش را از صدای سایرین تشخیص دهد.برای همین توصیه شده است که با جنین در هفته های پایانی تولد،صحبت کنید،لالایی بخوانید تا آرامش بگیرند.

اغلب کودکان دراین هفته در وضعیت بریچ قرار می‌گیرند.البته احتمال بریج در هفته سی و سوم بارداری کم است،اما بعضی از رویان ها علاقه مند به تغییر در وضعیت خود هستند.

ناخن های دست جنین 4 هفته زودتر از ناخن های پای او شروع به رشد می کنند.

جنین مایع آمونیوتیک را در این هفته می بلعد و مواد زائد آن را درون روده نگه می دارد که وقتی بدنیا بیاید دفع خواهد شد.البته آب اضافی را بصورت ادرار دفع می کند.مایع آمونیوتیک دارای مواد مغذی و پروتئین است و برای رشد معده و روده جنین مناسب است.کودک دارد خود را برای زندگی در بیرون از شکم مادر،آماده می کند.عملکرد بلع مایع آمونیوتیک هر 80 دقیقه یکبار اتفاق می افتد.

جنین تنفس را در این مرحله از زندگی اش تمرین می کند.اما اگر در هفته سی و سوم بارداری بدنیا بیاید،برای تنفس نیاز به کمک دارد.

حس چشایی در هفته سی و سوم بارداری،به حدی است که اگر غذای تند بخورید، از طریق خوردن مایع آمونیوتیک متوجه خواهد شد.

مطالب مرتبط

کلسیم موجود در غذا از طریق جفت به بدن کودک می رسد و به رشد استخوان و سفت شدن آنها کمک می کند.

حرکات کودک نشانه سلامت اوست.مادر باید مراقب باشد و حرکات جنین را بشمارد. در صورت کم تحرک بودن،نگران نباشید،چراکه مایع آمونیوتیک کم شده و جنین هم بزرگتر شده است،جای کافی برای حرکت ندارد.ولی با بند ناف بازی می کند.شیطنت را از همین الان آغاز کرده است.

اما در صورتی که کلا نجنبد،استرس نگیرید،چیز شیرین بخورید،به پهلوی چپ دراز بکشید،تا دو ساعت باید 8 حرکت داشته باشد.در غیر این صورت،باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

علائم در هفته سی و سوم باداری

تغییر در خلق و خو

شاید از وضعیت الان اتان خسته شده اید.از احساساتان با دیگران صحبت کنید.سعی کنید کارهای مورد علاقه اتان را انجام دهید.

یبوست

مایعات بیشتر بنوشید.غذا های فیبر دار مصرف کنید.

گرفتگی عضلات پا

زیاد نشستن و طولانی ایستادن در هفته سی و سوم بارداری ممنوع است.در آب گرم پاهای اتان را ماساژ دهید.از جوراب واریس استفاده کنید.شنا و پیاده روی می تواند،بشما کمک کند.تمرینات کششی و حرکات ورزشی برای شما خوب است.

بی خوابی

برای خوب خوابیدن بهتر است،در ساعات آخر روز ورزش نکنید،بیش از حد بخودتان فشار وارد نکنید،هر شب سر ساعت مشخص بخوابید.تا ساعت خواب بدن تنظیم شود.قبل از خواب قهوه،چای و مواد کافئین دار ننوشید.تمرینات یوگا برایتان مفید هستند.از متدهای آرام سازی ذهن بهره مند شوید.

کمر درد

از انجام ورزش های بارداری غافل نشوید.

تکرر ادرار

قبل از خواب مایعات و مواد کافئین دار کمتری میل کنید.ادرارتان را کاملا خالی کنید.

سوزش معده

محرکهایی که باعث اذیت شدن معده می شوند را نباید مصرف کنید.

تنگی نفس

از غذاهای پر ادویه بپرهیزید.نوشابه های گاز داز برای شما مضر هستند.برای انجام کاری بخودتان فشار وارد نکنید.

ترشحات پستان

اگر تا قبل از هفته سی و سوم بارداری تغییری در سینه های خود مشاهده نکرده اید،در این هفته متوجه مایع زرد رنگی که از پستان ها بیرون می آید،می شوید.

انقباضات بدون درد رحم

انقباضات رحم که نامنظم،و البته بدون درد هستند،جای نگرانی ندارند.انقباضات براکستون هیکس باعث آماده شدن رحم برای زایمان می شوند.ممکن است کمی درد داشته باشید،که با استراحت و نوشیدن آب برطرف می گردد.اما اگر در هر ساعت بیشتر از 6 انقباض داشتید،چه با درد چه بدون درد به پزشک مراجعه کنید.

تورم در مچ پا

افزایش هورمون پروژسترن در بارداری باعث متورم شدن رگهای واریسی در پاها است.هرچه تعداد بارداری بیشتر باشد رگهای پا بیشتر متورم می شوند.

هموروئید

در اثر فشار به رحم و مقعد و البته یبوست  همورئید یا همان بواسیر اتفاق می افتد.

سردرد

بعلت کم خواب،نگرانی و اضطراب،کم آب شدن بدن و نوسانات هورمونی دچار سردرد می شوید.برای درمان توصیه میکنیم:از استرس خود بکاهید.در کلاسهای آرام سازی ذهن شرکت کنید.ریلکسیشن در یوگا بهترین کمک را به شما می دهد.در طول روز آب بیشتری میل کنید.با یک روانشناس ملاقات کنید.

فراموشی

بدلیل خستگی ذهنی،استرس زایمان و نگرانی برای سلامت جنین،احتمال دارد مسائل جزیی را فراموش کنید.بعد از تولد فرزند به حالت های قبلی برمی گردید.

نکات قابل توجه در هفته سی و سوم بارداری

 

علائم زایمان زود رس در هفته سی و سوم بارداری

  • لکه‌بینی یا خونریزی واژینال
  • فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد
  • دردهای کرامپی شبیه قاعدگی
  • بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن
  • انقباضات رحمی
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن به صورتی یا قهوه ای روشن.

مراقب باشید زایمان زودرس نداشته باشید.نوزادانی که تا قبل از هفته 38 بدنیا می آیند.ممکن است دستگاه تنفسی اشان کامل رشد نکرده باشد.که جز نوزادان نارس محسوب می شوند.نوزاد نارس دچار کم وزنی می گردد.خطر عقب ماندگی جسمی یا ذهنی هم آنها را تهدید می کند.

در این هفته مانند هفته‌های قبل، از علائمی مثل تورم ناگهانی دست‌ها یا صورت، تهوع، استفراغ و سردرد شدید را به سادگی نگذرید. این علائم ممکن است نشانۀ عارضۀ پره‌اکلامپسی باشد. برای تشخیص این مشکل باید سریع‌تر به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید.

بعلت افزایش متابولیسم در هفته سی و سوم بارداری،دمای بدن بالاتر از حد معمولی است،احساس گرمای زیادی دارید،پس لباس نازک،نخی و گشادتری بپوشید.

تغذیه در هفته سی و سوم بارداریتغذیه در هفته سی و سوم بارداری

جنین در سه ماهه سوم تازه شروع به دریافت کلسیم،برای رشد و سفت شدن استخوان ها می کند.اگر روزانه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کنید،عالی است در غیر این صورت جنین کلسیم بدن مادر را می گیرد.و بدن مادر بعد از زایمان دچار کمبود کلسیم می شود.بهتر است از غذاهای دارای کلسیم در این هفته بیشتر استفاده کنید.

غذاهای کلسیم دار مثل:لبنیات،مارگارین،میوه خشک،سبزیجات،تخم مرغ،انواع آجیل،ویتامین دی،بادام شیرین هستند،را بیشتر مصرف کنید.

جگر  نخورید.بدلیل داشتن ویتامین آ خیلی زیاد در جگر،وخطرش برای جنین،عدم مصرف جگر در بارداری توصیه اکید شده است.

کار در هفته سی و سوم بارداری

در این مرحله بهتر است از مرخصی زایمانتان استفاده کنید.از این هفته به بعد انجام کارها بسیار دشوار و خسته کننده می شوند.و شما در بارداری نیاز به آرامش روحی بالاتری دارید.در صورتی که تمایل به ادامه دادن هستید،حتما باید با دکتر مشورت کنید،تا خدایی نکرده آسیبی به شما و فرزندتان وارد نشود.

دوقلویی در هفته سی و سوم بارداری

اینکه دوقلو باردار باشید، دلیل نمی‌شود که دو برابر غذا بخورید، ولی طبیعی است که در مقایسه با خانم‌هایی که یک قلو دارند،‌ بیشتر وزن اضافه کنید. هدف اصلی از تغذیه مناسب این است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. در هفته سی و سوم بارداری میوه سبزیجات کافی، غلات و لبنیات دریافت کنید تادچار یبوست نشوید.

تا جایی که ممکن است از میوه‌‌های تازه،ماست کم چرب، شیر و پنیر کم چرب استفاده کنید.از خوردن مواد غذایی فرآوری شده و فست فودها پرهیز شود.

خانم‌هایی که دوقلو باردارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کم خونی هستند و باید حتماً آزمایش خون از آنها گرفته شود تا در صورت نیاز از مکمل آهن نیز استفاده شود.

ازگوشت قرمز،سبزیجات برگدار سبز، لوبیا و غلات صبحانه بیشتر استفاده شود.

 

رابطه جنسی در هفته سی و سوم بارداری

داشتن رابطه جنسی در سه ماهه آخر بارداری را باید از ماما سوال کنید.زیرا باید،سابقه سقط جنین ،علائم زایمان زود رس،وضعیت دوقلو بارداری و خیلی از مسائل دیگر را مد نظر داشته باشید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.