مادریار

هفته سی و هفتم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 37 بارداری بدانید

 

در هفته سی و هفتم بارداری به بالاترین سایز بدن خود رسیده اید.در این متن شما را با وضعیت بدنتان،بدن جنین،علائم و نکات قابل توجه در باردای آشنا می کنیم و مطالبی نظیرنوع تغذیه،رابطه جنسی،ورزش،زایمان،آزمایش و سونوگرافی های این هفته صحبت کرده ایم.

وضعیت شما در هفته سی و هفتم بارداری

در هفته سی و هفتم بارداری ممکن است اصلا اضافه وزن نداشته باشید.بی حوصله هستید.پس نیاز بیشتری به مراقبت دارید.با همسرتان در مورد حال و هوای دلتان صحبت کنید.با او دردل کنید.

ورزش،یوگا،پیاده روی سبک،انجام تمرینات ریلکسیشن را فراموش نکنید.سعی کنید به مهمانی بروید.برای رفتن به بیرون پایه باشید.تا روزها و ساعتها زودتر بگذرند.

هنوز همه علائم هفته گذشته را دارید.پس برای تغذیه،ورزش،خواب به مواردی که از قبل توجه میکردید،همچنان ادامه دهید.

وضعیت جنین در هفته سی و هفتم بارداری

وضعیت جنین در هفته سی و هفتم بارداری

 

در هفته سی و هفتم بارداری کودک به اندازه یک طالبی بزرگ است.اگر پسر باشد وزنش بیشتر هم هست.

وزن جنین 2800 گرم و قدش 49 سانتی متر است.

با اینکه در هفته های  آخر بارداری هستید.اماهنوز جنین در حال رشد وتکامل است.ولی با این حال برای زندگی بیرون از شکم مادر هم آماده است.

مغز و ریه ها همه تلاششان را می کنند،تا کاملا رشد کنند.جنین پلک می زند.شست خود را می مکد.

گرفتن اشیاء را تمرین می کندو  مهمترین چیزی که خیلی تمرین می کند،نفس کشیدن است.

موهای سرش بسیار پرپشت و بلند شده اند.مژه و ابروها کم کم نمایان می شوند.

جنین در هفته سی و هفتم بارداری چون سرش در لگن قرار دارد،جایی برای حرکت کردن ندارد.وقتی حرکت می کند چیزی شبیه پیچ خوردن است یا احساس خارش می کنید.بطور قطع باید حرکاتش را متوجه شوید.چون لگد می زند.در غیر این صورت با دکتر مشورت کنید.

علائم در هفته سی و هفتم بارداری

بی خوابی

در این هفته خیلی بد میخوابید.شاید اصلا نتوانید بخوابید.اما در طول روز بجای شب استراحت کافی دارید.

برای خواب راحت شبانه بهتر است:

  • پرخوری نکنید.
  • قبل از خواب شام نخورید.
  • هرشب سر ساعت مشخصی بخوابید.تا الگوی خواب منظمی پیدا کنید.
  • عصر شام بخورید.
  • ماست و پنیر کم چرب بخورید.
  • میوه و نان تست و کراکر بخورید.
مطالب مرتبط

تغییر در سینه ها

سینه ها درشت ترهستند.ونوک پستان ضخیم تر می شود.ترشح پستانها بیشتر از قبل می شوند..از سوتین های شیر دهی و پدهای مخصوص استفاده کنید.

انقباضات براکستون هیکس

انقباضات رحمی بیشتر و دردناک تر از قبل به سراغتان می آید.شاید طولانی تر از قبلا هم زمان ببرد.اما این دردها نامنظم هستند.در صورتی که منظم،همراه با درد شدید شدند.زمانی است که باید به کلینیک برای زایمان بروید.

ترشحات واژنی و لکه بینی

دهانه رحم توسط مخاط متراکمی به نام پلاگ موکوسی بسته می شود و از جنین محافظت می کند و با نزدیک شدن به زمان تولد کم کم خارج می شوند.

در هفته سی و هفتم بارداری دوران ترشحات واژنی بیشتر،خونی و غلیظ تر از قبل دیده می شوند.احتمالا در چند روز آینده زایمان می کنید.

اگر خونریزی شدید داشتید به نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کنید.

نکات قابل توجه در هفته سی و هفتم بارداری

 

در هفته سی و هفتم بارداری اگر تولد نزدیک باشد،دردهای مثل درد قائدگی را حس می کنید.ترشحات صورتی،قرمز،قهوه ای دارید.اگر خونریزی غیر طبیعی دارید با پزشک تماس بگیرید.

پاره شدن کیسه آب در این هفته همراه با انقباضات یا بدون آنها صورت می گیرد و خیلی ناگهانی و غیر پیش بینی است.

از وسایل و مواد شیمیایی دور باشید

اگر گربه دارید برای تمیز کردنش از دستکش استفاده کنید.زیرا موی گربه باعث بوجود آمدن عفونت خونی و نقایص مادرزادی شوند.

در صورتی که حیوان خانگی دارید.بهتر است،تمیز کردن محیط زندگی اش را به دیگران بسپارید.

تصمیم گیری برای زایمان

پزشک در این هفته با معاینه دقیق می گوید که احتمال قطعی زایمان در چه روزی است.دکتر با بررسی باز بودن دهانه رحم،ترشحات واژن،وضعیت لگن و شرایط قرار گیری کودک در شکم تاریخ زایمان را تشخیص می دهد.

هنگام تولد باید دهانه رحم حداقل 10 سانتی متر باز باشد.اگر باز نشود،حتما سزارین می شوید.اندازه دهانه رحم به وضعیت بدنی مادران بستگی دارد.

از هفته سی و هفتم بارداری باید تصمیم بگیرید که،کدام نوع از زایمان را دوست دارید انجام دهید.در صورتی که تمایل به زایمان طبیعی دارید.بهتر است ابتدا راجع به روشهای کاهش درد زایمان و کنترل آن اطلاعاتی داشته باشید.

برای کاهش درد زایمان از داروهای بی حسی اپیدورال و اسپینال دارید.این دارو توسط متخصص بیهوشی تزریق می گردد.باید بدانید که،بیمارستانی که انتخاب کرده اید،این موارد را دارد یا نه.

طب سنتی برای کاهش دردهای زایمان توصیه هایی دارد:

  • با شروع دردهای زایمان،ترکیب سیاهدانه و عسل میل کنید.(خوردن سیاه دانه در ماه های اول بارداری ممنوع است.)
  • روزانه 9 گرم روغن بادام شیرین بخورید.

گردن رحم در زمان نزدیک‌ شدن به زایمان نرم‌تر می‌شود و از طول مجرای درونی آن کاسته می‌شود این تغییر«آفاسمان» گفته می‌شود درصورتی که گردن رحم سفت و طول مجرای درون آن زیاد شود نشان دهنده این است که هنوز وقت زایمان نرسیده است. مورد بعدی که پزشک بررسی می‌کند.قرارگیری وضعیت جنین در رحم است اینکه جنین با کدام قسمت بدن از رحم خارج می‌شود.

از هفته سی و هفتم بارداری پزشک در معاینه لگن با لمس پایین‌ترین بخش بدن جنین متوجه می‌شود که جنین تا چه حد وارد لگن شده است.

مراقب باشید تا دچار عفونت دستگاه تناسلی نشوید.عفونت ها هم برای شما و هم برای جنین دردسر و خطر دارد.تا قبل از زایمان مطمئن باشید که عفونتی ندارید.واگر دارید تا قبل از تولد درمان کنید.

از ماما بخواهید تاریخ دقیق زایمان را برایتان مشخص کند.بپرسید که با مشاهده چه علامت هایی باید با او تماس بگیرید.

آدرس و تلفن یک متخصص اطفال را پیدا کنید.ببینید آیا دفترچه بیمه شما را قبول می کند یا نه.

در مورد کارهای مهمی که قبل و بعد از تولد نوزاد دارید،فکر کنید.آنها را یادداشت کنید.روی موارد مهم برنامه ریزی کنید.

کیف وسایل نوزاد را آماده کنید.در بیمارستان کودک به پوشک،پماد پا،شیشه شیر،چند دست لباس تمیز،پتو و کرییر نیاز دارد.دستکش بدون انگشت،جوراب و کلاه از واجبات برای نوزاد تازه متولد شده است.بچه ها تا شش ماهگی نباید بدون جوراب و کلاه باشند.ناخن های دست هایشان آنقدر بلند است،که ممکن است صورت خودشان را خراش دهند.

شیر دوش،سوتین شیر دهی،لباس مناسب برای شیر دادن به فرزند،کرم مخصوص نوک پستان(ممکن است نوک سینه اتان زخم شود.)نوار بهداشتی و چند عدد شورت برای خود در کیفتان قرار دهید.

تغذیه در هفته سی و هفتم بارداری

تغذیه در هفته سی و هفتم بارداری

آب و مایعات بنوشید.از آب میوه های مصنوعی داخل مغازه ها نخورید.چون آبمیوه های مصنوعی دارای باکتری های مضر سالمونا و ای کولای هستند که باعث مسمومیت می شوند.

.

 

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.