مادریار

هفته ششم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 6 حاملگی بدانید

بدن شما در هفته ششم بارداری

 

مادر عزیز، در هفته ششم بارداری ممکن است انتظار داشته باشید تغییراتی را در شکم و رحم تان احساس کنید. کاملا قابل درک است که شما منتظرید علائم ظاهری بارداری را زودتر مشاهده کنید اما باید کمی صبور باشید. هنوز برای برآمده شدن شکم تان خیلی زود است.چراکه جنین شما هنوز خیلی کوچک است و رحم تان نیز به اندازه ی کافی جا برای پذیرایی از این مهمان کوچک دارد.

تغییری که شما بطور محسوس از هفته ششم بارداری در بدن تان خواهید داشت، فعال تر شدن کلیه هاست تا بتوانند موارد مضر بیشتری را از بدن تان دفع کرده و به شما برای ادامه ی یک بارداری سالم کمک کنند. از این هفته پستان های شما شروع به متورم و حساس تر شدن میکنند و تغییراتی را در رنگ و فرم ظاهری آنها می توانید ببینید. نگران نباشید و بدانید این تغییراتی جزئی از روند شیرین مادر شدنتان است.

با تثبیت وضعیت بارداری تان حس بهتری خواهید داشت و دیگر نگران منفی بودن تست ها نیستید اما با توجه به اینکه سه ماه اول بارداری دوره ی حساسی است و احتمال سقط جنین در این دوران وجود دارد، باید خیلی مراقب خودتان باشید اما سعی کنید نگرانی تان را کنترل کنید و تا پایان سه ماهه ی اول خبر بارداری تان را به اطرافیان اعلام نکنید.می توانید در این رابطه با همسرتان مشورت کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.

 

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری

اندازه جنین در هفته ششم بارداری همانند یک دانه کوچک عدس و یا لوبیا سبز است و وزن او تقریبا یک گرم است.

از هفته ششم بارداری جنین شما به طرز شگفت آوری شروع به تکامل کرده و ویژگی های ظاهری یک انسان را کم کم بدست می آورد. سر و گردن و اندام های صورت کودکتان در حال شکل گرفتن هستند.دو لکه ی سیاه در دو طرف سر او شکل میگیرد که بزودی چشم های زیبای او را تشکیل خواهد داد و دو لکه ی کوچک تر در وسط صورت بعدها تبدیل به بینی جنین شما خواهد شد.

جوانه های کوچکی در دو طرف صورت نوزاد ایجاد می شود که بعد ها گوش های او را شکل خواهد داد و جوانه هایی از تنه شروع به رشد میکنند و این برجستگی ها که در اطراف بدن او ایجاد می شوند، بزودی تبدیل به بازوها و پاها خواهند شد. اینها تنها تغییراتی هستند که در ظاهر جنین شما در حال رخ دادن هستند ، در حالیکه تغییرات زیادی در ارگان های داخلی او شروع شده است.کلیه ها، کبد و ریه ها شروع به شکل گیری کرده اند و قلب جنین تان نیز 80 تا 110 بار در دقیقه می تپد و هر روز سرعت تپش آن بیشتر می شود. جفت اولیه نیز شروع به تکثیر و رشد کرده است و بند ناف جنین در حال شکل گیری است تا بتواند از اواخر هفته ششم بارداری وظیفه ی تغذیه کودک دلبندتان را برعهده بگیرد.

 

علائم هفته ششم بارداری

 

تهوع

حالت تهوع در هفته ششم بارداری، صبح ها به اوج خود می رسد ولی می تواند تمام طول روز شما را اذیت کند. علت این امر بالا رفتن میزان هورمون HCG در بدن است. همچنین بدلیل افزایش هورومون های پروژسترون و استروژن در بدن شما باعث ضعیف شدن ماهیچه های معده ی شما شده و احتمال رفلاکس معده را تشدید میکند.

شما نباید نگران اثرات تهوع صبحگاهی در سلامت جنین باشید ، چراکه این امر بسیار طبیعی است و هیچ خطری برای جنین شما نخواهد داشت.پس راحت باشید و خود را با خالی نگه داشتن معده تان از ترس تهوع، اذیت نکنید چون این کار باعث تشدید حالت تهوع شما خواهد شد.تهوع صبحگاهی در برخی مادران بارداری بدلایلی همچون استرس و خستگی ، حساسیت دستگاه گوارشی و یا مسائل ارثی بیشتر از سایرین باشد که براحتی میتواند با مشورت پزشک کنترل شود.

 

بی اشتهایی

حالت تهوع در هفته ششم بارداری می تواند در بسیاری از مادران بارداری از جمله شما ، ایجاد بی اشتهایی کند. اشتهای شما ممکن است در ماه های بعدی بدلیل افزایش حجم رحم و محدود شدن ظرفیت معده تان بیشتر احساس شود. پس برای اینکه بتوانید به رشد ایده آل جنین تان کمک کنید و از بیماری های مادرزادی که بیشتر در سه ماهه ی اول بارداری شکل میگیرند جلوگیری کنید ، حتما تغذیه ی خود را جدی بگیرید.

شما میتوانید غذاهای سبک مصرف کنید و دفعات مصرف غذا را به پنج وعده افزایش دهید. خوردن میوه هایی مانند موز، غلات و کربوهیدرات ها به بهبود وضعیت اشتهای شما کمک خواهند کرد.

مصرف آب و مایعات را فراموش نکنید و در روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید .

 

تغییر خلق و خو

تغییرات خلق و خو در هفته ششم بارداری بدلیل تغییرات هورمونی بدن شما، کاملا طبیعی است و ممکن است تا پایان هفته دوازدهم و سه ماهه اول بارداری ادامه پیدا کند. این تغییرات در هر مادر متفاوت است و برخی از مادران ممکن است اصلا تغییری در رفتار و خلق و خو نداشته باشند و در برخی دیگر ممکن است این تغییرات به صورت پرخاشگری و عصبانیت بروز کند.اگر این علائم در شما زیاد بوده و باعث رنجش خاطر شما و اطرافیان نزدیک تان می شود، می توانید از یک روانپزشک کمک بگیرید و به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک دارویی مصرف نکنید.

 

نفخ شکم

هفته ششم بارداری

نفخ شکم یا نفخ معده از جمله مواردی است که بدلیل تغییرات هورومونی بدن شما و محدودیت هایی که رحم تان ایجاد میکند، از هفته ششم بارداری شروع می شود.این مشکل بعد از اتمام دوره ی بارداری از بین می رود و اصلا جای نگرانی ندارد. فقط کافیست یاد بگیرید چگونه این مسئله را در طول دوران بارداری کنترل کنید. برای کمک به خودتان بهتر است از مواد غذایی نفاخ استفاده نکنید و مصرف میوه و آب میوه را  و موارد غذایی فیبردار را جز برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

 

نکات قابل توجه در هفته ششم بارداری

 

سقط جنین در هفته ششم بارداری

سقط جنین ممکن است در این هفته بدلیل ناهنجاری های کوروموزومی  و یا وجود تعداد زیادی کوروموزوم در سلول های جنین ، رخ دهد.همچنین ممکن است سقط بدلیل  تشکیل ساک حاملگی پوچ اتفاق بیفتد که علت آن عدم تشکیل بچه بعد از لانه گزینی و بارور شدن تخمک می باشد.

استعمال دخانیات و الکل و یا داروها بدون هماهنگی پزشک متخصص و یا دیابت و بیماری های تیروئید و خیلی از عوامل دیگر  نیز می توانند عامل سقط جنین در سه ماهه اول بارداری باشند.

سقط جنین در این مرحله خود را با درد شکم به همراه خونریزی یا لکه بینی  و نیز درد کمر و یا درد ناحیه ی لگنی نشان میدهد.

شما باید به محض مشاهده ی هریک از این علائم بصورت شدید یا خفیف به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید تا موضوع توسط پزشک متخصص بررسی شده و در صورت وجود شانس بارداری ، از جنین محافظت شود.

مصرف غذاهای دریایی در هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری

ماهی یکی از منابع اصلی تامین امگا 3 در بارداری است که برای رشد چشم و مغز جنین لازم است اما در انتخاب ماهی ها باید دقت کنید که از نوع کم جیوه باشند تا اختلالی در رشد مغز و سیستم عصبی جنین شما ایجاد نکند.مناسب ترین ماهی برای این دوران ماهی قزل آلا و یا سفید است. ماهی های درشت پیکر مثل کوسه ماهی ها، شاه ماهی ها و اره ماهی ها دارای مقادیر زیادی جیوه هستند و مصرف آن ها در دوران بارداری اصلا توصیه نمیشود.مواد غذایی دریایی در دوران بارداری نباید بیش از دوبار در هفته مصرف شوند و همینطور توصیه می شود از تن ماهی بدلیل داشتن مواد نگهدارنده  بیش از یکبار در ماه استفاده نشود.

 

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.