مادریار

هفته بیست و هفتم بارداری

آنچه باید در هفته 27 حاملگی بدانید

 

هفته بیست و هفتم بارداری

جنین  در هفته بیست و هفتم بارداری تازه شروع به وزن گرفتن می کند.بدن دچار تغییرات جدیدی می شود.رویان در آخرین ماههایی از تولد است.

جنین در هفته بیست و هفتم بارداری رشد را در رحم سپری میکند.تقریبا به اندازه یک گل کلم است.ظاهر شکم شما نشان دهنده این است که در اواخر هفته بیست و هفتم بارداری هستید.

نیاز به مراقبت های پزشکی ،خود مراقبتی و مراجعه به پزشک دارید.

حرکات جنین مثل حرکات ورزشی می باشد.در هفته بیست و هفتم بارداری زمانی برای جشن گرفتن و خوشحالیست،زیرا قرار است تا دو ماه دیگر چشم شما به دیدن فرزندتان روشن شود.

در هفته بیست و هفتم بارداری ضربان قلب جنین بسیار شنیده می شود.

 

 

وضعیت بدن شما در هفته بیست و هفتم بارداری

 

شما درهفته بیست و هفتم بارداری از نظر جسمی و روحی خسته اید.دچار سوزش سر معده،افزایش وزن،کمر درد،تورم دست و پاهایتان می شوید.شما چاق تر به نظر می رسید.

باید ازنظر دیابت در هفته بیست و هفتم بارداری خیالتان راحت باشد و دکتر برای شما آزمایش دیابت بارداری تجویز می کند.

در اوایل هفت ماهگی RH کسانی که خون آن ها فاقد پروتیئن آنتی ژن است باید  آمپول ایموگلوبینتزریق کنند.این آمپول  کودکان را از نظر خطر آنتی بادی ها حفظ میکند.

 

وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

 

حرکات جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

حرکات کودک

حرکات جنین دلبند شما در هر یک ساعت شش تا ده بار حرکت می کند و شما آنها را حس میکنید،درغیر این صورت با پزشک مشورت کنید.

وزن و اندام کودک

اگر مد نظر داشته باشید کودک شما اندازه یک گل کلم است.قد کودک شما حدود 37 سانتی متر است.907 گرم وزن دارد.

تقریبا تمام اندام های رویان تشکیل شده است.فقط خیلی ظریفتر از یک کودک متولد شده می باشد.ریه ها و سیستم عصبی جنین در حال رشد و تکامل می باشد.

درهفته  بیست و هفتم بارداری رشد مغز کودک فعال می شود.گاهی چشمانش را باز و بسته میکند.رنگ دانه چشم جنین تشکیل می شود.

گاهی سکسکه می کند.شما آن را چیزی شبیه نبض یا صدای قلب کودکتان تصورمی کنید(.این طبیعی است و جای نگرانی نیست.)

اعصاب شنوایی کودک در این هفته کامل می شود.او می تواند صدای پدر و مادر خود را تشخیص دهد.

حرکات کودک دلبندتان بیشتر می شود.گاهی شصت خود را می مکد،در این هفته بهتر است از مواد مغذی و دارای کلسیم و منیزیم بیشتری استفاده کنید.

 

علائم هفته بیست و هفتم بارداری

 

  • تورم شدید دست و پا در هفته بیست و هفتم بارداری

تورم شدید دست و پا به علت جمع شدن خون و مایعات بدن که پنجاه درصد افزایش پیدا می کند،درهفته بیست وهفتم بارداری دست ها،صورت وپاها متورم می شود.شاید حلقه ازدواجتان و یاحتی کفشتان تنگ شود.این مسئله جای نگرانی ندارد زیرا بعد از زایمان از بین خواهد رفت.

رحم به اندازه یک توپ بسکتبال می شود.برای کم کردن ورم بهتر است کمتر بیاستید یا از نشستن های طولانی بپرهیزید.اگر پزشک اجازه می دهد می توانید پیاده روی یا شنا کنید.

  • خونریزی واژن در هفته بیست و هفتم بارداری

خونریزی یا بهتر است بگویم لکه بینی امری شایع است،نباید استرس سقط جنین را داشته باشید.چون  اواخر ماه ششم این مورد بسیار شایع است.

لکه بینی ها به علت نازک شدن دیواره رحم، موکوسی هایی که دهانه رحم را مسدود کرده اند،خارج می شوند.گاهی دوقلو زایی موجب افزایش جریان خون می شود.در نتیجه لکه بینی های واژن بیشتر می شود.

اگر این ترشحات چسبناک همراه کمی خون باشد نشانه زایمان است.اگر خونریزی شدید شد و همراه با درد شکمی بود با پزشک خود تماس بگیرید.

  • ترشحات ناگهانی نظیر رنگ و بوی غیر عادی
  • درد شکم و لگن،یک چیزی شبیه درد زایمان ولی خفیف تر
  • تنفس دشوار

به علت رشد جنین رحم به دیافراگم فشار می آورد.دیافراگم هم به ریه ها فشار وارد می کند.این علت تنفس بد در بارداری است.اصلا نترسید این نفس تنگی ها با به دنیا آمدن نوزاد ناپدید می شود.برای کاهش نفس نفس زدن در طول بارداری از استرس و خجالت از بارداری بپرهیزید،سعی کنید در محیط های آلوده مثل دود سیگار و قلیان یا آب و هوای آلوده نباشید.

  • کاهش حرکت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

اگر  در هفته بیست و هفتم بارداری حس کردید که جنین حرکت نمیکند نترسید کمی استراحت کنید،چند چیز شیرین میل کنید،به پهلوی چپ دراز بکشید،آرامش داشته باشید و تعداد حرکات را بشمارید.اگر تکان ها کم بود یا اصلا نمی جنبید حتما به یک کلینیک سر بزنید.

 

علائم طبیعی مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

 

وضعیت بدن مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

کودک بزرگ می شود و روز به روز شما را دچار تغییرات بیشتری می کند.البته این تغییرات بسیار جالب هستند حس خوبی به مادر می دهند.بعد از زایمان همه این تغییرات از بین می روند،این تغییرات شامل:

  • خستگی جسمی و ذهنی

خستگی ذهنی از همان روزهای اول شروع می شود.هر چه جنین بزرگ تر می شود خستگی های جسمی،روحی نیز افزایش می یابد.

گاهی پایین بودن سن مادر، کم سواد بودن او،گاهی به علت بی توجهی همسر،افکار منفی به سراغشان می آید.

ممکن است تغییرات هورمونی موجب بوجود آمدن افسردگی در شود.احتمال دارد بهم ریختگی های ذهنی تا پس از زایمان هم به طول بیانجامد.واین به دلیل تداخل هورمون های استروژن ،پروژسترون است.در صوت ادامه افسردگی حتی پس از زایمان حما به روانشناس مراجعه کنید.

  • خشکی پوست و خارش

کمبود آب ،نوسانات هومون ها،تغییر و تفاوت آب و هوا،شست و شوی بیش از حد پوست،کم کاری تیروئید ،کم بودن ویتامین آو کشیده شدن پوست شکم در بارداری باعث خشکی و حساس شدن پوست می شود.

برای درمان خشکی بهتر است از کرم های آبرسان ،ضد آفتاب ،روغن های طبیعی  استفاده کنید.

غذاهایی با چربی های سالم مثل آواکادو،روغن کنجد،روغن زیتون،روغن کانولا را به رژیم غذای اتان اضافه کنید.

از هفته بیست و هفتم بارداری تلاش کنید از شوینده های با مواد شیمیایی بالا استفاده نکنید.

  • کمردرد

گاهی اوقات کمردرد های شدید در سه ماهه آخر بارداری موجب زایمان زودرس می باشد.البته اگر این کمر دردها همراه با ترشحات شدید از واژن باشند.که به علت پارگی کیسه آب است.ا

گر کمر دردها با خوردن استامینوفن درمان نشد باید به نزدیک ترین بیمارستان سر بزنید.

اگر کمردردها همراه با تب، درد بسیار زیاد ،مشکلات ادرار مثل دیدن ادرار خونی یا دردهای شدید هنگام دفع باشد حتما با نظر پزشک متخصص آنتی بیوتیک مصرف کنید.

در صورتی که کمر درد های همراه با بی حسی پاها و باسن ادامه پیدا کند، با مطب دکترخود تماس بگیرید.دردهای ناگهانی کمردرد که بدون علت باشد ناشی از پوکی استخوان می باشد.

  • تنفس بد
  • سوزش سر دل ومعده

به برگشت اسید معده به مری سوزش معده می گویند.سوزش معده از اول بارداری شروع وتا وقتی زایمان کنید با شما می ماند.بیماری gerd یا همان رفلاکس معده با خوردن غذاهایی مثل شکلات،کاکائو،نعنا،نوشیدنی های کافئین دار،قهوه،چای،غذاهای چرب و الکل تشدید می شود.

احساس سوزش در قفسه سینه ،صدای بلند تنفسی،سرفه،گلو درد،آسیب دندان (اسید خارج شده از معده به ریه سپس به مری و بعد از آن به دهان می رسد و باعث خورده شدن مینای دندان می شود.)موارد ذکر شده در بالا علائم عارضه رفلاکس مری ومعده می باشد.

راه هایی که می توانید رفلاکس را کاهش دهید :

. سر تخت را به اندازه 20 تا 25 سانتی متر بالا ببرید.

. در هنگام خواب پهلوی جپ دراز بکشید.

. بعد از خوردن غذا خم نشوید و به جای آن با استفاده از زانو بنشینید و کارهای روزانه را انجام دهید.

. بهتر است نیم ساعت بعد از میل غذا پیاده روی کنید .(یا کاری شبیه کارهای خانه را انجام دهید.)

. سیگار کشیدن و در معرض دود قلیان بودن علاوه بر تشدید رفلاکس معده به جنین هم آسیب های غیر قابل برگشت وارد می کند.

. لباس تنگ نپوشید.

. شیر و ماست مصرف کنید و اگر به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارید از لبنیات بدون لاکتوز استفاده کنید.

. از چای زنجبیل با عسل استفاده کنید.اگر خواستید شیر بنوشید بهتر است از شیر بادامی و یا شیر کم چرب استفاده کنید.

. از غذاهای شامل نعنا،گوجه فرنگی،موارد سرخ شده و با چربی بالا،میوه وآبمیوه هایی که سیترون دارند استفاده نکنید.

مواد غذایی که در درمان رفلاکس دوران بارداری مفید هستند:

 

  • موز بهترین و مفیدترین میوه برای درمان سوزش معده میباشد.موز به دلیل داشتن فیبربه دفع زودتر مواد در دستگاه گوارشی کمک می کند.
  • هندوانه مانند موز قلیایی است و یکی از منابع منیزیم می باشد و منیزیم در بسیاری از داروهای سوزش معده وجود دارد،به همین منظور طالبی و هندوانه عسلی هم مفید هستند.
  • جو دوسر به دلیل داشتن فیبر بالا موثر در رفع علائم رفلاکس میشود و همچنین یبوست را کاهش می دهد.و بعداز مصرف آن تا چند ساعت احساس سیری می کنید.میتوانید با اضافه کردن شیر کم چرب و یا شیر بادام آن را قلیایی تر کنید،هم از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.
  • ماست هم مانند موز عمل می کند و تسکین دهنده است،ماست حاوی پروبیوتیک،به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می کند،یکی از منابع پروتئین است و به  باعث هضم بهتر غذاها می شود.با خوردن ماست و زنجبیل به درمان خود کمک کنید.
  • سبزیجات مقدار قند و چربی در سبزیجات کم است و محیط آن ها قلیایی است.بالطبع برای معده هم بسیار مفید است.سبزیجاتی مثل اسفناج،کلم فندقی ،کلم بروکلیخام و مارچوبه به شما کمک شایانی می کند.
  • از خوردن پرتقال و گیپ فروت اجتناب کنید.

 

آدامس بجوید زیرا اسید برگشته به مری را خنثی می کند.

آرام غذا بخورید تا معده شما پر نشود.

بعد از وعده شام آب و مایعات زیاد ننوشید و به جای نوشیدن یکباره آن را جره جره بنوشید.

درمان های خانگی

قبل از انجام هر درمان خانگی با پزشک مشورت کنید یا از دکترهای طب سنتی کمک بخواهید و سر خود دارویی مصرف نکنید.

2 تا 3 قاشق چای خوری سرکه سیب را در 250 میلی گرم آب بریزید و میل کنید.

1 قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک فنجان آب ریخته و آن را بنوشید.

 

  • احساس گرسنگی زیاد

علت اشتهای زیاذ به غذاها این است که در هنگام صبح ممکن است استفراغ داشته اید.معده اتان خالی شده،پس نیاز بیشتری به مواد خوراکی دارید.

اینکه هر غذایی که مصرف می کنید ابتدا ب سمت کودکی که در شکم دارید میرود و سپس کالری و انرژی  بسیار کمی برای خود شما باقی می ماند.

پس بهتر است وقتی حالت تهوع ندارید از میزان مواد غذایی بیشتری استفاده کنید.نگران نباشید که ممکن است بیش از حد چاق شوید چون هر دوی شما به این مقدار کالری نیاز دارید.برای جلوگیری از پرخوری بهتر است به جای استفاده از سه وعده از شش وعده غذایی استفاده کنید.این کار به درمان رفلاکس معده هم کمک میکند.

تنقلاتی مثل آجیل و کراکرها را همیشه به دنبال خود داشته باشید.

بعضی افراد از هفته بیست و هفتم بارداری به بعد به علت بزرگ شدن جنین و رحم فشاری که به معده می آید احساس گرسنگی نمی کنند.بهتر است از غلات و انواع پنیرها استفاده کنید.

برای اینکه از گرسنگی کاذب بپرهیزید :

آب کافی بخورید،زیرا بدن ما ممکن است احساس گرسنگی و تشنگی را با هم اشتباه بگیرد.

در سه ماهه اول مثل قبل غذا بخورید،در سه ماهه دوم 300 کالری به مواد غذایی تان اضافه کنید و در سه ماهه سوم(از هفته بیست و هفتم باراداری تا پایان آن)آن را به 500 کالری برسانید.

از غذاهای تازه،سالم و از میان وعده های طبیعی استفاده کنید.

من در بارداری همیشه بجای دسر از یک موز استفاده میکردم و الان هم فرزندم علاقه زیادی به خوردن موز نسبت به میوه های دیگر دارد.

  • خونریزی لثه ها که بهتر است در صورت مشاهده با دندان پزشک مشورت کنید.به علت مصرف زیاد جنین از کلسم و عدم تعادل هورمونی ممکن است هنگام مسواک زدن دچار خونریزی لثه شوید.بهتر است از خمیر دندان دارای فلوراید استفاده کنید.

برخی مواد طبیعی برای استحکام و سلامت لثه در دوران بارداری می توانند مورد استفاده قرار گیرند:

1.میخک

میتوانید از گل یا روغن میخک برای درمان خود استفاده کنید. آن را بجوید یا روغن را روی لثه بمالید.

2.روغن زیتون

که هم برای لثه ها مفید است هم برای دستگاه گوارش زنان باردار و هم برای دریافت کلسیم بیشتراستفاده میشود.

3.عسل

به دلیل خواص ضد باکتریایی اثر مثبت روی لثه می گذارد.

4.انار

آب انار تازه بدون شکر را هر روز صبح برای شستوشوی دندانهای خود مصرف کنید

 

انار و درمان خون ریزی لثه

5.شیر

با خوردن روزانه شیر ولرم خود را در مقابل خونریزی لثه ها حفظ کنید.بهتر است شیر غنی شده  میل کنید و بعد از آن حتما مسواک بزنید تا پلاک ها روی دندان های شما باقی نمانند.

5.سیر

سیر به علت داشتن ماده آلیسین برای درد دندان مفید است.سیر پوست گرفته شده را به دندان و لثه آسیب دیده بچسبانید.

6.جوش شیرین

مسواک رامرطوب کنید،جوش شیرین را روی آن بمالید،دهان خود را بشوید.دوبار در روز این کار را انجام دهید.

7.زردچوبه

زردچوبه برای التهاب لثه ها موثر است،زردچوبه روغن خردل و نمک را مخلوط کنید.وقتی بشکل خمیر درآمد روی دوبار روی لثه ها ماساژ دهید.

  • مضطرب و خرده گیر می شوید.

زنان در بارداری و حتی تا یک سال پس زایمان اضطراب میگیرند.

نشانه های داشتن اضطراب:

*سر درد

*گرفتگی عضلات

*سرگیجه

*سوزن سوزن شدن بدن

*تندتند نفس کشیدن

*بیش از حد عرق کردن

*تپش قلب

*فشار خون بالا

*بد خوابی

*احساس پریشانی بخصوص در ناحیه شکم

*ترس

*بی حسی و خلا

*عدم تمرکز

*بی قراری

*افکار منفی

*مداوم فکر کردن

برای کم کردن استرس بهتر است:

با مشاور خانواده صحبت کنید،در کلاسهای آنلاین کاهش استرس شرکت کنید،در مورد اینکه چطور میتوانم با حس های منفی مقابله کنم کتاب بخوانید.با کسی که فکر میکنید امین شماست مثل مادر،پدر و یا همسر خود گفتگو کنید.

حواستان را به چیزهای زیبا پرت کنید تا افکار منفی را دور کنید.ورزش کنید.آهنگ ملایم یا مورد علاقه اتان را گوش دهید.پیاده روی سبک داشته باشید.با دستور پزشک دارو مصرف کنید.

  • تورم دست و پا(نگران نباشید بعد از آمدن فرزندتان از بین می رود.)
  • هموروئید

هموروئید یا همان بواسیر که به دلیل رشد روز به روز جنین و بزرگ شدن رحم فشار زیادی به رگ های خونی و بافت مقعد می آورد.در نتیجه بواسیر را عارض میکند.پروسه زایمان که سخت باشد چه طبیعی چه سزارین فرقی نمیکند باعث بوجود آمدن فشار به مقعد می شود.

انواع بواسیر:

بواسیر داخلی که باچشم دیده نمی شود و پزشک هم قادر به لمس آن نیست.

بواسیر خارجی که قابل دیدن و لمس کردن می باشد

علائم بواسیر:

درد و خارش،سوزش در اطراف مقعد و هم چنین درد هنگام اجابت مزاج،وجود یک بالشتک که حس خوبی به شما نمیدهد.

علت بجود آمدن بواسیر:

یبوست،افزایش وزن ،زور زدن هنگام دفع،زیاد ایستادن،بیش از حد نشستن

درمان بواسیر:

1.استفاده ار کمپرس سر یا گرم

2.نشستن در آب گرم

3.شستن و خشک کردن مقعد

4.ورزش کردن

5.درمان یبوست

6.گذاشتن یخ روی موضع

7.پوشیدن باس های نخی وگشاد

8.مالیدن روغن زیتون یا نارگیل

اگر شدید شد با مجوز پزشک دارو مصرف کنید.وجراحی اگر لازم دارد آن را برای بعد از زایمان بگذارید.

  • خواب آلودگی در طول روز

در هفته بیست و هفتم بارداری طبیعی است که به دلیل سوخت و ساز زیاد بدن برای رشد رویان  همچنین افزایش پروژسترن احساس میکنید،سالهاست نخوابیده اید.

خواب شما بهم میریزد چرا که افزایش فشار به مثانه شما را مجبور میکند در طی شب بارها از سرویس بهداشتی استفاده کنید،.

پاهای شما متورم و دردناک شده اند،ممکن است از درد پا نتوانید خواب خوبی داشته باشید.ا

حتمال اینکه دچار رفلاکس معده شده باشید خیلی زیاد است  شما ناچارید از پشتی های بلندتری برای خوابیدن استفاده کنید،که به آن عادت ندارید،جای شما مناسب نیست،پس راحت نمیخوابید.

شاید استرس آینده کودک را دارید،این موضوع شما را در طول شب بیدار نگه داشته است.خوب به هرحال کم خوابیده اید،نیاز به خواب بیشتری در طول روز دارید.نگران نباشید ،هرگاه خوابتان گرفت با آرامش بخوابید.

 

راهکارهایی که به بهتر خوابیدن شما کمک می کند:

 

  • ورزش در صبح یا شب
  • انجام یوگا
  • مدیتیشن های آرام سازیرا استفاده کنید
  • لباس راحت و گشاد
  • نخوردن قهوه و کاکائوقبل از خواب
  • نیم ساعت قبل از اینکه به بستر بروید از تلویزیون و گوشی استفاده نکید.
  • قبل از خواب دوش آب گربگیرید
  • شیر ولرم بنوشید
  • از اتاقی استفاده کنید که نور نداشته باشد.
  • به پهلوی چپ بخوابید ویک باشلت کوچک زیر زانوهای خود قرار دهید.
  • سندرم پای بی قرار(این بیماری به ندرت برای کسی پیش می آید.)
  • بدنتان را ماساژ دهید.
  • عدم تمرکز

نکات قابل توجه در هفته بیست و هفتم بارداری

 

ورزش در هفته بیست و هفتم بارداری

ورزش خیلی مهم است.البته حرکات ورزشی بهتر است زیر نظر پزشک باشد.ورزش به شما کمک می کند خواب راحت تری داشته باشید .از نظر روحی با نرمش شادتر می شوید.

همانطور که گفتم بعضی از خانم ها در هفته بیست و هفتم بارداری مضطرب می شوند،ورزش درمان خوبی برای رفع خستگی های ذهنی و جسمی مادر می شود.یوگا بهترین ورزش برای بهتر خوابیدن است.

تغذیه در هفته بیست و هفتم بارداری

 

 

باید غذاهای سالم مصرف کنید،مثل غذاهایی که امگا3 دارند.ماهی بیشترین میزان امگا3 را دارد و برای مادران باردار ماهی های قزل آلا از سایر ماهی ها بهتر است.ماهی هایی که دارای جیوه بالایی هستند را نباید استفاده کنید زیرا برای رویان خطرآفرین است.

غذاهای کنسرو شده و دارای مواد نگهدارنده مناسب این دوران نمی باشد و استفاده از سوسیس و کالباس،غذاهای فست فودی و انواع نوشابه ها توصیه نمی شود.

در هنگام عصر آب و مایعات زیاد ننوشید.

از ماساژ درمانی در بارداری غافل نشوید اگر ماسور باشد بهتر است چون دانا به نقاط حساس بدن مادر می باشد ولی اگر کسی نبود از همسر خودکمک بخواهید.

شب ها قبل از خواب از یک ماده مغذی مثل شیرموز یا آجیل و…. استفاده کنید تا جنین از شب تا صبح گرسنگی نکشد.

 

رابطه جنسی درهفته بیست و هفتم بارداری

ممکن است بعضی از افراد بعد از رابطه جنسی در این هفته دچار خونریزی خفیف شوند.که این به علت حساس شدن دهانه رحم و پرخون بودن بافت دهانه رحم است،مراقب باشید تا این لکه بینی ها را با خونریزی موقع زایمان اشتباه نگیرید،اگر شدت گرفت به پزشک مراجعه کنید و از سلامتی کودکتان مطلع شوید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.