مادریار

هفته هفتم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 7 حاملگی بدانید

بدن شما در هفته هفتم بارداری

 

مادر عزیز،  در هفته هفتم بارداری ،همه چیز در رحم شما به سرعت در حال رخ دادن است اما ممکن است شما هنوز متوجه تغییرات نشوید و شکم شما همچنان صاف باشد.الان حدودا 5 هفته از زمان باروری گذشته است اما جنین شما 10.000 برابر بزرگتر از زمانی است که وارد رحم شما شده است اما هنوز هم خیلی کوچک است.

در هفته هفتم بارداری پلاگ مخاطی در دهانه ی رحم شما شکل میگیرد که همانطور که از اسمش پیداست، ماده ای تشکیل شده از مخاط است و در دهانه ی رحم قرار میگیرد. وظیفه ی آن حفاظت از رحم در مقابل نفوذ باکتری ها و عفونت هاست. این ماده ژله ای شکل بوده و معمولا شیری رنگ با رگه های خونی صورتی رنگ است و در آغاز مراحل زایمان و با باز شدن دهانه ی رحم از بدن شما خارج می شود.

در این هفته نیز ممکن است دردهایی را در ناحیه شکم خود احساس کنید که معمولا ناشی از بزرگتر شدن اندازه ی رحم است چراکه رحم شما در هفته هفتم بارداری تقریبا دوبرابر بزرگتر شده است.

 

وضعیت جنین در هفته هفتم بارداری

هفته هفتم بارداری

در هفته هفتم بارداری جنین شما تقریبا اندازه ی یک تمشک آبی است و بخاطر تغییراتی که میکند تکان های زیادی دارد اما شما متوجه آنها نمی شوید و تنها پزشک شما با دستگاه های سونوگرافی می تواند این تکان ها را تشخیص دهد. در این هفته دم جنین تقریبا از بین رفته و تبدیل به اندام های او شده است و تنها قسمت کوچکی از آن که تبدیل به دنبالچه خواهد شد باقی مانده است.لب ها و جوانه های دندان در این هفته شروع به شکل گیری میکنند.اما تغییرات عمده در سر جنین که بسیار بزرگ تر از سایر اندام هاست، اتفاق می افتد و دو نیم کرده ی مغز در حال شکل گیری هستند و کارخانه ی بزرگ سلول های مغزی، 100 سلول در دقیقه تولید میکند.

جوانه های سایر اندام ها نیز به سرعت در حال رشد هستند و بزودی شانه ها، بازوها، پاها و زانوها نمایان می شوند تا در یکی دو ماه آینده شروع به لگد زدن کنند.کبد جنین دلبندتان نیز شروع به شکل گیری میکند تا بزودی گلبول های قرمز مورد نیاز بدن او را تولید کند.آپاندیس و لوزالمعده نیز شروع به شکل گیری میکنند و بند ناف او رگ های خونی واضحی دارد و اکسیژن و مواد غذایی را به بدن جنین تان می رساند.

 

علائم بارداری در هفته هفتم بارداری

 

گرگرفتگی

در اثر تغییرات هورمونی ناشی از بارداری بخصوص از هفته هفتم بارداری، غدد تعریق فعال تر می شوند و ممکن است دمای بدن بطوریکه قبلا احساس نمیکردید، افزایش یابد که حاصل رشد جنین و افزایش نیاز به خون رسانی به اوست.گرگرفتگی معمولا در اکثر بارداری ها اتفاق می افتد و در هفته های پایانی بارداری از بین رفته و دمای بدن به حالت طبیعی خود بازمیگردد.

این افزایش دما و تعریق در مواردی بخصوص در فصل تابستان ممکن است باعث عرق سوز شدن بدن شود که باید مراقب آن بود تا باعث آزار بیشتر شما نشود.

دمای عادی بدن شما در دوران بارداری 37 درجه است. پس اگر دمای بدن خود را اندازه گرفتید و عدد بیشتری را روی دماسنج مشاهده کردید یا اینکه همراه گرگرفتگی علائم دیگری همچون اسهال و استفراغ یا خونریزی داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

تکرر ادرار

در هفته هفتم بارداری نیز همانند روزهای گذشته نیاز زیادی به مراجعه مداوم به سرویس بهداشتی خواهید داشت و تعداد مراجعات شما ممکن است به بیش از سه بار در ساعت برسد. اصلا نگران این موضوع نباشید و به هیچ عنوان جهت جلوگیری از این اتفاق طبیعی مصرف مایعات خود را محدود نکنید.

در هفته های اول بدلیل فعالیت بیشتر کلیه ها جهت سم زدایی و در سه ماهه ی آخر بدلیل حجیم شدن رحم و فشار مضاعف به مثانه شما تکرر ادرار را تجربه خواهید کرد.

تهوع صبحگاهی

تهوع صبحگاهی در هفته هفتم بارداری مانند سایر ایام سه ماهه ی اول،امری طبیعی بوده و نشان دهنده سلامت جنین شماست و باعث دفع سموم از بدن شما می شود.حالت تهوع و بی حالی معمولا در ابتدای صبح اتفاق می افتد و ممکن است بدلیل افت قند خون باشد که میتوانید با مصرف خوراکی های شیرین طبیعی بلافاصله بعد از بیدار شدن و پرهیز از خوردن غذاهای سنگین قبل از خوابیدن، تا حدودی آن را کنترل کنید.همچنین در برخی موارد توصیه می شود تا از مصرف مواد خوراکی بودار و ادویه جات پرهیز شود و تا حد امکان مواد غذایی جایگزین برای آن ها انتخاب شده و یا از برخی ویتامین های مکمل با مشورت پزشک استفاده شود.

آکنه

هفته هفتم بارداری

همانطور که علت اکثر تغییرات دوران بارداری ، هورمون ها هستند، بروز آکنه و جوش نیز دلیلی غیر از تغییرات هورمونی ندارد. افزایش هورمون اندروژن در بدن شما باعث تحریک غدد چربی  و التهاب پوست می شود.

یکی دیگر از عواملی که غدد چربی بدن شما را تحریک میکند، تغذیه ی نامناسب است.مصرف نامتعارف ادویه جات، شیرینی جات و چربی ها تعادل هورمون ها را در بدن شما بهم زده و خود باعث التهاب و ایجاد آکنه و جوش می شود.

شما می توانید با برخی کارهای ساده از جمله کنترل تغذیه، شستن منظم پوست ، استفاده از مرطوب کننده ها و کرم های ضد آفتاب تا حد زیادی این التهاب ها را کنترل کنید.

 

ترشح بزاق دهان

یکی دیگر از اتفاقات شایع دوران بارداری بخصوص از ابتدای هفته هفتم بارداری ، افزایش غیرعادی بزاق دهان است.شما ممکن است بدلیل دفعات بالای حالت تهوع و استفراغ تان با افزایش بزاق دهان مواجه شوید.در بسیاری از موارد بدلیل تغذیه نامناسب و رفلاکس معده نیز بزاق بیشتری در دهانتان احساس می کنید که می توانید برای کنترل این مشکل ، مصرف کربوهیدرات ها و شیرینی جات را در هفته های ابتدایی بارداری افزایش دهید البته به شرطی که دکتر شما با تایید این راه حل از بروز ندادن دیابت بارداری و عوارض جانبی آن در ماه های آینده مطمئن شود.

 

نکات قابل توجه در هفته هفتم بارداری

 

مراقبت از دهان و دندان در هفته هفتم بارداری

هفته هفتم بارداری

رسیدگی به دندان ها و انجام کارهایی مانند پر کردن و روکش کردن در هفته های ابتدایی بارداری اصلا توصیه نمی شود و در سه ماهه ی آخر بارداری نیز بدلیل اینکه نشستن یا دراز کشیدن  طولانی مدت در دندان پزشکی بر اثر سنگین شدن و افزایش وزن تان باعث آزار شما خواهد شد توصیه نمی شود. مناسب ترین زمان برای مراجعه به دندان پزشکی در صورت لزوم و اضطرار و تشخیص پزشک ، سه ماهه ی دوم بارداری است. البته بهتر است قبل از شروع بارداری اقدامات لازم و معاینات و ترمیم ها انجام شود و سایر امور غیرضروری به بعد از دوران بارداری موکول شود.

اگر حالت تهوع و استفراغ دارید باید بدانید که این امر باعث پوشانده شدن دندان ها با اسید معده و آسیب به دندان و لثه می شود. پس در صورت رفلاکس معده و استفراغ، باید خیلی بیشتر از دندان ها مراقبت کرده و نظافت دندان و لثه تان را جدی بگیرید.

برای پیشگیری از مشکلات شایع دهان و دندان ، هر روز دندان هایتان را با خمیردندان حاوی فلوراید و نخ دندان تمیز کنید.در دوران بارداری حداقل دو مرتبه برای چکاپ به دندان پزشک مراجعه کنید و مصرف کلسیم تان را افزایش دهید.

 

کنترل کمردرد در هفته هفتم بارداری

در هفته های ابتدایی بارداری بخصوص از هفته ششم بارداری به بعد ، تغییرات هورمونی، به همراه فشارهای بدنی و روانی می تواند زمینه ساز  آسیب هایی همچون کمردرد شود.در هفته هفتم بارداری هورمونی به عنوان ریلکسین در بدن شما ترشح می شود که باعث می شود هماهنگی و ثبات مفاصل ، ستون فقرات و لگن به هم بریزد و باعث بروز کمردرد شود. شما می توانید با کمک گرفتن از کمپرسورهای آب گرم، خوابیدن روی پهلو، انجام حرکات اصلاحی هنگام نشستن، برخواستن و خوابیدن، استفاده از ماساژ و یوگا و بکار گرفتن کمربندهای طبی تا حدودی کمردردهای خود را کنترل کنید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.