مادریار

درمان خانگی عفونت و التهاب واژن

علل عفونت واژن و راه های رسیدگی به آن در منزل

 

درمان خانگی عفونت و التهاب واژن یکی از دغدغه های اصلی بانوانی است که با این بیماری عفونی دست و پنجه نرم می کنند. بهداشت زنان و حفظ سلامت آن ها یکی از مهم ترین مسائلی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. این عفونت ها باید درمان شده و در صورت عدم درمان می تواند آسیب های جدی به سلامت جسم و روح بانوان و خانواده آنان وارد نموده و حتی در مواردی روی جنین آن ها نیز تاثیر منفی می گذارد. به علت اهمیت درمان این بیماری و عدم استفاده از داروهایی که دارای عوارض جانبی هستند، بسیاری از بانوان به درمان خانگی روی می آورند. در ادامه توضیحاتی تکمیلی برای شما همراهان عزیز ارائه می نماییم.

عفونت واژن چیست؟

عفونت واژن یکی از بیماری هایی است که وقوع آن در بانوان بسیار شایع است. در اثر عفونت، واژن دچار التهاب شده و ترشحات خارج شده از واژن با تغییراتی همراه هستند. عفونت واژن در فاصله سنی به بلوغ رسیدن تا زمان یائسگی بروز پیدا کرده و سبب درگیر شدن مجاری اداری و تناسلی بانوان می گردد. عوارض عفونت واژن به صورت سوزش و درد واژن و نیز ترشحات تغییر شکل یافته بروز پیدا می کند. طبق تحقیقات به عمل آمده، ۳۰ درصد از زنان در طول دوره زندگی خود با عفونت واژن دست و پنجه نرم می کند.

انواع عفونت واژن

عفونت واژن بر اساس عامل ایجاد کننده، در دسته های زیر قرار می گیرند:

عفونت باکتریایی

در این نوع عفونت، ترشحات واژن تغییر رنگ پیدا کرده و به رنگ سفید مایل به خاکستری و یا زرد مشاهده می شود. ترشحات واژن در اثر عفونت باکتریایی عموما با بویی نامطبوع همراه بوده که می توان با توجه به این علائم نوع عفونت را تشخیص داد.

عفونت قارچی

عفونت های قارچی واژن با خارش همراه بوده و ترشحات پنیری شکل، غلیظ و سفید از نشانه های عفونت قارچی واژن هستند.

تریکومونیازیس Trichomoniasisi

یکی دیگر از انواع عفونت های واژن که بسیار بدبو است و با خارش واژن همراه می شود، تریکومونیازیس می باشد. بیمارانی که به این عفونت مبتلا می شوند، ترشحاتی به رنگ زرد مایل به سبز و کف مانند را مشاهده می نمایند.

علائم عفونت واژن

شایع ترین علائم عفونت واژن در زنان به شکل زیر هستند:

  • خارش واژن که میزان آن بسته به پیشرفت عفونت متفاوت است.
  • تغییر در میزان ترشحات خارج شده از واژن
  • احساس سوزش حین ادرار
  • سوزش واژن
  • ادرار دردناک
  • درد در واژن حین برقراری رابطه جنسی
  • خونریزی و یا لکه بینی

درمان خانگی عفونت و التهاب واژنچه عواملی در بروز عفونت و التهاب واژن دخیل هستند؟

عفونت و التهاب واژن به علل مختلفی ایجاد می شود. در ادامه شایع ترین عوامل موثر در بروز این بیماری را شرح خواهیم داد:

تغییر جمعیت باکتری های واژن

کاهش جمعیت باکتری های مفیدی که در ناحیه واژن هستند و افزایش جمعیت باکتری های زیان آور نقش مهمی در ایجاد عفونت و التهاب واژن دارند.

قارچ کاندیدا آلبیکانس

کاندیدا آلبیکانس یکی از قارچ های فرصت طلبی است که عامل عفونت و التهاب واژن و نیز برفک دهان است.

تک یاختگان

تک یاختگان عموما از طریق رابطه جنسی منتقل شده و از عواملی هستند که سبب بروز واژینیت می گردند.

کاهش سطح هورمون استروژن بدن

کاهش سطح استروژن در بدن بانوان پس از یائسگی و یا در دوران بارداری و شیردهی اتفاق می افتد. این موضوع موجب خشکی واژن شده و نهایتا موجب التهاب واژن می گردد. یکی از مهم ترین عوامل ایجاد عفونت در دوران بارداری، اختلال در ترشح هورمون استروژن است.

حساسیت به مواد شیمیایی

مصرف برخی از شوینده های معطر که حاوی مواد شیمیایی هستند در بروز التهاب و حساسیت واژن نقش دارند. صابون های عطری، پوشیدن شلوار و یا لباس زیر تنگ نیز از جمله عوامل موثر هستند.

راه های درمان عفونت و التهاب واژن

درمان هایی که برای عفونت و التهاب واژن وجود دارد، شامل سه دسته درمان خانگی، درمان گیاهی و نیز درمان دارویی هستند.

درمان خانگی عفونت و التهاب واژن

بسته به نوع عفونت و التهاب واژن، روش درمان آن نیز متفاوت است. بالا بردن سطح علم و آگاهی در جلوگیری و از بین بردن عفونت واژن تاثیر بسزایی دارد. درمان های خانگی به طور ویژه جهت درمان عفونت های قارچی موثر هستند. این عارضه شایع ترین نوع بیماری در زنان بشمار می رود. چنان چه برای اولین بار است که دچار التهاب و عفونت واژن شده اید، جهت تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید. مراجعه به پزشک متخصص به شما در تشخیص دقیق و درمان سریع کمک خواهد کرد.

درمان خانگی عفونت و التهاب واژن با ماست

برای مقابله و درمان خانگی عفونت قارچی می توانید از ماست استفاده کنید. میل نمودن روزانه دو فنجان ماست و نیز استفاده به صورت موضعی می تواند در درمان عفونت قارچی موثر باشد. برای این منظور، یک قطعه پارچه کاملا تمیز و ترجیحا کتانی و یا تامپون را کاملا به ماست آغشته نمایید و برروی موضع قرار دهید. این عمل تا زمان برطرف شدن کامل علائم و نشانه ها، دو بار در روز تکرار شود.

درمان خانگی عفونت واژن با استفاده از سرکه

  • استفاده از مخلوط سرکه و آب برای شستشوی واژن
  • به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در لگن حاوی مخلوط آب و سرکه نشستن
  • شستشو و یا تزریق واژینال مخلوط آب گرم و عسل در کنار شستشو با سرکه
  • درمان خانگی عفونت واژن با استفاده از اسید بوریک

اسید بوریک یکی از ضدعفونی کننده هایی است که عملکردی بسیار قوی و مثبت داشته و می تواند در درمان خانگی عفونت واژن به کمک شما بیاید. برای درمان التهاب و عفونت واژن می توان به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، از شیاف واژینال اسید بوریک استفاده نمود.

تذکرات: اسید بوریک یک ماده سمی است که مصرف میزان بالای آن می تواند موجب آسیب رساندن به کلیه ها شود. به علاوه این ماده در صورتی که در دوز بالا مصرف شود موجب ایجاد نارسایی سیستم گردش خون و نهایتا موکب مرگ می گردد. بنا به دلایل ذکر شده لازم است که در مصرف آن بسیار احتیاط نموده و حتما با پزشک مشورت نمایید. از خوردن این ماده خودداری نموده و در صورت مشاهده هرگونه آسیب در پوسته شیاف از مصرف آن اجتناب نمایید. چنان چه باردار هستید، به هیچ عنوان از این محصول استفاده ننمایید.

درمان خانگی عفونت واژن با استفاده از روغن پونه کوهی(مرزنگوش)

روغن پونه کوهی از جمله ترکیباتی است که در درمان عفونت واژن تاثیر بسزایی دارد. این روغن حاوی مقادیر بسیاری تیمول و کارواکرول است که قابلیت مقابله با انواع قارچ ها را دارند. مصرف روغن پونه کوهی به صورت موضعی بوده و ۳ الی ۵ قطره از آن را همراه با روغن حامل روی موضع مورد نظر ماساژ دهید.

تذکرات: روغن پونه کوهی دارای خاصیت رقیق کنندگی خون بوده و چنان چه به سایر بیماری ها مبتلا هستید و یا آن که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می نمایید، از مصرف این ماده به شدت خودداری نمایید. این روغن نباید به صورت خوراکی مصرف شده و به صورت رایحه درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که مبتلا به بیماری لخته شدن خون هستید، از این روغن استفاده ننمایید. برای مصرف موضعی این روغن لازم است که همراه با روغن حامل مانند روغن زیتون و یا روغن بادام شیرین رقیق شود.

درمان خانگی عفونت واژن با استفاده از روغن نارگیل

برای درمان خانگی عفونت به وسیله روغن نارگیل، از روغن نارگیل خالص و ارگانیک استفاده نمایید. این روغن را می توانید به طور مستقیم روی موضع مورد نظر ماساژ دهید.

درمان خانگی عفونت واژن با استفاده از روغن درخت چای

استفاده از روغن چای برای درمان خانگی عفونت واژن از دیرباز رایج بوده است. این روغن به طور اساسی به از بین بردن انواع قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها منجر می شود. استفاده از شیاف های واژینال این روغن برای درمان عفونت بسیار تاثیرگذار است. برای مصرف روغن درخت چای به صورت موضعی، ابتدا باید با یک روغن حامل مانند جوجوبا و یا نارگیل رقیق شود.

تذکرات: از مصرف روغن چای به صورت خوراکی بپرهیزید. در صورت داشتن حساسیت از مصرف این محصول خودداری نموده و در صورت بروز ناراحت مصرف این روغن را متوقف نمایید. رقیق کردن این روغن توسط روغن حامل فراموش نشود.

درمان خانگی عفونت و التهاب واژن با سرکه سیب

درمان خانگی عفونت و التهاب واژن

یکی از راه های رایج جهت درمان خانگی عفونت واژن، استفاده از سرکه سیب است. حمام با محلول رقیق سرکه سیب و آب یکی از روش های درمان سریع عفونت واژن بوده که اکثر بانوان از این روش استفاده می کنند. برای انجام این کار نیم پیمانه از سرکه سیب با آب ولرم درون وان مخلوط گردد. سپس به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه درون وان به صورت نشسته بمانید. تکرار این روند تا زمان بهبودی کامل باید هرروز ادامه یابد.

درمان خانگی عفونت و التهاب واژن با جوش شیرین

محلول جوش شیرین یکی از روش های موثر در درمان عفونت واژن به شمار می رود. برای درمان عفونت با این روش، ۲ قاشق غذاخوری از جوش شیرین با دو لیتر آب ولرم ترکیب شده و به مدت ض۵ الی ۲۰ دقیقه درون وان بنشینید. به علاوه امکان شستشوی موضع با این محلول در طول مدت شبانه روز امکان پذیر است. این روند تا زمان بهبودی کامل باید تکرار گردد.

مواد غذایی موثر در پیشگیری و درمان عفونت و التهاب واژن

برخی از بانوان تمایل چندانی به استفاده موضعی از مواد ذکر شده ندارند و به دنبال راه های ساده تری هستند. مجموعه ای خوراکی هایی که موجب درمان عفونت واژن می شوند به شرح زیر می باشند:

  • مصرف ماست و لبنیات و گنجاندن آن ها در برنامه غذایی روزانه
  • سیر
  • سبزیجات و میوه هایی که دارای مقادیر بالایی ویتامین C هستند.
  • ویتامین D
  • مواد غذایی پروبیوتیک
  • اجتناب از مصرف مواد غذایی قندی

 

درمان دارویی عفونت و التهاب واژن

یکی از مسائل موجود هنگام ابتلا به عفونت های قارچی، اصرار و یا نیاز بانوان به درمان سریع بیماری است. روش های درمان دارویی عموما به درمان سریع و یا کاهش التهاب واژن در کوتاه مدت می انجامند.

درمان خانگی عفونت و التهاب واژناز جمله درمان های دارویی عفونت و التهاب واژن می توان موارد زیر را نام برد:

  • پماد عفونت واژن کلوتریمازول
  • شیاف کلوتریمازول
  • پماد واژن میکونازول
  • شیاف نیستاتین

 در برخی موارد داروهای خوراکی نیز تجویز می گردند.

  • درمان عفونت و التهاب واژن با استفاده از مترونیدازول
  • درمان عفونت و التهاب واژن با کلوتریمازول
  • علل طولانی شدن عفونت واژن

به طول انجامیدن ابتلا به بیماری عفونت واژن در اثر عوامل مختلفی اتفاق می افتد که می توان موارد زیر را نام برد:

  • تشخیص و درمان نادرست
  • داشتن پارتنرهای جنسی متعدد
  • ابتلا به دیابت
  • تضعیف سیستم ایمنی در اثر مصرف داروهای حاوی کورتون
  • عدم درمان همسر
  • پیشگیری و درمان قطعی عفونت و التهاب واژن مکرر
  • اجتناب از پوشیدن لباس های جین و یا لباس های خانگی تنگ برای دراز مدت
  • برای بهبود عفونت واژن بدون لباس زیر به رخت خواب بروید.
  • تعویض لباس زیر حداقل یک روز در میان
  • از رطوبت گرفتن لباس زیر جلوگیری نماید.
  • از پدهای کتانی استفاده کنید.
  • به ترشح و لکه ها توجه نموده و به راحتی از کنار آن ها نگذرید.
  • مثل سیگار و قلیان را کاهش دهید.
  • عدم نگهداری ادرار برای زمان طولانی
  • ادرار نمودن پس از رابطه جنسی

 

تشخیص عفونت واژن

تشخیص بیماری عفونت واژن با مراجعه به پزشک متخصص زنان امکان پذیر است. پزشک ممکن است از روی علائم بیمار عفونت را تشخیص دهد و نیازی به مشاهده علائم نداشته باشد. اما گاهی نیز پزشک معاینات فیزیکی چون بررسی وضعیت لگن و آزمایش ترشحات واژن را جهت تشخیص عفونت واژن انتخاب می کند. پزشک با انجام این روش ها سعی در شناسایی عامل ایجاد عفونت و انتخاب روش مناسب جهت ریشه کنی و درمان عفونت دارد.

 

درمان خانگی عفونت و التهاب واژن با اسید بوریک

درمان خانگی عفونت و التهاب واژن

یکی از راه های درمان خانگی عفونت و التهاب واژن استفاده از اسید بوریک است. اسید بوریک نوعی ضد عفونی کننده قوی جهت از بین بردن انواع عفونت ها از جمله عفونت واژن است. جهت ریشه کنی عفونت واژن می توانید از شیاف واژینال اسید بوریک استفاده کنید. نکته قابل توجه در استفاده از اسید بوریک این است که اسید بوریک یک ماده سمی است که مصرف بیش از اندازه آن می تواند منجر به آسیب رسانی به کلیه ها، اختلال در سیستم گردش خون و در نهایت مرگ شود. بنابراین توجه کنید که در هنگام استفاده از شیاف اسید بوریک در صورتی که مشاهده کردید پوسته شیاف شسکته شده یا آسیب دیده فورا شیاف را دور انداخته و به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید. هم چنین در صورت بارداری و وجود حساسیت به بوریک اسید مصرف این ماده را متوقف کنید. شیاف اسید بوریک مصرف خوراکی ندارد بنابراین از خوردن این ماده به شدت خودداری کنید.

 

رابطه جنسی و عفونت واژینال

 

برقراری رابطه جنسی هنگام ابتلا به عفونت واژینال می تواند سبب تشدید و افزایش روند عفونت و انتقال عفونت گردد. بنابراین انجام رابطه جنسی در خانم هایی که عفونت واژینال دارند تا زمان درمان آن توصیه نمی شود. عفونت و التهاب واژینال معمولا طی یک هفته قابل درمان است که در مدت این یک هفته و طول دوره درمان نیز انجام رابطه زناشویی توصیه نمی شود.

 

درمان عفونت و التهاب واژن با مکمل های پروبیوتیک

 

مصرف برخی از مکمل های پروبیوتیک به طور طبیعی در درمان بیماری ها و عفونت های مخمری واژن تاثیر گذار است. این مکمل ها با برقراری تعادل بین باکتری و مخمر موجود در واژن تا حد زیادی میزان عفونت و التهاب واژن را کاهش می دهند. مکمل های پروبیوتیک هم به صورت خوراکی و هم به صورت شیاف واژینال امروزه در فروشگاه های کشور عرضه می گردند.

 

درمان عفونت و التهاب واژن با استفاده از سیر

 

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که سیر می تواند تا حد زیادی باعث کنترل قارچ های مخمری چون کاندیدا شود. با این حال هیچ شواهدی از تاثیر سیر روی مخمر ها و عفونت ها داخل بدن و واژن وجود ندارد. برخی از سایت ها توصیه می کنند که جهت بهره مندی از خواص سیر آن را داخل واژن خود قرار دهید و سپس بشویید. اما انجام این کار می تواند باعث ایجاد خارش و سوزش در ناحیه واژن گردد. بنابراین توصیه می شود جهت بهره مندی از خواص سیر آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

درمان عفونت و التهاب واژن با ویتامین سی C

درمان خانگی عفونت و التهاب واژن

یکی از اصلی ترین عواملی که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد ویتامین C یا آسکوربیک اسید است. با تامین این ویتامین مقاومت بدن شما در برابر عوامل میکروبی چون قارچ، باکتری، ویروس و … بالا خواهد رفت. بنابراین برخی از خانم ها جهت کنترل قارچ کاندیدا از این ویتامین استفاده می کنند. با مصرف مواد غذایی چون پرتقال، کیوی، گوجه، گریپ فروت و… می توانید ویتامین سس بدن خود را افزایش دهید هم چنین ویتامین C به صورت قرص نیز وجود دارد که می توانید آن را در قالب قرص های جوشان از دارو خانه ها تهیه کنید.

 

موارد منع درمان التهاب و عفونت واژن با روش های خانگی

 

استفاده از روش های خانگی جهت درمان عفونت واژن برای اکثر افراد مبتلا به عفونت واژن خطری ندارد. اما این روش برای افرادی با ویژگی های زیر بهتر است صورت نگیرد چرا که می تواند خطر ساز باشد:

  • خانم هایی که در معرض عفونت های جنسی منتقل شده هستند.
  • خانم هایی که باردار هستند.
  • خانم هایی که عفونت مخمری واژن راجعه دارند.
  • افرادی که اطمینان ندارند که آیا علائمی که دارند حتما مربوط به عفونت مخمری باشد.

علل تشدید عفونت و التهاب واژن

بی توجهی به روند رشد عفونت و عدم درمان آن می تواند یکی از اصلی ترین عوامل پیشرفت عفونت واژن باشد. از دیگر عوامل تشدید عفونت و التهاب واژن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱_ انتقال میکروب های موجود روی بدن همسر

۲_ استرس

۳_ استفاده از دسشویی و توالت عمومی

۴_ عدم درمان صحیح عفونت

جمع بندی

عفونت و التهاب واژن یکی از بیماری های رایج زنانه است که باید به موقع درمان شود. استفاده از روش های پیشگیری از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما چنان چه به عفونت و التهاب واژن دچار شدید، با استفاده از روش های خانگی و نیز گیاهی و دارویی این بیماری قابل درمان است. برای درمان عفونت های زنانه می توانید از رژیم غذایی درمانی استفاده نمایید و با ما در مادریار یک یاری مادرانه دریافت کنید.

1 نظر
  1. آهو گفت

    ممنونم از پست آموزنده شما
    من یک سال نیم هست درد در دیواره واژنم هست هر چقدر دکتر میرم خوب نمیشم درد دارم همه دارو ها استفاده کردم باید چکار کنم راهنمای کنید سپاسگزار م

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.