مادریار

روش کاربردی غذا دادن به کودک

به چه روش هایی میتوان به کودک بدغذا راحت تر غذا خوراند؟

از آنجایی که معده کودکان کوچک است بهتر است از حجم غذای آنها کم کنیم و به جایش وعده های بیشتری به آن ها خوراکی بدهیم.این یک روش کابردی غذا دادن به کودک می باشد.یکی دیگر همراهی کردن و هم صحبتی کردن هنگام غذا خوردن او است.روش کاربردی غذا دادن به کودک،اهمیت تغذیه درست،وسایل لازم،زمان مناسب،راه های افزایش اشتها و ترفندهای بهتر غذا خوردن در کودک را در این متن می آوریم.

اهمیت تغذیه درست در کودک

بهتر است یک ساعت قبل از غذا به کودک خوراکی هایی مثل شکلات،آبنبات و خوراکی های شیرین ندهید زیرا دیگر نمی توانند غذا بخوردند.

  • مصرف میوه و سبزیجات دارای اهمیت هستند.مغزها،دانه ها و خشکبار را حتما باید در وعده ها و میان وعده ها قرار دهید.
  • خردسالان برای رشد و تکامل به مصرف پروتئین،کربوهیدرات،کلسیم،لبنیات،میوه و سبزی،حبوبات و گوشت نیاز دارند.هر کدام از مورد های ذکر شده در صورتی که نباشد کودک را دچار بیماری یا کمبود می کند.
  • تغذیه درست و به جا در کودکان باعث می شود که کودک به اضافه وزن ،بروز کم خونی و دیابت کودکان مبتلا نشود.
  • کودکانی که سر ساعت غذا می خورند شادتر هستند و از نظر روحی عملکرد بهتری دارند.
  • ورزش در کنار تغذیه مناسب بدنی سالم به کودک ما هدیه می دهد.
  • مصرف همه مواد غذایی در طول یک ماه می تواند از سوء تغذیه و خطر ابتلای خردسال به بیماری ها جلوگیری کند.
  • از آنجایی که مغز کودک در حال رشد است و تا دوازده سالگی نیز ادامه پیدا می کند باید خوراکی های مغذی مانند آجیل و میوه جات را برای آنها فراهم کنید.

وسایل لازم جهت غذا دادن به کودک

صندلی نوزاد

صندلی غذا طوری تعبیه شده است که می توانید آن را با میز آشپزخانه همتراز کنید.با راحتی که این صندلی به کودک می دهد باعث می شود که کودک کمتر ریخت و پاش کند و برای هر وسیله ای(بشقاب،کاسه،لیوان و قاشق)جایی قرار داده شده است که هم وسایل نیافتند و هم دسترسی به آن ها را آسان تر می کند.

بشقاب نوزاد

بهتر است از وسایلی استفاده کنید که نشکن باشند.اگر هنگام غذا خوردن بشقاب یا ظرف کودک بیافتد و بشکند،خردسال احساس ناامیدی می کند و ممکن است والدین نیز عصبانی شوند.روش کاربردی غذا دادن به کودک به شما یاد می دهد که از چه ظروفی می توانید استفاده کنید.

بشقاب های بسیار زیبا،سبک و نشکن در بازار وجود دارد که می توانید از آنها بخرید و لذت غذا خوردن کودک را چند برابر افزایش دهید.(ظرفهای چوبی،پلاستیکی،فلزی)،نباید برای ظرف بچه ها از جنس پلاستیک دست دوم استفاده کنید.

زیرا این مدل اجناس به دلیل گرم شدن پلاستیک و مواد شیمیایی داخلشان آزاد می شود و به داخل غذا سرایت می کند.این مواد برای همه افراد مخصوصا کودکان خطرناک می باشد.

قاشق

چنگال و قاشق کودک باید به اندازه کوچک باشد که دهان کودک را اذیت نکند.قاشق های بزرگ غذای بیشتری در خود جایی می دهند و وقتی به خردسال داده می شود ممکن است به دلیل حجم زیاد غذا او دچار حالت تهوع شود.

قاشق هایی که انتخاب می کنید نباید زیاد گود باشند.هرگز قاشق و نی های شیشه ای و تزیینی را به دست کودک ندهید.زیرا هم خطر شکستن آن وجود دارد و هم ممکن است به کودک آسیب وارد کند.

روش کاربردی غذا دادن به کودکقاشق سرلاک خوری

برای کودکان زیر یک سال قاشق های مخصوص غذا وجود دارد که سر پستانک می بندند.از سوراخ ریز کنار قاشق خوراکی بیرون آمده و داخل قاشق می ریزد.این وسیله بسیار کار را برای مادر و کودک راحت می کند زیرا لازم نیست غذا را در ظرف دیگیری بریزید،هم چنین می توانید غذا را در کیف بگذارید و بدون نگرانی از ریختن آن را به همراه خود ببرید.

قاشق سرلاک خوری برای غذاهایی مثل سوپ،فرنی،غذاهای آسیاب شده و رقیق مناسب است.

لیوان 

لیوان را باید با توجه به سن کودک تغییر دهیم این نیز یک روش کاربردی غذا دادن به کودک است.برای نوزادان زیر یک سال لیوان هایی بخرید که در پوش دارد.روی در آن ها چند سوراخ ریز هست که هم از ریختن آب و هم از گیر کردن آب در گلوی کودک جلوگیری می کند.

برای کودکان دو ساله می توانید از بطری هه و قمقمه های آبی استفاده کنید که داخلشان نی دارند با این کار آب به لباس های کودک نمی ریزد و همه جا هم قابل استفاده می باشد.

مطالب مرتبط

برای خردسالان بزرگ تر هم باید لیوان های پلاستیکی و نشکن تهییه کنید.البته قابل ذکر است که در لیوان های پلاستیکی مایع داغ نریزید.

زمان مناسب برای غذا دادن به کودک

عجله نکنید.

هرگز کودک را هنگام غذا خوردن هول نکنید زیرا هم او دچار استرس می شود و هم ممکن است در گلویش بپرد.با شتاب غذا دادن به کودک باعث می شود که مزه ها را نفهمد و دیگر میلی به ادامه نداشته باشد.کودکان مغز آرامی دارند و نباید آرامش آن ها را از بین ببریم.

سر ساعت غذا بخورید.

غذا دادن به کودک سر ساعت مشخص و تکرار آن یک روش کاربردی برای افزایش اشتها در او می گردد.زیرا بدن هر روز سر یک ساعتی احساس گرسنگی می کند و ممکن است بیشتر هم غذا بخورد.

خواب کافی

بیشتر کودکان حتی بزرگ سالان هم وقتی کمبود خواب دارند نمی توانند غذا بخورند.بهتر است ابتدا کودک استراحت کند و بعد از خواب کودک به او غذا بدهید.خستگی اشتهای کودک را از بین می برد.

راه های افزایش اشتهای کودک

یکی از راه های افزایش اشتها در کودکان این است که قبل از پختن غذا از او بپرسید چه چیزی میل دارد و همان که خواست را برایش درست کنید تا بهتر غذا بخورد.این یک روش کاربردی غذا دادن به کودک می باشد.

برای اینکه کودک ترغیب به خوردن غذا شود قبل از آماده شدن آن به کودک اطلاع دهید و از او بخواهید تا برای آماده کردن سفره کمک کند.

خوراکی های رنگی

رنگ های شاد می تواند روحیه کودک را برای غذا خوردن خوب کند.مثلا در کنار غذای او می توانید از سبزیجات سبز،نارنجی و قرمز استفاده کنید.این رنگ ها اگر خورده هم نشوند هیجان کودک را بر می انگیزند و غذاهای دیگر را می خورد.

توجه داشته باشید که برای خوشرنگ کردن غذای خردسال نباید از رنگ های شیمیایی استفاده کنید شاید یک یا دو بار در سال اشکالی ندارد اما زیاده روی در مصرف این مواد مضر و خطر آفرین است.می توانید از زعفران،آب چغندر(لبو)،آب میوه ها جهت خوبتر شدن رنگ خوراکی ها بهره ببرید.

روش کاربردی غذا دادن به کودکاو را وادار به خوردن نکنید.

وقتی کودک از مزه غذا یا خوراکی خوشش نمی آید او را مجبور به خوردن آن نکنید زیرا با این کار تمایلش برای مصرف آن کمتر شده و شاید هیچ گاه به سراغش نرود.اما اگر اصرار نکنید و جمله هر جور خودت دوست داری را به او بگویید شاید بهتر بتواند با طعم هایی که دوست ندارد هم کنار بیاید.

شما می توانید چیزهای دیگر را جایگزینش کنید.

محیط آرام

وقتی می خواهید به کودک غذا بدهید باید در فضای بدون مشاجره و تنش این کار را انجام دهید.

فضای پر سر وصدا از تلویزیون،شلوغی افراد و … حواس کودک را پرت می کند و او را از غذا خوردن باز می دارد.

تماشای تلویزیون باعث می شود که کودک یا اصلا نخورد و یا یا بیش از حد غذا بخورد که در این صورت با چاقی کودکان روبه رو خواهیم شد.

همه باهم غذا بخورید.

میل کردن غذا سر سفره و با حضور همه اعضای خانواده می تواند جو و محیط را شادتر کند و اشتهای کودک با دیدن چگونگه غذا خوردن سایرین ممکن است بیشتر شود.این روش کاربردی غذا دادن به کودک باعث می شود که خردسال روش درست غذا خوردن را نیز از بزرگ سالان یاد بگیرد.

غذا تکراری

اگر کودک خوراکی را دوست دارد و خودش هم بگوید برایم آماده کن اما چنانچه هر روز و پشت سر هم مجبور باشد میل کند نسبت به آن غذا احساس بیزاری پیدا می کند.

اجازه دهید مستقل باشد.

اگر کودک دوست دارد خودش غذا بخورد به او اجازه دهید حتی اگر قاشق نمی خواهد و با دست غذا می خورد مشکلی ندارد.بگذارید مستقل باشد.ممکن است بریزد و به همه جا بمالد اما با این روش کاربردی غذا دادن به کودک به خودتان هم کمک کرده اید.زیرا وقتی بزرگ تر شد از پس خودش برمی آید و می تواند غذایش را به تنهایی بخورد.

برای اینکه کمتر کثیف کند می توانید از پهن کردن ملحفه زیر پایش و بستن پیشبند استفاده کنید.پوشادن لباس غذا نیز به کودک کمک کننده است.

کودکان از اینکه غذا را با دست بخورند لذت می برند.

ظروف زیبا

همیشه از بشقاب و ظرف های زیبا و با عکس های کودکانه استفاده کنید.این روش بسیار کاربردی هم اشتهای کودک را باز می کند و هم به کودک با آرامش و شادی غذا می دهید.

غذای گرم

بهترین کار این است که غذای کودک را تازه به تازه درست کنید و اگر یکچا پخته اید برای هر بار که می خواهد میل کند مقداری از آن را گرم کنید.غذای سرد بزرگ سالان را هم از اشتها می اندازد چه برسد به خردسالان.

علاوه بر این غذای سرد باعث دل درد و آسیب به دستگاه گوارشی می شود.

آداب غذا خوردن

بهتر است هر بار که سر سفره می نشینید آداب غذا خوردن را با قصه و شعر و با خوش رویی برای بچه توضیح دهید.لازم نیست با زور و بد اخلاقی چیزی را آموزش دهید همین که همیشه خودتان الگوی مناسبی باشید کافی است.

آداب غذا خوردن شامل(بسم الله الرحمن الرحیم گفتن،دست نکردن در بشقاب دیگران،نگاه نکردن به افراد هنگام غذا خوردن،فورت نکشیدن و صدا ندادن دهان،شستن دست ها قبل و بعد غذا،دراز نشدن در سفره،آب نخوردن بین غذا و …)می شود.

کم کردن تنقلات

میان وعده ها نباید اینقدر زیاد باشند که اشتهایی برای خوردن غذای اصلی نباشد.تنقلات شیرین و چرب را حداقل باید دو ساعت قبل غذا به کودک بدهید زیرا علاوه بر خراب شدن دندان ها باعث کاهش اشتها نیز می گردد.مصرف بیش از حد تنقلات باعث بروز بیش فعالی در کودکان می گردد.

میان وعده ها

اگر از میوه استفاده می کنید باید بدانید که بهترین گزینه را برای کودک انتخاب کرده اید.مصرف میوه در کودکان علاوه بر اینکه آن ها را آرام می کند،همه ویتامین ها را نیز به بدن او می رساند.

ترفند های سهولت غذا دادن به کودک

امتحان غذای جدید

برای کودکان غذای جدید بپزید و ابتدا خودتان آن را میل کنید تا او با تقلید از شما ترغیب شود.گاهی طعم های جدید کودک را خوشحال می کند،می توانید از مواد خوراکی که او دوست ندارد استفاده کنید و اسم عجیب و غریبی روی غذا بگذارید.

غذای جدید را وقتی کودک واقعا گرسنه است به او بدهید.ابتدا بهتر است با بازی شروع کنید مثلا چشمهای او را ببندید و از او بخواهید تا بو بکشد و حدس بزند،سپس لمس کند و اسم یا ترکیبات غذا را بگوید،در مرحله آخر با چشم بسته آن را بچشد و احساسش را نسبت به غذا بگوید.

محبت و عشق

هنگام غذا دادن به کودک از روش کاربردی محبت و عشق استفاده کنید در این فضا کودک بهتر غذا می خورد و می فهمد که والدینش دوستش دارند.هرگز سر سفره کودک را تربیت نکنید و ناراحتش نکنید زیرا از غذا خوردن خاطره بدی در ذهنش می ماند و برای بودن کنار شما امتناع می ورزد.تاثیر محبت بر یاگیری در همه کارها برای کودکان مانند آب و غذا ضروری و حیات بخش است.

گاهی هم پدر به کودک غذا بدهد.

روش کاربردی غذا دادن به کودک

همیشه و همه جا لازم نیست که مادر وظیفه تغذیه کودک را انجام دهد.گاهی هم پدر این مسئولیت را قبول کند.کودکان هم به محبت پدر نیاز دارند.پدرها بیشتر مادر ها حوصله می کنند زیرا ساعت ها از محیط خانه دور بوده اند و فضا برایشان جدید است اما خانم ها به دلیل بهانه جویی های فرزند،مشغله های زیاد خانه داری و … ممکن است کم حوصله باشند.غذا دادن به کودک می تواند از وظایف پدران هم باشد.

فعالیت کم

کم تحرکی یکی از موضوعاتی است که باعث کم شدن اشتها می شود.می توانید قبل ازسرو غذا برنامه بازی با کودک بگذارید و فعالیتش را زیاد کنید.بازی های دویدنی،بالا و پایین پریدن،قایم موشک و … .

غذا خوردن با گروه همسالان

گاهی غذای کودک را بردارید و در پارک کنار بچه های دیگر به او بدهید.زیرا بچه ها با بازی و خنده بهتر غذا می خورند هم چنین در بین دوستان بیشتر ترغیب می شوند که خودشان برنده شوند و شاید فکر می کنند که اگر زودتر غذا بخورند زودتر بزرگ می شوند.

سخت گیر نباشید.

مادر و پدر خود نباید برای خوردن غذا سخت گیر باشند.مثلا ریز و رو کردن غذا،جداکردن قسمت هایی از خوراکی و غیره باعث می شود که کودک نیز در غذا خوردن سخت گیر باشد.آداب غذا خوردن را برای کودک توضیح دهید اما برای انجامش صبور باشید تا به نتیجه برسید.رفتارهای عجولانه و سخت گیرانه منجر به ناامیدی کودک از خودش می شود.

تعریف و تمجید

وقتی سر سفره می نشینید ابتدا از خوبی ها و خوشمزه شدن غذا بگویید.با شور و شوق غذا بخورید.اشتیاق خود را نشان دهید.آنقدر ملچ و ملوچ کنید که کودک ناخود آگاه به سمت خوراکی ها بیاید.

در مرحله بعدی خاطره خوب تعریف کنید و مثلا به پدر خانواده بگوید که امروز دخترمان یا پسرمان این کار خوب را کرده است و از او در مقابل چشم دیگران تمجید کنید این کار هم اعتماد به نفس او را بالا می برد،بهتر در کنار خانواده غذا می خورد و هم بر انجام کارهای خوب اصرار می ورزد.

تزئین غذا

غذا را برای کودک زیبا کنید.همیشه می گویند که باید غذا چشم نواز باشد تا دل نواز هم بشود.اگر فرزندان با دیدن غذای تزیین شده با سیزیجات و فرم های جالب تشویق به غذا خوردن شوند همیشه منتظر دوباره امتحان کردن آن غذا می مانند.

شاد بودن

کودکان وقتی اعتصاب غذا می کنند که از نظر روحی شاد نباشند.این مورد از طرف بچه هایی است که مادر و پدرشان با هم اختلاف دارند یا بچه های طلاق،خانواده هایی که به جای جدید نقل مکان می کنند و کودک از دوستانش دور شده است،بردن خردسال به مهد کودک که در این صورت کودک خجالت می کشد.

شاد نبودن محیط زندگی کودک باعث افسردگی و منزوی شدن او می شود و اولین نشانه خوشحال نبودن بچه ها این است که میلی به غذا خوردن نشان نمی دهند.

روش های کاربردی غذا دادن به کودک:

چرا بعضی از بچه ها بد غذا هستند؟

گاهی ممکن است کودکان، نسبت به خوردن غذا بی میل باشند و یا فقط برخی از مواد غذایی خاص را نخورند. این دسته از کودکان ممکن است مشکلات گوارشی داشته باشند و یا دچار عدم تحمل برخی از مواد غذایی شده باشند.
در این موارد شما باید نگاهی به نمودار رشد کودک خود بیندازید. اگر تشخیص دادید که کودک شما رشد طبیعی دارد، نگرانی شما بیخود است و کودک شما به اندازه کافی غذا می خورد. اما گاهی کودکان در عین سالم بودن، از خوردن غذا فراری هستند. در این مورد می توان گفت که کودکان شما بد به بار آمده است و می توانید با رعایت کردن نکات و موارد خاصی، عادات تغذیه ای کودکتان را تغییر بدهید.
اگر کودک شما اشتها به خوردن غذاهای اصلی نداشت، برای سیر نگه داشتنش، هر چیزی مانند کیک و بیسکویت را به او ندهید. اجازه دهید کودک شما از همان ابتدا به خوردن غذا عادت کند.

ترتیب خوردن غذا ها را به کودک خود آموزش دهید. برای این کار، ابتدا از پیش غذاها شروع کنید.‌ پیش غذا رو جلوی دست کودک خود قرار دهید، اما اگر از آن نخورد اصلا نگران نباشید و پس از چند دقیقه بشقاب را از جلوی دست کودک بر دارید. این کار را برای غذای اصلی کودک نیز انجام دهید. در برخی موارد ممکن است کودک نه میلی به پیش غذا و نه میلی به عذای اصلی داشته باشد. ‌در این مواقع دسر کودک را زیاد نکنید و مقدار همیشه را به او بدهید. یا برای این که کودک شما به خوردن غذا ترغیب شد، وعده خرید اسباب بازی و یا رفتن به شهر بازی را به او ندهید. اجازه بدهید تا کودکتان گرسنه شود. هنگامی که کودک شما گرسنه شد و از شما غذا خواست، با حوصله به او غذا بدهید. اگر نگرانید که کودک شما با نخوردن عذا دچار کم وزنی شد، می توانید به متخصصین اطفال مراجعه کنید.

روش های صحیح غذا دادن به کودکانی که میلی به خوردن غذا ندارند:

روش های کاربردی غذا دادن به کودک

1. در مورد محتویات موجود درغذا با کودک خود صحبت کنید:

سعی کنید کودک خود را از طریق جذاب نشان دادن غذا، مشتاق به خوردن غذا کنید. مثلا اگر کودک شما به یک خوراکی خاص علاقه دارد، می توانید رنگ، بو و مزه غذا را به آن خوراکی تشبیه کنید و در حین خوراندن غذا به کودک، خوراکی مورد علاقه اش را به او نشان وهید.

2. غذاهای کودک را به شکل ها و طعم های مختلفی بپزید:

مثلا برخی ازکودکان ممکن است پوره سیب زمینی دوس نداشته باشند، در این صورت شما می توانید برای افزایش اشتیاق کودک به خوردن غذا، از روش های دیگری مانند سرخ کردن سیب زمینی، کباب کردن و یا بخار پز کردن آن استفاده کنید. کودکان، ظاهر چیزی را که از نظرشان خوشایند تر باشد، می پسندند. پس لازم است شما به عنوان مادر، در درست کردن غذا برای کودکان، سلیقه به خرج دهید و از اشکال و طعم های مختلفی برای بهتر شدن غذاهای کودک، استفاده کنید.

3. ظاهر غذا را مطابق با میل و سلیقه کودکان، درست کنید:

یکی از مواد غذایی که مصرف آن در رشد کودک بسیار موثر است، سبزیجات است. اما سبزیجات موجود در عذا به دلیل این که مزه خاصی ندارند، برای کودکان محبوبیتی ندارند. مثلا برای این که سبزیجات را به خورد کودکتان بدهید، آن را در کنار دیگر مواد غذایی مورد علاقه کودک به او بدهید. بشقاب کودک را به گونه ای تزئین کنید که باب میل کودک باشد. مثلا اگر کودک شما گوجه فرنگی موجود در سالا را دوست ندارد، می توانید آن را به صورت پوره و یا رنده شده به سس سالاد اضافه کنید و به کودک بدهید.

4. در زمان گرسنگی به کودک غذا بدهید:

برای لذت بردن کودک از غذا، همیشه در هنگام گرسنگی به او غذا بدهید. کودکان بهتر از شما می دانند که در چه مواقعی به غذا خوردن احتیاج دارند. با به زور غذا دادن به کودک، تنظیم اشتهای درونی او را بر هم نزنید. اگر کودکان بعد از خوردن چند قاشق غذا، دیگر تمایلی به خوردن نداشت، به اون سخت نگیرید و اجازه دهید تا گرسنه شود.

5. دوباره به کودک خود غذا بدهید :

همه مادران بارها و بارها این جمله را از کودک خود شنیده اند که ” نمی خورم و یا دوست ندارم”. در این مواقع حتی اگر کودک را به زور محبور به خوردن غذا کنید، آن را از دهان خود بیرون می ریزد. طبق تحقیقات انجام شده از مادرانی که در این زمینه تجربه دارند، اکثر کودکان بعد از این که یک ماده غذایی را تا ۵ بار استفاده کند، احتمال آن زیاد است که به طعم غذا عادت کند. تا چند بار غذای خود را به همان شیوه بپزید. اگر بعد از ۵ بار کودکتان به طعم غذا عادت نکرد، شیوه طبخ عذای خود را تغییر دهید. همه کودکان در طول روز به یک اندازه کالری مصرف نمی کنند. برخی از کودکان فعالیت بیش تری دارند و در طول روز، انرژی بیش تری مصرف می کنند. این کودکان به کالری بیش تری نیاز دارند. در مقابل برخی دیگر از کودکان، فعالیت کم تری داشته و کم غذا ترند. شما به عنوان یک مادر وظیفه شناس، به نیاز کودکان خود توجه کنید.

 

6. اجازه دهید تا در پختن غذا به شما کمک کنید:

در هنگام طبخ غذا، به کودک خود اجازه دهید تا با مواد غذایی خام آشنا شود و آن ها را از نزدیک ببیند. مثلا از آن ها بخواهید تا برای شما گوجه بشوید و یا تخم مرغ ها را بشکند. اگر در کودک شما در هنگام پخت غذا به شما کمک کند، میل و رغبت بیش تری برای خوردن غذا دارد.

7. غذا را دور هم و در کنار خانواده به کودک بدهید:

سعی کنید همیشه غذا را در جمع خانواده و سر سفره غذا به کودکتان بدهید. مگر در مواقعی که مجبور باشید تا به کودکتان، تنهایی غذا بدهید. غذا خوردن در جمع خانواده که کودک احساس امنیت بیش تری می دهد و میل کودک را برای خوردن غذا بیش تر می کند.

 

در آخر

پرت کردن اشیاء

اگر کودک هنگام غذا خوردن وسایل را پرت می کند ابتدا باید به دنبال علت باشید زیرا ممکن است در سنی باشد که پرت کردن اشیاء یک بازی و مهارت است،دوم ممکن است طعم غذا ناخوشایند باشد.

در هر صورن نباید به کودکی که وسایل را پرت می کند بخندید و باید برایش توضیح دهید که این کار غلط است.اگر تکرار کرد باید او را تنبیه کنید.تنبیه باید اصولی باشد و نباید کودک را بزنید.

تقلید

کودکان به علت الگو برداری از والدین یا افراد خانواده بعضی از غذا ها را نمی خورند این یک تقلید اشتباه است البته با دادن فرصت به کودک خود به خود درست می شود.

شور و شوق هنگام غذا خوردن بهترین روش کاربردی غذا دادن به کودک است تا او را تشویق کنید.جلو بچه ها نگویید که چه غذاهایی را دوست ندارید یا رژیم دارید.

روش کاربردی غذا دادن به کودکجلوگیری از کم خونی

درست و به موقع غذا خوردن باعث از بین رفتن کم خونی در کودکان می شود.

همیشه کمی غذای اضافی در سفره بگذارید تا اگر کودک میل دارد بیشتر بخورد بدون خجالت بردارد.

همراهی و صحبت کردن با کودک می تواند علاقه او را به خوردن غذا اضافه کند.

هر سه وعده غذایی باید سر ساعت باشد و نباید یکی از وعده ها را فراموش کنیم زیرا سلامت روحی و جسمی کودک در گرو تغذیه مناسب می باشد.

بهتر است مربی های مهد کودک خودشان هم از غذاهای مهد بخورند و با بچه ها همراهی کنند.

کودکان ساعت را متوجه نمی شوند اما محدوده زمانی و اینکه چقدر زمان دارند تا ناهار یا شامشان را تمام کنند را می فهمند.

تنوع غذایی باعث بهبود تغذیه کودکان می شود.

از کودک بخواهید زمانی که احساس سیری کرد به شما بگوید و اجباری به خوردن غذای اضافی نکنید.زیرا هم برای دستگاه گوارش مفید است و هم به اشتهای کودک لطمه نمی زند.

فست فود ها،نوشابه های گاز دار،غذاهای آماده ای و رستورانی برای کودکان مضر و بی فایده می باشد و نباید در سبد غذایی آنها به طور مستمر قرار بگیرد.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.