مادریار

علائم گرسنگی نوزاد و بهترین روش شیردهی در ماه اول

نوزاد وقتی گرسنه است چه رفتاری دارد و چگونه سیر می شود؟

همه چیز از گرسنگی تا سیری نوزاد

تغذیه یکی از اصلی ترین برنامه های رشد نوزاد می باشد و خوب است بدانید برنامه غذایی نوزادان باید بسیار منظم باشد تا کودکان دچار سوء تغذیه نشوند باما همراه باشید زیرا در ادامه درباره ی تغذیه و علائم گرسنگی نوزاد از هفته ی اول تا یک سالگی با شما صحبت می کنیم، همچنین قصد داریم نشانه های سیری و ممانعت نوزاد از خوردن شیر را نیز بررسی کنیم، می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با گرسنگی نوزاد مقالات تخصصی خارجی را نیز مطالعه کنید.

نحوه تشخیص گرسنگی نوزاد و علائم اولیه و ثانویه آن

اصولا نوزاد اگر گرسنه شود کارهای به خصوصی انجام می دهد که به اصلاح می گویند علائم گرسنگی نوزاد به عنوان مثال گریه کردن از نشانه های ثانویه و آخر نوزاد برای اعلام گرسنگی می باشد و اگر مادر تا زمان گریه کردن نوزاد متوجه گرسنگی او نشده و این مسئله هربار تکرار شود نتیجه ای جز خستگی و ناآرامی برای مادر و نوزاد نخواهد داشت.

در ادامه به بیان علائم اولیه و ثانویه ی گرسنگی نوزاد می پردازیم تا مادران به آسانی بتوانند برنامه غذایی نوزاد خود را تنظیم کنند.

علائم گرسنگی نوزادعلائم اولیه گرسنگی نوزاد

علائم اولیه نوزاد که بیان می کنیم همگی به ترتیب از طرف نوزاد رخ می دهد، تا او گرسنگی خود را به مادر و اطرافیانش نشان دهد. بهتر است با دیدن علائم اولیه گرسنگی نوزاد سعی کنید آن را برطرف کنید.

  • نوزاد کره ی چشمان خود را در هنگام خواب و زیر پلک هایش تکان می دهد و اگر در خواب باشد به آسانی می توانید متوجه گرسنگی او شوید اما اگر به راحتی نتوانستید از این طریق گرسنگی او را تشخیص دهید می توانید به علائم بعدی توجه کنید.
  • نوزاد سرش را به اطراف یا به طرف مادر خود تکان می دهد و دهان خود را مانند ماهی باز و بسته می کند تا بتواند سینه ی مادر خود یا شیشه شیر را پیدا کند.
  • هرچیزی که در اطرافش باشد مانند پتو، ملحفه، لباس خود یا اطرافیانش را به طرف دهانش می برد.
  • اگر با علائم ذکر شده گرسنگی او برطرف نشود شروع به چرخاندن و تکان دادن زبان خود می کند.
  • یک انگشت یا دستان خود را داخل دهانش کرده و می مکد.
  • در این مرحله نوزاد صداهایی مانند ناله از خود در می آورد و اگر در این مرحله گرسنگی او برطرف نشود شروع به نشان دادن علائم ثانویه می کند.

علائم ثانویه گرسنگی نوزاد

  • نوزاد صورت خود را جمع می کند و اگر بگوییم قیافه ی خود را مانند شخصی که ناراحت است و اخم کرده راحت تر می توانید گرسنگی او را تشخیص دهید.
  • نوزاد دهان خود را باز می کند به اینگونه که می خواهد هرچه اطرافش هست را ببلعد.
  • نوزاد در این مرحله مانند مراحل اولیه که سر خود را به اطراف می چرخاند بازهم این کار را تکرار می کند اما کمی بیشتر و به حالت تهاجمی، ناگهانی و خیلی سریع.
  • برخی نوزادان برای نشان دادن شدت گرسنگی خود دست و پاهایشان را تکان می دهند برخی دیگر از نوزادان مانند کودکی که لجبازی می کند و پاهایش را بر زمین می کوبد شروع به تکان دادن پاها می کنند.
  • آخرین نشانه ی گرسنگی نوزاد گریه کردن او می باشد و بهتر است قبل از رسیدن به این مرحله گرسنگی نوزاد را رفع کنید.

علائم گرسنگی نوزادنحوه ی تشخیص سیری نوزاد

اگر می خواهید استرس گرسنگی نوزاد را نداشته و دائم در پی شیر دادن به او نباشید بهتر است با علائم سیری او نیز آشنا شوید و علائم سیری نوزاد به شرح زیر می باشد.

  • اگر در مرحله ی ثانویه ی اعلام گرسنگی یعنی گریه کردن به او شیر می دهید بهتر است بدانید پس از کشیدن سینه یا شیشه شیر از دهان نوزاد او دیگر گریه نمی کند.
  • نوزادان چند روزه با توقف مکیدن و نگه داشتن شیشه شیر یا سینه در دهان خود سیری خود را اعلام می کنند و اگر اصرار به دادن غذا به او کنید خواهید دید که غذا را به بیرون از دهان خود میریزند اما نوزادان چند ماهه بازیگوشی خود را شروع کرده و دیگر در پی خوردن غذا نخواهند بود.
  • اگر نوزاد شما در حین غذا خوردن به خواب رفت بهتر است او را بیدار نکنید و بدانید که او سیر شده است.
  • نوزاد دهان خود را می بندد و اگر متوجه شود شما می خواهید به زور به او شیر یا غذا بدهید سر خود را به طرف مخالف می چرخاند.
  • غذا خوردن همیشگی نوزاد تغییر می کند مثلا نسبت به قبل به آرامی مک می زند، شیر را در دهان خود نگه می دارد و… .

هنگامی احساس کردید کودک سیر شده است فراموش نکنید کودک را به پشت بخوابانید و آروغ او را بگیرید تا بالا نیاورد.

نحوه ی تغذیه ی نوزادان تا یک سالگی

نحوه ی تغذیه ی نوزادان تا یک سالگی متفاوت است است و با وزن گرفتن نوزاد به آسانی می توانید متوجه شوید که تغذیه ی او مناسب است یا خیر اما اگر متوجه شدید که وزن گرفتن نوزاد زیاد است خوشحال نشوید زیرا ممکن است دچار اضافه وزن شود.

تغذیه نوزاد در ماه اول به دلیل اینکه نوزاد هنوز ضعیف است بسیار مهم می باشد نوزاد در اولین ماه زندگی خود تا ششمین ماه به طور میانگین به روزانه 8 الی 12 وعده شیر نیاز دارد و با بزرگ شدن این وعده ممکن است کم یا زیاد شود و خوب است بدانید تا شش ماهگی به جز شیر مادر به هیچ چیز دیگری نظیر آب و… نیاز ندارد مگر در مواقعی که پزشک توصیه کند.

از شش ماهگی به بعد می توانید غذاهای مختلفی به نوزاد بدهید اما فراموش نکنید که نوزاد هنوز در خوردن غذاها مشکل دارد و ممکن است نسبت به بعضی غذاها آلرژی داشته باشد بنابراین دادن غذا به نوزاد را آرام آرام شروع کنید.

علائم گرسنگی نوزاد

مدت هر وعده شیر خوردن در نوزادان

مطالب مرتبط

مدت هر وعده شیر خوردن نوزادان به عوامل مختلفی از قبیل نوع تغذیه ی شیرخشک یا شیرمادر، سن نوزاد، میزان تقریبی شیری که مادر دارد ممکن است بین 5 تا 20 دقیقه طول بکشد و گاهی اوقات تا یک ساعت هم طول خواهد کشید.

از دیگر عواملی که بر مدت تغذیه تاثیر می گذارند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • خواب آلود بودن نوزاد
  • مقدار شیرمادر
  • سالم بودن یا نارس بودن نوزاد
  • نحوه و الگوی شیرخوردن نوزاد مثلا آرام مک میزند یا سریع

نوزادان چند روزه به طور معمول باید هر دو یا سه ساعت یک بار شیر بخورند و اگر نوزاد هیچ مشکلی نداشته باشد هر بار باید بین 45 الی 30 دقیقه شیر بخورد. این شیر خوردن هرچه سن کودک بالاتر برود کم تر خواهد شد به عنوان مثال نوزادان سه یا چهار ماهه خود اعلام گرسنگی می کنند و به طور میانگین پس از چند دقیقه ی کوتاه سیر خواهند شد.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.