مادریار

سیگار و سلامت اسپرم مردان

از تاثیر سیگار روی سلامت اسپرم مردان چه می دانید؟

 

تقریبا همه افراد سیگاری از مضرات سیگار کشیدن،علی الخصوص رابطه سیگار و سلامت اسپرم مردان اطلاع دارند،اما نمی دانند چگونه این عادت بد را کنار بگذارند.در این مقاله می خواهیم شما را با ضررهای سیگار و سلامت اسپرم مردان آشنا کنیم.

سیگار علاوه بر ایجاد مشکلات قلبی،مشکلات دهان و دندان،سرطان و بیماری آمفیزم،تاثیر منفی بر اسپرم مردان هم دارد.

دود و سموم در سیگار علاوه بر اثر بد بر ریه ها، اثرات مضری روی تولید مثل هم دارد.

دود سیگار برای باروری زنان هم مشکلاتی به وجود می آورد و علاوه بر ایجاد اختلال در کیفیت و کمیت اسپرم ها روی رابطه جنسی تاثیر منفی می گذارد.

سیگار و مشکلات اسپرم

کاهش تولید اسپرم

کسانی که برای مدت طولانی از سیگار استفاده می کنند، باید منتظر باشند تا به پرتگاه ناباروری پرت شوند.اما اگر شش ماه تا یک سال سیگار را ترک کنند، بدن توانایی تولید اسپرم سالم را دوباره به دست خواهد آورد.

باید بدانید که کسانی که سیگار می کشند،درمان های دارویی و لقاح مصنویی در آنها اثر کمی دارد.محققان یافته اند که باروری در روش آی وی اف و روش آی سی اس آی در افراد سیگاری،کاهش ۲۲ درصدی دارند.اگر در حال انجام درمان ناباروری هستید، نقش خودتان را ایفا کنید و سیگار کشیدن را ترک کنید.

کاهش تحرک اسپرم

حرکت صحیح اسپرم و شناور بودن آن،موجب رسیدن و نفوذ به تخمک می شود.اما اگر اسپرم ها آسیب ببینند، نمی توانند به راحتی به تخمک برسند و باروری اتفاق نخواهد افتاد.محققان کاهش ۱۳ درصدی تحرک اسپرم در افراد سیگاری را خاطر نشان کرده اند.

کاهش غلظت اسپرم

به تعداد اسپرم در مایع منی،غلطت اسپرم می گویند.براساس تحقیقات ثابت شده است که افراد سیگاری تنها ۲۳ درصد غلظت اسپرم دارند که بسیار پایین می باشد.

افزایش قطعه قطعه شدن DNAدر اسپرم

افراد سیگاری دارای اسپرم های ناسالم با  دی ان ای تکه تکه شده هستند.

اسپرم های آسیب دیده دی ان ای،موجب مشکل در لقاح،عدم رشد جنین،لانه گزینی جنین و سقط جنین می شوند.

این افراد سیگاری هورمون های غیر طبیعی دارند که روی باروری تاثیر منفی می گذارد.

مورفولوژی یا شکل اسپرم

سیگار و کاهش سلامت اسپرم مرداناسپرم ها با شکلهای عجیب و غریب توانایی حرکت و شنای درست را ندارند.پس به تخمک نخواهند رسید.

افراد سیگاری دارای اسپرم های بد شکل و ناسالم زیادی هستند.

نشت وریدی در آلت تناسلی مردان

نشت وریدی در آلت تناسلی مردان بدترین اختلال جنسی به حساب می آید.در این مشکل آلت هنگام رابطه جنسی به طور کامل سفت نمی شود و اگر بشود هم خیلی زود سفتی اش را از دست می دهد.

این بیماری به دلیل تنگ شدن شریان های خونی در آلت تناسلی مردان صورت می گیرد.تنگ شدن آن نیز به علت سیگار کشیدن زیاد می باشد.

برای تشخیص این عارضه از سونوگرافی رنگی استفاده می شود.برای درمان نیز قرص های مخصوص تجویز خواهد شد.البته این قرص ها موجب سردرد می گردند و برای افراد سن بالا با دیابت و فشار خون توصیه نمی شود.

سیگار چگونه به بدن آسیب وارد می کند؟

سیگار و سلامت اسپرم مردانافراد سیگاری مقدار بسیار بالایی از ماده های کادمیوم و سرب را به بدنشان وارد می کنند.کادمیوم و سرب از فلزاتی هستند که باعث ناباروری در مردان می شوند.

مواد شیمیایی منتقله از سوختن نیکوتین داخل سیگار، منجر به آسیب به پلاسما و هسته اسپرم می شود.در نتیجه اسپرم ها بد شکل می شوند و توانایی حرکت در آنها کاهش می یابد.

اما کسانیکه که نابارور هستند،میزانی روی در مایع منی آنها دیده می شود و سیگار تاثیر بیشتری روی آنها می گذارد.با کاهش غلظت،حرکت و بد شکلی اسپرم روبرو خواهند شد و  درمان های احتمالی برای رفع ناباروری در آنها موثر نخواهد بود.

افراد سیگاری ناباروری را به پسرانشان ارث خواهند داد.یعنی مشکلات افراد سیگاری در صورتی که شانس بیاورند و بچه دار شوند،از نظر ژنتیکی  به پسرانشان منتقل می شود.

بیماریهای ناشی از استعمال سیگار در مردان

تاثیر سیگار بر کودکان

سیگار و سلامت اسپرم مردانمردانی که سیگار می کشند، فرزندان خود را دچار سرطان،نقص های مادرزادی هنگام تولد،شکاف کام،وزن کم،آلرژی و آسم می کنند.این مشکلات ناشی از آسیب در DNA می باشد.

تاثیر سیگار در مادران

دود دست دوم یعنی دودی که داخل دهان مرد رفته و بیرون داده میشود، اثرات خطرناکی روی اطرافیان می گذارد.

زنانی که همسرانشان سیگار می کشند، دچار مشکلاتی در تخمک خواهند شد.۴۶ درصد از این زنان دچار مشکل در چرخه آی وی اف می شوند.

جویدن تنباکو نیز منجر به از بین بردن غلطت اسپرم،بد شکل شدن و عدم تحرک صحیح اسپرم ها خواهد شد.

آیا می دانستید که هر چه بیشتر سیگار بکشید،بیشتر از اختلالات نعوظ رنج خواهید برد؟

حتما می گویید نعوظ چه ربطی به باروری دارد؟درست است که وقتی نعوظ به درستی اتفاق نیافتد،رابطه جنسی با مشکل روبه رو خواهد شد.وقتی رابطه جنسی صحیح و کار آمد نداشته باشید باروری نیز بدرستی انجام نخواهد شد.

سیگار و تعیین جنسیت

زنان و مردانی که سیگار می کشند، احتمال داشتن فرزند پسر را برای خودشان کاهش می دهند.بیشتر بچه های مردان سیگاری دختر خواهند شد و البته دخترانی با زمینه بیماریهایی مثل سرطان،آسم و آلرژی.این دختران معمولا دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیف نیز هستند.

آسیب سیگار بر دیگران

نگویید من سیگار می کشم و ربطی به دیگران ندارد.این تصور غلط که سیگار فقط روی خود فرد تاثیر منفی دارد را دور بریزید.بر اساس تحقیقات 300 نوع ماده سمی در دود دست دوم سیگار موجود می باشد که باعث بروز انواع بیماری ها در اطرافیان درجه یک فرد سیگاری می شود.

زیرا دود ناشی از سوختن نیکوتین داخل سیگار به مراتب بدتر و آسیب زننده تر خواهد بود.مردی که سه نخ سیگار  در حضور همسر خود می کشد، مثل این است که یکی از سیگارها را  همسر فرد کشیده باشد.پس عوارض سیگار بر دیگران را نباید دست کم بگیرید.

فزندان با والدین سیگاری دچار بیماریهای قلبی،چاقی،کلسترول بالا و مقاومت انسولینی که موجب ابتلا به دیابت نوع 2 می گردد، می شوند.

یکی دیگر از آسیب ها کر شدن احتمالی گوش کودکان می باشد.علاوه بر نیکوتین داخل سیگار،دود ناشی از سوختن آمونیاک به منافذ باز بدن کودک می رسد.گوش یکی از منافذ باز بدن کودک است و به دلیل نازک بودن پرده گوش، امکان پاره شدن آن وجود دارد.

در زیر برخی از آثار سیگار بر جنین آمده است:

  • سقط جنین
  • مرده زایی
  • تولد نارس نوزاد
  • زایمان زود هنگام
  • پاره شدن جفت

در آخر

ممکن است ترک سیگار برای افرادی که سالها با این پدیده اخت گرفته اند بسیار دشوار باشد. اما باید در نظر داشت حالا که تصمیم به بچه دار شدن دارید، در مقابل سلامتی او و همسرتان نیز مسئولید.

پس برای حفظ و نگهداری سلامتی خود و عزیزانتان لازم است تصمیم جدیدی بگیرید.موفق باشید

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.