مادریار

وظایف پدر در دوران بارداری

وظایفی که در زمان حاملگی مادر، برعهده ی پدر می باشد

اگر خبر پدر شدن به گوشتان رسیده تبریک می‌گوییم. آرزومندیم که به عنوان پدر لحظات خوبی را در کنار خانواده‌ی خود سپری کنید و بتوانید به نحوه احسن این دوران را بگذرانید. در ابتدا این واقعیت را در نظر می‌گیریم که این مادران هستند که بیشترین زحمت و سختی دوران بارداری را به دوش می کشند. ورم کردن دست و پاها، حالت تهوع، درد کمر، استراحت کافی نداشتن، و تغییرات روحی‌و‌روانی بخشی از اتفاقاتی هستند که مادران میبایستی با این مسائل کنار بیایند. با پذیرش این موضوع بهتر است توجه داشته باشیم که پدر نیز وظایف و مسئولیت‌هایی را نیز در این دوران به گردن دارد. اگر به زودی مادر یا پدر خواهید شد، دعوت می‌کنیم که به اندازه‌ی کافی در مورد این دوران اطالاعات و آگاهی کسب کنید. اگر قرار است پدر شوید پیشنهاد می‌شود تا آخر این بحث با ما همراه شوید. در انتها تقاضا می‌شود از نقش پدر در دوران بارداری بازدید کنید تا بتوانید از مسئولیت‌های مهمی که بر گردن یک پدر در دوران بارداری مادر خواهد بود، مطلع شوید.

وظایف پدر در دوران بارداری

 

از دوران بارداری زنان آگاهی کسب کنید

دوران بارداری مادر را جدی بگیرید تا بتوانید رابطه‌ی خود با همسرتان را حفظ کنید، برای سلامتی ایشان اهمیت قائل شوید. همچنین اهمیت دادن به این موضوع باعث می‌شود تا فرزندتان در آینده از لحاظ روحی اوضاع بهتری داشته باشد. لذا بهتر است در مورد اتفاقاتی که برای همسرتان در دوران بارداری می‌افتد آگاهی کسب کنید.

منتظر بودن برای بچه در حالیکه تجربه‌ای بسیار شیرین و هیجان انگیز برای زوجین است،  می‌تواند استرس‌زا نیز باشد. تغییرات فیزیکی، همرمونی، و احساسی در دوران بارداری می‌تواند بسیار گیج کننده باشد. بارداري همسرتان به معناي مسئوليت جديدي است و امكان دارد در هر سني كه باشيد، احساس كنيد كه آمادگي لازم را نداريد. برخی از آقایان تصور مي كنند كه كنار گذاشته شده اند. خانم باردار نيز همين گونه فكر مي كند و از شما مي خواهد تا به او توجـه خاصي كنيد.

نگرانی های همسرتان را درک کنید

تغییرات روحی‌روانی

متكي بودن به همسر، تصور كاهش توجه نسبت به شما، و احساس تنها ماندن از جمله تغییرات روحی است که می‌تواند هم برای شما به عنوان پدر و هم برای همسرتان به عنوان مادر ایجاد شود. اين تنها ماندن، زماني كه همسرتان به شما عشق نمي ورزد يا تمايلي به روابط زناشويي ندارد؛ بيشتر احساس مي شود. به همین جهت، توجه و درک احساسات مادر از اولین وظایف پدر در دوران بارداری می‌باشد.

وظایف پدر در دوران بارداری

هفته‌های اول

مادر كمي حساس و حتي بداخلاق شده است و در مورد كوچكترين مسئله حساسيت خاصي از خود نشان مي دهند .بوها و مزه هاي خاصي موجب حالت تهوع در مادر خواهد شد و او تمايل به تنها ماندن دارد.

سه ماهه دوم بارداري

انرژي مادر باردار در اين دوران بيش از سه ماهة اول خواهد بود و دوست ندارد كه مثل ظرف چيني با او رفتار كنيد .

اواخر بارداري

افزايش وزن اضافي، موجب كاهش تحرك مادر و بازگشت احساس خستگي و افزايش حساسيت مادر می‌گردد. در ضمن ترس از زايمان نيز مادر را تحريك می‌کند و موجب از بين رفتن آرامش روحي او خواهد شد. توجه داشته باشید که با آگاهی از یوگای بارداری می‌توانید همسرتان را از ابتدای بارداری ایشان به تحرک داشتن سالم تشویق کنید.

روابط زناشويي

احساس هر فردي نسبت به فرد ديگر متفاوت است. بنابراین یک روش خاص برای هر فرد توصیه نمی‌شود لذا بهتر است با پزشک معالج همسرتان سوالات یا مسائل خود را هنگام مراجعه به پزشک زنان مطرح کنید.

اما گاهي اوقات دلايل غير پزشكي ذيل، همسرتان را جهت امتناع ازروابـط زناشـويي، ترغيب مي كند:

  • سينه هاي او در هفته هاي اول بارداري فوق العاده حساس و دردناك مي باشد؛
  • ترس از خونريزي (در صورت بروز درد يا خونريزي از مقاربت اجتناب كنيد.(
  • مطمئن شويد كه همسرتان بهترين وضعيت را دارد.
  • وضعيتهاي متفاوت و مختلفي را امتحان كنيد.

به عنوان یک پدر مسئولیت دارید مطمئن شوید که شیوه‌ای را که در پیش گرفته‌اید یا قرار است امتحان کنید مناسب همسرتان است و ایشان راحت هستند.

 

درک احساسات و اهمیت دادن به همسرتان

بیش از هرچیز همسرتان به پشتیبانی شما نیاز دارد. این وظیفه از عهده‌ی یک پدر به خوبی برمی‌آید. انتظارات مادر از پدر می‌تواند کلید مناسبی برای یافتن راه‌هایی که پدر می‌تواند پشتیبان همسرشان باشند، بدست آورند. پدر موظف است به نگرانی‌های مادر توجه کند. حتی اگر مادر به نظر هیجان زده به نظر بیاید، ممکن است در فکر خود نگران باشند یا ترسیده باشند و حتی از وضعیت خود مطمئن نباشند. پدر همواره میبایستی مادر را تشویق به صحبت در مورد نگرانی‌هایش کند. او را خاطر نشان کند تا با در میان گذاشتن احساسات و افکار خود کمک بزرگی به خود و پدر کرده است. به قولی گوشی برای شنیدن باشد.

دقت داشته باشيد، بيشتر زنان دوست دارند به حرفهايشان گوش داده شود تا اينكه خودشان شنونده باشند. حمايت از زنان در اين شرايط دشوار، موجب بهبود رابطة عاطفي بين زن و شوهر مي‌گردد. با حضور فعال در كنار مادر، بيشتر از پيش ایشان را حمايت نماييد.

 

با جنین در شکم مادر ارتباط برقرار کنید

ارتباط پدر با جنين به اندازه‌ی ارتباط مادر با جنین اهمیت دارد. ارتباط پدر ممكن است به صورت بوسيدن يا لمس كردن شكم مادر، اشتياق براي شنيدن صداي قلب جنين، حرف زدن و يا لمس حركات او باشد. بدین معنی که وظیفه‌ی ارتباط مادر با جنین محدودیتی ندارد و از وظایف پدر در دوران بارداری نیز به‌ حساب می‌آید.

وظایف پدر در دوران بارداریزمان بیشتری با همسر خود بگذرانید

پدر میبایستی زمان‌هایی را برای گذراندن وقت با همسرش اختصاص دهد. سعی کنید روزانه 20 تا 30 دقیقه وقت خود را برای پیاده‌روی با همسرتان بگذارید، هم تحرک داشته باشید و هم این امر می‌تواند خستگی بعد از کار را کم کند.وقت گذراندن با همسرتان به او آرامش بیشتری داده و افسردگی بعد از زایمان را نیز تا حد زیادی کاهش میدهد.

 

در انجام ورزش بارداری به همسرتان کمک کنید

 

ورزش‌های بارداری می‌تواند بسیار در سلامت مادر و جنین داشته باشد. لذا شما می‌توانید با تشویق کردن و انجام دادن یوگای بارداری به همسرتان و در این امر کمک شایانی کنید. شاید از خود بپرسید که این چرا این وظیفه یا مسئولیت یک پدر است. پاسخ اینجاست که مادر با توجه به تغییر وضعیت فیزیکی خود به تنهایی نمی‌تواند از عهده‌ی داشتن حرکت‌های فیزیکی مناسب در دوران بارداری برآید.او نیازمند این است تا به او خصوصا در یوگای بارداری به او کمک شود.مادریار نیز در این مسیر همراه شما خواهند بود.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.