مادریار

زردی نوزاد

هر آنچه درباره زردی نوزاد باید بدانیم

زردی نوزاد عارضه ایست که برای اکثر کودکان تازه به دنیا آمده رخ می دهد و سبب بروز نگرانی هایی برای مادر و اطرافیان می شود. در ادامه هرآنچه که باید درباره ی این بیماری بدانید را برای شما بیان می کنیم پس با ما همراه باشید.

زردی نوزاد چیست؟

این بیماری که نام دیگر آن یرقان می باشد در تمام کودکان تازه به دنیا آمده وجود دارد و در برخی کودکان آنقدر درصد زردی کم است که کسی متوجه آن نمی شود. اما در برخی دیگر به ویژه کودکان نارس زردی به وضوح دیده می شود.

زردی هاله ی زرد رنگی است که در اثر زیاد بودن بیلی روبین در خون رخ می دهد و در اطراف بدن نوزاد و چشمان او قرار می گیرد و با توجه به چشمان نوزاد می توانید به درصد بیماری او پی ببرید.

دلیل زیاد شدن بیلی روبین در خون به کبد باز می گردد که کبد هنوز به اندازه ی کافی رشد نکرده و نمی تواند خون را به طور صحیح تصفیه کند در نتیجه بیلی روبین افزایش یافته و کودک دچار یرقان یا زردی می شود.

زردی ممکن است از روز دوم تولد نوزاد رخ دهد و تا چند هفته یا چند روز ادامه داشته باشد.گفتنی است که برخی بیماری ها همچون زردی، جوش ، کهیر و سکسکه نوزاد در عین ساده بودن نیاز به مراقبت های ویژه مادران دارد.

زردی نوزادانواع زردی نوزاد

زردی به دونوع اصلی پاتولوژیک و فیزیولوژیک تقسیم می شود. هردو نوع از صورت نوزاد آغاز می شوند و تا پاهای او ادامه خواهند داشت و این بیماری علائم زیادی دارد که می توانید اطلاعات بیشتری در رابطه با چگونگی درمان زردی نوزاد را در ادامه کسب نمایید.

  • زردی فیزیولوژیک

به زردی که به صورت طبیعی بوده و از دومین یا سومین روز از تولد نوزاد از صورت او آغاز شده و تا دوروز بعد یعنی روز پنجم به اوج خود می رسد و به صورت ناگهانی روند نزولی و کاهش خود را طی می کند و در حدود یک هفته پایان می یابد زردی فیزیولوژیک می گویند.

  • زردی پاتولوژیک

این نوع به صورت بیمارگونه است و از روز اولی که رخ می دهد کودک باید تحت نظر پزشک باشد و باید نوزاد را در بیمارستان بستری کنید.

  • زردی به دلیل گرسنگی یا تغذیه با شیر مادر

زردی با شیر مادر از هفته ی اول یا دوم تولد اغاز می شود و ممکن است تا دو یا سه ماه ادامه داشته باشد. هنوز دلیل قطعی برای این نوع زردی وجود ندارد اما با گذشت زمان با تغذیه مداوم از شیر مادر به مرور کاهش می یابد.

همچنین اگر تغذیه ی نوزاد در پنج روز اول تولد به اندازه ی کافی نباشد زردی در نوزاد افزایش می یابد و علت آن با توجه به تغذیه ی کم به کاهش دفع ادرار و مدفوع نوزاد بازمی گردد.

علائم زردی نوزاد

زردی نوزادمی توان بیماری را از سر و به ویژه چشمان او متوجه شد همچنین زردی تا کمر و پاهای نوزاد ادامه خواهد یافت و برای متوجه شدن شدت زردی باید به نوع پیشروی دقت کنید یعنی اگر زردی تا کمر و به ویژه پاهای نوزاد پیشروی کرده بود یعنی حاد و خطرساز است.

برخی از علائم زردی بی حالی، تب، کاهش وزن، بی قراری، خواب نامناسب و بی اشتهایی می باشد هرچند که هریک از علائم در برخی نوزادان شدید و در برخی دیگر کم می باشد.

علائم زردی همراه با زرد شدن نوزاد همراه است و برای متوجه شدن دقیق درصد زردی باید به پزشک مراجعه کنید تا کودک تحت درمان قرار بگیرد.

مطالب مرتبط

دلایل بروز زردی در نوزاد

از دیگر دلایل می توانیم به چندقلو بودن، نارس یا ناقص بودن نوزاد، تغذیه ی نامناسب، نوزاد متولد شده با وزن کم، گروه خونی جدا از مادر اشاره کنیم.

عوامل تشدید کننده

عوامل تشدید کننده این بیماری می توان به انواع عفونت ها، بی نظمی در کار تیروئید و… اشاره کرد، توجه کنید هرنوع زردی که کودک شما داشته باشد قابل درمان است به شرطی که درمان صحیح صورت بگیرد.

درمان زردی نوزاد توسط پزشک

یکی از روش هایی که تاثیر زیادی دارد فیزیوتراپی می باشد که پزشک برای نوزاد تجویز می کند و بهتر است آن را انجام دهید. همچنین بعد از فیزیوتراپی ممکن است نوزاد اسهال شود که جای نگرانی نیست.

از دیگر درمان های پزشکی می توانیم به تعویض خون یا استفاده از لامپ های مخصوص اشاره کنیم.

اگر احساس کردید کودک شما دارای زردی است حتما او را به پزشک برای تشخیص درصد زردی نشان دهید زیرا زردی زیاد و بی توجهی به ان باعث می شود عوارض شدیدی مانند کم شدن شنوایی، کندذهنی، آسیب مغزی و… در کودک رخ دهد.

زردی نوزاددرمان زردی نوزاد در خانه

پیش از هرچیز باید جلوی تشدید زردی را بگیرید که این کار با شیر دادن کافی مادر به نوزاد در ساعات اولیه تولد صورت می گیرد. اگر شدت بیماری پایین باشد و پزشک اجازه دهد می توانید نوزاد را در خانه درمان کنید. برای این کار می توانید دستگاه های فیزیوتراپی که دارای لامپ های مخصوصی است را از مراکز مربوطه اجاره کنید.

فراموش نکنید که لامپ های این دستگاه باید دقیقا در زمان معین شده تعویض شوند زیرا می توانند موجب سوختگی بدن نوزاد شوند.

توجه کنید که لامپ های مهتابی و… تاثیری در در زردی نداشته و ممکن است آن را تشدید کنند همچنین از درمان های خانگی نظیر خوردن اب قند و… که ریشه ی پزشکی ندارند خودداری کنید زیرا سبب تشدید زردی خواهند شد.

روش های سنتی درمان زردی

پزشکان به روش های سنتی درمان زردی اعتقاد ندارند اما تحقیقات نشان داده اگر این نوع درمان با روش های پزشکی صورت بگیرد به تسریع روند درمان کمک زیادی می کند.

یکی از این روش ها شیر خشت می باشد که نوعی گیاه است و می توانید از قطره ی خوراکی آن استفاده کنید.

از دیگر روش های سنتی که می توانید در درمان زردی از ان بهره ببرید پاشیدن آرد جو به دور ناف نوزاد، شستن نوزاد با عرق کاسنی، شستن نوزاد با ترنجبین همراه با آب می باشد.

روش های طبی درمان زردی

در طب سنتی به مادران توصیه می شود که از خوردن غذاهای گرمی خودداری کنند و تا جایی که می توانند غذاهای سرد و خنک مانند ماست و خیار، هندوانه، آب زرشک و… مصرف کنند.

همچنین در طب سنتی می گویند که نوزاد را حجامت کنید و اثر ان بر زردی حدودا یک ساعت پس از حجامت مشاهده می شود.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.