مادریار

شیر دهی با نوک سینه مسطح

چطور می توان با نوک پستان مسطح یا فرورفته به نوزاد شیرداد

نوک سینه مسطح شامل سینه هایی می شود که هنگام تحریک شدن برآمده نمی شود.وقتی شیر می دهند هم بیرون نمی آیند بلکه باعث عقب تر رفتن هم می شود.به همین دلیل نوزاد نمی تواند به راحتی سینه‌را بگیرد.شیر دهی با نوک سینه مسطح و فرورفته بسیار دشوار است در این متن شما را با مشکلات و راه حل های شیردهی با نوک سینه مسطح و فرورفته آشنا خواهیم کرد.

مشکلات رایج شیردهی با نوک سینه معکوس

یکی از مشکلات شیردهی با سینه های مسطح و فرورفته این است که مادر دچار احتقان پستان میشود و نوزاد به راحتی نمی تواند شیر بخورد.

استفاده از پمپ شیر

استفاده از پمپ شیر به دلیل اینکه گاهی بافت سینه با تزریق مایعات بدن مواجه می‌شود سینه ها برجسته می‌شوند.وقتی به مرور زمان مایعات از بدن خارج می شود،سینه نیز به حالت عادی برمی گردد.

پزشک توصیه می‌کند که شیر را به وسیله پمپ شیر بدوشید و به کودک بدهید.

استفاده از سرنگ

شیر دهی با نوک سینه مسطحاستفاده از سرنگ بهتر است برای بار اول استفاده از سرنگ از پزشک کمک بگیرید،پس از اینکه یاد گرفتید می توانید خودتان نیز این کار را انجام دهید.

سرنگ ۱۰ یا ۲۰ سی سی را با توجه به اندازه نوک سینه تهیه کنید.می‌توانید سرنگ شیردهی را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

با چاقوی تیز قسمت بالایی سرنگ را ببرید تا بازشود.

پیستون ته سرنگ را تا یک سوم آن بکشید.

طرفی که بریده اید را روی نوک سینه قرار دهید و نوک سینه را داخل آن فرو کنید.

بیستون را بکشید و ۳۰ ثانیه صبر کنید.

خیلی آرام آن را برگردانید و سرنگ را بردارید.

باید روزانه ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه این کار را چند بار انجام دهید.در صورت بروز هرگونه مشکلی با پزشک مشورت کنید.می توانید این مدل شیر دوش ها را از داروخانه ها و سیسمونی ها تهیه کنید.نوک سینه ها را در مرکز سوراخ آن قرار دهید و با این کار شیر دهی با نوک سینه مسطح راحت تر انجام می شود.

استفاده از شیر دوش

وقتی شیر را می دوشید،باید آن را با شیشه به کودک بدهید.هم چنین می توانید به جای شیشه شیر،آن را با قطره چکان،قاشق یا فنجان به نوزاد بدهید

شیردهی با نوک سینه مسطحماساژ درمانی

روزانه تا ۵ بار باید نوک سینه ها را بین انگشتان بگیرید و آنها را به سمت بالا و پایین،چپ و راست بکشید این کار را تا ۳ هفته تکرار کنید.بهتر از قبل از انجام دستها را با آب گرم بشویید.

استفاده از کاپ

مطالب مرتبط

از کاپ های شیشه ای و پلاستیکی استفاده کنید.آن را روی سینه قرار دهید.یک سوتین شل و آزاد روی آن بپوشید.

استفاده از دستگاه نیپلت

این دستگاه پزشکی سبب بهبود نوک سینه های مسطح و فرورفته می شود.با دستگاه نیپلت به شیر دهی با نوک سینه معکوس کمک می کنید.می‌توان آن را به مدت یک ساعت زیر لباس بر روی سینه ها بگذارید.

نکات قابل توجه

هنگام استفاده از روشهای بالا نباید به نوک سینه فشار وارد شود زیرا باعث زخم یا شکاف سینه می شود.مشکل فرورفتگی نوک سینه هنگام تولد با فرزند همراه است و در سن بلوغ خود نمایان را نمایان می‌کند.

این مشکل مربوط به خانم‌ها نیست و آقایان نیز ممکن است این عارضه را داشته باشند،ممکن است خانم سالم باشد اما به دلیل کوتاهی مجاری شیری بعد از بارداری این مشکل رخ دهد.

استفاده از عمل جراحی

با توجه به علت فرورفتگی نوک سینه می توان از عمل جراحی نیز استفاده کرد.

عمل های مثل

  • لیفت
  • پروتز سینه
  • بزرگ و کوچک کردن سینه
  • پروتز پکسی

که در بهبود شیر دهی با نوک سینه فرو رفته و مسطح کمک می کند.

یکی دیگر از مشکلات سینه های معکوس این است که مانع جریان شیر میشود.

11 علت در به وجود آمدن نوک سینه فرورفته یا معکوس

  1. بالا رفتن سن ازدواج
  2. اولین بارداری
  3. احتمال بروز سرطان پستان
  4. ایجاد اختلالات در سینه
  5. یائسگی
  6. گشاد شدگی مجاری شیری
  7. کیست های فیبرو آونوز
  8. نوعی بیماری های عفونی
  9. عفونت
  10. وجود ضایعه در بافت سینه
  11. از دست رفتن قسمتی از بافت سینه
  12. تغییر دما

 

چگونه فرورفتگی موثر از تغییر دما را حل کنیم؟

یا تحریک یا عمل جراحی یا غیر جراحی رفع می‌شود.

فرو رفتگی نوک سینه ربطی به سلامت بدن ندارد و ممکن است اصلاً دردناک نباشد.

استفاده از حوله گرم برای تغییر رنگ نوک سینه ها

تغییر رنگ نوک سینه به رنگهای مثل سفید قرمز و یا آبی که به دلیل سرما ضربه و یا غلط مک زدن نوزاد به وجود آمده باشد.فقط کافیست که از حوله گرم استفاده کنید تا مشکل رفع شود.

آماده کردن سینه ها در دوران بارداری برای بعد از زایمان

در دوران بارداری سینه های خود را برای شیردهی آماده کنید.می توانید در مورد ماساژ سینه،ماساژ نوک سینه،روش‌های شیردهی،پوزیشن های شیردهی،غذاهای شیرافزا،خواب مادران شیرده و درمان ترک یا احتقان سینه مطالعه کنید.توصیه می‌کنیم از سایت تخصصی مادر و کودک مادر یا کمک بگیرید.

راهکارهایی برای درمان نوک سینه معکوس دردوران بارداری و پس از آن

نوسانات هورمونی

تغییرات و نوسانات هورمونی باعث می‌شود که نوک سینه ها بیرون بیاید و در بعضی اوقات نیز برآمده می‌ماند.اما پس از بارداری و بعد از زایمان دوباره به حالت طبیعی برمی‌گردد.

بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید،باید بعد از زایمان سریع مادر شروع به شیردهی کند چون هرچه شیر دهی با نوک سینه مسطح بیشتر اتفاق بیفتد سینه ها به حالت طبیعی می‌رسند.

تماس پوستی

با کودک بیشتر از قبل تماس پوستی برقرار کنید.تماس پوستی باعث می‌شود که نوک سینه بیشتر بیرون بیاید.

انتخاب پویشن درست

شیردهی با نوک سینه مسطحراحت ترین پوزیشن را برای شیردهی پیدا کنید تا نوزاد بیشتر شیر بخورد.بهترین پوزیشن شیردهی برای درمان نوک سینه های معکوس پوزیشن زیر بغلی است هفته های اول پس از زایمان با مکیدن شیر،شیر دهی با نوک سینه مسطح بهتر انجام میشود.

دوشیدن شیر

یکی از راهکارها این است که شیر را در دهان نوزاد بدوشید تا خستگی نوزاد برطرف شود.بهتر است سینه ها را بیش از حد فشار ندهید.زیرا ممکن است با درد و آسیب به پستان مواجه شوید.

شیر دوش های برقی و یا دستی استفاده کنید.

استفاده از رابط سینه

از رابط سینه شیردهی استفاده کنید.این وسیله جنسی و سیلیکونی است.نوزاد با مکیدن سینه شیر می خورد که با توجه به مشورت‌های پزشک از رابط سیلیکونی سینه شیردهی استفاده کنید.

استفاده از پمپ شیر

به دلیل اینکه گاهی بافت سینه با تزریق مایعات به بدن متورم می شود،نوک سینه برجسته می شود.وقتی به مرور زمان مایعات از بدن خارج می شوند نوک سینه به حالت عادی برمیگردد.پزشک توصیه می کند که شیر را به وسیله پمپ شیر بدوشید و به کودک بدهید.

اضافه وزن را کم کنید.

گاهی ممکن است به طور کامل نوک سینه وجود نداشته باشد و گاهی به دلیل اضافه وزن ممکن است نوک سینه پنهان شود،بهتر است کمی لاغر شوید.

فرورفتگی همراه با درد نوک سینه عارضه خطرناک تری است و باید با پزشک مشورت کنید.بهتر است نوک سینه ها را تمیز کنید تا از بروز این عارضه کاسته شود.اگر به تازگی مبتلا به نوک سینه مسطح و فرو رفته شده اید که با ترشح و درد همراه است،ممکن است به سرطان پستان دچار شده باشید.

باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.اما اگر مادر زادی است و در سن بلوغ خود را نشان داده است.نگران سرطان پستان نباشید.

عمل جراحی

عمل جراحی بیرون کشیدن نوک سینه با تشخیص پزشک انجام می گیرد.کسانی که سینه را با عمل جراحی بیرون می‌کشند دیگر قادر به شیردهی به نوزاد خود نخواهند بود.عمل جراحی با توجه به میزان فرو رفتگی و با معاینه انجام می پذیرد.

درجه بندی فرورفتگی در عمل جراحی

  1. نوک سینه فرو رفته که به سادگی بیرون می‌آید این کار باید توسط پزشک انجام گیرد تا قدرت شیردهی از بین نرود.
  2. نوک سینه فرو رفته که به سختی بیرون می آید این کار باید توسط پزشک انجام گیرد.اما احتمال اینکه مجاری شیری آسیب ببیند وجود دارد.
  3. نوک سینه ی زن دیده نمی شود و نیاز به مامو پلاستی دارد.به دلیل کوتاه بودن مجاری شیری مامو پلاستی انجام می‌گیرد.اما قطعاً به مجاری شیری آسیب وارد می‌شود.

راه های کاهش درد بعد از عمل جراحی

پس از عمل جراحی ممکن است کمی درد داشته باشید که با داروهای مسکن از درد کاسته می شود.

  • بهتر است بعد از عمل ماموپلاستی از کمپرس گرم و یا سرد استفاده کنید.
  • تا پنج روز بعد از عمل نباید فعالیت‌های سنگین داشته باشید.
  • نباید ورزش کنید.
  • مصرف نمک را به حداقل برسانید.
  •  میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

بعد از عمل پزشکان پیشنهاد می‌ کنند که از پمادهای ترمیمی با تجویز پزشک استفاده کنید.

در چه صورتی بیرون آوردن نوک سینه با سلامت شیردهی همراه است؟

  • وضعیت نوک سینه
  • میزان برعکس بودن نوک سینه ها
  • وضعیت مجاری شیری
  • تعداد مجاری شیری

با عمل جراحی فرو رفتگی نوک سینه در ارتباط است.

بهتر است برای عمل جراحی به متخصصان حرفه‌ای پلاستیک و زیبایی مراجعه کنید،تا کمترین آسیب را به مجاری شیری وارد کنید.اگر هیچ مشکلی و دردی نداشته باشید می توانید به کودک خود شیر بدهید.البته باید هم مادر و نوزاد بسیار صبور باشند و اگر نوک سینه کوچک است.فقط کافیست از رابطه های سر سینه استفاده کنید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.