مادریار

شیردهی نوزاد توسط شیشه

مزایا و معایب استفاده از شیشه شیر در تغذیه نوزاد و راه های مراقبت از شیشه

مزایای شیردهی نوزاد توسط شیشه

صمیمیت با والدین

اگر نوزاد از والدین دور باشد، سایر نزدیکان نیز می توانند به او شیر بدهند و همچنین با شیردهی نوزاد توسط شیشه این فرصت برای پدر هم فراهم می‌شود که با نوزاد خود ارتباط برقرار کند و به او غذا دهد.

سهولت کنترل میزان مصرف

در فضاهای عمومی هم می‌توانید به کودک شیر دهید.
بررسی میزان شیر مصرفی کودک آسان تر می شود، زیرا فهمیدن اینکه نوزاد شما هنگام شیردهی توسط مادر، چقدر شیر میخورد راحت نیست. اما با شیشه شیر خیلی راحت می توانید مقدار شیر مصرفی کودکتان را بفهمید.

پیشگیری از رشد کم نوزاد

بعضی از مادران ممکن است که مقدار شیر سینه شان کافی نباشد و این نگرانی را داشته باشند که نوزادشان گرسنه خواهد ماند. در این شرایط مادران می توانند از شیشه شیر و شیرخشک استفاده کنند و نوزادشان شیر کافی برای رشد بدن خود را دریافت می کند.

رعایت رژیم غذایی مادر

مادران دیگر نگرانی راجع به تغییر در رژیم غذایی خود ندارند. مادرانی که به بچه خود شیر خشک میدهندو از شیشه شیر استفاده می کنند، در مورد رژیم غذایی خود نیاز به نگرانی و وسواس خاصی ندارند و می توانند هر چیزی که دوست دارند را بخورند.

امکان شیردهی در صورت بیماری مادر

اگر مادر نوزاد بعد از زایمان دچار بیماری ها و یا مشکلات مربوط به سلامتی شود و در شرایطی قرار بگیردکه نباید شیر دهی را انجام دهد.،باید از شیشه شیر استفاده کند.

 دریافت مواد مغذی کافی

با تغذیه نوزاد از شیشه شیر نیاز نیست که نگران کیفیت شیر خودتان باشید و خیالتان راحت است که نوزاد همه مواد مغذی را دریافت می کند.

در بعضی موارد کودک نمی تواند شیر مادر را هضم کند و پزشک شیر خشک را پیشنهاد میکند.

اگر مادر دچار بیماری سرماخوردگی شده باشد با شیردهی، نوزاد هم مبتلا می شود. پس چه بهتر است که از شیر خشک استفاده کند.

شیردهی نوزاد توسط شیشهمعایب شیردهی نوزاد توسط شیشه

۱_بیشتر پزشکان این عقیده را دارند که شیر مادر، موادمغذی خیلی بیشتری برای رشد نوزاد دارد و در بعضی موارد شیر خشک برای معده نوزاد کمی سنگین است.

۲_ شیردهی با شیشه ممکن است با اضافه وزن کودک همراه باشد.

۳_شما می توانید در هر زمانی که کودکتان گرسنه شد به او غذا بدهید اما اگر از شیشه شیر استفاده میکنید باید حتما شیشه شیر را بشورید و استرلیزه کنید و شستن غلط شیشه شیر سلامت نوزاد را به خطر می‌اندازد.

۴_شیردهی با شیشه, هزینه‌های زیادی می خواهد.شما باید یک شیشه شیر یک فرچه شست و شو, یک دستگاه استرلیزه کننده شیشه شیر بخرید و همچنین برای خرید یک شیشه شیر و یا شیردوش با کیفیت باید هزینه‌های زیادی را بدهید.

مطالب مرتبط

۵_شیر مادر باعث ایمنی سیستم بدن نوزاد میشود. اما شیر خشک مواد مغذی طبیعی و لازم را برای بدن نوزاد ندارد و ممکن است باعث ایجاد بیماری هایی مانند عفونت قفسه سینه عفونت گوش عفونت ادراری و یا اسهال شود.

۶_در هنگام سفر شما مجبور هستید وسایل زیادی را مثل شیشه شیر های تمیز ،شیر خشک، پستانک و دیگر لوازم ضروری را به همراه داشته باشید.

شیردهی نوزاد توسط شیشهنکته مهم

ممکن است برای شما دردسر ساز شود که بتوانید همزمان با بچه این وسایل را با خود به بیرون حمل کنید و شیردهی شبانه به نوزاد باعث می شود شما مجبور شوید شب ها بیدار شوید و شیر آماده کنید.
۷_بعضی از دانشمندان معتقدند مادرانی که خودشان به بچه هایشان شیر می دهند کمتر به بیماری هایی مثل سرطان سینه و تخمدان و پوکی استخوان مبتلا می شوند.
۸_شیر خشک برای بعضی از نوزادان مناسب نیست. زیرا باعث می شود دچار اسهال شوند و مایعات بدن خود را از دست بدهند.
۹_در بعضی موارد ممکن است کودک در  معرض سندروم مرگ ناگهانی قرار بگیرد. بعضی از متخصصان معتقدند شیردهی توسط سینه مادر از سندروم مرگ ناگهانی جلوگیری میکند.

در بعضی موارد مادر مجبور است از شیشه شیر استفاده کند. مثل داشتن بیماری های پوکی استخوان ،کم بودن شیر و غیره …
۱۰_شیر مادر دسترسی راحت تری برای نوزاد دارد و نیازی به گرم کردن ندارد شیشه شیر گرم ممکن است که گلوی نوزاد را بسوزاند. به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی، نوزادی که  از شیر خشک تغذیه می کند ممکن است به بیماری های زیادی مبتلا شود.

شما باید حتماً قبل از استفاده از شیشه شیر معایب آن را در نظر گرفته و با پزشک مشورت کنید.

روش های شیر دادن به نوزاد با شیشه

طبق مطالعات فراوان ثابت شده است که بهترین تغذیه برای نوزاد ،شیر مادر است. اما در بعضی موارد مادر مجبور است که با استفاده از شیشه شیر به نوزاد خود غذا بدهد. در بعضی موارد هم مادرها به اجبار به نوزادان خود شیشه شیر می دهند که بسیار غلط است. نوزاد در ابتدا به سختی توسط شیشه شیر غذا می خورد.

به یاد داشته باشید

شما باید بهترین روش را برای شیردهی توسط شیشه انتخاب کنید که نوزاد بتواند خود را منطبق کند.
۱_روی صندلی بشینید کودک را در آغوش گرفته به طوری که سر کودک روی سینه شما و پاهایش دراز روی شکم شما باشد.

سپس شیشه شیر را داخل دست های او قرار دهید و خودتان بطری را نگه دارید تا او شیر خود را بخورد. کاملاً کودک را زیر نظر بگیرید تا در شیر خوردن او مشکلی پیش نیاید.

۲_کودک را روی بازوی خود به صورت نیمه نشسته قرار دهید. شیشه شیر را داخل دهانش بگذارید. این را به یاد داشته باشید که هرگز در صورتیکه کودک در حالت دراز کشیدن و یا خوابیدن است به او شیر ندهید. زیرا بسیار خطرناک است و ممکن است که شیر به داخل بینی و یا گوش میانی او وارد شود و او را خفه کند.
۳_در صورتی که کودک شما دچار رفلاکس و گاز معده است, بهتر است که او را در آغوش خودتان به حالت نشسته قرار دهید.سر او را روی بازویتان گذاشته و بطری شیر را به شکل شیبدار به او بدهید.
۳_زمانی که خیلی خسته بودید کودک را نیمه نشسته روی زمین یا تخت قرار دهید. پشت او یک بالش بلند بگذارید بطری شیر را نگه داشته به او شیر دهید.

شیردهی نوزاد توسط شیشهنکته

پزشکان توصیه می‌کنند که نوزاد را در میان بازوانتان به آغوش بکشید و در بغل خود به او شیر دهید. یک بالش روی زانوی خود بگذارید تا به گردن‌نوزاد فشار نیاید. بعضی از والدین نوزاد را روی یک دست و در یک جهت شیر میدهند.

بعضی از والدین ممکن است هنگامی که شیشه شیر در دهان نوزاد است با استفاده از بالش شیشه شیر را در دهان او نگه دارند که این کار اشتباه است. وهمچنین ممکن است هنگام خواباندن نوزاد به پشت و قرار دادن شیشه در دهان او بدون مراقبت احتمال خطر خفگی نوزاد زیاد میشود و ممکن است باعث پوسیدگی دندان نوزاد شود.

زمان مناسب شیر دادن نوزاد توسط شیشه

هنگامی که مادر از همان بدو تولد برای تغذیه نوزاد از شیشه شیر استفاده میکند، معمولا نوزاد مشکلی برای مکیدن پستانک شیشه ندارد و با مشکل خاصی مواجه نمی شود و همه چیز به طور طبیعی پیش می رود.بعضی از نوزادان هر چند ساعت یکبار میزان خیلی کمی از شیر می خورند و به تدریج بر میزان آن افزوده می شود. اگر شما می خواهید که از همان ابتدا فقط به نوزاد خود با شیشه شیر غذا بدهید، طبیعتاً باید خیلی سریع از همان بدو تولد استفاده از شیشه شیر را شروع کنید.یا اگر میخواهید ابتدا او را با شیر مادر تغذیه کنید برای شروع شیردهی با شیشه دو الی سه هفته باید صبوری کنید. زیرا باعث سردرگمی در گرفتن نوک پستان و عدم تحریک پستان می شود.

اگر مدت زیادی بگذرد کودک به پستان عادت می کند و شیشه شیر را پس میزند. هنگامی که می خواهید به کودک غذا بدهید باید منتظر گریه‌های او باشید و با دیدن اولین نشانه گرسنگی به او غذا بدهید. زیرا اگر گریه کند دیگر غذا نمی خورد و گریه‌های او بند نمی آید.

علائم گرسنگی نوزاد

از علائم گرسنگی در نوزاد،این است که با حرص دستهای خود را می مکد و دهانش را باز می کند، صدای ملچ مولوچ ایجاد می کند و گریه های زیاد تحویل شما می دهد.

اصول شیردهی توسط شیشه

  • شیردهی نوزاد با شیشهشیشه شیر بچه را در مایکروویو گرم نکنید. زیرا شیشه شیر را به طور یکنواخت گرم نمی کند و باعث ایجاد سوختگی دهان نوزاد میشود. شما می توانید شیشه شیر را داخل آب داغ قرار دهید. حتی میتوانید اگر نوزاد با شیر سرد مشکلی ندارد از گرم کردن آن صرف نظر کنید.
  • قبل از آغاز شیردهی، شیشه را خوب تکان دهید. سپس برای آزمایش دمای آن چند قطره از آن را روی مچ دست خود بریزید.نوزاد را در حالی که شیشه در دهان او است نخوابانید زیرا ممکن است باعث خفگی و عفونت گوش شود.
  • به شیر خشک یا شیر مادر سرلاک اضافه نکنید. شما به هیچ وجه نباید بدون تایید پزشک همچین کاری را انجام دهید. سرلاک نوزاد را وادار به بیش از حد خوردن می کند.
  • حتماً به روی برچسب های شیر خشک دقت کنید. اطلاعات علمی دقیق در مورد ارزش غذایی آن کسب کنید. دستورالعمل های آماده سازی آن را به دقت انجام دهید.
  • بین هر شیردهی فاصله دهید تا نوزاد آروغ بزند. از ته مانده شیر خشک قبلی استفاده نکنید. شیر آماده شده را بیرون از یخچال نگذارید. چند وقت یکبار بطری شیر را عوض کنید.
  • برای کودک خود تنوع ایجاد کنید. اگر کودک شما دل درد زیادی می گیرد، بطری ضدنفخ برای او تهیه کنید. هنگام شیردهی با شیشه ،سر نوزاد را به سینه خود نزدیک کنید، این کار باعث می شود لذت شیر مادر را به او بدهد.

در آخر

به این نکته توجه کنید بهترین تغذیه برای نوزاد شیر مادر است. فقط در صورتی از شیر خشک و شیشه شیر استفاده کنید که توسط پزشک تایید شده باشد و حتماً شیشه شیر استاندارد و شیر خشک مغذی برای نوزادتان تهیه کنید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.