مادریار

ذخیره خون بند ناف نوزاد

اهمیت سلول های بنیادی و نگهداری خون بند ناف نوزاد

امروزه ذخیره خون بند ناف نوزاد از اهمیت خاصی بر خوردار است.با ذخیره خون بند ناف نوزاد می توان از مبتلا شدن به بعضی از بیماری ها جلوگیری کرد.هم چنین می توان برای درمان بیماری های خاص از آن استفاده کرد.در این متن شما را با چگونگی،اقدامات لازم،زمان مناسب،هزینه ها و اهمیت نگه داری از خون بند ناف آشنا خواهیم کرد.

سلول بنیادی چیست؟ 

سلول بنیادی سلولی است که توانایی تکثیر و خود زایی دوباره را دارد.حتی می تواند به انواع سلول های بدن تبدیل شود.مثل سلول های خونی،عصبی،قلبی و غضروفی می توانند از سلول های بنیادی دوباره درست شوند.

سلول های بنیادی در قسمت های مختلف بدن وجود دارند.این سلول ها می توانند که بافت های آسیب دیده را ترمیم کنند.

سلول های بنیادی قادر هستند که سلول های از بین رفته،آسیب دیده و ناقص را ترمیم کنند.

ذخیره خون بند ناف نوزادچگونگی نگهداری از سلول های بنیادی

نمونه خون بند ناف جمع آوری شده،پس از ورود به بانک خون بند ناف توسط واحد کنترل کیفی بررسی شده و در صورت اخذ مجوز،وارد آزمایشگاه پردازش می شود.نمونه،ابتدا از نظر حجم و تعداد سلولی مورد ارزیابی قرار گرفته و در مرحله بعدی در صورت داشتن شرایط لازم،وارد پروسه جداسازی سلولی می شود.در غیر اینصورت با اطلاع به خانواده قرارداد فسخ شده و طبق قرارداد هزینه عودت می گردد.

بر روی نمونه هایی که حداقل شرایط استاندارد را دارند بررسی آزمایشات میکروبی و ویروسی و HLA  و فلوسیتومتری انجام شده و نهایتا در شرایط دمایی ١٩٦- درجه سانتیگراد در تانکهای مخصوص فریز و برای مدت طولانی نگهداری می شود.نمونه فریز شده فقط یک بار جهت پیوند مورد استفاده قرار می گیرد.

اقدامات لازم برای نگه داری از سلول های بنیادی

از آنجا که سلامت نمونه‌ها قبل از انجام فريز و نگهداري حائز اهميت می‌باشد آزمايشهای زير بر روی هر نمونه قبل از انجماد صورت می‌ گيرد:

  • آزمایشهای کنترل آلودگی های ویروسی(سرولو‍‍ژی): شامل CMV IgG/IgM و HBS Ab/Ag و HIV I/II و HTLV I/II وAnti HBC و و HBC به روش PCR
  • آزمایشهای میکروبی: شامل تست های هوازی و بی هوازی
  • تعیین تعداد سلول ها و درصد سلول های زنده در نمونه
  • تعیین درصد و تعداد سلول های بنیادی (CD34+ CD45-) در هر نمونه توسط فلوسیتومتری
  • بررسی عملکرد سلول های بنیادی خون بند ناف توسط روش سنجش کلنی

باید زوجین کپی کارت های ملی اشان را به مرکز ذخیره خون بند ناف نوزاد ارائه دهند.

در صورتیکه در مشاوره پزشکی نیاز به انجام آزمایش تکمیلی باشد،این آزمایشات بایستی با مراجعه مادر به آزمایشگاه معتبر صورت گیرد.

مادر یا پدر می توانند از طریق سایت های الکترونیکی نیز ثبت نام کنند.حضور یکی از والدین برای ثبت نام کافی است.

 

چه زمانی باید برای ذخیره خون بند ناف نوزاد اقدام کنیم؟

از هفته 36 بارداری به بعد اقدام برای جمع آوری و ذخیره سازی خون بند ناف ممکن می شود.حتما باید قبل از تولد نوزاد به فکر شرایط واقدامات لازم برای ذخیره خون بند ناف باشید زیرا پس از تولد قادر به انجام چنین کاری نیستید.

از هفته 36 بارداری به بعد در سایت مراکز بانک خون بند ناف ثبت نام کنید.هنگام زایمان همکاران مربوطه در بیمارستان حضور پیدا می کنند خون بند ناف را بر می دارند و به بانک خون بند ناف منتقل می کنند.

جمع آوری خون بند ناف حتما با مرحله زایمان اتفاق می افتد و پس از آن امکانش وجود ندارد.

جمع آوری خون

جمع آوری خون بند ناف به دو صورت داخل رحمی و خارج از رحمی انجام می گیرد.هیچ کدام از روش ها برای جمع آوری خللی در روند زایمان ایجاد نمی کند و هیچ ضرری هم برای مادر ونوزاد ندارد.

مطالب مرتبط

هزینه ذخیره خون بند ناف نوزاد

در مرکز رویان هزینه نگه داری از سلول های بنیادی 3 میلیون و 700 هزار تومان می باشد و اگر کسی دوست داشته باشد که آزمایش ژنتیک نیز بدهد 400 هزار تومان نیز افزوده می شود.این مبلغ در سال اول نگه داری است.(در سال 1400)

اما برای شارژ سالیانه باید هر سال مبلغی به مرکز رویان پرداخت شود.در حال حاضر حدودا مراکز رویان 200 هزار تومان برای شارژ سالیانه ذخیره خون بند ناف نوزاد در نظر گرفته اند.

بعضی از مراکز برای اینکه مردم توانایی پرداخت داشته باشند،آن را به صورت اقساطی دریافت می کنند و یا با بانک های طرف قرار داد،مردم می توانند وام و تسهیلات دریافت کنند.

همه مراکز موظف هستند که مراجعه کننده گان را به دلیل مشکل مالی رد نکنند و همه خانواده ها می توانند خون بند ناف نوزاد را به راحتی نگه داری کنند.

حتی خانواده هایی که مشکل مالی دارند را بدون دریافت مبلغی از آنان آزمایش می گیرند.

چرا ذخیره خون بند ناف نوزاد اهمیت دارد؟

ذخیره خون بند ناف نوزادسلول های خونی داخل بند ناف که هنگام تولد از مادر و نوزاد جدا می شود.سرشار از سلول های بنیادی است.کسانیکه هنوز به مطلب آگاهی کامل ندارند آن را دور می اندازند.

بند ناف داراری سلول های سازنده مغز استخوان است.هم چنین داراری موارد زیر هستند:

  • گلبول­های قرمز،که اکسیژن را به تمام بدن حمل می‌کنند.
  • گلبول­های سفید،که در سیستم ایمنی فعالانه شرکت دارند.
  • پلاکت‌ ها که به انعقاد خون کمک می‌کنند.

به همین دلیل این سلول ها خاصیت ترمیم کنندگی و ساخت دوباره سلول های آسیب دیده و ناقص را دارند.بافت های مرده مغز استخوان را می توان با ذخیره خون بند ناف نوزاد دوباره به دست آورد.

قسمت های صدمه دیده سیستم ایمنی بدن را می توان با خون بند ناف درست کرد.

در دسترس بودن،کاهش احتمال رد پیوند،کاهش خطر آلودگی و شانس یافتن نمونه با تطابق ژنتیکی از مهم­ترین جنبه‌­های اهمیت ذخیره‌­ سازی خون بندناف نوزاد است.

خانواده هایی که یک عامل خطر در خانواده یا فامیل دارند حتما باید خون بند ناف نوزاد را ذخیره کنند.مثلا کسانی که بچه ای دارند با بیماری خونی،می توانند از خون بند ناف نوزاد تازه متولد شده برای درمان خواهر یا بردارش استفاده کنند.

اعضای درجه یک

خون بند ناف برای تمام اعضای خانواده مفید و قابل استفاده است.اعضای درجه یک می توانند از سلول های بنیادی نگه داری شده در صورت نیاز استفاده کنند.

تطابق ژنتیکی

فاکتور مهم دیگر برای درمان بیماری با خون بند ناف،تطابق ژنتیکی بین اهداکننده و گیرنده خون بندناف است.شاخصی به اسم HLA وجود دارد که نشان دهنده ویژگی های ژنتیکی است و افراد نیمی از نشانگرهای HLA را از پدر و نیمی را از مادر به ارث می برند.

25 درصد احتمال تطابق کامل ژنتیکی بین خواهران و برادران وجود دارد.احتمال تطابق نسبی بین این افراد 50 درصد است.والدین با فرزندان 50 درصد احتمال تطابق ژنتیکی دارند،خانواده درجه 2 مانند دایی،خاله،عمه،عمو،پدر بزرگ و مادربزرگ هم احتمال کمی برای تطابق نسبی دارند.

لغو قرار داد ذخیره خون بند ناف نوزاد

اگر خانواده ای قرار داد ذخیره خون بند ناف را ببندند اما مادر از داروی خاصی استفاده کند یا عمل تاتو انجام دهد قرار داد لغو می شود. همچنین در صورت ابتلای اقوام درجه یک نوزاد به بیماری های عفونی و ویروسی همچون کرونا، قرارداد لغو می شود.

بیماری های خونی

سلول های بنیادی در بیماری‌هایی که منشاء خونی داشته و موجب اختلال در فعالیت مغز استخوان و سیستم ایمنی می‌شوند مورد استفاده قرار می گیرند و شانس بهبودی بیمار را به مراتب افزایش می دهند.
همچنین در سال‌ های اخیر کاربردهای فراوانی در بیماری‌های غیر خونی علی الخصوص بیماری‌های با منشا عصبی هم برای این سلول‌ها کشف شده است.

در نهایت

بنابراین اگر قصد دارید سلامتی آینده نوزاد خود را بیمه کرده و بهترین پس‌انداز طول دوران زندگی را به او هدیه دهید،فرصت اندک ذخیره خون بند ناف را از دست ندهید.پدر و مادرهایی که مایل به ذخیره خون بند ناف هستند باید در هفته ۳۶ بارداری باید برای ذخیره سازی خون بند ناف اقدام کنند.

ذخیره خون بند ناف یک سرما‌یه‌گذاری مهم و ضمانتی برای آینده سالم فرزندان است.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.