مادریار

تاثیر فرزندآوری بر سلامت پدر

داشتن فرزند چه اثراتی در سلامتی جسمی و روانی پدر می گذارد؟

از تأثیر فرزندآوری بر سلامت پدر چه می‌دانید؟

زمانی از راه می‌رسد که خانواده‌ها گسترده می‌شوند و با ورود فرزندان جدید هر خانواده‌‌ای بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. بسیاری از پدر و مادرها تصور می‌کنند که فرزندآوری تنها مرحله‌ای از زندگی آنان است که برای فرار از تنهایی مخصوصا در سال‌های پیری باید به آن روی آورد. اما این پایان ماجرا نیست! اگرچه این روزها مسائل اقتصادی سایه سنگینی بر این پروسه انداخته است، تأثیر فرزندآوری بر سلامت پدر و مادر مخصوصا پدرهای سرشار از استرس چنان معجزه‌ای می‌کند که قابل‌تصور نیست.

تاثیر فرزندآوری بر سلامت پدر

اگر به شما بگویند هنگامی که پدر یا مادر می‌شوید، بسیاری از استرس‌های شما کاهش می‌یابد، خطر حمله قلبی شما بیش‌از حد تصورتان کم می‌شود و حتی عمر طولانی‌تری خواهید داشت؛ حتما باور نمی‌کنید! اما این حقیقتی است که توسط دانشمندان طی سال‌ها تحقیق در سبک زندگی والدین حاصل شده است. در طول مقاله پیش‌رو قصد داریم شما را با این دنیای جدید و جالب‌توجه آشنا کنیم.

معجزه تأثیر فرزندآوری بر سلامت پدر

اگر آنقدر خوش‌شانس باشید که چند بار پدر شوید، به شما این قول را می‌دهیم که سلامت خود را تضمین کرده‌اید. این حرف ما نیست؛ بسیاری از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، می‌گوید که پدران تقریبا در حدود 17% کمتر از مردان بدون فرزند دچار حمله قلبی یا سکته‌هایی از این دست می‌شوند. از آنجایی‌که این تحقیقات روی بیشتر از صد هزار نفر مرد متاهل انجام شده است، می‌توانید به یافته‌های دانشگاه استنفورد اطمینان کنید.

با وجود اینکه همچنان علت اصلی تأثیر فرزندآوری بر سلامت پدر مخصوص قلب او مشخص نشده است، اما سبک زندگی پدران نشان می‌دهد که آن‌ها بیشتر از سایر مردان به خوراک و رفتارهای خود توجه می‌کنند. ورزش کافی، کاهش مصرف الکل و نوشیدنی‌هایی از این دست و همچنین ترک سیگار از مهم‌ترین دلایلی است که مستقیما در کاهش خطر حمله قبلی موثر است. آن‌ها عادت‌های سالمی دارند که طبیعی است به چنین دستاوردی منتهی شود.

از طرفی دریافت عشق و حمایت از سوی خانواده مخصوصا فرزندان می‌تواند به شما این وعده را دهد که قلبی سالم را خواهید داشت.

پدر متعهد یعنی سبک زندگی سالم‌تر!

شاید از شنیدن این حرف کمی جا بخورید، اما طبق آمارها مردها زودتر می‌میرند. این مسئله می‌تواند به عوامل بسیاری مرتبط باشد. به‌عنوان مثال مردها کمتر ورزش می‌کنند، خواب خوبی ندارند، کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و در یک کلام باید سبک زندگی ناسالمی دارند. البته این را نمی‌توان به تمام مردان تعمیم داد؛ اما بسیاری از مردان چنین سبک زندگی را برای خود می‌پسندند. اما نگران نباشید و تأثیر فرزندآوری بر سلامت پدر را دست‌کم نگیرید!

تاثیر فردآوری بر سلامت پدرزن

پدرها پس‌از نخستین باری که متوجه می‌شوند مسئولیت زندگی کودکی را به‌عهده دارند یا بعد‌تر از آن حتی درست هنگامی که کودک تازه متولدشده خود را در آغوش می‌گیرند، آن زمان دچار تحولاتی احساسی خواهند شد. درواقع این تولد به آن‌ها انگیزه کافی می‌دهد که نگاهی به سبک زندگی خود بیندازند و آن را تصحیح کنند. در بیشتر مواقع پدران متعهد نوشیدنی‌های الکلی را ترک یا کمتر می‌کنند، بیشتر ورزش می‌کنند و به باشگاه می‌روند و خود را کمتر از همیشه در ریسک و خطر قرار می‌دهند.

درواقع آن‌ها می‌کوشند که الگوهای مناسبی برای آینده فرزندان‌شان باشند. زمانی‌که آینده فرزندان خود را تصور می‌کنند و آن‌ها را در حال داشتن عادات مخرب می‌بینند، انگیزه‌ دوچندانی برای ترک عادات خود می‌یابند.

چه انگیزه‌ای مهم‌تر از فرزند برای ترک سیگار؟

اگر بخواهیم بدون تعارف بگوییم شاید هیچ دلیل دیگری همچون فرزندآوری بر پدر تأثیرگذار نباشد! این موجود کوچک و دوست‌داشتنی چنان قدرتی دارد که می‌تواند پدر و مادر خود را اصلاح سبک زندگی‌شان سوق دهد. بیشتر پدرها از این هراس دارند که دود سیگار آن‌ها کودکان دلبندشان را آزار دهد و در این موضوع کاملا حق دارند. بسیاری از آمارهای ابتلای بیماری‌ها و مرگ‌ومیر کودکان نیز گواه چنین ادعایی است.

معمولا کودکان و نوزادانی که والدین سیگاری دارند، به برخی بیماری‌های تنفسی دچار می‌شوند. برخی از این نوزادان حتی در اثر ابتلا به SIDS جان خود را از دست می‌دهند. معمولا مادران به‌محض آنکه متوجه باردار شدن می‌شوند، کاملا سبک زندگی خود را تغییر می‌دهند. احساس مادرانه آن‌ها ناخودآگاه آنان را نسبت به این مسائل متعهد می‌کند که تغییرات هورمونی یکی از مهم‌ترین عوامل آن است.

تاثیر فرزندآوری بر سلامت پدر

اینکه مردان بدون این تغییرات هورمونی و در اثر متعهدشدن چنین تغییراتی را در زندگی خود ایجاد می‌کنند، از مهم‌ترین تأثیرات فرزندآوری بر سلامت پدر است. ترک سیگار یکی از مهم‌ترین هدایایی است که فرزندتان به شما تقدیم می‌کند.

فرزند بیشتر، زندگی طولانی‌تر!

شاید شرایط اقتصادی و برخی مسائل دیگر باعث شود که بسیاری از افراد با چنین ادعایی موافقت نکنند. حتی بارها شنیده‌ایم که پدران و مادران عنوان کرده‌اند که فرزندان آن‌ها باعث شده‌اند عمر آن‌ها کوتاه‌تر شود. درحالی‌که براساس تحقیقات محققان سوئدی این قضیه کاملا برعکس است. طبق این یافته‌های علمی مردانی که فرزند دارند یا فرزندان بیشتری دارند، عمر طولانی‌تری را طی می‌کنند.

نگاهی به گذشته‌مان بیندازیم. در گذشته احتمالا پدربزرگ‌ها و اجدادمان که بیشتر از 8، 9 و حتی 10 فرزند داشتند، معمولا سنین بالاتری را تجربه می‌کردند. یکی از مهم‌ترین عوامل چنین اتفاقی آن است که چنین مردهایی بسیار مسئولیت‌پذیر هستند و دغدغه بسیار برای فرزندان آنان را از سبک زندگی ناسالم برحذر می‌دارد. چنین مردانی را کمتر غرق در مشروبات الکلی یا اعتیاد به مواد مخدر می‌بینید. آن‌ها بیشتر وقت خود را با زن و فرزندان خود می‌گذرانند و برای داشتن زندگی بهتر تلاش می‌کنند.

طبق تحقیقات انجام‌شده رابطه عاطفی یک مرد با فرزندانش به زندگی او معنا و جهتی می‌دهد که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست. البته گفتنی است این آمارها تنها شامل پدرانی می‌شود که با فرزندان خود زندگی می‌کنند. دوری از فرزندان به‌هیچ‌وجه چنین مزایایی را برای پدر به‌همراه ندارد.

فرزندی که به خانواده معنا می‌بخشد

شاید تصور کنید به‌دنیا آمدن یک فرزند و غنا بخشیدن به خانواده، چطور به سلامت پدر مرتبط می‌شود؟ جالب است بدانید برخی پدرها نیز دچار افسردگی پس‌از زایمان می‌شوند. معمولا استرس‌ها و نگرانی‌های عاطفی و مالی در این دوران آنان را به چنین مشکلاتی دچار می‌کند. اما نگران نباشید! بسیاری از این مشکلات پس‌از آنکه نخستین بار فرزند خود را در آغوش بگیرید و دلتان برای او ضعف برود، تمام خواهد شد.

فرزند بیشتر به این معناست که شما باید وقت بیشتری را برای خانواده خود بگذارید. تربیت مناسب کودک شما از آنجایی آغاز می‌شود که شما روابط مناسب، عاطفی و سازنده‌ای نیز با همسر خود داشته باشید. ناخودآگاه که شما برای زندگی بهتر فرزندتان تلاش می‌کنید، درواقع اوست که به بهترشدن زندگی شما کمک می‌کند. دراین‌صورت شما روابط عاطفی بهتر و موثرتری را تجربه می‌کنید و حمایت‌های بیشتری را دریافت خواهید کرد.

اینکه شما مشارکت بیشتری در فعالیت‌ها، تفریح و حتی مشکلات خانوادگی دارید، معاشرت خود را افزایش می‌دهید یا مجبور به افزایش ارتباطات خود هستید، ناخواسته درحال کمک به بهبود شرایط زندگی شماست. تأثیر فرزندآوری بر سلامت پدر لزوما جسمی نیست و گاهی با رفع بسیاری از نیازهای روحی و عاطفی مرد در قالب خانواده او سلامت خواهد بود.

نگاه آخر

مردان زمانی‌که پدر می‌شوند تعهد بیشتری را نسبت به خانواده و حتی زندگی خود احساس می‌کنند و وظایف خاصی را برعهده می گیرند. آن‌ها با تغییرات اساسی در سبک زندگی و بهبود آن تلاش می‌کنند الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند. دراین‌صورت بهبود سلامت جسمی و همچنین دریافت حمایت‌های عاطفی بیشتر در والدین مخصوصا پدرها تضمینی است.

کودکان به پدرها طول عمر بیشتری می‌بخشند و به آن‌ها انگیزه لازم برای رویاهای دور از دسترسی مانند ترک سیگار را می‌دهند. بسیاری از تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که مردانی با فرزندان بیشتر از سلامت جسمی و روحی بیشتری برخوردار هستند.

 

 

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.