مادریار

دندان در آوردن نوزاد

دندان های نوزاد چه زمانی و تحت چه شرایطی در می آیند

علائم و نشانه های دندان درآوردن نوزاد

علائم دندان درآوردن نوزاد معمولا چند روز قبل از بیرون زدن دندان از لثه شروع میشود.  اولین دندان نوزاد بین ۴ تا ۱۰ ماهگی بیرون میزند. اما  معمولا در شش ماهگی اولین دندان نمایان می‌شود. برخی از دندانپزشکان می گویند زود یا  دیر درآمدن دندان الگوی خانوادگی دارد.

دندان درآوردن نوزادافزایش موارد گاز گرفتن

همانند گاز گرفتن مکیدن هم به کودک کمک می کند تا درد ناشی از دندان درآوردن نوزاد و فشار وارد شده به لثه ها در اثر خارج شدن دندان ها را کمتر احساس کند.

کم شدن اشتها

کودک به دلیل دردی که در دهان و دندان خود احساس میکند از خوردن و آشامیدن امتناع می‌کند.

افزایش موارد خارج شدن بزاق

یکی از نشانه های رایج دندان درآوردن افزایش بزاق دهان و آبریزش دهانی می‌باشد.

التهاب پوست و جوش اطراف دهان

افزایش بیش از حد آب ریزش دهانی باعث خارش حساسیت و قرمز شدن پوست اطراف دهان و چانه و گونه ها میشود.

تورم لثه ها

قرمز شدن و ورم کردن و درد لثه ها که در اثر شکافته شدن لثه و خارج شدن دندان به وجود می آید.

کشیدن گوش ها

دندان در آوردن نوزادنوزادان برای کاهش درد لثه های خود گوش های خود را می کشند یا ممکن است شانه و گونه های خود را به بمالند.

کج خلقی

جراحات لثه که در اثر بیرون آمدن دندان ایجاد شده باعث احساس ناراحتی دراو می شود.

تب دندان درآوردن

کودکی که در حال درد دندان درآوردن است امکان آن وجود دارد که دمای بدن و اندکی افزایش یابد

سن دندان درآوردن در نوزادان

اکثر نوزادان در سن ۶ تا ۱۲ ماهگی اولین دندان های خود را در می آورند. سن دندان درآوردن در نوزادان با توجه به ژنتیک آنها متغیر است. حدود سه ماهگی شروع مرحله دهانی در نوزادان است و در این سن غدد بزاقی نوزاد بزاق بیشتری ترشح می کند. اما در واقع اولین دندان نوزاد در سن ۶ ماهگی شروع به رشد میکند. معمولاً اولین دندان هایی که رشد میکنند دندان‌های فک پایین هستند و معمولاً کودکان کل دندانهای شیری را که ۲۰ عدد هستند تا انتهای سه سالگی همه دندان‌های خود را در می آورند دندان های شیری کودکان
• 4 دندان آسیاب دوم
• 4 دندان آسیاب اول
• 4 دندان نیش
• 4 دندان جلوی کناری
• 4 دندان جلوی وسطی

مطالب مرتبط

راه های کاهش درد و التهاب نوزاد هنگام دندان دراوردن

 

لثه کودک را بمالید

یک انگشت تمیز یا پد پانسمان مرطوب برای مالیدن لثه نوزادتان استفاده کنید.

لثه را سرد نگه دارید

یک حوله کوچک قاشق یا حلقه دندان درآوردن فرد می تواند در دل است کودک را تسکین دهد.

غذاهای سفت را امتحان کنید

اگر کودک شما غذای جامد مصرف می کند می تواند چیزهای خوراکی برای گاز زدن را امتحان کنید. مثل خیار یا هویج خرد و سرد.

آب جاری شده از دهانش را خشک کنید

بزاق دهان کودک با بردن حلقه دهانی انگشتان و اشیای دیگر در دهان ایجاد و سرازیر می‌شود. برای جلوگیری از سوزش پوست کودک زمان سرازیر شدن بزاق دهان و یک پارچه تمیز برای خشک کردن چانه نوزاد استفاده کنید.
_ماساژ لثه های دردناک کودک
_خوراکی خنک و سرد به کودک بدهید
_دادن استامینوفن

دندانهای عقل در انتهای نوجوانی شروع به رشد می کنند.چون این دندانها آخر از همه شروع به رشد می کنند.معمولا فضای کافی برای رشد آنها وجود ندارد و رشد آنها با مشکل رو به رو می شود.

داروهای موضعی

بیشتر والدین در هنگام درد دندان از داروهای موضعی استفاده می کنند. اما بیشتر تحقیقات نشان داده که در کاهش درد تاثیری ندارند.سازمان نظارت بر غذا و دارو در آمریکا مصرف بی حس کننده هارا برای کاهش درد دندان کاملا منع می کند چرا که عوارضی چون کاهش توانایی گلبول های قرمز در حمل خون است،وممکن است پیامدهای جدی و مرگبار داشته باشد.از اثرات آن رنگ پریدگی،سرگیجه و ضربان قلب است و برای درمان آن به پزشک مراجعه کرده و دارو مصرف کنید. برای بی حس کردن لثه هرگز از الکل استفاده نکنید.

داروهای خوراکی

داروهای مثل ایبوپروفن که کودکان زیر ۶ماه هرگز نباید مصرف کنند.تعداد دفعات استفاده از دارو نباید زیاد باشد و زمانی می توانید از دارو استفاده کنید.که درمان خانگی پاسخ نداده باشد.حواستان باشد کودک نباید داروی زیادی مصرف کند،زیرا ممکن است باعث پنهان شدن اثرات جدی باشد.هیچ وقت داروی حاوی آسپرین به کودک ندهید.

درمان خانگی

در آمدن دندانهای شیری دردی را برای کودک به وجود می آورد که با فشار دادن لثه کودک احساس بهتری دارد.اگر درد دندان مانع از غذا خوردن نوزاد شد از شیشه شیری استفاده کنید که با فشار دادن آن هنگام غذا خوردن درد دندانش کاهش یابد.اشیا یخ به کاهش درد کمک می کند.حواستان باشد هرگز چیزی در دهان نوزاد نگذارید، که باعث خفه شدن او شود.اگر تمایل به استفاده از گیاهان دارویی را داشتید حتما قبلش از پزشک بپرسید تا عوارضی نداشته باشد.

دندان درآوردن نوزادتاخیر در درآوردن دندان و علل و راههای رفع نگرانی

ژنتیک

یکی از دلایل دیر درآمدن دندان نوزاد عوامل ارثی و ژنتیکی است.

تغذیه

در بعضی موارد تغذیه می‌تواند در رشد دندان تاخیر ایجاد کند. ویتامین های a،c،d کلسیم و فسفر در رژیم غذایی باعث ایجاد تاخیر در بیرون زدن و رشد دندان نوزاد میشود.

کم کاری تیروئید

دیر درآمدن دندان در کودک ممکن است، در اثر کم کاری تیروئید و نفت در غده تیروئید باشد. کم کاری این غده در تاخیر در راه رفتن حرف زدن اضافه وزن و غیره خود را نشان می‌دهد.

فیبروزیس

فیبروزیس به معنی بافت لثه ضخیم است،که از بیرون زدن دندان پیشگیری می کند.

کمبود ریزمغذی ها

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می تواند روی رشد استخوانی و دندانی کودکان تاثیر منفی بگذارد.برای پیشگیری لازم است کودک شیر و کلسیم و ویتامین های لازم را دریافت کنند.

بیماری‌ها و داروها

بیماری ها از جمله کم خونی سرطان و ایدز و مصرف برخی داروها از جمله فنی توئین روی سیستم ایمنی تاثیر منفی گذاشته و می تواند باعث کندی رشد دندان‌ها شود.

صدمات

برخی ضربات به فک می تواند سبب آسیب به جوانه های دندان شده و سبب رشد کند یا عدم رشد آن ها باشد.

کوچکی فک

گاه فضای کافی برای رشد دندان آنها وجود ندارد.

با این حال اگر در شیرخوارگی تا سن ۱۳ ماهگی شاهد رویش اولین دندان شیری نوزاد نباشیم.باید آزمایشات بررسی‌های صورت گیرد و در صورتی که نتیجه آن طبیعی باشد مسئله ژنتیک مطرح است. گاهاً بسیاری از والدین وقتی کودک تا سن ۱۳ ماهگی فقط دارای یک دندان است نگران این مسئله هستند. در حالی که اگر تا پایان ۱۳ ماهگی شیر خواره تا یک دندان هم در بیاوردکفایت می کند در غیر این صورت آزمایش انجام شود.

ترتیب رشد دندانهای نوزاد

۶تا۱۲ماهگی دندانهای جلو و وسط نوزاد شروع به رویش می کنند.از۹تا۱۶ماهگی دندانهای کناری،دندانهای نیش نوزاد۱۶تا۲۳ماهگی،اولین دندان آسیاب بزرگ هم از ۱۳تا۱۹ماهگی شروع به در آمدن می کند.دومین دندان آسیاب بزرگ ۲۳تا۲۴ماهگی رشد می کند.از سن ۶تا۱۲سالگی ریشه های دندان شیری تخریب می شوند.

در آخر

حتما این را به یاد داشته باشید که رعایت نکات بالا بسیار لازم است تا نوزاد شما درد زیادی نداشته باشد و رشد دندانهایش بدون آسیب رسیدن به سلامتی نوزاد به اتمام برسد شما با حفظ آرامش خود،مشورت با پزشک نوزادتان به راحتی می توانید این شرایط را مدیریت کنید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.