مادریار

شش ماهگی نوزاد

بایدها و نباید هایی که مادران باید در مورد نوزاد شش ماهه بدانند

ویژگی های نوزاد شش ماهه

نوزادان در شش ماهگی به آسانی با افراد ارتباط برقرار کرده و وارد مرحله ی جدیدی از زندگی خود می شوند همچنین سعی در شناختن دنیای اطراف خود دارند. اگر می خواهید درباره ی ویژگی های نوزاد شش ماهه بیشتر بدانید  در ادامه با ما همراه باشید.

شش ماهگی نوزادتغذیه نوزاد در شش ماهگی

در شش ماهگی علاوه بر شیر مادر، نوزادان مجاز به خوردن غذاهای دیگر می باشند و می توانید این کار را با فرنی شروع کنید و سپس آرام آرام به نوزاد پوره ی میوه هایی همچون موز و سیب بدهید. از دیگر غذاهایی که می توانید در شش ماهگی به نوزاد خود بدهید می توانیم به حریره بادام و سوپ برنج یا هویج اشاره کنیم. همچنین در این ماه می توانید به نوزاد خود آب بدهید، که باید آب تصفیه شده را چند دقیقه بجوشانید و پس از خنک شدن به نوزاد بدهید. مقدار دادن غذای جامد به نوزاد با توجه به اندازه ی تغذیه ی او از شیر خوردن بستگی دارد و بهتر است با توجه به اشتها و میل نوزاد به غذا او را تغذیه کنید. مواد غذایی می توانند تاثیرات بسزایی در رشد و سلامت نوزاد داشته باشند، این تاثیرات مثبت در رفتار، خواب، و حتی مدفوع نوزاد قابل مشاده است.

بایدها و نباید هایی که مادران باید در مورد نوزاد شش ماهه بدانند
نوع تغذیه نوزاد شش ماهه

رشد نوزاد در ماه ششم

نوزاد شش ماهه اکنون نسبت به اطراف خود درک بیشتری دارد و همچنین هوش و ذهن نوزاد در این ماه رشد قابل توجهی داشته و به همین دلیل سعی می کند با امتحان کردن از محیط اطراف خود آن را بیشتر بشناسد، به عنوان مثال اگر توپ پلاستیکی به او بدهید خواهید دید که بارها او را به زمین می اندازد و یا سعی می کند اجسام را به داخل لیوان بریزد و بارها این کار را تکرار می کند تا مطمئن شود که آن وسیله درون لیوان جای نمی گیرد.

نوزاد در ماه ششم تولد خود واکنش والدینش به موضوعات مختلف را زیر نظر می گیرد  و نسبت به آن واکنش نشان داده یا سعی می کند آن را تقلید کند. فراموش نکنید ممکن است اولین دندان های نوزاد شما در این ماه از لثه او بیرون بزند بنابراین اگر احساس کردید نوزاد شما بدخلق شده یا ترشح بزاق دهان او از حد عادی بیشتر شده است و هرچیزی را که به دست می گیرد، بر لثه های خود می کشد منتظر دیدن اولین دندان کودک خود باشید.

نوزاد در این ماه از تولد خود تلاش می کند با والدین خود سخن بگوید و با درآوردن صد اها و یا گفتن حروفی همچون آ، م و… به شما می گوید که متوجه حرف های شما شده و قصد پاسخگویی دارد.

نوزاد در شش ماهگی با رنگ ها به ویژه رنگ های روشن نظیر قرمز، آبی، صورتی و… ارتباط برقرار می کند و می تواند به آسانی اجسام را در دست بگیرد و جابه جا کند.

نوزاد در شش ماهگی تلاش می کند چهار دست و پا حرکت کند و همچنین اگر او را بر روی دو پا نگه دارید خواهید دید که با کمک شما سعی می کند بر روی پاهایش بایستد که این نشان از رشد ماهیچه ها و عضلات اوست.

اگر بخواهیم از رشد عاطفی و احساسی نوزاد شش ماهه بگوییم باید بیان کنیم که او اکنون حس گرسنگی، غم، شادی و درد را حس کرده و سعی می کند آن ها را با روش خود بیان کند. همچنین نوزاد در این ماه دوست دارد که در کنار والدین و خواهر یا برادر خود وقت بگذراند و با آن ها بازی کند.

بدن نوزاد در ماه ششم

قد و وزن نوزاد در این ماه نشان دهنده ی رشد طبیعی بدن او می باشد و اگر می خواهید در منزل به این موضع پی ببرید که آیا وزن او متناسب است یا خیر، کافیست دقت کنید که وزن نوزاد در ماه ششم دوبرابر وزن زمان تولد او شده یا در وزن او تغییر چندانی رخ نداده است.

به صورت طبیعی وزن نوزاد شش ماه باید حداقل 5.5 و حداکثر 8 کیلو گرم باشد. درباره ی قد نوزاد شش ماهه نیز باید بگوییم که اگر قد او بین 58 تا 75 سانتی متر است رشد قدی او نیز طبیعی است.

یکی از موارد قابل توجه در رشد بدن نوزاد در ماه ششم توجه به این موضوع است که وزن و قد نوزادان با توجه به جنسیت، ژن، مقدار تغذیه، خواب و… متفاوت می باشد و اگر پزشک پس از انجام معاینات در بدن نوزاد شما عنوان کرد که رشد اوطبیعی است جای نگرانی وجود ندارد و بهتر است نوزاد خود را با دیگر همسالانش مقایسه نکنید.

بایدها و نباید هایی که مادران باید در مورد نوزاد شش ماهه بدانند
رشد بدنی در شش ماهگی

بهداشت و ایمنی نوزاد شش ماهه

نوزاد شش ماهه به داروی خاصی نیاز ندارد اما ممکن است در شش ماهگی به بیماری های نظیر تب، عفونت گوش، اسهال، سرماخوردگی و… دچار شود که در این شرایط بهتر است نوزاد خود را نزد پزشک ببرید و از درمان های خانگی اجتناب کنید.

خوب است بدانید به علت شروع غذاهای جامد برای تغذیه کودک ممکن است مدفوع او تغییر رنگ بدهد بنابراین با دید مدفوع نوزاد خود تعجب نکرده و نگران نشوید.

مطالب مرتبط

در این ماه بهتر است نوزاد خود را برای معاینات و چکاب ماهانه نزد مراکز بهداشت محل زندگی خود ببرید.

خواب نوزاد در شش ماهگی

مقدار خواب نوزاد در ماه ششم نسبت به ماه های قبل کم تر شده و او بیشتر خواب خود را برای شب ها می گذارد و در شب خواب عمیق تری خواهد داشت. به طور معمول نوزاد در شش ماهگی به 11 تا 15 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد.

بازی های ماه ششم تولد نوزاد

  • گذاشتن اشیاء در ظرف یا جعبه

می توانید یک قوطی، جعبه کفش یا هر وسیله ی دیگری نزد کودک بگذارید و سپس اجازه دهید کودک اشیاء کوچک را درون جعبه ی بزرگ تر بیاندازد. برای این بازی می توانید از وسایل بی خطر در منزل استفاده کنید و یا از اسباب بازی فروشی ها وسایل جای گذاری را خریداری نمایید که در رنگ و اشکال مختلفی در بازار وجود دارد.

  • توپ بازی

توپ های رنگی سبکی در طرح و اندازه های مختلف در بازار وجود دارند و با تهیه آن ها می توانید با کودک خود بازی کنید. می توانید ابتدا توپ را در دستان خود نگه دارید و توجه کودک را به خود جلب کنید و سپس توپ را به طرف کودک هل دهید، خواهید دید که کودک توپ را می گیرد و به طرف شما می فرستد.

  • گذاشتن پارچه های رنگی یا وسایل رنگی درون جعبه

کودک با این کار درون جعبه را نگاه کرده و هربار وسیله ای بیرون آورده و با آن بازی می کند، شما با این کار حس کنجکاوی نوزاد را بر می انگیزید.

  • روبان بازی

همانطور که بیان کردیم کودک در این ماه به رنگ ها علاقه ی زیادی پیدا می کند، بنابراین برای تقویت بینایی کودک می توانید یک جعبه که کودک می تواند درون آن قرار بگیرد انتخاب کنید و روبان های رنگی را با چسب به لبه ی جعبه بچسبانید. کودک دوست دارد روبان ها را بکشد و با روبان های رنگی بازی کند.

  • آب بازی، صحبت با کودک و شعر خواندن برای او، ماساژ دادن نوزاد و… را فراموش نکنید.
بایدها و نباید هایی که مادران باید در مورد نوزاد شش ماهه بدانند
بازی در شش ماهگی

نگرانی های مادر یک نوزاد شش ماهه

اگر در رشد نوزاد شش ماهه ی خود متوجه موارد زیر شده اید بهتر است برای معاینه ی کودک خود، به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید زیرا هریک از موارد زیر نشان دهنده ی رشد نامناسب و یا مشکلاتی در بدن او می باشد.

  • نوزاد نمی تواند بنشیند.

نوزادان در پنج و شش ماهگی تلاش می کنند نشستن را فرا بگیرند و اگر نوزاد شما در شش ماهگی حتی با کمک افراد نیز نمی تواند بنشیند بهتر است او را نزد پزشک ببرید زیرا نشانه ی ضعف عضلات یا تاخیر در رشد می باشد.

  • اسپاسم

اگر بدن نوزاد شما بیش از حد نرم و یا بیش از حد خشک است به صورتی که موجب حرکت نکردن نوزاد می شود نشان دهنده ی مشکلی در بدن نوزاد است.

  • به صداها توجه نمی کند.

نوزاد در شش ماهگی سریعا به صداها توجه کرده و واکنش نشان می دهد و اگر نوزاد شما در این سن به هیچ صدایی توجه نمی کند و همچنین هیچ صدایی از خود خارج نمی کند بهتر است نگران شوید و او را نزد پزشک ببرید.

زیرا همانطور که بیان کردیم نوزاد در شش ماهگی سعی می کند به سوالات والدین خود با حروفی مانند ب، م و دیگر اصوات پاسخ دهد و لبخند بزند، بنابراین توجه نکردن به صداها و درنیاوردن صدا توسط نوزاد نشان دهنده ی مشکلی در گفتار یا شنوایی نوزاد می باشد.

  • چهره های آشنا و غریبه را تشخیص نمی دهد.

نوزادان شش ماهه اکثرا به افراد آشنا به ویژه والدین خود لبخند می زنند و با دیدن افراد غریبه در صورت حس ناامنی گریه می کنند یا لبخند می زنند و این موضوع به حافظه ی آنان مربوط می شود. بنابراین اگر نوزاد شما هیچ تفاوتی برای افراد غریبه و آشنا قائل نشده و حتی برای والدین خود نیز لبخند نمی زند بهتر است او را برای معاینات به پزشک نشان دهید. زیرا این موضوع ممکن است به حافظه، مشکلات شناختی و حتی بینایی مربوط باشد.

دیگر موارد نگرانی های والدین نوزاد شش ماهه به شرح زیر می باشند:

  • نوزاد نه تنها غلت نمی زند بلکه به عقب و جلو نیز نمی چرخد.
  • نوزاد قادر به نگه داشتن سر و گردن خود نیست.
  • نوزاد نسبت به محیط اطراف خود کنجکاو نیست.
  • وزن نوزاد نسبت به ماه گذشته تغییری نکرده است.

در آخر

نوزاد در شش ماهگی نسبت به ماه های گذشته به دلیل درک بیشتر از اطراف به توجه بیشتری نیز احتیاج دارد بنابراین در این ماه توجه به کودک و بازی کردن با او را فراموش نکنید.

در شش ماهگی بهتر است به تقویت مهارت های شنیداری، گفتاری، بینایی، ادراک و… نوزاد بپردازید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.