مادریار

چهار ماهگی نوزاد

دانستنی های مهم در باره نوزاد چهار ماهه

آشنایی با ویژگی های نوزاد چهار ماهه

نوزاد چهار ماهه می تواند مستقیم به چشمان افراد نگاه کند و همچنین افراد ناشناس و غریبه را از افراد آشنا تشخیص می دهد و برای افراد لبخند می زند تا احساسات خود را بیان کند. اگر می خواهید درباره ی دیگر ویژگی های نوزاد چهارماهه بیشتر بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

چگونگی رشد نوزاد چهار ماهه

همانطور که بیان کردیم نوزاد چهار ماهه می تواند بر روی اشیاء تمرکز بیشتری داشته باشد. همچنین او با دیدن اسباب بازی های جدید خشنود شده و می توانید شادی او را اشکارا متوجه شوید. نوزاد در این سن می تواند احساسات را درک کند و هنگامی که والدین از او برای مدت زمانی دور هستند گریه کرده و با دیدن آن ها شاد می شود، از مهم ترین مواردی که نقش موثری در رشد نوزاد در ماه های تغذیه و شیر دهی به موقع آن هاست.

چهار ماهگی نوزاداز دیگر مواردی که در رابطه با رشد نوزاد در ماه چهارم می باشد این موضوع است که زمانی نوزاد را بر روی شکم قرار می دهید می تواند با استفاده از عضلات بازوهای خود جابه جا شود و این به معنی قوی تر شدن عضلات بازو و گردن او می باشد.

در ماه چهارم برخی نوزادان تلاش می کنند اولین کلمات خود را به زبان بیاورند هرچند این موضوع خیلی زود رخ نمی دهد اما آن ها حروف ب، د و همچنین م را به آسانی تلفظ می کنند و این به معنای آن است که والدین می توانند به زودی کلمات مامان، بابا و… را از زبان کودک خود بشنوند.

واکنش های بدن نوزاد چهار ماهه

درآوردن دندان نوزادان به شش ماهگی بازمی گردد اما برخی کودکان در این ماه دندان های اول خود را درمی آورند.

قد نوزادان چهارماهه دختر و پسر اکنون باید بین 55 تا 67 سانتی متر باشد و وزن آن ها حداقل 4 و حداکثر 8 کیلوگرم می باشد که با توجه به عوامل متعددی مانند تغذیه، خواب، ژنتیک و… ممکن است قد و وزن آن ها متفاوت باشد و نباید قد و وزن نوزاد خود را با نوزادان مشابه مقایسه کنید.

همچنین خوب است بدانید نوزاد شما در این ماه همزمان با کنترل بر روی سر و گردن خود، غلت زدن را فرا می گیرد و می تواند جابه جا شود بنابراین بهتر است او را تنها بر روی اجسام بلند مانند تخت بدون حفاظ قرار ندهید.

خواب نوزاد چهار ماهه به چه صورت است؟

خواب نوزاد چهارماهه در این ماه عمیق تر می شود و او در طول شب کمتر بیدار می شود به صورتی که اگر گرسنه شده یا پوشک خود را خیس کند بیدار خواهد شد.

به طور معمول نوزاد در این ماه دو چرت کوتاه در طول روز داشته و شب ها به طورکامل حدود 8 تا 10 ساعت می خوابد، همچنین کودک چهارماهه در شبانه روز به 14 الی 16 ساعت خواب نیاز دارد که با توجه به عادات نوزاد زمان خواب او متفاوت می باشد.

نکات مهم درباره بهداشت و ایمنی نوزاد چهار ماهه

از نکات مربوط به بهداشت و ایمنی نوزاد چهار ماهه باید به مراقبت در برابر افتاب سوختگی، گزش حشرات، برداشتن وسایل غیرخوراکی و قورت دادن آن توسط نوزادان و ندادن عسل به نوزاد تا یک سالگی اشاره کنیم.

همچنین شما باید مانند ماه های گذشته هر سه روز یکبار نوزاد خود را استحمام کنید.

یکی دیگر از نکات مورد توجه درباره ی نوزاد چهارماهه مدفوع کردن او می باشد که باید روزانه حداقل یک و حداکثر سه بار مدفوع کند که نشان دهنده ی سلامت وی است.

چرا تغذیه نوزاد چهار ماهه افزایش پیدا می کند؟

چهار ماهگی نوزاددر این ماه به آرامی متوجه خواهید شد که اشتهای کودک شما افزایش یافته و مدت شیرخوردن او بیشتر شده است. دلیل افزایش اشتهای نوزاد در این ماه، بزرگ تر شدن معده ی او می باشد و او می تواند شیر بیشتری بخورد و دیرتر گرسنه شود.

اگر نوزاد شما در این ماه نسبت به خوردن شیر بی اشتهاست و خیلی کم شیر می خورد نشان دهنده ی این است که می توانید غذاهای مکمل نظیر سرلاک، پوره ی موز، هویج و سیب پوره شده و… را با تجویز پزشک به غذای نوزاد بیافزایید هرچند که متخصصان اطفال توصیه می کنند تا شش ماهگی از این کار اجتناب کنید.

مطالب مرتبط

دلایل نگرانی های مادر یک نوزاد چهار ماهه

اگر والدین کم تجربه یا بی تجربه باشند ممکن است بادیدن هر علائمی از کودک به پزشک اطفال مراجعه کنند اما اگر در معاینات دوره ای پزشک رشد نوزاد شما را طبیعی عنوان کرد جای نگرانی وجود ندارد.

برخی از نشانه های رشد نامناسب نوزاد در چهارماهگی علائم زیر می باشد که با مشاهده ی آن ها بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

ناهماهنگ بودن چشم ها و مردمک

اگر نوزاد شما نمی تواند مردمک چشمان خود را به طور هماهنگ تکان دهد و به مشاهده ی اطراف بپردازد باید او را نزد پزشک ببرید.

لبخند نزدن

نوزادان در چهارماهگی باید بتوانند لبخند بزنند و با دیدن افراد غریبه واکنش نشان دهند، اما اگر نوزاد شما هیچ واکنشی به افراد غریبه و شما نشان نمی دهد و به ویژه به هیچکس حتی والدین خود لبخند نمی زند بهتر است او را به متخصص اطفال نشان دهید.

نگه داشتن سر

تمام نوزادان در این ماه به صورت کامل می توانند سر خود را نگه دارند و اگر نوزاد در این ماه نمی تواند سر خود را ثابت نگه دارد نشانه ضعف جسمانی یا عضلانی است و بهتر است برای رفع مشکل، نوزاد خود را به پزشک اطفال نشان دهید.

نوزاد دست و پای خود را تکان نمی دهد.

نوزاد در این ماه باید بتواند دست و پای خود را تکان دهد و اجسام ثابت و معلق نزدیک خود را نگه دارد که اگر نمی تواند این کار را انجام دهد نشانه ی مشکلی در بدن نوزاد است.

نوزاد نسبت به صداها واکنشی نشان نمی دهد.

نوزاد چهارماهه می تواند صداهای اطراف خود را به صورت کامل بشنود و نسبت به آن ها واکنش نشان دهد و حتی سعی می کند برخی از کلماتی که می شنود را  را تقلید کند. اگر نوزاد در این ماه نسبت به صداها واکنشی نشان نمی دهد و حتی صدایی از خود درنمی آورد نشان دهنده ی مشکل گفتاری یا شنوایی می باشد.

توجه کنید که رشد نوزادان متفاوت است و ممکن است نوزاد شما در یادگیری و رشد کند بوده و به مدت زمان بیشتری برای رشد نیاز داشته باشد و این نشانه ی ضعف یا مشکل در کودک نیست و تنها باید  صبور باشید.

بازی های مناسب ماه چهارم تولد نوزاد

در این ماه با توجه به این موضوع که کودک شما هوشیارتر شده است، می توانید بازی های مختلفی را با او انجام دهید که برخی از آن ها به شرح زیر می باشد.

جوراب بازی

می توانید انگشتان دست خود را با جوراب های رنگی بپوشانید و اسم او را همزمان با حرکت دستان خود صدا بزنید و هنگامی که توجه کودک به دستان شما جلب شد حرکت دستان خود را با صداهای مختلفی تغییر دهید.

آب بازی

نوزادان در این ماه علاقه ی زیادی به آب بازی دارند و شما می توانید نوزاد خود را بغل کرده و اجازه دهید پاهای خود را در وان حمام تکان دهد و یا در مکانی مناسب کاسه ای آب برایش بگذارید تا برای خود بازی کند.

آیینه بازی

چهار ماهگی نوزادبرای تحریک حس بینایی کودک می توانید یک آیینه ی فلزی که نشکن باشد نزدیک کودک بگذارید تا نوزاد چهارماهه خودش را درون آیینه ببیند و سعی کند با خود صحبت کرده و از انعکاس تصویرش درون آیینه لذت ببرد.

با نوزاد صحبت کنید

می توانید نوزاد را بغل کرده و همزمان که به آرامی او را ماننده گهواره تکان می دهید برای او شعر بخوانید. همچنین می توانید در حین انجام کارهای روزمره با نوزاد سخن بگویید تا حس شنوایی و قدرت گفتاری نوزاد را تقویت کنید.

پنهان شوید

یکی از بازی های رایج و جذاب برای نوزاد چهارماهه این است که نزدیک او باشید و برای چندثانیه صورت خود را با دست، پارچه و… بپوشانید و سپس با صداهایی مانند دالی خود را به نوزاد نشان دهید.

قرار دادن اسباب بازی های متنوع نزدیک نوزاد

با قرار دادن اسباب بازی های جذاب و رنگی نزد نوزاد مانند عروسک های نرم یا جغجغه، موجب می شوید او ساعت ها با آن اسباب بازی ها سرگرم شود، اما توجه کنید اسباب بازی ها به گونه ای نباشند که به اشکال ریز تقسیم شوند و نوزاد آن ها را ببلعد.

واکسن و داروهای مورد نیاز نوزاد چهارماهه

چهار ماهگی نوزادیکی از مراحل سخت برای نوزادان چهارماهه دریافت واکسن می باشد که ممکن است نوزادان به درد و تب شدید پس از دریافت واکسن دچار شوند که باید با دستور پزشک برای جلوگیری از تب به نوزاد خود قطره ی استامینوفن بدهید.

همچنین می توانید در محلی که واکسن نوزاد تزریق شده است حوله ی خنک بگذارید تا از قرمزی و افزایش درد و التهاب در آن ناحیه جلوگیری کنید، دقت کنید در محل واکسن نباید حوله ی گرم و حتی یخ بگذارید زیرا موجب عفونت در آن ناحیه می شود.

نکته ی قابل توجه پس از دریافت واکسن این موضوع است که تا 48 است پس از زدن واکسن برای نوزاد چهارماهه او را حمام نبرید و آبی به ناحیه تزریق واکسن نرسد.

واکسن های چهارماهگی نوزاد بسیار مهم بوده و عبارتند از واکسن ثلات و فلج اطفال2، که واکسن ثلاث برگرفته از چندین واکسن کزاز، دیفتری و سیاه سرفه می باشد و واکسن فلج اطفال به صورت قطره به نوزاد داده می شود.

در آخر

نوزاد در ماه چهارم علاوه بر نشان دادن احساسات خود می تواند اشیاء نزدیک خود را با تمرکز بالایی به دست بگیرد و همچنین اصواتی را تلفظ کند بنابراین بهتر است برای تقویت این ویژگی ها در نوزاد به او کمک کنید، به عنوان مثال اشیاء معلقی را نزد او قرار دهید تا آن ها را به دست بگیرد و…

همچنین نوزاد در این ماه به واکسن نیاز دارد که بهتر است نوزاد را در زمان تعیین شده به مراکز تزریق واکسن برده و پس از تزریق واکسن از او مراقبت کنید.

3 نظر
  1. ساناز گفت

    خیلی خوب بود ممنونم

  2. مریم گفت

    مطالب مفید و طبق زندگی واقعی.مث ماه های قبلی.به مادرانی که فرزنداولشون هست پیشنهادمیکنم

  3. مرضیه گفت

    عالی بود از شما ممنونم🌹

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.