مادریار

رابطه جنسی برای بارداری

رابطه زناشویی برای حاملگی موفق چه شرایطی باید داشته باشد

 

زمانی که تصمیم به بارداری می‌گیرید لازم است که موارد متعددی را در نظر بگیرید و رعایت کنید. یکی از موارد مهم و تاثیر‌گذار برای بارداری کیفیت رابطه جنسی و زمان آن است. در رابطه جنسی برای بارداری موارد زیادی تاثیر گذار است که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

 

رابطه جنسی برای بارداری

 

حفظ آرامش در رابطه

 

رابطه جنسی یکی از مهم‌ترین بخش های زندگی شما به عنوان یک فرد متاهل است. یکی از مهم‌ترین نکات در این باره حفظ آرامش در رابطه جنسی است. داشتن آرامش در رابطه به حس صمیمت جنسی بین شما و همسرتان کمک می کند و هر دوی شما ارگاسم بهتری را تجربه خواهید کرد.
وجود استرس و اضطراب تاثیرات بسیار زیانباری بر روی آرامش در رابطه جنسی دارد. همه ما به طور روزمره با موجی از اتفاقات ناگوار و کار و استرس درگیر هستیم. این موارد در ذهن شما ماندگار می شوند و به مرور زمان روی کیفیت رابطه جنسی شما تاثیر می گذارند. بنابراین مهم است که آرامش در رابطه جنسی حفظ شود.

 

چند توصیه مهم برای کمک به کاهش استرس

 

مانند روزهای اول آشنایی رفتار کنید

 

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که زنان با استرس ناشی از ناباروری به نحوی متفاوت با مردان مواجه می‌شوند. برای مثال زنان با احتمال بیشتری به دنبال حمایت اجتماعی می‌روند؛ اما مردان به حل مسئله گرایش دارند. این گرایش‌های متفاوت ممکن است به اختلاف بینجامد. به گفته روانشناسان اشتغال ذهنی مداوم با بچه‌دار شدن ممکن است حتی رضایت جنسی را هم تحت تاثیر قرار دهد.

روانشناسان توصیه می‌کنند زوج‌ها مانند روزهای اول آشنایی‌شان عمل کنند. در طول هفته زمانی برای تفریح مثلا رفتن به سینما بگذارند. همچنین یک حد زمانی مثلا حدود 20 دقیقه برای برای بحث‌ها در مورد بارداری تعیین کنند.

 

دیدگاه خود را تغییر دهید!

 

فکر کردن به اینکه “همه به جز من به سادگی حامله می‌شوند” تنها ناراحتی ما را باعث می‌شود. باید بیان جملات مثبت بر این طرز تفکر منفی غلبه کنید، مثلا “اگر حامله ‌شدن اینقدر ساده بود، این همه کلینیک باروری وجود نداشت.” تفکرات بدبینانه‌تان را شناسایی کنید و تمرین کنید تا پاسخ متناسب با  شرایط‌ خود پیدا کنید  که واقع‌گرایانه‌تر باشد.”

 

سعی کنید یادداشت روزانه بنویسید

 

احساسات‌ خود را روزانه به کاغذ منتقل کنید. این راهی برای رهایی از نگرانی‌هایی است که از در میان گذاشتن مستقیم آنها با دیگری پرهیز دارید. بعد ممکن است تصمیم بگیرید که یادداشت‌ها را دور بریزید یا به کسی نشان دهید تا آنها را بخواند.

 

 فعال بمانید

 

ادامه دادن فعالیت‌هایی که باعث لذت شما می‌شود،‌ اهمیت زیادی دارد، در غیر این صورت ممکن است باردار شدن به تنها کانون توجه‌تان بدل شود. به مهمانی دوستان و نزدیکان خود بروید،‌ عکس‌های دسته‌جمعی بگیرید- و خلاصه خودتان را غرق کارهایی که دوست دارید کنید. انجام دادن کارهای لذت‌بخش میزان سروتونین، ماده شیمیایی بالابرنده خلق در مغز، را می‌افزاید. این کار پاداش اضافی هم برای شما به دنبال دارد.

 

 برای آرام شدن بدن تلاش کنید

 

یک راه ساده برای آرام شدن این است که زمانی مثلا یک یا دو بار در روز را به فرو بردن بدن‌ به حالت عمیق آرامش عضلانی اختصاص دهید. برای پنج دقیقه یا بیشتر چشم‌های‌ خود را ببندید، و خودتان را در جایی دوردست تصور کنید، به اصطلاح یک سفر ذهنی کوچک انجام دهید. به خودتان اجازه دهید که همه حس‌‌ها محیط اطراف‌ را تجربه کنید و بدن شما طوری پاسخ خواهد داد که گویی در واقعا در آنجا هستید. منافع این “واکنش آرامش‌بخشی” شامل سرعت پایین‌تر ضربان قلب و فشار خون پایین‌تر خواهد بود.

اگر نوع خاصی از تکنیک را ترجیح می‌دهید، محدودیتی در گزینه‌های وجود ندارد. مراقبه، یوگا و آرامش‌بخشی پیشرونده عضلانی تنها چند مورد از این تکنیک‌ها هستند.

 

ورزش را فراموش نکنید

 

رابطه جنسی برای بارداری

 

پیاده‌روی، شنا‌کردن، یوگا یا سایر ورزش‌های متعادل ممکن است استرس شما را بکاهد،‌ و مزایای اضافی هم دارد. زنان دارای اضافه وزنی که از طریق فعالیت جسمی وزن‌ خود را کم می‌کنند،‌ به باروری خودشان هم کمک می‌رسانند؛ برای مثال چربی بیش از حد بدن باعث تولید استروژن اضافی در بدن می‌شود، که تخمک‌گذاری را مختل می‌کند.

ورزش‌های که انرژی زیادی مصرف می‌کنند‌، مانند دویدن یا جاگینگ (دویدن آرام) آزادی موادی به نام اندورفین‌ها (افیون‌های درون‌زا) در بدن تولید می‌کند که باعث احساس خوشی و راحتی در فرد می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که ورزش بیش از حد در زنانی که از قبل تحت استرس هستند، می‌تواد اوضاع را بدتر کند، چرا که ورزش زیاد باعث آزادی کورتیزول می‌شود.

 

 

 از مشاوره فردی یا گروهی استفاده کنید

 

زنی که در تلاش برای باردار شدن است، نیاز به کسی دارد که با او همدلی کند. مشاوره ممکن است راهی برای تخلیه سردرگمی، ناراحتی و نومیدی شما باشد. همین پیوستن به گروه‌های حمایتی و صحبت کردن با زنانی که مشکلات مشابهی دارند‌، نیز می‌تواند به شما کمک می‌کند.

 

 

برقراری یک رابطه رمانتیک و عاشقانه برای بارداری

 

رابطه جنسی برای بارداری

 

باید توجه شود که روابط جنسی از یک رابطه‌ی صرفاً عاطفی و لذت‌بخش به یک وظیفه‌ی تولیدمثلی تقلیل داده نشود، روابط جنسی خشک و برنامه‌ریزی شده و تنها با هدف بارداری می‌تواند بر زندگی جنسی زوجین تأثیر بگذارد و سبب نارضایتی جنسی شود که خود مشکلات جنسی هم زمینه‌ی مشکلات باروری را فراهم می‌کند.

 

1. ارتباط هیجانی خوبی برقرار کنید

 

شما و همسرتان باید بتوانید به سطح عمیق‌تری از ارتباط حسی و عاطفی دست پیدا کنید و عشق و توجه خود را بروز دهید. مطالعات نشان می‌دهند رضایت جنسی و صمیمت عاطفی میان همسران پیش زمینه‌ی هم هستند. بنابراین هر چه رابطه‌ی جنسی بهتری داشته باشید، صمیمیت عاطفی‌‌تان با همدیگر نیز عمیق‌تر خواهد بود، و برعکس، هر چه با همسرتان صمیمیت عاطفی و احساسی پررنگ‌تری داشته باشید از روابط جنسی‌تان نیز راضی‌تر خواهید بود.

بهترین راه ایجاد ارتباط عاطفی قوی با همسرتان این است که اوقات باکیفیتی را با هم بگذرانید، کارهایی را که از آن لذت می‌برید انجام دهید، سرگرمی‌ها و تفریحات جدید پیدا کنید و قرارهای هفتگی دونفره با هم داشته باشید.

2. فضای مناسبی فراهم کنید

 

اگر یک رابطه‌ی جنسی رمانتیک می‌خواهید باید زمینه‌ی آن را فراهم کنید. وقتی از تلفن‌تان مدام صدای نوتیفیکیشن بلند می‌شود و تصاویر تلویزیون حواس‌تان را پرت می‌کند یا زمان محدودی دارید و باید کاری را زودتر به پایان برسانید، چگونه می‌توانید روی رابطه‌تان تمرکز کنید. با روشن کردن شمع، ملایم کردن نور، پخش یک موزیک آرامشبخش و عاشقانه و هر چیزی که به نظرتان رمانتیک می‌رسد، فضای رمانتیک را ایجاد کنید.

بوسه‌ها و نجواهای عاشقانه در طول روز می‌تواند بستر یک رابطه‌ی جنسی رمانتیک را آماده کند. همچنین شما باید وقت کافی داشته باشید تا به دور از شتاب و استرس فقط به رابطه‌تان فکر کنید.

3. پیشنوازی‌های رمانتیک را تمرین کنید

 

یکی از بهترین کارهایی که یک رابطه‌ی جنسی را رمانتیک می‌کند، پیشنوازیست. تمرکزتان را روی لذت همسرتان بگذارید، بوسه، نوازش و …، هرچند جزئی‌اند اما جادو می‌کنند. پس فقط به پایانش فکر نکنید و صبور باشید. این کار نه تنها لذت و هیجان را برای هر دوی شما پُرشورتر و شدیدتر می‌کند بلکه فرصتی فراهم می‌کند تا زمان بیشتری را صرف هیجانات هم کنید.

4. درمورد رابطه‌ی جنسی‌با هم حرف بزنید

 

اگر می‌خواهید بیشترین لذت را از زندگی جنسی‌تان ببرید، باید بتوانید در موردش حرف بزنید تا کیفیت رابطه‌تان بالاتر رفته و رضایت بیشتری داشته باشید.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید با همسرتان در مورد فعالیت‌های جنسی‌تان حرف بزنید. اول اینکه این کار کمک‌تان می‌کند بیشتر به هم توجه کنید. هر چه بیشتر بدانید که چه چیزی به همسرتان لذت می‌دهد، بهتر خواهید توانست رضایت او را به دست بیاورید. نکته‌ی بعدی هم اینکه با حرف زدن، کمتر در اتاق خواب‌تان دچار سوء تفاهم‌های عجیب و غریب خواهید شد!

ضمنا صحبت کردن در مورد مسائل جنسی، تمایل‌ جنسی‌تان را بیشتر می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند زنانی که نگاه جنسی مثبت‌تری نسبت به خود دارند، جنبه‌ی رمانتیک روابط جنسی‌شان بیشتر بوده و بیشتر لذت می‌برند.

5. حین رابطه، تماس چشمی با هم داشته باشید

 

چشمها، پنجره‌ی روحند. هیچ چیزی بیشتر از حفظ تماس چشمی با همسرتان حین رابطه، شما را به هم پیوند نمی‌دهد. بوسیدن نیز راه دیگری برای تقویت جنبه‌ی رمانتیک رابطه‌تان است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند بوسیدن، با فعال کردن بخش پاداش دهی مغز، شادترتان می‌کند.

حرف زدن حین رابطه جنسی نیز راه دیگری برای عمق دادن به ارتباط عاطفی و هیجانی‌تان است. از کلمات رکیک جنسی استفاده نکنید و تمرکزتان را روی شوخی‌های جنسی شیرین‌تر و ملایم‌تر بگذارید. ساکت نمانید و با کلام‌تان احساس‌تان را بروز دهید و حس بدنی‌تان را ابراز کنید. دوستت دارم گفتن را فراموش نکنید. اینها راههای تضمینی برای رمانتیک کردن زندگی جنسی‌تان هستند.

6. چراغها را روشن بگذارید

 

برای خیلیها روشن بودن چراغها حین رابطه جنسی ناراحت کننده است و از آن فرار می‌کنند اما خوب است بدانید برای یک رابطه‌ی جنسی رمانتیک، شما باید بتوانید با همسرتان راحت باشید. لازم نیست اتاق را پُر از نور کنید اما مقداری نور ملایم برای اینکه بتوانید همدیگر را خوب ببینید لازم است.

7. مهارت‌های لمسی خود را افزایش دهید

 

یکی از بهترین نکات جنسی برای رمانتیک کردن رابطه جنسی این است که باید مهارت لمس کردن غیرجنسی را بلد باشید. مطالعات نشان می‌دهند لمس و نوازش فیزیکی، خارج از اهداف جنسی، شما را به طرز شگفت انگیزی برای رابطه آماده می‌کند. ماساژ دادن، مغازله، درآغوش گرفتن، نوازش کردن، بوسیدن صورت و گرفتن دست، رضایت همسرتان را شدیدا تامین می‌کنند. خوب است بدانید درآغوش گرفتن کسی که دوستش دارید فشار خون‌تان را پایین می‌آورد و از استرس‌تان کم می‌کند، در نتیجه بهتر می‌توانید یک رابطه‌ی رمانتیک را با همسرتان تجربه کنید و نگرانیها و دلمشغولیها را پشت در اتاق خواب‌تان بگذارید.

8. در لحظه باشید

 

همانطور که رابطه‌ جنسی با شتاب و بدون پیشنوازی لذتبخش نیست، رابطه جنسی که در آن در لحظه حضور نداشته باشید هم خوشایند نیست. همچنین اگر متوجه شدید همسرتان تمرکزی روی شما و رابطه‌تان ندارد، دست نگه دارید، آرام باشید و همسرتان را آرام کنید و اگر شرایط نرمال شد دوباره شروع کنید. رسیدن به اوج لذت جنسی بسیار خوب است اما تنها هدف رابطه‌ جنسی نیست و بدون آن هم می‌توانید رابطه‌ای رمانتیک برقرار کنید.

 

تعداد و فاصله بین دفعات رابطه برای بارداری

 

برای افزایش شانس باروری در رابطه‌ی جنسی بهتر است:

 

 

بهترین حالات رابطه جنسی برای باردارشدن

 

در همه‌ی پوزیشن‌های نزدیکی احتمال باروری وجود دارد. با این حال پوزیشنی که مرد روی زن باشد (Missionary position) و دخول از پشت به داخل واژن (Rear entry) صورت گیرد، سبب تخلیه‌ی مایع منی تحت تأثیر جاذبه و تماس بیشتر آن با سرویکس می‌شود. استفاده از بالش زیر باسن و بالا بردن آن هم می‌تواند تأثیر داشته باشد و شانس باروری را افزایش دهد. برعکس پوزیشن‌های زن روی مرد، ایستاده یا نشسته ممکن است تأثیر جاذبه و تحرک اسپرم را کاهش دهد.

 

 

چنانچه می خواهید احتمال حامله شدن خود را بعد از انزال افزایش دهید، نکات زیر را رعایت کنید:

 

مرد آلت تناسلی خود را عمیق تر وارد واژن زن کند تا مایع منی کم تر بیرون بریزد.

 

مرد بعد از بیرون کشیدن آلت تناسلی خود برای کم تر بیرون ریختن مایع انزال شده ارام دو لب واژن را به یکدیگر فشار دهد.

 

زن پس از 20 تا 30 دقیقه از جای خود بلند شود. به پشت خوابیدن زن بیش از 30 دقیقه احتمال بارور شدن زن را بیشتر نمی کند.

 

برای این که کم ترین ميزان از مایع انزال شده بیرون از واژن بریزد باید زیر کمر زن بالش کوچکی قرار گیرد.

 

توجه کنید درصورتی که زن از جای خود بعد از گذشت 20 تا 30 دقیقه بلند شود قدری مایع منی از واژن وی بیرون می ریزد که احتمال بارور شدن او را کاهش نمی دهد زیرا اسپرم هایی که در واژن مانده اند مرده اند.

 

رعایت بهداشت جنسی حین رابطه جهت بارداری

 

 

رابطه جنسی برای بارداری

 

بهداشت جنسی:

 

  • استحمام و شستشوی واژن با آب ساده یا صابون ملایم جهت به هم نخوردن اسیدیته‌ واژن
  • عدم استفاده از ژل‌ها و اسپری‌های شستشو
  • لباس‌های زیرِ نخی، گشاد و راحت
  • شستشو و خشک کردن ناحیه‌ی تناسلی از جلو به سمت مقعد
  • تغذیه‌ی مناسب، مصرف میوه‌ها و لبنیات
  • ورزش‌های کگل یا همان انقباض و رها کردن ماهیچه‌های کف لگن. برای پیدا کردن ماهیچه‌های کف لگن هنگام ادرار کردن، ادرار خود را متوقف سازید. این عضلات همان عضلات کف لگن هستند که حین انجام ورزش کگل باید آن‌ها را به مدت 5 ثانیه منقبض و 5 ثانیه رها کرده و این کار را 4 یا 5 بار در روز تکرار کنید. توجه شود که در حین ادرار کردن از انجام این تمرینات اجتناب شود. این تمرینات با قوی کردن عضلات کف لگن سبب ارتقای لذت جنسی و ارگاسم می‌شود و از بی‌اختیاری ادرار جلوگیری می‌کند.

 

تأثیر ارگاسم زنان در باروری

 

اگرچه این باور وجود دارد که به ارگاسم رسیدن زن بعد از رابطۀ جنسی ممکن است شانس باردار شدن را بالا ببرد، اما هیچ شواهد علمی برای اثبات این باور وجود ندارد. به نظر می‌رسد ارگاسم هنگام رابطۀ جنسی نقشی در باردار شدن زن ندارد. اگرچه این امکان وجود دارد که انقباضات رحم هنگام ارگاسم به حرکت اسپرم به سمت لوله‌های رحم کمک کند، اما معمولاً این انقباضات بدون درد، حتی زمانی که فرد رابطۀ جنسی برقرار نکرده باشد، به خصوص نزدیک به زمان تخمک‌گذاری نیز به شکل خودبه‌خود اتفاق می‌افتد.

نزدیکی جنسی به صورت پیوسته و مداوم در روز‌های باروری و نزدیک به تخمک‌گذاری نقش بسزایی در افزایش شانس بارداری دارد. پس بهتر است هر کاری را انجام دهید که می‌تواند به شما کمک کند تا به صورت مداوم در این روز‌ها نزدیکی داشته باشید.

 

اقدامات بعد از رابطه جنسی جهت بارداری

 

1. پس از مقاربت در رختخواب دراز بکشید

 

برای کمک به رسیدن اسپرم به تخمک می توانید بعد از برقراری رابطه جنسی در رختخواب بمانید. ایستادن و راه رفتن هر دو باعث می شوند که جاذبه زمین بر علیه شما عمل کند. باقی ماندن در حالت درازکش در رختخواب می تواند به اسپرم شانس بیشتری برای دستیابی به تخمک  بدهد. بنابراین:

  • دراز بکشید
  • با قرار دادن یک بالش در زیر کمر و لگن خود، بالاتنه را در سطح پایین تری نسبت به لگن قرار دهید
  • پاهایتان را بر روی دیوار بگذارید
  • نیم ساعت در این وضعیت بمانید

 

2.از مصرف روان کننده ها خودداری کنید

 

استفاده از روان کننده برای نرم کردن موضعی آلت تناسلی ممکن است هنگامی که قصد باردار شدن دارید، ایده خوبی به نظر برسد. در مجموع، شما رابطه جنسی را به منظور باردار شدن انجام می دهید و احتمالآ مکررآ این کار را تکرار می کنید. روان کننده ها می توانند به رفع سوزش شما کمک کنند.

با این حال، روان کننده ها می توانند مانع رسیدن اسپرم به تخمک شوند. اگر سعی در باردار شدن دارید، اجتناب از روان کننده ها به طور کلی بهترین راه برای جلوگیری از مزاحمت برای حرکت اسپرم است.

اگر نمی توانید از روان کننده ها اجتناب کنید، از یک روان کننده مخصوص بارداری استفاده کنید. اگر به دنبال چیزی طبیعی تر هستید، روغن کانولا، روغن زیتون را می توان به عنوان روان کننده در هنگام تلاش برای باردار شدن استفاده کرد.

اکنون که می دانید براي بارداري بعد از نزديكي چه بايد كرد، شاید با رعایت چند نکته کوچک بتوانید هرچه سریع تر به نتیجه مطلوب برسید.

 

3. نفس عمیق بکشید!

 

اگر قصد دارید باردار شوید، یکی از مهمترین مواردی که باید از آن هنگام نزدیکی و بعد از آن اجتناب کنید، استرس است. استرس خود می تواند یک عامل ناباروری باشد، پس بعد از رابطه جنسی نگران نباشید. در عوض، سعی کنید آرام باشید و مثبت فکر کنید. برای این کار می توانید بعد از نزدیکی در رخت خواب استراحت کرده و به موزیک مورد علاقه خود گوش دهید یا یک فیلم خنده دار ببینید.

 

4. ادرار نکنید!

 

نگه داشتن ادرار بعد از نزدیکی جنسی باعث می شود اسپرم بیشتر در بدن خانم باقی بماند. بنابراین نه تنها چند دقیقه دراز کشیدن به حرکت اسپرم به سمت تخمک کمک می کند، بلکه ادرار نکردن بعد از رابطه جنسی نیز به بارداری کمک خواهد کرد.

 

5. سپاسگزار باشید!

 

تاثیر عاطفی ناباروری می تواند قابل توجه باشد. اگر در اولین ماه تلاش برای بارداری موفق نشدید سعی کنید بر چیزهای مثبت زندگی تمرکز کنید و به خودتان روحیه دهید و بدانید زوج های زیادی هستند که بعد از چند ماه تلاش موفق می شوند و شما تنها نیستید و مورد خاصی پیش نیامده است.

 

درآخر

 

همان طور که ملاحظه کردید بعد از سلامت جسمی آرامش شما بیشترین تاثیر را در موفقیتتان در بارداری دارد. بنابراین سعی کنید مانند قبل از رابطه خود لذت ببرید و بعد از آن هم حتما استراحت کنید تا شانس بارداری شما بیشتر شود. همچنین اگر تحت درمان هستید و با برنامه پزشکی این کار را انجام می دهید سعی کنید تمام توصیه های پزشکتان را عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید و خانواده ای شاد تر از قبل تشکیل دهید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.