مادریار

مراقبت از پوست نوزاد

سلامت پوست نوزاد و راه های مراقبت از شادابی و لطافت آن

اهمیت سلامت پوست نوزاد

مراقبت از پوست نوزاد اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا پوست نوزاد حساسیت بسیار بالایی داشته و باید در برابر انواع میکروب ها و عفونت ها از نوزاد محافظت کند. پوست نوزاد بسیار ضعیف تر از پوست بزرگسالان است. بر خلاف دیگر اعضای بدن پوست تنها عضوی است که به طور کامل رشد نیافته است. پوست نوزاد بعد از تولد تا یک سالگی نوزاد، شروع به رشد و تکامل یافتن می کند. هنگامی که نوزاد در رحم شما قرار دارد فرزند شما با مایع آمنیوتیک احاطه شده است و همچنین سطح پوست او با مایعی به نام ورنیکس محافظت می شود.

بعد از زایمان مقداری ورنیکس روی پوست نوزاد وجود دارد که نیاز به شستن آن نیست. این مایع در برابر باکتری های گروه b و انواع باکتری ها از کودک شما محافظت می کند. شما می توانید با به تاخیر انداختن حمام نوزاد دو روز بعد از تولد باعث جذب لایه ورنیکس در پوست او شوید که برای او مفید است.

به دلیل اینکه پوست نوزاد در داخل رحم در مایعی قرار داشته است، پس از تولد ممکن است آمادگی مقابله با دنیای بیرون را نداشته باشد و نوزاد دچار خشکی پوست میشود که این بیماری در کودکان ۳ تا ۶ ماه بیشتر رخ می دهد.

مراقبت از پوست نوزادپوست نوزاد

پوست نوزادان سلول های کوچکتر و کلاژن ها و همچنین عوامل مرطوب کننده کمتری دارد. پزشکان می گویند که پوست نوزادان به دلیل دارا بودن مقدار زیادی PH آسیب پذیر هستند. همان طور که می دانید پوست‌ نوزاد مانند یک لایه محافظتی در برابر میکروب ها و بیماری ها برای نوزاد عمل می کند. پس مراقبت از پوست نوزاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همچنین شما مادر و پدر عزیز باید تمامی نکات مراقبت از پوست نوزاد را رعایت کنید.

بیماری های پوستی در نوزاد

انواع جوش ها

اریتما توکسیکوم

متاسفانه بیشتر والدین در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارند و این بیماری به این صورت است که به صورت جوش های چرکی زرد یا سفید به روی پوست نوزاد ظاهر می شود.
این عارضه پنج روز بعد از تولد نوزاد رخ می دهد. این جوش ها در همه جای بدن نوزاد به جز کف دست و پای او نمایان میشوند. در بیشتر نوزادان مشاهده شده است که این مشکل خود به خود و بعد از دو هفته درمان شده است.

فولیکولیت

این بیماری پوستی به دلیل التهاب پیاز موی کودک رخ می دهد. به این صورت که اطراف فولیکول مو را کیسه ای پر از چربی و جوش فرا می گیرد و معمولاً به روی گردن، دستها زیر بغل، پاها و باسن کودک نمایان میشوند. این بیماری اغلب بعد از ۲ سالگی کودک اتفاق می افتد.

جوش قرمز

ممکن است که جوش های قرمزی در اندام تناسلی, خطوط ران و روی باسن کودک مشاهده کنید.
از علت‌های آن می‌توان به خیس بودن کهنه و یا پوشک کودک اشاره کرد. که شما باید به طور منظم و مکرر پوشک او را تعویض کنید. این بیماری معمولاً در کودکان زیر یک سال مشاهده می شود.

اگزما

این بیماری به این گونه است که در اثر واکنش جوش های قرمز به یک محرک اتفاق می‌افتد و بیشتر در کودکانی که خانواده آنها دچار این بیماری شده اند رخ می دهد. اگزما باعث میشود که پوست نوزاد ضخیم، خشک و پوسته پوسته شود. و در آرنج، قفسه سینه، بازو و پشت زانو نمایان میشود. در این شرایط باید برای شستشو از صابون های ملایم و موادی استفاده کنید که مرطوب کننده دارند. و حتماً این را به یاد داشته باشید که برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت از پوست نوزادزردی پوست

تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد نوزادان بعد از تولد دچار زردی رنگ پوست می‌شوند بعضی از نوزادان که پوست تیره ای دارند سفیده داخل چشم کف دستان و پاهای شان زرد میشود. و زردی پوست به راحتی قابل تشخیص است.

همه نوزادان دچار زردی می‌شوند. اما در بعضی نوزادان این زردی قابل مشاهده و تشخیص نیست اما پوست بعضی از نوزادان دچار زردی فراوانی می شود.
درمان زردی پوست نوزاد معمولا یک هفته طول می کشد. البته در نوزادانی که زودرس هستند، این درمان بیشتر طول میکشد.

خشکی پوست

مطالب مرتبط

کودکان پوست لطیفی داشته و همچنین کلاژن کمتری در پوستشان دارندکه باعث میشود بیشتر در معرض خشکی پوست قرار بگیرند.
در فصل زمستان نوزادان بیشتر به خشکی پوست مبتلا میشود و ممکن است که لکه های خشکی روی پوست آن ها مشاهده کنید. در فصل تابستان هم تهویه های نامطبوع، آب شور و کلر موجود در آب استخر و آفتاب داغ هم باعث خشکی پوست میشود.

ماه گرفتگ

مراقبت از پوست نوزادمتاسفانه در کشور ما خرافات فراوانی نسبت به ماه گرفتگی وجود دارد که محققان هیچ کدام از آنها را تایید نمی کنند.
بعضی از نوزادان بعد از تولد ممکن است که دچار ماه گرفتگی شوند که این لکه ها به تدریج محو، کمرنگ، بزرگ و یا پررنگ می شوند و این تغییرات به بافت پوست بستگی دارد. خرافاتی همچون نگریستن مادر باردار به ماه هنگام ماه گرفتگی یا به خورشید هنگام خورشیدگرفتگی تاثیری بر این عارضه پوستی ندارد و این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است.

راه های مراقبت از پوست نوزاد

همانطور که می‌دانید پوست‌نوزاد از حساس ترین نقاط بدن او محسوب می شود. زیرا به طور کامل تکامل نیافته است. موادی مانند عطرها، رنگ لباس، شوینده ها، مواد شیمیایی و… ممکن است برای پوست نوزاد عوارض داشته باشد. مثلاً باعث ایجاد حساسیت، خشکی و خارش در او شود.

همانطور که میدانید نوزادانی که تازه متولد می شوند پوست چروک دارند که یک هفته بعد از تولد، با شستشوی مداوم با لوسیون و کرم ها این حالت از بین میرود.
تا یک سالگی چربی هایی روی بدن نوزاد وجود دارد که از پوست او محافظت می کنند. استحمام بیش از ۳ مرتبه در هر هفته باعث از بین رفتن این چربی می شود که برای پوست نوزاد عوارضی به همراه خواهد داشت.

نکته

حتما این را به یاد داشته باشید که هرگز برای شستشوی نوزادتان از محصولات معطر استفاده نکنید. زیرا این محصولات معطر باعث خشکی پوست او میشوند.
بیشتر والدین استفاده از ضدآفتاب برای کودکشان را نادیده می‌گیرند. اما این را به یاد داشته باشید که استفاده از آن توسط پزشک توصیه می شود. حتماً کودک شما باید از ضدآفتاب مخصوص کودکان استفاده کند تا از بروز بیماریهای پوستی جلوگیری شود.

اما این را به یاد داشته باشید که ضدآفتاب برای کودکان زیر شش ماه توصیه نمی شود. برای محافظت آنها در برابر نور خورشید از کلاه یا لباس هایی با آستین بلند استفاده کنید.

اگر می خواهید با کودکتان به پارک بروید حتماً قبل از ساعت ۱۰ صبح و یا ۱۶ این کار را انجام دهید تا از او در مقابل اشعه UVB محافظت کنید.
معمولاً پزشکان برای کودکان بالای ۶ ماه ضدآفتاب هایی با طیف گسترده پیشنهاد می کنند.

لوسیون نوزاد جهت مراقبت از پوست نوزاد

پزشکان استفاده از لوسیون را برای نوزادان لازم نمی‌بینند.
نوزادی که تازه متولد شده است لایه ای به نام ورنیک روی پوست خود دارد که از پوست او محافظت می کند. البته این لایه بعد از یک هفته از بین می‌رود اما جای نگرانی ندارد. اما مواد شیمیایی موجود در آنها باعث ایجاد عوارضی در پوست و بدن نوزاد می شود، که پزشکان استفاده از آنها را منع می کنند.

اگر نوزاد شما دچار خشکی پوست شد و شما تمایل به استفاده از لوسیون داشتید، حتماً این کار را یک ماه بعد از تولد و با لوسیون‌هایی انجام دهید که عطر، رنگ و بو ندارند. البته استفاده از بعضی از ژله های روغنی ساده برای کودک شما بسیار مفیدتر است.
استفاده بیش از اندازه از صابون هم باعث خشکی پوست کودک میشود.

مراقبت از پوست نوزادضرورت مراجعه به پزشک

ممکن است که کودک شما دچار مشکلات پوستی از جمله پوسته پوسته شدن، قرمزی و اگزما شده باشد که در این شرایط حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگزما از بیماریهای محسوب می شود که بلافاصله باید توسط پزشک درمان شود. این بیماری باعث ایجاد خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. و همچنین در بازو، صورت و پشت زانوی نوزاد دیده می شود. اما جای نگرانی ندارد به راحتی و با بهترین روش درمان می شود.

درآخر

پوست نوزاد نقش لایه محافظتی او در برابر انواع بیماریها.میکروبها.عفونتها و مشکلات را دارد که باید با رعایت نکات باعث آسیب رسیدن به پوست کودک خود نشوید و با مشورت پزشک از آن محافظت کنید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.