مادریار

علائم تخمک گذاری

تخمک گذاری و علائمی که می تواند زمان بارداری را مشخص کند

 

علائم تخمک گذاری به ما کمک می کند تا بتوانیم زمان بارداری را مشخص کنیم. تخمک گذاری فرایندی است که هر زنی باید از آن اطلاع داشته باشد. برقراری رابطه جنسی در زمان تخمک‌گذاری موجب بارداری در زن می‌شود. زمان تخمک‌گذاری در برخی از خانم‌ها ثابت و در برخی دیگر متغیر است. در واقع این اتفاق نشانه‌های بارزی دارد که اطلاع از آن‌ها باعث تسهیل روند بارداری می‌شود. زمان تخمک‌گذاری می‌تواند طی اتفاقات مختلف زندگی یا تجربه استرس و اضطراب تغییر کند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به علائم و نشانه‌های این فرایند اطلاعات به دست آورید.

 

علائم تخمک گذاری

 

تخمک گذاری چیست؟

 

تخمک گذاری به زمانی از سیکل قاعدگی گفته می شود که یک تخمک بالغ از تخمدان آزاد می شود، وارد لوله فالوپ (لوله رحمی) شده و آماده باروری می گردد. تقریباً هر ماه یک تخمک در یکی از تخمدان های شما بالغ می شود. با رسیدن به مرحله بلوغ، تخمک از تخمدان (در قسمتی که وارد لوله رحمی می شود) رها می گردد تا مسیر خود را در طول لوله رحمی به سمت اسپرم و رحم طی کند. در این حین پوشش داخلی رحم (اندومتر) برای لانه گزینی تخم بارور شده، ضخیم شده است. در صورت عدم بارداری، پوشش رحم همراه خون، ریزش می کند و همان قاعدگی یا عادت ماهانه رخ می دهد.

 

علائم تخمک گذاری

 

با مشاهده علائم تخمک گذاری، می توان متوجه شروع مرحله تخمک گذاری شد. در ادامه به چند مورد از علائم تخمک گذاری اشاره می کنیم که بهتر است مورد توجه قرار گیرند.

 

تغییر ترشحات رحمی

 

برای شروع این فرایند، بدن ترشحات بیشتری را آزاد می کند. این ترشحات به گونه ای است که می توانید تغییرات آن را حس کنید.

این ترشحات شفاف هستند و قوام کمتری دارند. پس از تخمک گذاری بدن ترشحات کمتری را آزاد می کند، که معمولا کدر می شود و قوام بیشتری پیدا می کند.

تقویت حس بویایی

 

اگر قبل از قاعدگی هرگونه تغییری در حس بویایی را تجربه کردید، می تواند نشانه ای از این فرایند باشد.

 

حساسیت و درد سینه‌ها

 

تغییرات هورمونی قبل و هنگام تخمک گذاری می تواند به درد سینه‌ها و حساسیت نوک سینه‌ها منجر شود.

 

دردهای لگنی و شکمی

 

اگر درد خفیفی را در قسمت زیر شکمی داشتید، می تواند نشانه ای از تخمک گذاری باشد. توجه داشته باشید که این دل‌درد را همزمان در دو طرف حس نخواهید کرد. همچنین همیشه فقط در یک طرف، این درد نخواهید داشت و در دوره های مختلف ناحیه آن تغییر خواهد کرد.

این درد را ممکن است برای چند دقبقه یا حتی چند ساعت، تجربه کنید. همچنین ممکن است مقداری لکه بینی یا وجود ترشحات را به طور تکی یا همزمان، در زمان تخمک گذاری تجربه کنید. پزشکان معتقدند که در دردهایی که با قرص های ضد التهاب بهبود می یابند، جای نگرانی نیست اما اگر این درد‌‌ها شدید بودند و پس از فرایند درمان نیز بهبود نیافتند، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

ترشحات و لکه بینی سبک

 

اگرچه این مورد خیلی شایع نیست، اما ممکن است در این زمان مقداری ترشحات قهوه ای یا لکه بینی داشته باشید. این لکه بینی‌ها به این دلیل رخ می دهند که فولیکول های اطراف تخمک، به اندازه کافی بزرگ شده و در نهایت پاره می شوند که در نهایت این اتفاق موجب خونریزی می شود.

مطالب مرتبط

تا زمانیکه لکه بینی ادامه دار نباشد، جایی برای نگرانی نیست. اگر این خونریزی سبک ادامه داشت؛ مشکوک به عفونت هستید و حتما باید تحت چکاپ قرار بگیرید.

 

تغییرات میل جنسی

 

در زمان تخمک گذاری، میل جنسی افزایش پیدا می کند. اما این عامل، به شرایط بیرونی نیز کاملا بستگی دارد. شرایطی مانند استرس و حس مسئولیت شدید می تواند بر میل جنسی تاثیر بگذارند.

 

تغییرات رحمی

 

هنگامیکه در حال تخمک گذاری هستید، برخی از تغییرات فیزیکی را نیز تجربه می کنید. به عنوان مثال رحم مقداری بالا می رود. تغییرات رحم و ترشحات آن راهنمای دقیقی است که آیا تخمک گذاری آغاز شده است یا خیر. اما برای تشخیص این تغییرات، به مقداری تمرین و تجربه نیاز دارید.

متوجه شدن سایر تغییرات ممکن است مقداری مشکل به نظر برسد اما تشخیص ترشحات واژن از همگی ساده تر به نظر می رسد. یک راه دیگر این است که از انگشت خود استفاده کنید. تغییرات رحم را به راحتی قبل و هنگام تخمک گذاری به راحتی حس خواهید کرد.

قبل از این زمان، رحم نرم تر می شود و در زمان تخمک گذاری بلند، خیس، نرم و باز تر می شود. اما بعد از زمان تخمک گذاری، رحم سفت تر می شود.

 

تغییر در درجه حرارت پایه بدن

 

 

برای اکثر زنان، قبل از تخمک گذاری، درجه حرارت بدن نسبتا ثابت است. همانطور که به تخمک گذاری نزدیک می شوید، ممکن است کاهش کمی داشته باشید، اما پس از تخمک گذاری افزایش شدیدی را تجربه می کنید. افزایش دما نشانه آن است که تخمک گذاری به تازگی اتفاق افتاده است.

معمولا فاصله تخمک گذاری تا افزایش دمای بدن حدود دو روز می باشد. برای اینکه به طور کاربردی بتوانید از این روش استفاده کنید باید برای مدت چند ماه هر روز صبح قبل از انجام فعالیت و خوردن صبحانه دمای بدن خود را اندازه گیری کرده و آن را یادداشت نمایید. با این کار بعد از مدتی الگوی مشخصی از دمای بدن به دست می آورید و می توانید محدوده تخمک گذاری و زمان اقدام برای بارداری را مشخص کنید.

 

 

علائم ثانویه تخمک گذاری

 

نشانه های تخمک گذاری دیگری نیز وجود دارد که البته کمتر معمول هستند و درصد پایینی از خانم‌ها آن‌ها را تجربه می کنند. البته این علائم ثانویه ممکن است به طور مداوم برای بسیاری از زنان اتفاق بیفتد. این نشانه‌ها شامل موارد زیر می باشند:

  •  لکه بینی خفیف
  •  کمر درد یا درد در یک سمت لگن
  •  حساسیت پستان
  •  نفخ شکم
  •  افزایش میل جنسی
  •  افزایش حس بویایی، طعم یا بینایی
  •  درد در یک طرف شکم
  •  سطح بالای هورمون لووتیونی که می تواند در آزمایش تخمک گذاری تشخیص داده شود.

 

علائم تخمک گذاری

چرخه قاعدگی در اغلب خانم ها، ۲۸ روز است و زمان تخمک گذاری در اواسط این چرخه است. زمان قاعدگی در همه خانم ها یکسان نیست و در کسانی که طول چرخه قاعدگی آن ها با هم تفاوت می کند، زمان تخمک گذاری نیز متفاوت است. اگر در زمانی که تخمک گذاری انجام نشود لقاح صورت نگیرد، تخمک آزاد شده با قاعدگی خانم ها، از واژن خارج می شود.

مخاط گردن رحم:

قسمت گردن رحم مایعی ترشح می کند که به آن مخاط گردن رحم می گویند. نقش این مایع ترشح شده، روان و لیز شدن واژن و هم چنین جلوگیری از بروز عفونت است. اندازه، بافت و ظاهر ماده ترشح شده از گردن رحم، بر اساس تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی، تغییر کند. مقدار مایع ترشح شده از گردن رحم، در روزهای قبل و بعد از چرخه قاعدگی، در مقایسه با روزهای عادی افزایش می یابد.

ترشحات تخمک گذاری:

بعد از اتمام دوره خونریزی و تقریبا در اواسط چرخه قاعدگی، درست هنگامی که به تخمک گذاری نزدیک می شویم، مایعی رقیق، بی رنگ، شفاف، لیز و مشابه با سفیده خام تخم مرغ از واژن خارج می شود. از وظایف مایع تخمک گذاری می توان به حفظ سلامت اسپرم در مسیر رسیدن به تخمک، اشاره کرد.
زمان ترشحات تخمک گذاری:
این ترشحات به صورت کاملا آبکی و لغزنده هستند که چند روز قبل از زمان تخمک گذاری، از واژن فرد ترشح می شوند. هنگامی که تخمگ گذاری به طور کامل انجام شد، مقدار این ترشحات نیز کم تر می شود.

چرخه ترشحات واژن:

1. اوایل چرخه قاعدگی:

این زمان روز ۱ تا ۵ چرخه قاعدگی را شامل می شود و به آن زمان خونریزی ماهیانه گفته می شود.

2. زمان پس از دوران قاعدگی:

این زمان روز های ۵ تا ۱۰ چرخه است که در آن مایع ترشح شده از واژن بسیار کم است یا ممکن است اصلا وجود نداشته باشد. در این دوره ترشحات، کمی چسبناک هستند. خانم ها در این دوران، شانس پایینی برای باردار شدن دارند.

3. زمان قبل از تخمک گذاری:

به روز های ۱۰ تا ۱۴ گفته می شود. در این دوره، سطح هورمون استروژن در بدن بالا می رود. ترشحات کمی چسبناک، کم کم ظاهری رقیق، لیز و شبیه سفیده تخم مرغ به خود می گیرند که به این مایع، ترشحات تخمک گذاری می گویند.

4. زمان تخمک گذاری:

دو هفته بعد از اولین روز شروع خونریزی، تخمک گذاری شروع می شود. در این دوره ترشحاتی که از واژن فرد خارج می شود، ظاهری آبکی، چسبناک و کش داری، دارد. بهترین زمان برای بارور شدن، بلافاصله بعد از تخمک گذاری است.

5. دوره پس از تخمک گذاری:

به روزهای ۱۴ تا ۲۲ چرخه قاعدگی، دوره پس از تخمک گذاری می گویند. در این دوره سطح هورمون پروژسترون در بدن افزایش می یابد که این هورمون سبب کم شدن ترشحات و در نهایت از بین رفتن آن ها می شود.

6. زمان قبل از قاعدگی:

روزهای ۲۲ تا ۲۸ از چرخه قاعدگی را شامل می شود که در این دوره ممکن است در افراد هیچ گونه ترشحی وجود نداشته باشد و یا بسیار کم باشد.

پیدا کردن ترشحات بارور:

تشخیص ترشحات تخمک گذاری و پیدا کردن ترشحات بارور، شانس باردار شدن زنان را بسیار بالا می برد. تخمک های آزاد شده، حدود ۱۲ الی ۲۴ ساعت می توانند زننده بمانند، از طرفی اسپرم ها بعد از این که وارد بدن زن شدند، تا حدود ۴ روز، در داخل مایع ترشح شده از گردن رحم، می توانند زنده بمانند. بنابراین اگر قصد باردار شدن دارید، بهترین زمان برای برقراری رابطه جنسی، چند روز قبل از تخمک گذاری است، زیرا حضور اسپرم در زمان تخمک گذاری، سبب لقاح اسپرم با تخمک و درنتیجه باروری فرد می شود.

علائم تخمک گذاری
اقدامات لازم برای پیدا کردن ترشحات بارور:

  • برای بررسی ترشحات بارور و قدرت باروری، لازم است یک روز پس از شروع خونریزی، ترشحات واژن خود را بررسی کنید. می توانید به صورت زیر اقدام کنید:
  • پس از ادرار کردن، به منظور جلوگیری از تغییر رنگ و ظاهر ترشحات، واژن خود را به طور کامل با دستمال نخی خشک کنید.
  •  سپس برای پاک کردن واژن خود از دستمال توالت استفاده کنید. به ترشحات ریخته شده بر روی دستمال کاغذی دقت کنید.
  • سپس دست های خود را شست و شو دهید و کم تر از یک بند انگشت را درون واژن خود قرار دهید.
  • انگشت را از واژن خارج کرده و ترشحات روی آن را به طور کامل بررسی کنید.
  • اگر ترشحات موجود بر روی انگشت شما ظاهری شفاف، چسبناک و آبکی داشت، به احتمال زیاد همان ترشحات بارور رحم است.

چند نکته در مورد ترشحات گردن رحم:

نکته یک: بافت و رنگ ترشحات گردن رحم پس از برقراری رابطه جنسی، تغییر می کند. استفاده از صابون ها و روان کننده ها نیز می تواند این تغییر را به وجود آورد.

نکته دو: مقدار ترشح مایع گردن رحم در همه افراد مشابه هم نیست، در برخی از افراد این مایع کم و در برخی دیگر اصلا وجود ندارد که این علامت می تواند نشان دهنده اختلال در تخمک گذاری باشد. از دیگر علائمی که سبب بروز مشکل در تخمک گذاری می شوند، می توان به تخمدان پلی کیستیک و کاهش ناگهانی وزن اشاره کرد.

نکته سه: هر چه فرد به سن یائسگی نزدیک تر می شود، میزان تخمک گذاری در آن کم تر می شود. زیرا با نزدیک شدن به سن یائسگی، میزان ذخیره تخمک در بدن فرد کم می شود و این کاهش، منجر به آزاد شدن نا منظم تخمک می شود.

 

در آخر

 

درصورتی که قصد باردار شدن دارید، باید از قبل با پزشکتان مشاوره و صحبت کنید. پزشکان درباره شیوه‌های پیگیری روند تخمک گذاری و دفعات نزدیکی به شما اطلاعاتی می‌دهند که امکان حامله شدن را افزایش می دهد.
ضمن این که آن‌ها در تشخیص موارد و علایم غیرعادی روند تخمک گذاری هم باتجربه هستند و شما را تحت نظر خواهند گرفت.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.