مادریار

نقش اقتصادی پدر در دوران بارداری

نقشی که پدر می تواند در برآورده کردن نیاز اقتصادی خانواده در دوران حاملگی ایفا کند

مردان در دوران بارداری همسرانشان، علاوه بر وظایف عاطفی، وظایف اقتصادی نیز بر عهده دارند. وظایف اقتصادی پدر در دوران بارداری شامل: خرید وسایل و احتیاجات همسر، خرید وسایل برای نوزاد و هزینه‌های بارداری و زایمان و بیمارستان است و نقش پدر در مدییت این هزینه هاست که در این مطلب در مورد این سه وظیفه توضیح خواهیم داد.

 

نقش پدر در خرید برای مادر

 

نقش اقتصادی پدر در بارداری

با فراهم کردن وسایل موردنیاز همسرتان در دوران بارداری، به او کمک کنید تا این دوران را بدون مشکل‌ و آسوده‌تر سپری کند. در خریدها کنارش باشید و سعی کنید با انتخاب‌های مناسب، آرامش بیشتری برای همسرتان فراهم کنید. در اینجا به لوازم موردنیاز مادران باردار در سه دوره‌ی بارداری‌شان می‌پردازیم که نقش اقتصادی پدر در تهیه آنها قابل ملاحظه است.

لوازم مورد نیاز بارداری در سه ماهه اول

تست بارداری خانگی یا بی بی چک: تست بارداری خانگی یا بی بی چک، اولین وسیله موردنیاز در شروع بارداری است. این تست‌ها هورمون گوماتروپین جفتی انسان (hCG) در خون یا ادرار را تشخیص می‌دهد. این وسیله می‌تواند بارداری را ۶ روز بعد از لقاح برایتان مشخص کند.

قرص‌های مولتی ویتامین بارداری: قرص‌های مولتی ویتامین بارداری دارای فولیک اسید و ویتامین D هستند که این مواد در دوران بارداری برای مادران بسیار ضروری است. بهترین وقت برای شروع مصرف این نوع ویتامین‌ها، یک ماه قبل از بارداری است.

کرم مرطوب‌کننده: مادران باردار در این دوران دچار خشکی و خارش پوست می‌شوند. خرید یک کرم مرطوب‌کننده خوب برای کاهش این مشکل در همسرتان، لازم است. استفاده از این نوع کرم‌ها از ایجاد ترک‌های پوستی در ماه‌های آخر بارداری نیز جلوگیری می‌کند.

کتابچه‌های راهنمای بارداری: کتابچه‌های راهنمای بارداری یک منبع معتبر در زمینه بارداری است که می‌تواند اطلاعات لازم را در رابطه با بارداری هفته‌به‌هفته در اختیار همسرتان قرار دهد. با کسب اطلاعات در مورد علائم طبیعی و غیرطبیعی در هر دوره می‌توان با مراجعه به پزشک از اتفاق‌های ناگوار جلوگیری کرد.

لوازم بارداری در سه ماه دوم بارداری

 

نقش اقتصادی پدر در بارداری

شکم‌بند بارداری: برای جلوگیری و یا کاهش کمردرد همسرانتان، شکم‌بند کشسان می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. شکم‌بند در دوران بارداری، مانند یک نگه‌دارنده موقت است و از رها شدن بیش‌ازحد عضلات شکم جلوگیری می‌کند.

کفش راحتی: کفش‌های پاشنه‌بلند و غیراستاندارد با فشار آوردن بر روی ستون فقرات ممکن است موجب تشدید کمردرد بارداری شود. استفاده از کفش‌های راحتی بهترین راه برای رهایی از این مشکل است.

لباس‌زیر بارداری مناسب: به دلیل بزرگ‌تر شدن و حساس شدن سینه‌ها لازم است که لباس‌های زیر با سایز بزرگ و جنس راحت برای مادران تهیه شود. لباس‌زیر مخصوص دوران بارداری را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم بارداری تهیه کنید.

لباس‌های بارداری و سارافون بارداری: استفاده از لباس‌های راحتی و راسته (سارافون) در دوران بارداری دارای اهمیت هستند زیرا با افزایش وزن مادر و جنین، استفاده از لباس‌های چسبان و معمولی برای مادران مناسب نیستند.

بالش بارداری: با افزایش وزن مادر و جنین، برای فراهم کردن مقدمات خواب راحت برای همسرتان، بالش بارداری نیاز است. بالش بارداری کمک می‌کند تا فشار کمتری بر روی ستون فقرات و لگن وارد شود و همسرتان خواب راحت و آسوده‌ای داشته باشد.

لوازم بارداری در سه ماه سوم بارداری

کرم ضد ترک: با بزرگ‌تر شدن شکم و کشیده شدن پوست آن، ترک‌های پوستی به رنگ‌های صورتی، قهوه‌ای مایل به قرمز و بنفش در این ناحیه به وجود می‌آیند. این ترک‌ها بعد از زایمان کمرنگ می‌شوند اما به‌طور کامل از بین نمی‌روند. برای حفظ حالت ارتجاعی پوست ناحیه شکم لازم است از کرم ضد ترک استفاده کرد. این کرم‌ها با استفاده از ساخت کلاژن و الاستینین، از ایجاد ترک در ناحیه شکم، ران و باسن جلوگیری می‌کند.

پد بهداشتی: در سه ماهه آخر بارداری، میزان ترشحات افزایش می‌یابد و نیاز است مادر از پد بهداشتی استفاده کند. همچنین به علت فشاری که به مثانه وارد می‌شود امکان دارد موقع عطسه و سرفه، چند قطره ادرار خارج شود، ازاین‌رو استفاده از پدهای بهداشتی در این دوران توصیه می‌شود.

 

نقش پدر در خرید وسایل نوزاد

 

نقش اقتصادی پدر در بارداری

شما حالا پدر شده‌اید و دوست دارید برای فرزندتان آرامش و راحتی بیشتری فراهم کنید. برای تجربه‌ی یک خرید به‌یادماندنی، بهتر است در کنار همسرتان به خرید پرداخته و از نظرات همدیگر استفاده کنید. در اینجا به وسایل موردنیاز و ضروری کودک که لازم است تهیه کنید می‌پردازیم.

پوشک نوزاد: پوست نوزاد شما بعد از تولد بسیار حساس می‌شود. پس لازم است پوشک او را از داروخانه و مراکز لوازم بهداشتی با چند نام تجاری مختلف خریداری کنید تا اگر یک نوع آن با پوست فرزند شما سازگار نبود، از جنس مناسب دیگر استفاده نمایید.

دستمال مرطوب بچه: برای تمیز کردن مناطق حساس نوزاد، لازم است از دستمال مرطوب استفاده شود. مخصوصاً در اوایل زایمان، استفاده از دستمال مرطوب برای نوزاد بسیار کاربردی است.

لباس کودک: بهترین جنس برای لباس‌های نوزاد، پنبه و نخ می‌باشد. لباس‌های کودک را مناسب هر ۴ فصل انتخاب کنید تا در آب‌وهواهای مختلف، لباس مناسب نوزادتان را برایش استفاده کنید.

پتوی نوزاد: خواب کودک شما با احساس گرما راحت‌تر خواهد شد پس سعی کنید پتویی که برای نوزادتان انتخاب می‌کنید علاوه بر این که جنس نرمی داشته باشد، گرما را نیز حفظ کند.

ملافه یا پارچه چهارگوش کوچک: با فراهم کردن پارچه‌ای نرم و کوچک و پیچاندن آن دور نوزاد خود، شرایط دوست‌داشتنی و راحت رحم را برای او فراهم کنید.

دستکش و کلاه نوزاد: برای حفظ کودکتان از سرما و هوای نامطبوع لازم است کلاه نوزادی که هم قابلیت پوشاندن کامل سر و هم گوش‌ها را داشته باشد تهیه کنید. دستکش نخی یا پنبه‌ای کوچک نیز هم برای گرم نگه‌داشتن دستان نوزاد و هم جلوگیری از خراش دادن پوستش، لازم است.

وسایل شستشو و لوسیون مخصوص نوزاد: شامپو و لوسیون مخصوص نوزاد را می‌توانید از داروخانه‌ها و مراکز لوازم بهداشتی فروشی تهیه کنید، این شوینده‌ها عطر و یا افزودنی مضری که برای پوست کودکتان آسیب بزند ندارند.

حوله کوچک مخصوص نوزادان: تصاویر زیبای روی حوله نشان‌دهنده جنس مرغوب آ نیست. توصیه می‌شود از حوله کوچک و نرمی که جنس پنبه داشته باشد برای خشک‌کردن نوزادتان استفاده نمایید. این حوله‌ها قابلیت جذب سریع رطوبت را از پوست نوزاد دارند.

ناخن‌گیر مخصوص کودکان: ناخن‌گیر مخصوص نوزاد اندازه‌ی کوچکی دارد و به‌راحتی می‌توانید ناخن‌های ظریف و کوچک نوزادتان را با آن بگیرید.

 

 

لیست هزینه های بارداری و زایمان

 

نقش اقتصادی پدر در بارداری

به‌محض مطلع شدن از بارداری می‌توان با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی هزینه‌ها، نگرانی‌های مالی را به دست فراموشی سپرد و از لحظات شیرین انتظار برای تولد فرزند لذت برد.

بعدازاینکه جمع تقریبی هزینه را به‌دست آوردید، می‌توانید قلک کوچکی در نظر بگیرید و هرماه مبلغی را برای این موارد پس‌انداز کنید.

جمع حداکثر هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده، تقسیم‌بر عدد ۹ میزان تقریبی مبلغی که باید پس‌انداز کنید را به شما می‌گوید.

اگر تحت پوشش بیمه هستید، پس از بررسی‌ها و صحبت با پزشک اطلاع دقیق حاصل کنید که چه مبلغی را باید به‌صورت نقدی در بیمارستان پرداخت و چه مقدار از مبلغ را بیمه شما پوشش می‌دهد.

در اینجا به مواردی که باید در دوران بارداری و زایمان هزینه کنید اشاره می کنیم:

  • ویزیت‌های ماهانه و هفتگی
  • هزینه‌های سونوگرافی
  • آزمایشات دوره‌ای و غربالگری
  • ۲ مرتبه آزمایش خون دیابت بارداری
  • هزینه عمل زایمان سزارین و یا طبیعی
  • آزمایش زردی نوزاد، بعد از تولد
  • ساک وسایل مادر برای روز زایمان
  • ویتامین‌های موردنیاز قبل و بعد زایمان

 

کلام آخر

دوران بارداری می‌تواند در کنار سختی‌هایی که دارد، بسیار شیرین و خاطره‌انگیز باشد. با مدیریت و برنامه‌ریزی، وسایل موردنیاز همسر و نوزادتان را تهیه کنید تا حدالامکان از بروز مشکلات مالی جلوگیری کنید. هزینه‌های سونوگرافی، زایمان و بیمارستان، بستگی به‌ خصوصی یا دولتی بودن مراکز دارد که با برنامه‌ریزی صحیح می‌توانید این دوران را بدون مشکل مالی پشت سر بگذارید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.