مادریار

هفته دهم بارداری

هر آنچه در هفته 10 حاملگی اتفاق می افتد

بدن شما در هفته دهم بارداری

 

قبل از بارداری رحمتان به‌اندازه گلابی بود، در هفته دهم بارداری اندازه رحم دو برابر شده است.

در این هفته احتمالاً متوجه افزایش سایز دور شکمتان خواهید شد که به دلیل رشد جنین، طبیعی می‌باشد.

با افزایش ترشح هورمون‌های بارداری، تغییرات زیادی در بدنتان اتفاق می‌افتد. حرکات روده شما کند می‌شود و ممکن است دچار یبوست شوید. برای رهایی از این مشکل، روزانه در وعده‌های غذایی‌تان از مواد غذایی فیبردار استفاده کنید.

حالت تهوع، دردهای شکمی، ویار، سوزش سردل، سردرد، یبوست و تغییرات خلق‌وخو در این هفته طبیعی هستند.

خونریزی واژن، دردهای شدید، نبض ضعیف، تپش قلب، انقباض و دردهای شدید شکم و غش کردن، علائم هشداردهنده هستند که باید سریعاً با پزشک خود در میان بگذارید.

به علت افزایش حجم خون در بدنتان، به‌احتمال‌زیاد در این هفته شاهد بیرون‌زدگی رگ‌های خونی مخصوصاً در ناحیه سینه و شکم باشید. این تغییرات در مادرانی که پوست لطیف‌تر و روشن‌تری دارند، بیشتر به چشم می‌آید. این حالت بعد از زایمان از بین خواهد رفت و جای نگرانی ندارد.

حجیم شدن پستان، ازجمله تغییرات قابل‌توجهی است که در این هفته برایتان رخ می‌دهد.

 

وضعیت جنین در هفته دهم بارداری

 

هفته 10 بارداری

در هفته دهم بارداری، کودک شما  حدود ۳ سانتی‌متر قد و ۴ گرم وزن دارد. او اکنون به‌اندازه یک خرمای درشت است.

در این هفته، جفت فعالیتش را آغاز کرده است و غذای کودکتان را فراهم می کند.

تمام اندام‌های حیاتی جنین مانند: قلب، مغز، ریه و روده ها شکل‌گرفته است و فعالیت خود را آغاز کرده اند. انگشتان کودکتان نیز کم‌کم از هم مجزا می‌شوند. اکنون جنین، شکل انسانی به خود گرفته است و از حالت رویانی در آمده است.

از مهم‌ترین اتفاقات هفته دهم بارداری، رشد سریع مغز جنین است. در طول این هفته در هر دقیقه حدود ۲۵۰٬۰۰۰ نورون (سلول عصبی) در مغز تولید می‌شود. رشد سریع مغز در این هفته باعث می‌شود که پیشانی جنین کمی متورم به نظر برسد، اما نگران نشوید زیرا در هفته‌های آینده، این برآمدگی کمتر شده و پیشانی عقب‌تر می‌رود.

با پایان یافتن هفته‌ی دهم و گذر از مرحله‌ی رویانی، خطر بروز مشکلات و ناهنجاری‌های ناشی از برخورد جنین با عوامل صدمه زننده‌ی خارجی تا حد زیادی کاهش‌یافته است.

در هفته دهم بارداری، جنین برای اولین بار مایع آمنیوتیک اطراف خود را می‌بلعد. او این کار را تا آخر دوران بارداری‌تان انجام می‌دهد. مایع آمنیوتیک برای سیستم گوارشی و تنفسی فرزند شما بسیار مفید است و او را برای انجام حرکات تنفسی در مراحل بعدی زندگی‌اش آماده می‌کند.

در این زمان، غضروف‌ها و استخوان‌های جنین تشکیل می‌شوند و او می‌تواند  زانوها و مچ پا و دست هایش را تکان دهد.

دندان‌های جنین در زیر لثه شروع به جوانه زدن می‌کنند. استخوان فک جنین نیز نسبت به قبل محکم‌تر شده تا بتواند از مجموعه حساس دندان‌هایش محافظت کند. مصرف ویتامین D و کلسیم به منظور تقویت دندان ها ضروری است.

درصورتی‌که فرزندتان پسر باشد، بیضه‌هایش از حالا شروع به تولید هورمون تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) می‌کند، وجود این هورمون برای تکامل سیستم تناسلی او لازم است.

خبر خوب این که اکنون می‌توانید صدای قلب کودکتان را به کمک پزشک بشنوید و به همراه همسرتان از شنیدن این صدای دلپذیر لذت ببرید.

 

علائم هفته دهم بارداری

 

یبوست

افزایش هورمون‌های بارداری موجب می‌شود که فعالیت روده‌ها کند شده و باعث ایجاد مشکل یبوست شود.

یبوست از عوارض شایع در سه ماهه اول بارداری است که ممکن است برایتان آزاردهنده باشد. خوردن غذاهایی مثل  برنج، ماکارونی و نان، این حالت را در شما تشدید می‌کند. سعی کنید به‌جای این مواد غذایی، از میوه‌ها و سبزیجات و غلات استفاده کنید و روزانه میزان زیادی آب بنوشید. فعالیت و پیاده‌روی نیز می‌تواند برای جلوگیری از بروز این مشکل، مؤثر باشد.

توجه داشته باشید که برای رفع یبوست از داروهای ملین و مسهل استفاده نکنید؛ زیرا این داروها روده‌ها را تحریک می‌کنند و باعث به هم ریختن نظم اجابت مزاج می‌شوند. مصرف مسهل‌های قوی نیز خطرات جدی مثل تشنج معده و حتی سقط جنین را در پی دارد.

تغییرات خلق و احساساتی شدن

 

هفته 10 بارداری

تغییرات خلق‌وخو ازجمله عوارض شایع هورمون‌های بارداری در سه ماهه اول است. این حالات در سه ماهه دوم تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند اما دوباره در سه ماهه آخر بارداری به سراغتان خواهد آمد.

برای رهایی از این احساسات ناخوشایند، می‌توانید کارهای موردعلاقه‌تان را انجام دهید. مثلاً به خرید بروید یا آرایش کنید و… انجام ماساژ نیز برای آرامش و بهبود روحیه‌تان بسیار مؤثر است.

رشد پستان‌ها

در سه ماهه اول بارداری، پستان‌ها به علت تغییراتی که در آن‌ها رخ می‌دهد، بزرگ و حجیم می‌شوند.

هرکدام از هورمون‌های بارداری، تحولاتی در پستان‌ها ایجاد می‌کنند. هورمون پروژسترون وظیفه‌ی رشد غدد شیری را بر عهده دارد و هورمون استروژن، مجاری شیر را تحریک می‌کند. پستان‌ها حدود ۱ تا ۲ سایز بزرگ‌تر و نوک پستان‌ها برجسته‌تر می‌شود که این حالت موجب می‌شود تا نوزاد بعد از تولد، راحت‌تر آن را پیدا کند و به دهان بگیرد.

 

نکات قابل توجه هفته دهم بارداری

 

تغذیه در هفته دهم بارداری

 

هفته 10 بارداری

در هفته دهم بارداری، بدن مادر باید به‌اندازه کافی پروتئین دریافت کند. غذاهای دریایی و ماهی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند که در ساخت و نگهداری مغز و سیستم عصبی نقش دارند.

بهتر است در هفته ۲-۳ وعده ماهی مصرف کنید. ازجمله غذاهای دریایی که جیوه کمتری دارند می‌توان به: میگو، گربه‌ماهی، ماهی قزل‌آلا، آنچوی، شاه‌ماهی، ساردین و ماهیان آتلانتیک اشاره کرد.

توجه داشته باشید که ماهی‌هایی که جیوه بیشتری دارند مصرف نکنید. کوسه‌ماهی، نیزه‌ماهی، ماهی  مهره‌دار و ماهی‌های پررنگی که عمر طولانی دارند دارای بیشترین میزان جیوه هستند.

از دیگر مواد غذایی مفید در دوره بارداری می‌توان به: سبزیجات، میوه‌های تازه، لبنیات کم چرب، تخم‌مرغ، آووکادو و چربی‌های مفید اشباع نشده اشاره نمود.

ورزش در هفته دهم بارداری

ورزش کردن علاوه بر قدرت و استقامت عضلات، باعث می‌شود زایمان راحت‌تری داشته باشید. همچنین ورزش به شما کمک می‌کند تا اضافه‌وزن بیش‌ازاندازه نداشته باشید و  در دوران بارداری از تناسب‌اندام برخوردار باشید.

شنا و پیاده‌روی و یوگای بارداری، ورزش‌های پیشنهادی برای مادران باردار است.

سونوگرافی هفته دهم بارداری

 

هفته 10 بارداری

ممکن است پزشکتان در این هفته جهت بررسی رشد جنین، برایتان سونوگرافی تجویز کند. موارد زیر در این سونوگرافی توسط پزشک بررسی می‌شود:

  • بررسی اندازه و رشد جنین
  • مشاهده و بررسی اندام‌های داخلی جنین به دلیل داشتن پوست شفاف در این دوره
  • مشاهده و بررسی رشد ستون فقرات
  • بررسی وضعیت قرارگیری جنین در رحم مادر

در صورت مشاهده‌ی ناهنجاری، پزشک  شمارا از آن مطلع می‌کند و آزمایش‌های دیگری مانند نمونه‌برداری از پرزهای جفت CVS ، آزمایش خون و آمنیوسنتز را برایتان تجویز می‌کند تا نتیجه‌ی دقیق‌تری به‌دست آید.

تعیین جنسیت در هفته دهم بارداری

تست سل فری، روشی است که می‌تواند شمارا از جنسیت کودکتان در هفته دهم بارداری باخبر کند.

تست سل فری و یا DNA بدون سلول، هیچ خطری برای مادر یا جنین ندارد. در این روش یک نمونه خون از مادر گرفته‌شده و ژن‌های شناور جنین در جریان خون مادر را تفکیک و بررسی می‌کنند. در این تست علاوه بر تعیین جنسیت جنین، امکان بررسی ژنتیک جنین نیز وجود دارد.

 

اندازه شکم مادر در هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری وضعیت بدن شما به گونه ای است که هنوز می توانید بارداری خود را از دیگران پنهان کنید یعنی شاید اگر نگفته باشید کسی متوجه بارداری شما نشود. در هفته دهم مادر یک تا دو پوند افزایش وزن خواهد داشت و شکم کم کم گرد تر خواهد شد. در این هفته بهتر است از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید. بسیاری از افراد تصور می کنند که پس از بارداری شکم آن ها سریعا شروع به بزرگ شدن می کند و عدم بزرگ تر شدن جنین را حاکی از عدم رشد کافی او می دانند اما حقیقت این است که تا ماه پنجم بارداری رشد جنین داخل لگن مادر خیلی چشم گیر نیست و حتی ممکن است کسی متوجه بارداری مادر نشود. بنابراین اگر تا پنج ماهه اول بارداری رشد چشمگیری در جنین مشاهده نمی کنید و شکم شما بزرگ تر نمی شود اصلا نگران نباشید چرا که ۹۰ درصد از رشد جنین از ماه پنجم بارداری به بعد خصوصا در ماه هشتم و نهم انجام می شود.

درد تخمدان در هفته دهم بارداری

درد تخمدان یکی از درد هایی است که مادر ممکن است در هفته های مختلف بارداری آن را در زیر شکم خود احساس کند. این درد ممکن است خفیف یا شدید بوده و به صورت تیر کشیدن شکم باشد. یکی از مهم ترین دلایل درد شکم و تخمدان رشد رحم و باز شدن جا برای جنین است که کاملا بی خطر است. به دنبال رشد رحم جنین نیز شروع به رشد می کند و اندام های داخلی بدن را کنار می زند و از سمت لگن وارد شکم می شود. هنگامی که جنین احشای داخل شکمی را برای رشد خود کنار می زند رباط هایی متصل به تخمدان کشیده شده و مادر در ناحیه تخمدان احساس درد می کند. البته لازم به ذکر است که این درد بیش تر در سه ماهه سوم بارداری و با رشد جسمی جنین بیش تر خواهد شد. یکی از مهم ترین دلایل درد تخمدان در هفته دهم بارداری وجود کیست در تخمدان است. این کیست ها ممکن است پیش از بارداری در تخمدان وجود داشته باشد و اگر اندازه بزرگی داشته باشند می توانند سبب درد تخمدان در هفته دهم بارداری شوند. با توجه به این که در صورت وجود کیست خطر پارگی و آسیب به مادر و جنین وجود دارد، اگر در هفته دهم بارداری در ناحیه زیر شکم احساس درد دارید سریعا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. در این زمان پزشک سونوگرافی انجام می دهد و تعیین می کند که آیا نیاز به انجام درمان خاصی وجود دارد یا خیر.

هفته دهم بارداری دو قلو ها

هفته دهم بارداری

رشد دو قلو ها در هفته دهم بارداری به گونه ای است که شما می توانید در سونوگرافی قسمت های مختلف بدن شامل دست ها، پاها، سر، گردن و … را مشاهده کنید. اگر شما دو قلو باردار هستید بدون شک شکم شما سریع تر رشد می کند چرا که رحم شما قرار است دو جنین و دو جفت را در خود جای دهد بنابراین به سرعت رشد می کند، از لگن خارج می شود و وارد شکم می شود. مجموعه این تغییرات سبب می شود تا شکم شما زود تر بزرگ شود. طی این دوران ممکن است مادر در ناحیه کمر و لگن خود احساس درد داشته باشد. اگر شما نیز جز مادرانی هستید که دو قلو باردار هستند بهتر است که وضعیت رحم خود را با انجام ورزش های کگل برای نگهداری از دو جنین آماده کنید.

رابطه زناشویی در هفته دهم بارداری

خیلی از افراد این سوال را می پرسند که آیا در هفته دهم بارداری می توان رابطه زناشویی داشت یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، رابطه زناشویی به طور طبیعی در هفته دهم بارداری مانعی ندارد. اما در صورتی که مادر دچار لکه بینی، جفت سر راهی و سابقه سقط باشد بهتر است در هفته دهم بارداری از انجام رابطه زناشویی خودداری کند.

علت لکه بینی در هفته دهم بارداری چیست؟

ممکن است برخی از خانم ها در هفته دهم بارداری لکه مشاهده کنند. این لکه که به رنگ قهوه ای روشن است می تواند به دلیل خونریزی در پشت جفت به دلیل جذب شدن باشد. توصیه می شود در صورت لکه بینی از انجام کار های سنگین خودداری کرده و استراحت خود را بیش تر کنید. هم چنین مادرانی که دچار لکه بینی هستند بهتر است از انجام رابطه جنسی خودداری کنند. اگر طی هفته دهم لکه مشاهده کردید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

احتمال سقط جنین در هفته دهم بارداری

به طور معمول ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل بارداری ها به سقط جنین ختم می شود. احتمال سقط جنین در هفته های اول بارداری بیش تر از هفته های وسط و آخر بارداری است. این احتمال تا هفته ششم بارداری نزدیک به ۱۵ درصد است اما در هفته های ۶ تا ۱۲ بارداری این خطر کاهش یافته و به کم تر از ده درصد و در هفته ۱۳ تا ۲۰ به کم تر از ۵ درصد می رسد. با رشد جنین احتمال سقط آن کم و کم تر شده به گونه ای که در اواخر بارداری احتمال سقط به کم تر از یک درصد خواهد رسید.

علت سقط جنین در هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری

از جمله رایج ترین دلایل سقط جنین در هفته دهم بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

۱_ تقسیم کروموزومی

پس از تلقیح تخمک و اسپرم ماده ژنتیکی به سلول منتقل می شود. جنین انسانی دارای ۴۶ کروموزوم است که ۲۳ عدد از آن ها را از مادر و ۲۳ عدد نیز از پدر به ارث می برد. گاهی ممکن است در تقسیم کروموزوم های جنین اختلال ایجاد شود و تعداد کروموزوم ها کم تر یا بیش تر از حالت معمولی شود که یکی از عوامل مهم در سقط جنین در هفته دهم بارداری به حساب می آید.

۲_ عفونت دهانه رحم

یکی دیگر از عوامل مهم در سقط جنین ده هفته ای عفونت شدید دهانه رحم است‌. هم چنین سایر عفونت ها مانند لیستریا، ویروس سرخچه، پاروویروس B19 و … که امکان انتقال به جنین را دارند می توانند سبب سقط جنین در هفته دهم شوند.

۳_ وجود نقص انعقادی خون

بیماری هایی مانند لوپوس که سبب لخته شدن خون در جفت می شوند می توانند سبب سقط جنین در هفته دهم بارداری شوند چرا که این مشکل مانع از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به جنین خواهد شد.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.