مادریار

هفته پانزدهم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 15 حاملگی بدانید

بدن شما در هفته پانزدهم بارداری

 

هفته 15 بارداری

شما در سه ماهه دوم بارداری‌ هستید. در هفته پانزدهم بارداری نسبت به سه ماهه اول علائم کمتری دارید.

علائمی که ممکن است در این هفته داشته باشید شامل: تیرگی پوست اطراف نوک پستان، سوزن سوزن شدن دست‌وپا (سندرم تونل کارپ)، افزایش وزن مداوم و بدن‌درد است.

در این هفته  افزایش جریان خون و  ترشح هورمون استروژن باعث می‌شود که پوست زیباترو شاداب‌تری داشته باشید.

همچنین به علت افزایش جریان خون و افزایش حرارت در بدن، ممکن است کف دستتان قرمز شود.

در سه ماهه دوم بارداری، مادران ازنظر احساسات و خلق‌وخو به ثبات می‌رسند و همچنین عضلات و رباط‌های بدنشان نرم‌تر می‌شود و به‌راحتی می‌توانند ورزش کنند.

در این دوران فعالیت و حجم خون قلب برای تأمین نیاز خود و جنین، افزایش پیدا می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود که شما دچار گرفتگی و حتی خونریزی بینی شوید. بنابراین سعی کنید به بدنتان زیاد فشار نیاورید و از انجام فعالیت‌هایی که باعث خستگی‌تان می‌شود خودداری کنید.

ممکن است در این هفته لرزش‌های کوچکی را در ناحیه شکمتان احساس کنید اما از هفته ۱۷ یا ۲۰ به‌احتمال‌زیاد اولین حرکت‌های فرزندتان را تجربه خواهید کرد.

از این هفته دیگر سایز شکم و سینه‌هایتان بزرگ‌تر می‌شوند و بهتر است از لباس‌های راحت حاملگی استفاده کنید.

بعضی از مادران ممکن است در سه ماهه دوم بارداری‌شان دچار حالت تهوع شدید صبحگاهی شوند؛ این عارضه hyperemesis gravidarum  نام دارد که به دنبال کمبود آب بدن به وجود می‌آید و ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان باشد. در صورت داشتن تهوع شدید صبحگاهی، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

 

وضعیت جنین در هفته پانزدهم بارداری

 

هفته 15 بارداری

کودک شما در هفته پانزدهم بارداری حدود ۱۲ سانتی‌متر قد و ۸۵ گرم وزن دارد. او اکنون به‌اندازه یک پرتقال بزرگ است.

در این هفته ساختار شنوایی جنین تکامل‌یافته است و می‌تواند برای اولین بار صدای قلب شمارا بشنود. شما از این هفته می‌توانید با کودکتان صحبت کنید. او می‌تواند با صدای مادرش آشنا شود و بعد از تولد آن را به‌راحتی تشخیص دهد.

سیستم بینایی جنین نیز دستخوش تغییرات جدید می‌شود. او می‌تواند با وجود بسته بودن چشمانش، نور را تشخیص دهد و به آن واکنش نشان دهد.

اکنون پاهای کودک شما نسبت به‌دستانش بزرگ‌تر است و می‌تواند مفصل‌ها و سایر اعضای بدنش را به حرکت درآورد.

در هفته پانزدهم بارداری، جنین می‌تواند سر و گردن خود را صاف نگه دارد زیرا ستون فقرات و عضلات پشت گردن او به حد کافی رشد کرده و قوی شده‌اند. توجه داشته باشید که مصرف مکمل‌های کلسیم توسط مادر برای رشد استخوان‌های جنین بسیار ضروری است.

 

علائم هفته پانزدهم بارداری

 

گرفتگی بینی

 

هفته 15 بارداری

افزایش هورمون حاملگی استروژن، عوارضی را برای مادران در پی دارد. گرفتگی شدید بینی یکی از این عوارض است که به علت تورم غشاء مخاطی به وجود می‌آید. برای مقابله با این مشکل، یک دستگاه بخار دراتاق‌خوابتان قرار دهید تا فضای اتاق را مرطوب نگه دارد. همچنین می‌توانید با سرم نمکی رقیق، بینی را شستشو دهید و آب و مایعات به میزان فراوان بنوشید. درصورت رفع نشدن، این مشکل  را با پزشک خود در میان بگذارید.

علاوه بر گرفتگی بینی، ممکن است گاهی اوقات خون‌دماغ شوید زیرا در این دوران جریان خون بدنتان افزایش پیدا می‌کند و این حالت سبب می‌شود تا رگ‌های خونی ازجمله رگ‌های خونی بینی گشاد شوند و شما دچار خونریزی بینی شوید.

عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری، یک عارضه‌ی شایع و آزاردهنده در مادران باردار است. از علائم این عارضه، نیاز مکرر به تخلیه ادرار، تب و لرز و سوزش ادراراست. در صورت مشاهده هرکدام از این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

برای جلوگیری از بروز این مشکل، توصیه می‌شود موارد زیر را رعایت کنید:

تخلیه ادرار می‌تواند باکتری‌های عفونت ادراری را قبل از این‌که گسترش پیدا کند، از طریق مثانه دفع کند. پس در صورت نیاز به ادرار کردن، سریعاً آن را تخلیه کنید و از نگه‌داشتن ادرار  خود پرهیز کنید.

روزانه ۸ لیوان آب بنوشید. جهت افزایش مقاومت بدنتان در برابر عفونت، از آبمیوه‌های طبیعی حاوی ویتامین C  استفاده کنید.

لباس‌زیرتان نباید تنگ و چسبان باشد. سعی کنید از لباس‌زیرهای پنبه‌ای و سبک استفاده کنید.

هنگام شستشوی خود در دستشویی، ناحیه تناسلی را از جلو به عقب بشویید. این کار باعث می‌شود که باکتری‌های اطراف مقعد با ناحیه تناسلی تماس نداشته باشد.

از شوینده‌های واژینال قوی و مواد صابون دار قوی برای شستشوی ناحیه تناسلی استفاده نکنید. شستشو با این مواد، ناحیه تناسلی را مستعد رشد باکتری می‌کند.

درد در مچ دست

احتمال دارد به علت ترشح هورمون‌های بارداری در بدنتان، در ناحیه مچ دست احساس درد کنید. همچنین ممکن است علت این درد در هفته پانزدهم بارداری، انباشته شدن مایعات اضافی در زیرپوست و فشار آمدن به رشته‌های عصبی مچ دست باشد. پزشکان تاکنون علت قطعی درد مچ دست  در مادران باردار را  پیدا نکرده‌اند.

 

نکات قابل توجه هفته پانزدهم بارداری

 

تغذیه در هفته پانزدهم بارداری

 

هفته 15 بارداری

در این هفته اشتهای شما افزایش پیداکرده است و لازم است وعده‌های غذایی سالم و میان وعده‌های مغذی مصرف کنید.

روزانه ۳۰۰ کالری اضافی برای بدنتان نیاز است که این کالری اضافی را می‌توانید از: غلات سبوس‌دار، سبزیجات، میوه‌ها، گوشت‌های کم‌چرب، آجیل و خشکبار و لبنیات کم‌چرب، دریافت کنید.

این مواد غذایی سرشار از کلسیم، پروتئین، اسیدفولیک و سایر ویتامین‌ها هستند که در دوران بارداری به آن نیاز دارید.

توجه داشته باشید که میان وعده‌های مفید و مغذی نقش مهمی در سلامت شما و کودکتان دارد.

آجیل می‌تواند پیشنهاد مناسبی برایتان باشد. بادام‌زمینی، بادام، گردو، پسته خام، سرشار از منیزیم و پروتئین و ویتامین‌های B و E هستند. این مواد دارای چربی اشباع‌نشده می‌باشند و با خیال راحت می‌توانید در این دوران از آن‌ها مصرف کنید.

ورزش در هفته پانزدهم بارداری

 

هفته 15 بارداری

در این هفته به علت نرم‌تر شدن عضلات و رباط‌ها، راحت‌تر و لذت‌بخش تر می‌توانید ورزش کنید. ورزش یوگای بارداری پیشنهاد مناسبی برای مادران باردار است. می‌توانید این ورزش را تحت نظر مربی متخصص یوگای بارداری انجام دهید تا تمرینات و حرکات استاندارد و بدون خطر را داشته باشید.

همچنین می‌توانید در این کلاس‌ها با سایر مادران باردار معاشرت کنید و تجربیات خود را با همدیگر به اشتراک بگذارید.

آزمایش خون در هفته پانزدهم بارداری

بین هفته‌های ۱۵ تا ۱۷ بارداری، جهت بررسی احتمال وجود نقص‌های لوله عصبی در جنین، آزمایش خون برای مادران باردار تجویز می‌شود. پزشک می‌تواند از طریق این آزمایش خون، سطح آلفافتوپروتئین خون مادر را اندازه‌گیری کند.

 

تعیین جنسیت در هفته پانزدهم بارداری

با ورود به هفته پانزدهم بارداری اکنون دیگر شما در سه ماهه دوم بارداری قرار دارید. در هفته پانزدهم بارداری جنین شما به اندازه یک هلو است و اندام‌ های تناسلی او کم کم تکامل پیدا می کند بنابراین ممکن است در هفته پانزدهم پزشک از طریق سونوگرافی جنسیت جنین شما را تشخیص دهید. با این حال امکان دارد که تشخیص جنین در هفته پانزدهم بارداری از طریق سونوگرافی امکان پذیر نباشد. تشخیص جنسیت جنین در این هفته بستگی به تکامل اندام تناسلی و وضعیت قرار گیری جنین دارد. ممکن است که اندام های تناسلی جنین تکامل پیدا کرده باشد اما وضعیت قرار گیری جنین به گونه ای باشد که امکان رویت آن توسط پزشک وجود نداشته باشد. بسته به وضعیت جنین ممکن است که جنسیت از طریق سونوگرافی در هفته پانزدهم بارداری تشخیص داده شود‌. بنابراین جهت تعیین جنسیت در هفته پانزدهم حتما با پزشک خود مشورت کنید.

هفته پانزدهم بارداری
رابطه جنسی در هفته پانزدهم بارداری

با رسیدن هفته پانزدهم و قرار گرفتن در سه ماهه دوم بارداری میزان ترشحات هورمون در بدن مادر کاهش می یابد و در نتیجه حالت تهوع مادر بهبود پیدا می کند بنابراین مادر ممکن است کم کم تمایل به برقراری رابطه جنسی داشته باشد. افزایش جریان خون در هفته پانزدهم بارداری سبب سفت شدن آلت تناسلی و افزایش ترشحات روان کننده واژن خواهد شد. بسیاری از افراد این سوال را می پرسند که آیا با ورود به هفته پانزدهم و بزرگ تر شدن نوزاد برقراری رابطه جنسی خطرناک است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر. با وجود این که لا ورود به هفته پانزدهم بارداری شما وارد سه ماهه دوم بارداری خواهید شد اما جنین هنوز به اندازهای رشد نکرده است که برقراری رابطه جنسی باعث آسیب به جنین شود. به طور معمول برقراری رابطه زناشویی در هفته پانزدهم بارداری در مادران سالم که بیماری های زمینه ای ندارند و رحم آن ها توانایی نگهداری جنین را دارد بی خطر است.

موقعیت خوابیدن در هفته پانزدهم بارداری

با وجود آن که در هفته پانزدهم بارداری شکم شما خیلی بزرگ نشده و نوزاد شما اندازه یک هلو است اما شما مجاز به خوابیدن روی شکم نخواهید بود. بنابراین از هفته های ابتدایی بارداری خود را عادت دهید که وضعیت خوابیدن خود را تغییر دهید و به هیچ عنوان روی شکم نخوابید. در این دوران به پشت و یا به پهلو بخوابید، گرچه خوابیدن به پهلو بهتر بوده و آسیب کم تری به جنین وارد خواهد کرد. در این دوران به دلیل این که رحم در حال بزرگ شدن است عروق رحمی مادر رشد کرده و مانع از جریان خون آزادانه در سایر قسمت های بدن خواهد شد. در نتیجه این مشکلات سبب بروز حالت تهوع و غش در مادر خواهند شد. با در نظر گرفتن جوانب مختلف ایده آل ترین وضعیت برای خوابیدن مادر در هفته پانزدهم بارداری خوابیدن به سمت چپ پهلو است چرا که در این وضعیت جریان خون در عروق رحمی افزایش پیدا کرده و مواد مغذی کافی از طریق جفت به جنین خواهد رسید. هم چنین خوابیدن به پهلوی چپ در مادران باردار سبب دفع بهتر و راحت تر مواد زائد از طریق کلیه ها خواهد شد.

موارد مراجعه به پزشک در هفته پانزدهم بارداری

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در هفته پانزدهم بارداری حتما به پزشک مراجعه کنید؛

۱_ تنگی نفس

در این حالت نفس کشیدن برای مادر سخت می شود و ناخن ها رو به کبودی می رود. دین علائم ممکن است با ناراحتی های قلبی نیز همراه باشد.

۲_ مشاهده زگیل

در صورتی که در اطراف کانال های خروجی جنین و مقعد زگیل مشاهده کردید هر چه سریع تر این موضوع را به پزشک گزارش دهید. وجود زگیل تناسلی علاوه بر اختلال در زمان زایمان می تواند باعث بروز سرطان رحم شود.

۳_ سرماخوردگی و تب

در صورتی که به سرماخوردگی مبتلا شدید و تب بالای ۳۹ درجه داشته باشید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. تب بالا و طولانی مدت می تواند سبب آسیب رساندن به مغز جنین شود.

خود مراقبتی در هفته پانزدهم بارداری

هفته پانزدهم بارداری

جهت پشت سر گذاشتن دوران بارداری سالم و تولد یک نوزاد سالم، در هفته پانزدهم نکات مراقبتی زیر را انجام دهید؛

۱_ یکی از شایع ترین عوارض بارداری ابتلا به عفونت مجاری ادراری است. با بزرگ تر شدن رحم احتمال بروز عفونت مجاری ادرار در مادر بیش تر خواهد شد. یکی از دلایل ابتلا به عفونت مجاری ادراری در دوران بارداری می تواند تکرر ادرار باشد. جهت جلوگیری از ابتلا به عفونت مجاری ادراری در هفته پانزدهم بارداری به موارد زیر توجه کنید:

  •  اگر احساس دفع ادرار دارید سریعا مثانه خود را تخلیه کنید. از نگه داشتن ادرار در مثانه خودداری کنید. دفع ادرار می تواند باعث دفع باکتری های مثانه شود.
  • ویتامین c سبب ایجاد مقاومت بدن در برابر باکتری های مولد عفونت دارد. بنابراین در این دوران سعی کنید روزانه حداقل ۸ لیوان آب یا آبمیوه طبیعی میل کنید.
  • به هیچ عنوان در این دوران از شوینده های واژینال و اسپری های دئودورانت استفاده نکنید‌. این مواد می توانند سبب رشد باکتری و تحریک عفونت در مجاری ادرار شوند.
  • ناحیه تناسلی خود را از جلو به عقب بشویید این کار مانع از حرکت باکتری های مقعد به سمت واژن خواهد شد.
  • از پوشیدن لباس زیر تنگ به شدت خودداری کنید. هم چنین سعی کنید از شلوار های گشاد با بافت نخی که قابلیت عبور هوا را دارند در این دوران استفاده کنید.

۲_ طی دوران بارداری و هفته پانزدهم بارداری جنین در حال تغذیه از بدن مادر است. در این دوران جنین برای استخوان سازی به کلسیم نیاز دارد که این مقدار کلسیم را از استخوان مادر برداشت می کند. بنابراین بهتر است در این دوران با مشورت پزشک از قرص ها و مواد غذایی کلسیم دار استفاده کنید. فراموش نکنید که مصرف داروی سر خود در دوران بارداری ممنوع است.

۳_ به اندازه کافی بخوابید‌. بهترین ساعت برای خواب مادران باردار از ساعت ۲۲ شب تا ۷ صبح است. به علاوه وضعیت خوابیدن در هفته پانزدهم بارداری بسیار حائز اهمیت است. از خوابیدن روی شکم خودداری کنید. همان گونه که توضیح داده شد بهترین وضعیت برای خوابیدن مادر خواب به پهلوی چپ است که در این حالت جریان خون در رحم افزایش پیدا می کند.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.