مادریار

هفته چهاردهم بارداری

هر آنچه باید درباره هفته 14 حاملگی بدانید

بدن شما در هفته چهاردهم بارداری

 

هفته 14 بارداری

با آغاز هفته چهاردهم وارد سه ماهه دوم بارداری خود شده‌اید. هفته چهاردهم بارداری دوران طلایی برایتان به شمار می‌آید. زیرا حالت تهوع و خستگی شما تا حد زیادی کاهش می‌یابد، خون‌رسانی در بدنتان بهتر صورت می‌گیرد واشتهایتان افزایش پیدا می‌کند. اکنون بدنتان به خوبی با شرایط جدید وفق پیداکرده  و خود را با هورمون‌های بارداری هماهنگ کرده است؛ بنابراین می‌توانید از روزهای بارداری خود لذت ببرید.

از این هفته سعی کنید بیشتر به مواد غذایی مصرفی‌تان اهمیت دهید. زیرا بدن شما و جنین برای ادامه فرآیند رشد خود نیاز به مواد غذایی مفید و مغذی دارند.

از تغییرات این هفته می‌توان به افزایش دمای بدن، تیره شدن هاله‌ی سینه‌ها و پوست اطراف ناف، ران‌ها و زیر بغل اشاره کرد.

اگر در این هفته لکه‌های قهوه‌ای رنگی در صورتتان ظاهر شد نگران نباشید زیرا به‌راحتی می‌توان با ماسک‌های خانگی آن‌ها را از بین برد.

وضعیت جنین در هفته چهاردهم بارداری

 

هفته 14 بارداری

در هفته چهاردهم بارداری، کودک شما ۸/۷ سانتی‌متر قد و ۴۳ گرم وزن دارد. او در این هفته به‌اندازه یک میوه هلو متوسط است. دست‌ها و پاهای او اکنون حدود ۱/۲۵ سانتی‌متر قد دارند و نسبت به قبل، حرکات و انعطاف‌پذیری‌شان افزایش‌یافته است. او دیگر می‌تواند چنگ بیندازد و حتی انگشتان خود را بمکد.

در این هفته، کبد و طحال جنین وظایف خودشان را به خوبی انجام می‌دهند. کبد آغاز به تولید صفرا می‌کند و طحال همکاری خود را در تولید گلبول‌های قرمز شروع می‌کند.

اکنون بدن او آمادگی تولید هورمون‌ها را دارد. در جنین پسر غدد پروستات و در جنین دختر تخمدان‌ها شروع به رشد می‌کنند. غده‌ی تیروئید نیز در این هفته شکل‌گرفته است.

در هفته چهاردهم بارداری، بدن جنین با موهای کرک مانند که lanugo نام دارد پوشیده می‌شود. این موها تا زمانی که چربی کافی در بدن جنین به وجود بیاید موجب گرم نگه‌داشتن بدن او می‌شود. هنگامی‌که بدن کودک چربی کافی به‌دست بیاورد این موها کم‌کم از بین می‌روند.

جنین در این هفته می‌تواند مایع آمنیوتیک اطراف خود را ببلعد و وارد معده کند و سپس توسط دستگاه کلیوی به مجاری ادراری منتقل کرده و به فضای آمنیوتیک دفع کند. مایع آمنیوتیک می‌تواند هرچند ساعت یک‌بار خود را بازسازی کند.

سیستم عصبی جنین در این هفته به فعال‌ترین حالت خود می‌رسد. سلول‌های عصبی نسبت به قبل سازمان‌یافته تر شده و رشته‌های عصبی از هم مجزا می‌شوند. با ارسال پیام‌های عصبی از مغز به صورت، جنین می‌تواند ماهیچه‌های صورت خود را به حرکت درآورد و حتی اخم کند و لبخند بزند.

 

علائم هفته چهاردهم بارداری

 

دردهای شکمی

مادران، بسیاری از دردهای شکمی را در سه ماهه دوم بارداری‌شان تجربه می‌کنند. این دردها ناشی از رشد و بزرگ شدن جنین است که عضلات و بافت‌های شکم را دچار تغییرات می‌کند. اگر احساس می‌کنید که شکم‌دردتان بیش‌ازحد معمول است و آزارتان می‌دهد، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

افزایش اشتها

 

هفته 14 بارداری

بیشتر مادران در این هفته با کاهش حالت تهوع و ویارهای آزاردهنده و همچنین به دلیل رشد جنین و استفاده او از غذای بدنتان، اشتهای بسیار زیادی برای غذا خوردن پیدا می‌کنند و این موجب می‌شود که بیش از نیاز بدنشان غذا بخورند.

باید توجه کنید که شما در دوران بارداری، روزانه تنها به ۳۰۰ گرم کالری اضافی نسبت به قبل نیاز دارید. میزان مصرفی کالری روزانه در مادرانی که دوقلو باردار هستند ۶۸۰ گرم می‌باشد. سعی کنید این مقدار از کالری را از مصرف غذاها و میان وعده‌های مفید و مغذی دریافت کنید و از مصرف غذاهای سرخ‌شده و پرچرب تا حد امکان خودداری کنید.

ترش کردن معده

هورمون‌های دوران بارداری سبب می‌شود تا غذا در روده‌های شما کند حرکت کند و سرعت روند هضم را کاهش دهد تا جنین بتواند آب و مواد مغذی را جذب کند. یکی از هورمون‌های بارداری، پروژسترون است که موجب شل شدن ماهیچه‌های بین معده و مری می‌شود و همه‌ی این عوامل باعث می‌شود که اسیدهای معده رو به بالا بیایند و شما احساس ترش کردن و سوزش معده داشته باشید.

برای مقابله با این مشکل توصیه می‌شود روزانه به‌جای مصرف ۳ وعده‌غذا، ۶ وعده غذایی کوچک استفاده کنید و بعد از خوردن غذا بلافاصله دراز نکشید.

 

نکات قابل توجه در هفته چهاردهم بارداری

 

تغذیه در هفته چهاردهم بارداری

 

هفته 14 بارداری

کلسیم

کلسیم نقش بسیار مهمی در رشد و تقویت استخوان‌های بدن دارد. بدن کودکتان به این ماده جهت ساخت استخوان‌ها و دندان‌های قوی، نیاز دارد. به علت نیاز جنین به کلسیم، حتماً باید روزانه مواد حاوی کلسیم مصرف کنید زیرا در صورت کمبود کلسیم، بدن مجبور می‌شود این ماده را از استخوان‌هایتان دریافت کند و برای رفع نیاز جنین به‌کار ببرد که این اتفاق موجب کاهش تراکم استخوان و مشکل پوکی استخوان در شما خواهد شد. پیشنهاد می‌شود روزانه ۳ لیوان از محصولات لبنی موردعلاقه‌تان استفاده کنید. از بهترین منابع کلسیم می‌توان به: لبنیات، آجیل و خشکبار، آبمیوه طبیعی و برنج و نان اشاره کرد.

پروتئین

در شرایط عادی، پروتئین موردنیاز برای یک خانم، روزانه ۱۴۱-۱۵۵ گرم است. اما در دوران حاملگی جهت رشد جنین و جفت و تغییرات در حال وقوع بدن، لازم است پروتئین بیشتری مصرف شود. توصیه می‌شود مادران باردار روزانه ۱۷۰-۱۸۴ گرم پروتئین مصرف کنند. گوشت، مرغ، ماهی، شیر، پنیر، لوبیا، مغزها و تخمه‌ها، منابع پروتئینی مناسبی هستند که بهتر است  در هر سه وعده غذایی‌تان از یکی از این پروتئین‌ها استفاده کنید.

ویتامین C

خواص اکسیداتیو ویتامین C موجب بهبود سریع سلول‌های آسیب‌دیده بدن می‌شود. همچنین این ویتامین، سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و شمارا در برابر ابتلا به بیماری های عفونی در دوران بارداری، ایمن می‌کند. این ویتامین باعث جذب آهن نیز می‌شود و مادر و جنین را در برابر کم‌خونی و عوارض ناشی از آن محافظت می‌کند. همچنین مصرف این ویتامین از بروز مشکلات بارداری مثل: سقط‌جنین، زایمان زودرس، خونریزی‌های شدید در زایمان، جلوگیری می‌کند. مصرف روزانه ۸۵ میلی‌گرم ویتامین C برای مادران باردار توصیه می‌شود. پرتقال یک منبع غنی از ویتامین C است.

 

ورزش در هفته چهاردهم بارداری

 

هفته 14 بارداری

ورزش در دوران بارداری علاوه بر سلامت جسمانی، شرایط روحی شمارا نیز بهتر خواهد کرد زیرا فعالیت‌های ورزشی موجب ترشح هورمون‌های شادی‌بخش ازجمله “اندروفین” در بدن می‌شود.

برای هر مادر باردار توصیه می‌شود که ماهیچه‌های لگن خود را جهت زایمان راحت، قوی کنند. ورزش یوگای بارداری تحت نظر مربی متخصص می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. گرچه از فیلم‌های آموزشی نیز می‌توانید استفاده کنید اما برای جلوگیری از کشیدگی ماهیچه‌ها هنگام ورزش و داشتن یک ورزش استاندارد، توصیه می‌شود تا این کا را تحت نظر مربی انجام دهید.

انواع آزمایش‌ها در هفته چهاردهم بارداری

از مهم‌ترین آزمایشات بارداری برای تشخیص عفونت و اختلالات کروموزومی، آزمایش آمنیوسنتز است که در ماه‌های ۱۴ تا ۱۶ بارداری انجام می‌شود. در این آزمایش توسط یک سوزن از مایع آمنیوتیک که حاوی سلول‌های جنین است، برداشته می‌شود. این آزمایش برای تشخیص سندروم داون و تریزومی ۱۳ به‌کار می‌رود. در مادرانی که بالای ۳۵ سال سن دارند از این آزمایش برای تشخیص بیماری‌های مادرزادی استفاده می‌شود.

 

تعیین جنسیت در هفته چهاردهم بارداری

ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که آیا در هفته چهاردهم بارداری جنسیت جنین شما قابل تشخیص است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم روند رشد دستگاه تناسلی در جنین های مختلف با هم متفاوت است‌. بسته به وضعیت رشد بدنی جنین ممکن است در هفته چهاردهم تعیین جنسیت در هفته چهاردهم بارداری امکان پذیر باشد چرا که در هفته چهاردهم بارداری دستگاه تناسلی جنین کم کم تکامل پیدا می کند اما گاهی نیز رشد دستگاه تناسلی جنین کامل نشده است و ممکن است برای تعیین جنسیت هنوز زود باشد. به طور کلی بهترین زمان برای تشخیص جنسیت جنین در سونوگرافی ۱۸ تا ۲۰ هفتگی است.

هفته چهاردهم بارداری

خود مراقبتی در هفته چهاردهم بارداری

علاوه بر مراقبت های پزشکی جهت گذراندن دوران بارداری سالم و مراقبت از خود نکات زیر را در نظر داشته باشید؛

  • در هفته چهاردهم شما دیگر حالت تهوع ندارید بنابراین تمایل شما به خوردن غذا بیش تر خواهد شد اما مراقب باشید که بیش تر از نیاز بدن و جنین غذا نخورید چرا که در این حالت دچار اضافه وزن خواهید شد.
  • در این دوران ممکن است خلق و خوی شما تغییر کند و بیش تر از گذشته دچار رنجش یا عصبانیت شوید. مراقب باشید که این تغییر خلق و خو روی روان شما اثر نگذارد. اگر این اختلالات به حدی بود که روی زندگی شما تاثیر گذاشت بهتر است با یک مشاوره مشورت کنید.
  • بهترین حالت خوابیدن در این دوران به پهلو است چرا که به دلیل رشد جنین شکم شما کم کم بزرگ تر و گرد تر خواهد شد و دیگر نمی توانید به پشت و شکم بخوابید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ در هفته چهاردهم بارداری خودداری کنید.
  • در این دوران برلی مصرف هر گونه دارو، مکمل یا حتی ویتامین نیز باید با پزشک خود مشورت کنید. از مصرف داروی سر خود در دوران بارداری و هفته چهاردهم بارداری به شدت خودداری کنید.
  • مصرف هر گونه مواد غذایی که سبب ترش کردن معده می شود را قطع کنید. هم چنین حتما ۴ ساعت قبل از خوابیدن غذا میل کنید.
    سقط جنین در هفته چهاردهم بارداری

 

در هفته ۱۴ تا ۲۶ بارداری احتمال سقط جنین زیاد است. سقط جنین در این هفته ممکن است به دلیل مشکلات و اختلالات مربوط به سلامت مادر و هم چنین وجود عفونت اتفاق افتد. گاهی نیز سقط جنین به دلیل اتساع دهانه رحم در اوایل بارداری اتفاق خواهد افتاد البته این مورد بسیار به ندرت باعث سقط جنین خواهد شد. بسیاری از بیماری های زمینه ای خطر سقط جنین را در سه ماهه دوم و هفته چهاردهم بارداری افزایش می دهند. از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

• دیابت

• اختلالات و مشکلات قلبی

• لوپوس

• فشار خون بالا

• بیماری های کلیوی

• تیروئید

• بیماری های سلیاک

علائم سقط جنین در هفته چهاردهم بارداری

 

از جمله علائم و نشانه های سقط جنین در هفته چهاردهم بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

۱_ خونریزی شدید رحم

۲_ نداشتن علائم بارداری

۳_ درد در ناحیه لگن

۴_ درد های شکمی

 

کارهایی که در هفته چهاردهم بارداری باید انجام دهید؛

احتمالا از هفته چهاردهم به بعد کم کم اطرافیان متوجه بارداری شما خواهند شد. بنابراین بهتر است خود را برای ماد شدن و به دنیا آمدن کودکتان آماده کنید. از جمله کار ها و اقداماتی که در هفته چهاردهم بارداری باید انجام دهید به صورت زیر است؛

۱_ سعی کنید لباس های گشاد و راحت بپوشید. در این هفته شکم شما کم کم گرد تر و بزرگ تر خواهد شد بنابراین از پوشیدن لباس زیر تنگ و شلوار تنگ به شدت خودداری کنید.

۲_ در این هفته حتما به دندان پزشک مراجعه کنید و از سلامت دندان های خود اطمینان حاصل کنید. گرچه پیشنهاد می شود که این کار را پیش از بارداری انجام دهید چرا که در طول بارداری مادران ممکن است دچار التهاب لثه و آبسه پریودنتال شوند.

۳_جنین برای رشد و استخوان بندی نیاز به کلسیم بالا دارد و این کلسیم را از بافت استخوان های مادر برداشت می کند به همین دلیل ممکن است مادر دچار استخوان درد و پوکی استخوان شود. در این هفته زیر نظر پزشک از قرص های مکمل حاوی کلسیم استفاده کنید تا بدن شما دچار کمبود کلسیم نشود.

۴_ جهت تسهیل در زایمان طبیعی از هفته چهاردهم ورزش و تحرک داشته باشید و حرکاتی که پزشک توصیه می کند را حتما انجام دهید.

۵_ از مصرف کافئین، الکل و دخانیات در دوران بارداری و هفته چهاردهم بارداری به شدت خودداری کنید.

رابطه جنسی در هفته چهاردهم بارداری

انجام رابطه جنسی در هفته های اول بارداری در یک مادر سالم به طور معمول مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد. بسیاری از افراد می خواهند بدانند که انجام رابطه جنسی در دوران بارداری برای جنین و مادر خطرناک است یا خیر؟ به طور کلی نزدیکی و انزال در بارداری های کم خطر مشکلی ایجاد نخواهد کرد.‌ انجام رابطه جنسی در مادرانی که دچار اختلالات رحمی یا بیماری های خاصی هستند می تواند خطرناک باشد.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.