مادریار

گرفتگی بینی نوزاد

علل گرفتگی بینی نوزاد و راه های درمان آن

علل گرفتگی بینی نوزاد

گرفتگی بینی نوزاد امری بسیار شایع است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که بافت های پوشش بینی با التهاب عروق خونی متورم می‌شوند.

اما این جای نگرانی برای پدر و مادر ندارد و راه های درمانی بسیار زیادی دارد.
متاسفانه کودکان و نوزادان تازه متولد شده راه های بینی بسیار باریکی دارند و این امر باعث می شود راههای تنفس آنها دچار مشکل شود.

حتماً این نکته را به یاد داشته باشید که گرفتگی بینی نوزاد باید به سرعت درمان شود و اگر در درمان آن دیر کنید، نوزاد دچار بیماری‌هایی از جمله عفونت گوش، اختلال شنوایی و مشکلات گفتاری می شود.
این عارضه باعث می شود که کودک دچار خروپف زیادی شود.

قطعاً  گرفتگی بینی ،دشواری‌هایی را برای کودک به همراه خواهد داشت که بر روند تغذیه و رفتارهای نوزاد تاثیرات بسیار بدی خواهد گذاشت.
از دلایل گرفتگی بینی نوزاد می توان به عفونت، آلرژی ، آلودگی هوا،خشکی بینی و سرماخوردگی که از مهم ترین دلایل گرفتگی بینی در نوزاد محسوب می شوند.

گرفتگی بینی نوزادعفونت و باکتری ها

نوزادان دستگاه ایمنی و تنفسی بسیار ضعیفی دارند. به همین علت ممکن است که خیلی زود دچار بیماری‌هایی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و از جمله بیماری‌های عفونی شوند. مخصوصاً در فصل های سرد این اتفاق برای نوزاد بیشتر رخ می دهد.

حساسیت و آلرژی ها

در محیط زندگی نوزاد مواد آلرژی زای بسیار زیادی وجود دارد که باعث خارش دست، گرفتگی بینی،عطسه و جوش در نوزاد میشوند.

هوای خشک

نوزادان دستگاه تنفسی بسیار حساس و کوچکی دارند که خشکی هوا باعث ایجاد گرفتگی بینی آنها می شود. در این شرایط شما می توانید از قطره های مرطوب کننده و یا دستگاه بخور استفاده کنید.

و همچنین انواع گرد و خاک، اسپری های مو، بخار بنزین و دود سیگار از جمله مواردی هستند که باعث گرفتگی بینی نوزاد می شوند.

در بعضی شرایط حساس هم ممکن است که آجیل نخود ذرت دکمه و انواع اسباب بازی های خیلی کوچک باعث ایجاد گرفتگی تنفس نوزاد شوند. پس این را به یاد داشته باشید که حتماً از نزدیک شدن نوزادتان به وسایل و یا انواع خوراکی هایی که خطرناک هستند جلوگیری کنید.

علائم گرفتگی بینی نوزاد

۱_خروپف کردن بسیار زیاد در خواب
۲_خرناس کشیدن مداوم
۳_بدرفتاری و ایجاد اختلال در خواب نوزاد
۴_خس خس سینه نوزاد هنگام تنفس
۵_ایجاد اختلال در تغذیه نوزاد

این موارد از مهمترین و شایع ترین علائم گرفتگی بینی نوزاد محسوب می شوند.

اثرات گرفتگی بینی نوزاد بر روی تنفس

از آنجایی که نوزادان دستگاه تنفسی بسیار حساس و ضعیفی دارند که در حال رشد است. گرفتگی بینی باعث ایجاد مشکلات زیادی مثل مشکلات تنفسی شدید و آزار دهنده برای نوزاد می باشد.

نوزادان در هر دقیقه ۴۰ بار نفس می کشند و این در حالی است که بزرگسالان در هر دقیقه ۱۲ تا ۲۰ مرتبه تنفس دارند. شما باید تنفس نوزادتان را چک کنید. به این صورت که اگر بیشتر از ۶۰ بار در هر دقیقه نفس بکشد و یا اگر نفس کشیدن او به طور عادی نباشد.باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید و یا با اورژانس تماس بگیرید.

این بیماری شایع در بیشتر نوزادان طی یک هفته بهبود یافته است. اما اگر مشاهده کردید که حال نوزاد بعد از یک هفته بدتر شد،باید خیلی سریع به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

گرفتگی بینی نوزادتاثیر گرفتگی بینی نوزاد بر تغذیه

این عارضه آزار دهنده تاثیرات ناخوشایندی روی تنفس نوزاد می گذارد و باعث اختلال در تغذیه نوزاد می شود و باعث بدرفتاری و ضعیف شدن نوزاد می شود.
پدر و مادر باید این شرایط دشوار را به خوبی مدیریت کنند نوزاد متاسفانه قدرت پاک کردن بینی خود را ندارد که ممکن است باعث سوزش و قرمزی بینی او شوند.در این شرایط و مدیریت خوب پدر و مادر نوزاد می تواند کمتر اذیت شود.

 

روشهای درمان گرفتگی بینی نوزاد

درمان خانگی

گرفتگی بینی نوزادآب نم

در این روش شما باید چند قطعه آب نمک را در هر سوراخ بینی نوزادتان بریزید و باید از سرنگ برای پاک کردن خلط استفاده کنید. این درمان باعث رقیق شدن خلط میشود و باعث ایجاد راحتی زیادی در نوزاد می‌شود.

پاک کردن مخاطب و خلط سفت

در این شرایط بینی نوزاد پوسته پوسته می شود و باعث سوزش بینی نوزاد میشود.شما باید در این شرایط بینی نوزاد را پاک کنید. با استفاده از یک پنبه و آب گرم به راحتی می‌توان بینی را پاک کرد.

شیر مادر

هنگام گرفتگی بینی نوزادتان چند قطره شیر مادر را به داخل بینی او بریزید.پس از چند ثانیه سر او را بلند کنید که باعث بیرون ریختن خلط می شود.

بخور سرد

با روشن کردن بخور سرد در اتاق نوزاد به کاهش گرفتگی بینی او کمک بسیار زیادی می کنید.

آب میوه گرم

این درمان برای نوزادان بالای شش ماه استفاده می شود شما می توانید کمی آب سیب گرم شده به نوزادتان بدهید که باعث بهبود زیادی در گرفتگی بینی او می‌شود و همچنین مخاطی که سفت شده است را نرم می کند.

مکش بینی

یک وسیله وجود دارد که یک لوله به دهان متصل میشود. و سوراخ دیگر وارد بینی نوزاد می شود. این دستگاه با مکش زیاد باعث خروج خلط بینی نوزاد میشود. شما باید هر ماه این دستگاه را تعویض کنید زیرا تمیز کردن داخل آن غیرممکن است.

اسپری بینی

نوع اسپری بینی وجود دارد که باید فقط با تجویز پزشک از آن استفاده کنید این اسپری باعث از بین بردن کامل خلط نوزاد میشود.

دستگاه مکش

گرفتگی بینی نوزاد

این دستگاه هم مثل دستگاه مکشی قبلی کار می‌کند. اما طراحی متفاوتی دارد که ساخته شده از یک حباب و سرنگ بینی است.

البته این دستگاه لوله ای دارد که می‌توان به‌راحتی خلط را بیرون بریزد. طرز استفاده آن به این صورت است که هنگامی که درون بینی نوزاد قرار گرفت شما باید به آرامی آنرا پمپ کنید و مخاط را بیرون بکشید همچنین این دستگاه شامل یک فیلتر است که از آلودگی جلوگیری میکند. پس از اتمام کار به راحتی می توانید دستگاه را تمیز کنید.

درمان دارویی با تجویز پزشک

درمان دارویی معمولاً در مواقعی استفاده می شود که علائم گرفتگی بینی بسیار زیاد باشد. و همچنین باعث آزار اذیت، اختلال در تغذیه و رفتار،خواب نوزاد و تنفس او شود.
که در این شرایط حتما باید به پزشک مراجعه کنید و به درمان سریع گرفتگی بینی نوزادان اقدام کنید. تا باعث ایجاد علائم خطرناک در نوزاد نشود.

همانطور که میدانید گرفتگی بینی علائم بسیار زیادی دارد که هر کدام داروهای مخصوص خود را دارند. شما بعد از مراجعه به پزشک داروی مخصوص نوزادتان را تهیه می کنید. که باعث بهبود سریع و به موقع در بیماری نوزاد میشود.

در آخر

این را به یاد داشته باشید که گرفتگی بینی نوزاد برای او بسیار آزاردهنده است. پس حتما سعی کنید در ماههای اولیه زندگی نوزاد به خوبی از آن مراقبت کنید و نکات را به درستی انجام دهید، تا دچار این بیماری نشود.مطالعه ی علل گرفتگی بینی نوزاد و راههای رهایی از آن به شما بسیار کمک می کند.اما اگر نوزاد شما به هر دلیلی به این بیماری مبتلا شد جای نگرانی ندارد و شما باید تا تشدید نشدن بیماری برای درمان آن اقدام کنید. قطعاً با مدیریت و کمک شما مادر و پدر عزیز این بیماری خیلی زود بهبود می یابد.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.