مادریار

کتاب خواندن برای کودک

مزایای کتاب خواندن برای کودکان و نکات مهم آن

امروز قرار است در این مقاله به بررسی کتاب خواندن برای کودک و حسن و فواید که دارد بپردازیم. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که خواندن این مقاله را از دست ندهید.  تا پایان مقاله با مادریار همراه باشید.

کودک از چه سنی متوجه کتاب خواندن مادر می شود؟

یکی از نقاط قابل تامل این است که از ابتدای بارداری مادر می تواند برای فرزند داخل شکم کتاب بخواند. زیرا کودک از همان ابتدا با صدای ما آشنایی دارد. مادر حتی می تواند پدر را با خود در خواندن کتاب برای کودک همراه سازد.

بهترین زمان کتاب خواندن برای کودک

به طور کلی می توان گفت در هر مرحله از سن کودک می توان برای او کتاب خواند. مادران می تواند شروع کتاب خواندن  را در زمان حاملگی شروع کنند. حتی می توانند آن را به عنوان یک کار مداوم و همیشگی انجام دهند.  زمانی که کودک بزرگ شد این ویژگی مثبت در کودک نهادینه شود.

شاید کودک متوجه معانی کلمات و یا جملات مادر نشود. اما همین که آوا و صدای مادر را می شوند می تواند به افزایش آرامش کودک اثر گذار باشد. به طوری که شما با انجام این عمل می تواند عمل گوش کردن را در همان ابتدا کار به فرزند خود آموزش دهید.

پیوند بین مادر و کودک با کتاب خواندن برای کودک

سن کودک برای خواندن کتاب اهمیت چندانی ندارد. زیرا زمانی که مادر اقدام به خواندن کتاب برای فرزند خود می نمایید باعث می شود که برای ساعتی کودک خود را بغل کند و پیوند محکم تری از لحاظ فیزیکی و عاطفی بین مادر و کودک ایجاد شود. حتی مادر می تواند یه ساعتی را از روز مختص کتاب خواندن خود و فرزندش قرار دهد.  این عمل را به عنوان یک عمل روزمرگی در کودک تقویت نماید.

کتاب خواندن برای کودکمزایای کتاب خواندن برای کودک

اولین نقطه مثبت و مزیت خواندن کتاب برای کودک افزایش دایره کلمات فرزند است. به طوری که امکان خیال پردازی و برقراری رابطه اجتماعی در کودک را فعال می نماید. زمانی که مادر عمل کتاب خواندن به صورت مستمر را برای کودک خود در نظر می گیرد. باعث می شود که به بلوغ و رشد و نمو هر چه بهتر فرزند خود کمک نماید. در کنار کتاب خواندن به مادران توصیه می شود که با کودک خود بسیار معاشرت و صحبت نماید. در این صورت کودک نسبت به محیط اطرافی که در آن زندگی می کند آگاهی بهتری  می تواند داشته باشد.

کتاب های مناسب برای نوزادان

دقت نمایید خواندن کتاب برای کودک هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.  شما از انواع مختلف کتاب در هر زمینه ای می توانید برای کودک خود بخوانید. البته نکته ای که وجود دارد این است. سعی کنید از کتاب های دارای تصویر و رنگ های شاد استفاده نمایید. زیرا کتاب های تصویر دارد باعث جذب بهتر کودک به کتاب می شود. به طوری که کودک ترغیب به در دست گرفتن کتاب داد.

روش کتاب خواندن برای کودک شیرخوار

در ابتدا که تازه خواندن کتاب را برای کودک شیرخوار خود شروع کرده اید. دقت کنید کودک شما تنها به صدای شما گوش می کند و چیزی از محتوای کتاب را متوجه نمی شود. پس بهتر است به ریتم کلمات خود توجه کنید.  حتی چندین بار آن ها را برای فرزند خود تکرار نمایید. مادر با انجام این عمل می تواند به یادگیری زبانی کودک خود کمک نماید. نکته دیگری که باید در حین کتاب خواندن برای کودک شیرخوار به آن توجه نمود این است که از تن های مختلف صدایی برای فرزند استفاده شود.

کتاب های مناسب برای کودکان

زمانی که کودک بزرگ می شود از بین تمامی کتاب هایی که مادر برای او می خواند نسبت به چند کتاب حس بهتری دارد و تمایل دارد بیشتر آن ها برایش خوانده شود. البته توجه داشته باشید که سلیقه کودکان با یک دیگر کاملا متفاوت است و ممکن است هر کدان نسبت به نوع خواستی کتاب تمایل داشته باشند. پس بهتر است کتاب را متناسب با سیلقه کودک انتخاب نمایید. بهتر است از یک کتاب به صورت مدام برای فرزند استفاده نشود. گاهی اوقات از کتاب های  متفاوت و تن های صدایی مختلف برای کودک استفاده شود که یک حس تازگی در کودک ایجاد گردد.

نکات قابل توجه هنگام کتابخوانی برای کودک

برای اینکه والدین بتوانند کودک را به خواندن کتاب تشویق کنند باید یه یک سری نکات کلیدی توجه نمایید که ما در این قسمت به بررسی آن ها می پردازیم.

سعی کنید کتاب را با لذت برای کودک خود بخوانید

زمانی که برای کودک کتاب خوانده می شود بهتر است تمرکز اصلی بر روی حس لذت و آرامشی که کودک از خواندن کتاب می برد قرار گیرد. یعنی اینکه مادران باید از آموزش حروف الفبا در زمان خواندن کتاب  خود داری نمایند. زیرا زمانی که مادر اقدام به انجام این کار می نماید فرزند لذت کتابی که برای او خواندن می شود را از دست می دهد.

مطالب مرتبط

بین داستان و زندگی واقعی ارتباط برقرار شود

طبق اطلاعات به دست آمده ای که بر روی 100 کودک صورت گرفته نشان می دهد. زمانی که بین داستان و زندگی واقعی ارتباط برقرار می شود. جواب هایی که کودکان به سوالات والدین می دهند آن ها را متعجب می سازد. به عنوان مثال زمانی که یک کتاب در مورد ماشین خوانده می شود و ماشین داخل داستان به رنگ قرمز است و ماشینی که فرزند دارد به رنگ آبی است بهتر اسن به رنگ ماشین کودک اشاره شود. مثلا از کودک پرسیده شود ماشین قرمز دوست داری یا ماشین آبی؟ حتی به کودک پاسخ را بدهید و بگویید من مطمئنم ماشین آبی را بیشتر دوست داری. بعد از مدت ها شنیدن پاسخ سوالاتی که از کودک  در زمینه های مختلف پرسیده می شود می تواند والدین را شگفت زده نماید.

خود والدین برای کودک خود کتاب را بخوانند

توصیه ای که اکثر مشاوران  به خانوداه ها دارند،  خواندن کتاب توسط خود والدین باشد.  از کتاب های صوتی استفاده نکنند. زیرا زمانی که کلمات از زبان مادر و یا پدر گفته می شود. می تواند پیوند عاطفی عمیقی بین کودک و والدین برقرار شود. بنابراین  به جای تلویزیون و کتاب های صوتی از صدای خود والدین استفاده شود.  مدت زمانی که والدین به سوالات پرسیده شده توسط کودک  پاسخ می دهند توجه می کنند.

کتاب خواندن برای کودک

راه های جذاب ساختن داستان برای کودکان

برخی از کودکان طاقت و تحمل شنیدن یک داستان تا پایان را ندارند. دلیل این امر می تواند نحوه اشتباه کتاب خوانی برای کودک باشد.

کتاب خوانی برای کودک نباید یکنواخت و خسته کننده باشد. جهت جذاب تر شدن داستان برای کودک حتما از تکنیک های زیر استفاده کنید؛
۱_ تن صدای خود را در هنگام خواندن داستان و اجرای صدای شخصیت های مختلف داستان تغییر دهید. تغییر تن صدا و احساسات هنگام قصه خوانی کودک را به شنیدن ادامه داستان ترغیب خواهد کرد.

۲_ هنگام خواندن داستان به چشمان کودک خود نگاه کنید و برای این که مهارت فکر کردن و پاسخ دادن را به او بیاموزید درباره شخصیت های داستان از او سوال بپرسید.

۳_ هنگام خواندن داستان به کودک خود اجازه دهید از روی تصاویر داستان را حدس بزند. هم چنین به او اجازه دهید صدای شخصیت های داستان را همراه با شما تقلید کند.

۴_ جهت برقراری ارتباط بهتر کودک با داستان با صدای ببند برای او کتاب بخوانید و در برخی از قسمت های داستان تن صدای خود را پایین بیاورید.

۵_ هنگام خواندن داستان کودک خود را در آغوش بگیرید. بغل کردن کودک هنگام داستان خوانی می تواند باعث احساس آرامش و امنیت در کودک شود.

۶_ در کتاب خوانی برای کودکان هیچ گاه از تکرار و دوباره تعریف کردن یک داستان خسته نشوید. چرا که کودکان عاشق تکرار هستند و در هر بار تکرار داستان نکات جدید تری از آن خواهند آموخت.

۷_ وقتی قصد دارید شروع به خواندن کتاب برای کودک کنید. تمامی عواملی که باعث حواس پرتی کودک می شود از او دور کنید. به طور مثال تلویزیون و رادیو را خاموش کنید تا کودک به طور کامل با کتاب داستان ارتباط برقرار کند.

نقش کتاب در زندگی کودکان

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و وجود ابزار آلات الکترونیکی مانند گوشی موبایل، لب تاب، تبلت و…. که حاوی بازی ها، کارتون ها و تصاویر پر رنگ و لعابی برای کودکان است، علاقه مند کردن کودکان به کتاب و کتاب خوانی بسیار دشوار شده است. چرا که این ابزار آلات هوشمند حاوی تصاویر جذاب تر و بازی های سرگرم کننده تری برای کودکان هستند و کم تر کودکی حاضر می شود که گوشی موبایل را کنار گذاشته و به خواندن کتاب داستان گوش فرا دهد. اما همه این عوامل دلیل موجهی برای کنار گذاشتن کتاب از زندگی کودک نخواهند بود. کتاب داستان کودکان توسط نویسنده هایی نوشته می شوند که سعی می کنند مطالب آموزنده ای را برای کودک شما ذکر کنند. بنابراین خواندن کتاب داستان می تواند باعث شکوفا شدن استعداد ها و خلاقیت ها در کودکان شود. از دیگر نقش های کتاب در زندگی کودکان می توان به تقویت قدرت تخیل کودک، آموزش دامنه لغات گسترده تر به کودک، آموختن مهارت دست ورزی و …. اشاره کرد.

کتاب خواندن برای کودکان

تشویق کودکان به کتاب خوانی

 

به یاد داشته باشید که هیچ کودکی با زور و اجبار کتاب خوان نخواهد شد. برای کتاب خوان شدن کودک نباید به او امر و نهی کنید بیا او را تنبیه کنید. کودک باید خودش به کتاب و کتاب خوانی علاقه پیدا کند. در این مورد امر و نهی و تنبیه والدین نه تنها جوابگو نخواهد بود بلکه وضع را بدتر خواهد کرد. هیچ وقت با زبان از کودک خود تقاضا نکنید که کتاب بخواند. سعی کنید با انجام کار هایی و با زبان بدن کودک را به خواندن کتاب علاقه مند کنید. یکی از راه های کتاب خوان کردن کودک این است که والدین خودشان کتاب بخوانند. از آن جایی که کودکان عاشق تقلید کردن از بزرگ تر ها به خصوص از والدین خود هستند یکی از راه های علاقه مند کردن کودک به کتاب این است که خود شما نیز کتاب بخوانید. سعی کنید ساعاتی از روز را جلوی چشم کودک مشغول مطالعه شوید و چشم کودکتان را به این صحنه عادت دهید. دیدن رفتار های فرهنگی از سوی والدین تاثیر بسزایی در تربیت فرهنگی کودک خواهد گذاشت. وقتی که کودک شما به خواندن کتاب تشویق شود می توانید از این راه برای انجام کار های درست دیگر کودک خود را تشویق کنید. به طور مثال به او قول دهید که اگر کار درست مد نظر شما را انجام داد کتاب مورد علاقه او را برایش خواهید خرید.

خواندن کتاب و علاقه به علم در کودکان

کودک با خواندن کتاب در معرض فهم موضوعات مختلفی فرهنگ ها و ایده های گوناگون قرار می گیرد. او کم کم درک می کند که در جهان علوم گسترده ای وجود دارد که می تواند بسته به علاقه خود هر یک را دنبال کند و این موضوع کودک را برای فرا گرفتن علم تشنه تر خواهد کرد. همین عامل باعث می شود کودک هنگامی که به مدرسه می رود نسبت به درس و مطالب علمی مشتاق تر باشد.

خصوصیات کتاب کودک

کتاب کودک جهت تاثیر گذاری بیش تر و ترغیب کودک به کتاب خوانی باید دارای ویژگی های زیر باشد؛

• کتاب کودکان باید دارای تصاویر رنگارنگ و جذاب باشد و در یک صفحه تصاویر آن بیش تر از نوشته های آن باشد.

• محتوای کتاب باید خلاقانه باشد به طوری که کودک مشتاق به دنبال کردن آن باشد.

• شخصیت های داستان کتاب کودک باید به گونه ای باشند که بتوانند در شرایط سخت درست ترین تصمیم ممکن را بگیرند.

• پایان کتاب های کودکانه همیشه باید خوش باشد. چرا که پایان غم انگیز و تلخ روی روحیه کودکان تاثیر خوبی بر جای نخواهد گذاشت.

• تقسیم بندی کتاب باید به گونه ای باشد که برای کودک هیجان انگیز باشد و از خواندن آن خسته نشود.

• محتوای کتاب کودکان حتما باید دارای یک پیام آموزشی برای کودک باشد.

جمع بندی

سعی بر این بود تمامی نکاتی که در زمان خواندن کتاب برای کودک نیاز است شرح  داده شود. بهتر است  والدین خواندن کتاب را از  دوران حاملکی آغاز نمایند. کتاب خواندن برای کودک به عنوان یک کار هر روز  تبدیل شود. حتما خود والدین برای کودک کتاب را بخوانند و از هر گونه کتاب های صوتی و تلویزیون جدا  خود داری شود.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.