مادریار

کتاب‌های جذاب برای مادران باردار

راهنمایی برای یافتن و مطالعه کتاب های مفید برای مادران باردار

 

بی‌شک تمام خانم‌های باردار سوالات فراوانی در خصوص بارداری دارند که ممکن است باعث نگرانی شود. این سوالات ممکن است در خصوص مواردی مثل: تغییرات فیزیکی بدن، تغذیه درست در زمان بارداری، سلامت جنین، راهکارهای مختلف برای بهتر گذراندن این دوران و در نهایت زایمان ایمن و راحت باشد.

ممکن است اطرافیان بر طبق تجربیات خود به شما توصیه‌هایی در خصوص دوران بارداری بدهند، با توجه به اینکه بدن هر فرد متفاوت است، بهتر است شما برای افزایش اطلاعات در این زمینه به کتب راهنمای بارداری مراجعه کنید.

در اکثر کتب مربوط به دوران بارداری بررسی همه جانبه در این خصوص صورت گرفته که می‌تواند به شما و سایر مادران کمک کند. در ادامه به معرفی برخی از این کتب می‌پردازیم.

 

کتاب هاب جذاب برای مادران جذاب

 

لیست بهترین کتب راهنمای بارداری

 

 

 

 

کتاب 9 ماه انتظار زیبا اثر: پاولا اسپنسر

 

کتاب های جذاب برای مادران باردار

نقد و بررسی اجمالی

 

 

هنگامی که در مورد وقایع تغییر دهنده زندگی خصوصا آنهایی که مانند بارداری جسم، روح، ارتباطات و تقریبا همه جنبه های زندگی‌ام را تغییر می دهند، مطالعه می کنم ترجیح می دهم حقیقت را از زبان کسی که خود این مسیر را طی کرده باشد بشنوم. به این ترتیب در مورد این کتاب، هنگامی که آن را می نوشتم خودم در واقع در میان گود بودم. روزی که ناشر از من خواست کتابی در مورد بارداری بنویسم، مثل یک افسانه، سرنوشتم تغییر کرد. آن روز دوشنبه بود و من روز چهارشنبه متوجه شدم عادت ماهیانه‌ام به تعویق افتاده است و خطوط روی نوار تست حاملگی خانگی هم این مساله را تأیید کرد. می توانید حدس بزنید که چقدر به نوشتن چنین کتابی اشتیاق داشتم. علاوه بر آن حداکثر زمانی را که فرصت داشتم آن را به اتمام برسانم دو روز قبل از تاریخ زایمانم بود. چه تصادفی! همزمان با هم!

در بدن شما چه می‌گذرد: تغییرات شایع، نکاتی برای یک خواب شبانه راحت، چه موقع با پزشک تماس بگیریم، بارداری و رابطه جنسی در ذهن شما چه می‌گذرد: تغییرات روحی، ترس از سقط، روش‌هایی برای داشتن بهترین حالت روحی، استراحت چگونه جنین رشد می‌کند: کنترل رشد جنین در هر سه ماهه، اولین تکان‌ها و لگدهای جنین، جنین ناقص آزمایشات و معاینات: انتخاب پزشک، همه چیز راجع به آزمایشات، مشاوره ژنتیک تغذیه و تناسب اندام: اضافه وزن مناسب، خوردن مواد مغذی، غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد، تمرین‌های ورزشی، برگرداندن بدن به فرم قبل از حاملگی نگرانی‌های شغلی: چگونه به همکاران اطلاع دهیم، مرخصی زایمان، برنامه‌ریزی برای مراقبت از نوزاد، لباس‌های مناسب، پرهیز از خطرات احتمالی در محل کار چرا هر کسی با دیگری متفاوت است، مدیریت درد، مراحل زایمان، زایمان سزارین مراقبت‌های اولیه از نوزاد: تغذیه با شیر مادر، تغذیه با شیر خشک، خواب، حمام کردن، مراقبت از بند ناف و محل ختنه، چه زمانی با متخصص اطفال تماس بگیریم و بسیاری نکات دیگر

 

 

کتاب ورزش بارداری اثر: رابین الیس ویس انتشارات گلبرگ

کتاب هاب جذاب برای مادران بارداری

 

نقد و بررسی اجمالی

 

در این کتاب ورزش‌هایی که باید خانم های باردار در دوران بارداری انجام دهند آموزش داده شده است. انجام این حرکات باعث می شود که تولد نوزاد طبیعی باشد. انجام ورزش های دوران بارداری سلامت مادر و نوزاد را تضمین می کند.

 

 

 

 

کتاب بارداری به زبان آدمیزاد اثر: جوآن استون

 

کتاب های جذاب برای مادران باردار

نقد و بررسی اجمالی

 

کتاب «بارداری به زبان آدمیزاد» نوشته‌ی «جوآن استون»، «کیت ادلمن»، «مری دوئن‌والد» و ترجمه‌ی «نیالا نصیراوغلی» است. این کتاب مسائلی مانند «چطور یک دکتر خوب پیدا کنیم؟»، «حل معمای آزمایش‌های دوران بارداری»، «مراقبت از خود»، «کمک به همسر خود در دوران بارداری»، «جان سالم به در بردن از درد زایمان»، «اهمیت دادن به نوزادتان» را در خود گنجانده است. دکتر جوآن استون و دکتر کیت ادلمن نویسندگان این کتاب، در بخش پزشکی جنین، مادر مرکز پزشکی مونت سینای (Mount Sinai) به تدریس و طبابت مشغولند. آن‌ها در یک برنامه تلویزیونی نیز که براساس این کتاب ساخته شده بود و از شبکه‌ی کاوش سلامتی (Discovery Health) پخش میشد نقش آفرینی کرده‌اند. مری دوئنوالد نویسنده‌ی دیگر این کتاب نیز روزنامه نگاری کارکشته است. موضوع کتاب از این قرار است: «هر بارداری مسائل فراوانی را پیش می‌آورد، از تغذیه مناسب در دوران بارداری تا آنچه در اتاق زایمان می‌گذرد. کتاب بارداری به زبان آدمیزاد سرشار از توصیه‌هایی عملی است که هر خانم بارداری باید بداند تا دوران بارداری‌اش به تجربه‌ای شاد و سالم تبدیل شود!»

 

 

کتاب تغذیه دوران بارداری اثر: آماندا گرانت

 

کتاب های جذاب برای مادران باردار

نقد و بررسی اجمالی

 

اگر می‌خواهید صاحب فرزندی سالم شوید، چرا اصول کشاورزی طبیعی را رعایت نمی‌کنید؟ کشاورزان طبیعی همواره خاک را با مواد طبیعی آماده می‌کنند و از به‌کار بردن مواد شیمیایی خودداری می‌ورزند. این کار موجب پرورش گیاهانی نیرومند، سالم و شاداب می‌شود که در مقابل بیماریها و آفات مقاومند و مقدار ویتامینها، مواد مغذی، آنزیمها و دیگر مواد ضروری در آنها متعادل است. هر زن و شوهری که در مسیر بارداری به این شیوه از خود مراقبت کنند، فرزندی سالم خواهند داشت. مراقبتهای قبل از بارداری، اصطلاحاً به روشی گفته می‌شود که قبل از باردار شدن، سلامت والدین را تا حد امکان به نقطه ایده‌آل نزدیک می‌کند و بهترین شرایط جسمانی را برای رشد جنین فراهم می‌سازد. این مراقبتها، امکان سلامتی اسپرم، تخمک و رحم را به حداکثر می‌رساند و این امر به نوبه خود، بارداری سالم‌تری را امکان‌پذیر می‌سازد. این مراقبتها قدمتی دیرینه دارند؛ طوری که در انجیل نیز به آن اشاره شده است: «… و فرشته پروردگار به زن نزدیک شد و به وی گفت:… باید که باردار شوی و پسری به دنیا آوری. بدین‌ روی، اینک بدان، از تو می‌خواهم که از شراب و نوشیدنیهای ناپاک بپرهیزی و از خوراکیهای ناپاک تناول نکنی.» (به فصل ۸ مراجعه شود). در سال ۱۹۷۸ میلادی، انجمن بهبود مراقبتهای قبل از بارداری، در بریتانیا تأسیس شد تا زوج‌ها بتوانند برای داشتن فرزند سالم، از بهترین روشها بهره ببرند. این سازمان دو هدف اصلی را دنبال می‌کند: اول، تأمین سلامتی کودک از طریق ارتقای مراقبتهای قبل از بارداری و دوم، پژوهش هر چه بیشتر در مورد جنبه‌های محیطیِ سلامتِ قبل از بارداری. علیرغم میل شدید والدین به بچه‌دار شدن، همه‌ساله کودکان زیادی به علت ناآگاهی از شیوه‌های مراقبت قبل از بارداری، مرده به دنیا می‌آیند و یا سقط می‌شوند. از جمله تدابیر سازمان یادشده، این است که با تأمین اطلاعات لازم برای والدین، به آنها کمک کند تا دوران بارداری را با موفقیت پشت سر بگذارند. گروهی از متخصصان معتقدند که می‌توان بعضی از مشکلات مربوط به نازایی، بارداری و زایمان را کاهش داد و یا از بین برد.

 

 

 

کتاب راهنمای بارداری برای پدران اثر: میتو ام. اف. میلر

 

کتاب های جذاب برای مادران باردار

 

نقد و بررسی اجمالی

 

«راهنمای بارداری برای پدران» نام کتابی به نویسندگی «متیو ام. اف. میلر» و «شارون پرکینز» و ترجمه‌ی «آرزو زاهدی» است. این کتاب از مجموعه کتاب‌های سودمند دامیز است. در این کتاب نکاتی از قبیل: ابعاد عاطفی، جسمانی و آمادگی‌های قبل از بارداری و مسائلی که در ملاقات با پزشک باید مطرح شود، آموزش داده می‌شود. در پشت جلد کتاب می‌خوانید: «در دهه‌های اخیر نقش پدرها به‌قدری تغییر کرده که کسب آموزش‌های لازم در این زمینه بسیار ضروری به نظر می‌رسد. این کتاب راهنما همه‌ی اطلاعات کاربردی برای شمایی که به‌تازگی پدر شده‌اید را یکجا جمع کرده است؛ از مسائل عاطفی و جسمی در طول بارداری همسرتان گرفته تا تدارکاتی که لازم است قبل از پدر شدن دیده باشید. از پدر شدن نترسید ـ می‌فهمید که پدر شدن در دنیای امروز چه مفهومی دارد، زیروبم این مفهوم را بیرون می‌کشید و تصمیم می‌گیرید که آیا آمادگی این مسئولیت را دارید یا نه. مبانی بارداری و زایمان ـ در طول بارداری، درد زایمان و بعد از وضع حمل انتظار چه چیزهایی را داشته باشید. بالاخره پدر شدید ـ ببینید که چطور باید از نوزادتان مراقبت کنید؛ از تغذیه‌ با شیر خشک گرفته تا عوض کردن پوشک‌ها و ساکت کردن او. در دوران پس از زایمان همسر خوبی باشید ـ پس از به دنیا آمدن بچه نیز با همسرتان مهربان باشید و از او حمایت کنید.» این کتاب را انتشارات «آوند دانش» منتشر کرده است.

 

 

کتاب بارداری اثر: راجر هندرسون

 

کتاب های جذاب برای مادران باردار

نقد و بررسی اجمالی

 

کتاب «بارداری» نوشته‌ی دکتر راجر هندرسون و جمعی از همکارانش توسط مریم حبیبی‌پناه به فارسی برگردانده شده است. این کتاب یک راهنمای جامع و کامل علمی برای یک بارداری سالم، از لحظه‌ی بسته‌شدن نطفه تا شیردهی به‌شمار می‌آید. اثر حاضر در پنج بخش تدوین شده که عنوان آن‌ها عبارت‌اند از: «برنامه‌ریزی»، «بارداری: نمایشنامه‌ای سه‌پرده‌ای»، «اتفاق بزرگ: درد زایمان، وضع حمل و بهبودی»، «شرایط ویژه و نگرانی‌های خاص» و «بخش ده‌تایی‌ها». در توضیح پشت جلد اثر می‌خوانیم: «بارداری دوره‌ای هیجان‌انگیز و گاهی نگران‌کننده است،خصوصا برای خانم‌هایی که اولین بار است مادر می‌شوند. این کتاب راهنمای پرفروش توصیه‌هایی آسان و مطمئن در عین حال عملی را در هر مرحله از بارداری به شما پیشنهاد می‌کند. نویسندگان کتاب با بهره گرفتن از سال‌ها تجربه‌ی مراقبت از زنان باردار و همچنین آخرین تحقیقات پزشکی به شما کمک می کند تا برای بارداری آماده شوید و طی این دوره و پس از زایمان، از خود و نوزادتان به خوبی مراقبت کنید.»

 

 

کتاب تقویم بارداری اثر: مارگاریت اسمولن

 

 

کتاب های جذاب برای مادران باردارنقد و بررسی اجمالی

 

کنترل و برنامه ریزی ماهانه برای خانم های باردار توصیه اکید پزشک برای حفظ سلامت مادر و کودک می باشد. آزمایشات و معاینات دوره ای ماهانه و سه ماهه از واجبات دوران بارداری بشمار می آید.

راهنمای حاضر تقویم هفته به هفته مراقبت‌های بارداری است، و کمک می‌کند تا شخص باردار نه ماه بارداری را بدون استرس سپری کند. کتابچه شامل دستورالعمل‌ها، پلات‌ها، تقویم‌های خاص و چک‌ لیست‌هایی ‌است که مخاطب توسط آنها اطلاعات مهم و حیاتی را که در دوران بارداری به آنها نیاز دارد کسب می‌کند.

 

 

 

 

کتاب بارداری ‌سالم اثر: میریام استوپارد

 

کتاب های جذاب برای مادران باردار

نقد و بررسی اجمالی

 

بارداری یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوره های زندگی یک زن به شمار می آید، کسب آگاهی، رعایت اصول بهداشتی و عواملی که زمینه ساز سلامت روحی و جسمی مادر و کودک باشند، رژیم غذایی مناسب، آمادگی پیش از بارداری، آشنایی با احساسات مادر در این دوره و برآورده شدن نیاز عاطفی و حفظ روابط جنسی به گونه ای معقول از مواردی است که برای عبور و گذر موفق از این مرحله باید مورد توجه واقع شوند. کتاب حاضر مطالبی را در خود جای داده است که در نهایت منجر به داشتن دوران بارداری آرام، رضایت بخش و کم خطری می گردد.

 

 

کتاب سالم‌ترین و بهترین غذاهای دوران بارداری اثر: آلیسون تانیس و جاونی بودن

 

 

کتاب های جذاب برای مادران باردارنقد و بررسی اجمالی

 

ما کتاب «سالمترین و بهترین غذاهای دوران بارداری» را به پاره ای از اطلاعات انجام شدنی تبدیل کرده‌ایم تا شما بتوانید عملاً دستورات آن را انجام دهید و بدین ترتیب برای رفع بعضی از مشکلات معمول (از تهوع صبحگاهی گرفته تا افسردگی پس از زایمان) بهترین و مناسب‌ترین غذاها را شناخته و از آن‌ها استفاده کنید. پس از مطالعه دقیق این کتاب، شما خواهید فهمید که در هر مرحله از بارداری برای کودک‌تان چه اتفاقی می افتد و غذای شما چه کمکی به رشد او دارد و با ذکر علت و دلیل خواهید یافت چه غذاهایی را بخورید و از چه غذاهایی اجتناب کنید. حقیقت این است که شما برای رشد کودک خود به تنها ۳۰۰ کالری اضافه نیاز دارید و این در سه ماهه دوم و سوم یکسان نیست ولی این که این کالری‌ها را چگونه انتخاب کنید، چیزی است که اهمیت حیاتی داشته است و این کتاب می خواهد به شما بگوید و نتیجه این مادریِ سالم، کودکی سالم با افزایش وزن کم و کاهش وزن آسان بعد از بارداری خواهد بود. انتخاب عاقلانه غذا به توانایی باردار شدن کمک می کند بنابراین اگر شما این کتاب را می خوانید و انتظار دارید که باردار شوید، کار درستی کرده‎‎‌اید. همچنین انتخاب عاقلانه غذا به زایمان هم کمک زیادی می کند. حتی شناخت میل شدید به بعضی غذاها که در این کتاب خواهید خواند، موثر است مثلاً میل شدید بر ترشیجات و بستنی نشان دهنده این است که بدن شما به کلسیم و سدیم بیشتر نیازمند است.

 

در آخر

 

با توجه به تمام دغدغه‌های دوران بارداری و نگرانی‌های این دوران برای مادران توصیه ما به تمام خانم‌های باردار مطالعه و بررسی کتب موجود در این زمینه است. توجه داشته باشید سعی در مطالعه همه کتب موجود ممکن است شما را سردرگم کند، پس می‌توانید از بهترین کتب و یا کتب معرفی شده در لیست بالا استفاده کنید تا در نهایت بتوانید دوران بارداری خود را با نگرانی کمتر به پایان برسانید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.