مادریار

مصرف ویتامین ها بعد از زایمان

بعد از تولد نوزاد چه ویتامین هایی باید مصرف کرد

بیشتر پزشکان معتقدند که تغذیه ی نوزاد از طریق شیر مادر سالم ترین و بهترین راه برای نوزاد است. مصرف ویتامین ها بعد از زایمان علاوه بر فراهم کردن ویتامین ها و مواد مغذی، از فرزند شما در برابر عفونت ها نیز محافظت می کند.

کارشناسان معتقدند که یک رژیم غذایی ساده و متعادل کننده در طی شیردهی مناسب نیست و مادران باردار باید برای حفظ سلامتی مطلوب یک برنامه ی غذایی حاوی مقدار کافی از مواد مغذی را داشته باشند. بیشتر پزشکان توصیه می کنند که بانوان شیرده جهت تامین مقدار کافی مواد مغذی در رژیم غذایی خود، نوعی از مولتی ویتامین ها را مصرف کنند.

ویتامین‌D

پزشکان معتقدند بسیاری از زنان به کمبود ویتامینD مبتلا هستند و تشخیص قطعی تنها با اندازه گیری میزان آن در خون مشخص میشود. این ویتامین به دلیل نقش داشتن در رشد استخوان ها و سلامت کلی بدن و جذب کلسیم مهم است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به ساخت ویتامین D توسط خود بدن کمک میکند.

اما اکثر خانم ها به حد کافی در معرض نور خورشید نیستند. در مواد غذایی مانند شاه ماهی،ماهی سالمون،غلات و جو دوسر،قارچ ها،زرده ی تخم مرغ هم ویتامین Dوجود دارد که باید حتما در رژیم غذایی خود جای دهید. به هر حال تغذیه با شیر مادر، نیاز کودک به ویتامینD را تأمین نمیکند و نوزاد نیاز مکمل ویتامینD خواهد داشت. توصیه میشود تمامی زنان روزانه ۶۰۰ واحد ویتامینD دریافت کنند. مقدار استفاده ی بیشتر از ۴۰۰۰ واحد باعث آسیب بافتی و کلوی میشود.

کلسیم

اگرچه ویتامین های دوره بارداری یا مولتی ویتامین ممکن است حاوی مقداری کلسیم بوده باشند،اما اگر شما روزانه غذاهای غنی از کلسیم مثل شیر کم چرب یا بدون چربی،ماست،برنج،نان،غلات ، پنیر،ماهی ساردین، کلیکا و سبزیجات برگ سبز تیره (اسفناج ، نعنا،کرفس،جعفری و کلم) بادام نمیخورید احتمالا بدن شما به مکمل کلسیم نیاز دارد.

مقدار نیاز روزانه هر زن قبل بارداری،حین بارداری و پس از زایمان ۱۰۰۰ میلی گرم در روز است. اما مادران نوجوان به ۱۳۰۰ میلی گرم نیاز دارند. هرگز بیش از ۲۵۰۰ میلی گرم کلسیم در روز استفاده نکنید. زیرا مصرف کلسیم بیش از حد میتواند منجر به سنگ کلیه،هیپرکلسمی و سندرم نارسایی کلیه و باعث ایجاد تداخل در جذب آهن ، منیزیم ، فسفر و روی شود.

آهن

نیاز زنان شیرده به آهن،روزانه ۹ میلی گرم است. اگر مادر مبتلا به کم خونی باشد و یا تغذیه مناسبی نداشته باشد بهتر است مکمل آهنگ تا سه ماه پس از زایمان مصرف شود. گوشت قرمز،سبزیجات دارای برگ پهن،توت ها، تمشک، لوبیا، آناناس، کشمش، خرما، و مواد خوراکی حیوانی سرشار از آهن هستند.

ویتامینA

ویتامینA به سلامت پوست، دندان، اسکلت و نرم شدن بافت ها کمک کرده و برای دید شما مفید است. ویتامینA در مواد غذایی مانند هویج، سبزیجات، ماهی و گوشت پیدا می‌شود. نیاز کلی به این ویتامین در زنانی که به تازگی مادر شده اند ۱۳۰۰ میکروگرم در روز است. زنانی که شیر میدهن بیشتر شاهد کمبود این ویتامین هستند زیرا از طریق شیرشان به نوزاد منتقل می‌شود.

روی

روی ماده‌ی معدنی ضروری برای پشتیبانی از دستگاه ایمنی بدن است و به حفاظت از نوزاد در مقابل آسیب‌های رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. بارداری بر جذب روی در بدن اثر می‌گذارد.بنابراین کسانی که به تازگی مادر شده‌اند اغلب کمبود روی دارند.مواد های غذایی تخم‌مرغ ، گوشت ، آرد و جو دارای ویتامین روی است.

مادرانی که از مکمل‌های روی استفاده می‌کنند،اغلب انرژی بیشتری دارند و نوزاد آن‌ها کمتر به قولنج یا کولیک های نوزادی دچار می‌شود. اگر به کودک شیر می‌دهید روزانه حداقل 18 میلی‌گرم روی دریافت کنید، چه به شکل ویتامین یا از طریق رژیم.

میزان استفاده  از ویتامین ها

مصرف ویتامین بعد از زایمانویتامین D

مصرف این ویتامین برای بدن شما بسیار لازم است. زیرا باعث استحکام استخوان های جنین و دندان های او می شود. بیشتر خانم ها در هنگام بارداری دچار کمبود ویتامینD می شوند. ویتامین D باعث حفظ کلسیم و فسفر بدن شما می شود. کمبود آن ممکن است باعث شکستگی و نرمی استخوانهای نوزاد شود. بعضی از متخصصان آمریکایی این عقیده را دارند که افراد چه باردار و چه غیر باردار باید روزانه ۶۰۰ واحد یا ۱۵ میکروگرم ویتامین دی دریافت کنند. البته متخصصان آمریکایی این را هم می گویند که ۶۰۰ واحد برای خانمهای باردار بسیار کم است و آن ها روزانه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد باید مصرف کند. و بعد از بارداری هم روزانه ۶۰۰میکروگرم در روز باید مصرف داشته باشند.شما باید برای اطلاع از میزان مصرف دقیق ویتامین D با پزشک خود مشورت داشته باشید.

کلسیم

معمولاً بیشتر مادران بعد از بارداری مقدار کافی از این ویتامین را دریافت نمی‌کنند. شما باید حداقل روزانه ۳ لیوان از نوشیدنی هایی که غنی شده از کلسیم هستند و یا مواد غذایی دیگر که دوست دارید بخورید. و این روند را حتی بعد از شیردهی هم باید ادامه دهید. زیرا شما برای قوی تر شدن استخوان هایتان و جلوگیری از پوکی استخوان به این مواد نیاز دارید. میزان مصرف کلسیم با توجه به سن شما در بارداری متغیر است برای مثال اگر ۱۸ سال سن دارید باید روزانه ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در حین و بعد از زایمان مصرف کنید. ۱۹ تا ۵۰ سالگی هم باید روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنید. شما می توانید برای اطلاع دقیق از میزان مصرف کلسیم بدنتان با پزشک خود مشورت کنید.

مطالب مرتبط

آهن

آهن یکی از مهمترین ویتامین های موجود در بدن زن است. زیرا باعث ساخت هموگلوبین یعنی پروتئین های موجود در گلبول های قرمز خون که اکسیژن را به سلول های دیگر می دهند.
آهن سازنده‌ٔ مهمی از میوگلوبین است. پروتئینی که اکسیژن عضلات شما را تامین می‌کند و کلاژن که پروتئین موجود در غضروف است.
زنان حتماً باید روزانه ۲۷ میلی گرم آهن مصرف کنند. البته با توجه به میزان آهن بدن شما برای اطمینان از میزان مصرف آهن با پزشک مشورت کنید.

ویتامین A

ویتامین A ویتامین محلول در چربی است. که در کبد ذخیره می شود.
همه زنان باید روزانه ۷۰۰ میکروگرم ویتامین A مصرف کنند.
زنان بارداری که ۱۸ سال سن و یا کمتر دارند،مصرف روزانه ۷۵۰ میکروگرم لازم است. زنان باردار ۱۹ ساله و بزرگتر حتماً باید روزانه ۷۷۰ میکروگرم مصرف ویتامینAداشته باشند.  زنان ۱۸ساله بعد از زایمان ۱۲۰۰ میکروگرم در روز. و زنان ۱۹ ساله و بزرگتر، مصرف روزانه ۱۳۰۰ میکروگرم برای آنها الزامی است.

زینک یا روی

این ویتامین به روی رشد سلولی و تولید عملکردهای DNA تاثیر زیادی دارد. دریافت مقدار کافی از از روی در روزانه بسیار مهم است.
زنان باردار ۱۸ سال و جوانتر باید روزانه ۱۳ میلی گرم روی مصرف کنند. ۱۹ ساله و بزرگتر ۱۱ میلی گرم در روز. زنان۱۸ساله بعد از زایمان ۱۳ میلی گرم در روز.  و زنان ۱۹ ساله و بزرگتربعد از زایمان ۱۲ میلی گرم در روز.

مصرف بیش از اندازه از روی عوارضی دارد مثل دردهای شکمی، اسهال ،حالت تهوع ،استفراغ

مواد غذایی شامل ویتامین های مورد نیاز مادر شیرده

ویتامینD

غذاهای مثل ماهی و تخم مرغ حاوی مقدار زیادی ویتامین Dهستند. اما مواد غذایی دیگر وجود ندارد که به طور طبیعی حاوی ویتامین دی باشد. و بسیاری از مواد غذایی وجود دارند که به آنها ویتامین دی اضافه شده است. پس در هنگام خرید از فروشگاه روی جلد مواد غذایی را حتما مطالعه کنید که دارای ویتامین دی باشد. برخی از مواد غذایی صبحانه, غلات، پنیر ،ماست، حاوی ویتامین دی هستند و با ویتامین دی غنی شده اند.
شما باید در روز ۸۵ گرم ماهی سالمون صورتی مصرف کنید.که حدود ۱۱.۶ میکروگرم ویتامین دی است.
۸۵ گرم کنسرو ساردین ۴.۱ میکروگرم ویتامین دی دارد.
۲۳۶ میلیون لیتر آب پرتغال غنی شده با ویتامین دی که ۲.۵ میکروگرم ویتامین دی دارد.
۲۳۶ میلی لیتر شیر کم چرب غنی شده. ۲.۵ میکروگرم ویتامین دی دارد.
زرده تخم مرغ بزرگ، ۰.۹ میکروگرم ویتامین دی دارد.

کلسیم

شیر ،ماست ،کشک ،پنیر، ماهی، سبزیجات دارای برگ، حبوبات ،پسته، بادام زمینی، کشمش، گردو ،شلغم ،کلم، زیتون، هویج، زرد آلو، انگور، خرمالو ،برنج، نان، آب میوه طبیعی،همه اینها جزؤ مواد غذایی هستند که دارای کلسیم فراوانی هستند.

آهن

آهن دو شکل دارد آهن هِم و آهن غیر هِم،آهن هِم در محصولات حیوانی یافت می شود و جذب آن برای بدن شما آسان تر است.
آهن غیر هِم در گیاهان و غذاهای غنی شده با آن وجود دارد. گوشت قرمز،مرغ،غذاهای دریایی هر دو نوع آهن را دارا هستند. برای دریافت مقدار کافی از آهن برای بدنتان، مواد غذایی را مصرف کنید.که دارای هر دو نوع آهن باشند.
مواد غذایی شامل منابع آهن هِم:
گوشت قرمز، گوشت گاو ،گوشت بوقلمون، که باید کاملا بدون چربی باشند وسینه مرغ.
مواد غذایی شامل آهن غیر هِم:
سویا ،عدس، لوبیا قرمز، نخود، لوبیا لیما،تخم کدو ،اسفناج،آب آلو بخارا ،نان گندم سبوس دار، نان سفید، کشمش

ویتامینA

از بهترین دارنده های ویتامین A می توان به میوه ها پرتقال،سبزیجات ،میوه های زرد،شیر،غلات،سبزیجات برگ دار،جگر گاو و گوسفند، سیب زمینی،کدو،اسفناج ،کلم بروکلی،شیر،تخم مرغ.
خرد کردن،رنده کردن و گرفتن آب این مواد جذب ویتامین A را برای بدن شما را بسیار راحت تر می کند.

روی

گوشت قرمز و غلات مهمترین منابع دارای روی هستند. گوشت مرغ, آجیل,گوشت پرندگان, محصولات لبنیاتی, گوشت گاو, گوشت بوقلمون, بادام هندی, ماست بدون چربی, بادام زمینی,پنیر چدار,شیر

مصرف ویتامین ها بعد از زایماننکاتی در مورد مصرف ویتامین ها قبل از زایمان

برخی از ویتامین‌ها به سختی در معده حل می‌شوند. بنابراین کارایی لازم برای رفع نیاز شما نخواهند داشت. در هنگام خرید دقت کنید که حتماً برچسب USP بر روی ویتامین باشد. این برچسب نشان‌دهنده‌ی استاندارد انحلال ویتامین است.
اگر با مصرف ویتامین دچار تهوع می‌شوید، سعی کنید ویتامین خود را به همراه غذا، میان‌وعده‌های کوچک یا شب‌ قبل از خواب میل کنید.

اگر با مصرف ویتامین دچار اسهال، یبوست و یا نفخ شدید احتمالاً به خاطر آهن زیاد موجود در آن است. مایعات فراوان بنوشید، غذاهایی با فیبر بالا مصرف کنید.و فعالیت فیزیکی منظم روزانه داشته باشید. اگر مشکل رفع نشد با پزشک خود در این‌ باره صحبت کنید. به عنوان مثال شاید ویتامین بدون آهن تجویز کنند و یا مصرف آهن را به صورت جدا پیشنهاد کنند تا به جای معده در روده حل شود و یا آهنی را تجویز کنند که به آهستگی حل شود.

راه حل

تحقیقات نشان داده زنانی که پیش از بارداری و در طی هفته‌های اول بارداری مولتی‌ویتامین مصرف کرده‌اند تهوع و استفراغ کمتری را در سه‌ماهه‌ی اول بارداری تجربه کرده‌اند.

برخی از ویتامین‌ها به سختی در معده حل می‌شوند بنابراین کارایی لازم برای رفع نیاز شما نخواهند داشت. در هنگام خرید دقت کنید که حتماً برچسب USP بر روی ویتامین باشد. این برچسب نشان‌دهنده‌ی استاندارد انحلال ویتامین است.

با انجام یک آزمایش در منزل نیز می‌توانید به انحلال قرص پی ببرید، کافیست یک قرص ویتامین را در نصف لیوان سرکه بگذارید و هر چند دقیقه آن را هم بزنید اگر نهایتاً در طول 45 دقیقه پوشش قرص از بین رفت و یا قرص به تکه‌های کوچک تقسیم شد یعنی انحلال کافی را در معده شما خواهد داشت.

اگر با مصرف ویتامین ها بعد از زایمان دچار تهوع می‌شوید، سعی کنید ویتامین خود را به همراه غذا، میان‌وعده‌های کوچک یا شب‌هنگام قبل از خواب میل کنید.
اگر با مصرف ویتامین ها بعد از زایمان دچار اسهال، یبوست و یا نفخ شدید احتمالاً به خاطر آهن زیاد موجود در آن است. مایعات فراوان بنوشید، غذاهایی با فیبر بالا مصرف کنید و فعالیت فیزیکی منظم روزانه داشته باشید. اگر مشکل رفع نشد با پزشک خود در این‌ باره صحبت کنید.

به عنوان مثال شاید ویتامین بدون آهن تجویز کنند و یا مصرف آهن را به صورت جدا پیشنهاد کنند، تا به جای معده در روده حل شود و یا آهنی را تجویز کنند که به آهستگی حل شود.

مصرف ویتامین ها بعد از زایماندر آخر

این را به یاد داشته باشید که بهترین تغذیه برای نوزادتان شیر مادر است و حتماً باید یک برنامه غذایی مطلوب در زندگی روزانه خود داشته باشید تا مواد مغذی بیشتری را به نوزادتان بدهید.برای داشتن رژیم غذایی مناسب حتماً باید با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید. در غیر این صورت ممکن است سلامتی شما و نوزادتان آسیب ببیند.

حتماً با پزشک خود مشورت داشته باشید وبه خوردن داروهایی که مصرف می کنید دقت کنید. زیرا در این دوران شرایط حساسی را می گذرانید که باید به همه نکاتی که پزشک می گوید توجه لازم را داشته باشید.مصرف ویتامین ها بعد از زایمان از مهم ترین نکات سلامتی شما و نوزادتان است.

اگر با مصرف ویتامین ها بعد از زایمان وخوردن بعضی از داروها دچار مشکل شدید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.مشکلاتی مثل اسهال، حالت تهوع و یبوست .از استرس و نگرانی شدید بسیار دوری کنید. زیرا این بیماری مشکلی نیست که نتوان آن را درمان کرد در دوره امروزی با مطالعه بسیار و مشورت با پزشک می توانید به راحتی این شرایط را بهبود ببخشید و سلامت خود و نوزادتان را تضمین کنید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.