مادریار

مصرف میوه در کودکان

اهمیت خوردن میوه جات برای کودک و فواید آن

هر نوع میوه ای دارای یک یا چند ویتامین و خاصیت است. به همین دلیل به مصرف میوه در کودکان بسیار توصیه می شود.مصرف میوه در کودکان و اهمیت قابل توجه آن در این متن ذکر خواهد شد.

آیا با انواع میوه ها و ویتامین های آن ها آشنا هستید؟آیا می دانید از چه زمانی کودکان مجاز به خوردن میوه ها هستند و آیا می دانید میوه های ممنوعه برای کودکان کدام است؟اگر با راه های خوراندن میوه به کودکان آشنا نیستید.حتما ما را در سایت مادر یار همراهی کنید.

اهمیت مصرف میوه در کودکان

میوه ها سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند و کودکان باید روزانه 2 الی 5 واحد میوه مصرف کنند.

کاهش خطر فقر آهن

از آنجایی که فقر آهن در کودکان خطرات زیادی را دنبال می کند بهتر است قبل از بروز آنمی پیشگیری کنیم و کودک را از عوارض کم خونی حفظ کنیم.عوارضی همچون ضعف و بی حالی،خستگی مفرط،کاهش یادگیری،بی حوصلگی و گریه به دلیل وجود کم خونی در کودکان است.

با مصرف میوه در کودکان می توان کم خونی را کاهش داد.اگر قبل از غذا میوه هایی با ویتامین سی بدهیم می توانیم باعث جذب آهن در بدن کودک شویم.

با استفاده از میان وعده های حاوی میوه و خشکبار نیز می توانید از بروز آنمی جلوگیری کنیم.

رشد و تکامل به موقع

کودکان باید تا یک سالگی 3 برابر وزن تولدشان رشد کنند و این وابسته به تغذیه به موقع و مصرف میوه در کودکان است.

هر چه کودک بزرگ تر شود نیازش به مصرف غذا کم می شود زیرا رشدش کند شده و در سال سوم به بعد بچه ها کمتر غذا میخورند و نباید آن ها را به غذا خوردن مجبور کنیم  اما باید روزانه میوه میل کنند زیرا میوه ها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی هستند و بر رشد متناسب با سن اشان تاثیر مثبت میگذارد.

به جای وادار کردن کودکان به خوردن غذا و تنقلات به آن ها میوه بدهید تا خدایی نکرده دچار اضافه وزن و چاقی نشوند.

مصرف میوه در کودکانکنترل وزن

علاوه بر میوه ها کودکان را به خوردن سبزیجات نیز عادت دهید تا در بزرگ سالی دچار اضافه وزن و مشکلاتی مثل دیابت در کودکان،فشار خون و عارضه چاقی در کودکان نشوند.

کنترل قند خون کودک

کودکان با مصرف میوه می توانند قند خون خود را تنظیم کنند.کودک از یک سالگی باید هر روز میوه مصرف کند.مصرف منظم و روزانه میوه می تواند دیابت نوع 2 در کودکان را کنترل کند.

تامین انرژی

میوه ها و سبزیجات می توانند انرژی و مواد معدنی مورد نیاز بدن کودک را تامین کنند.

تقویت سیستم ایمنی کودکان

مصرف روزانه میوه و سبزی باعث می شود که سیستم ایمنی بدن کودک تقویت شود.تقویت سیستم ایمنی بدن کودک باعث می شود که کمتر دچار بیماری شود.بیماری هایی مثل کرونا،آنفولانزا و سرما خوردگی به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن به وجود می آیند.

مطالب مرتبط

مصرف روزانه میوه باعث از بین بردن بیماری های مزمن مثل سرطان می شود.

کاهش استرس

میوه ها و سبزیجات به دلیل وجود ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی که دارند باعث کاهش اضطراب و استرس در انسان می گردند.کودکان هم به اندازه خودشان استرس دارند.استرس جدایی کودک از والدین،اضطراب کودکانی که مادر شاغل دارند،استرس برای خرید یک عروسک یا هر چیز کوچک دیگری.

این اضطراب ها را باید به یک ترفندی کاهش دهید تا کودک شاد و پر انرژی داشته باشید.با مصرف میوه در کودکان می توانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

پوست سالم و شاداب

ویتامین های آ،د،مواد مغذی،آهن،روی و مس از مواردی است که پوست به آنها احتیاج دارد تا همیشه سالم و شاداب باشد.

 

انواع میوه ها و ویتامین های آن ها برای کودکان

هر میوه ای یک خاصیت و یک نوع از ویتامین ها را دارد.بهتر است کودک را به خوردن همه میوه ها عادت دهید زیرا برای رشد و تکامل به موقع و سلامتی او ضروری می باشد.

سیب(ویتامین ث و فیبر)

سیب سرشار از ویتامین ث است.بهتر است برای شروع سیب را به صورت آبمیوه یا پوره در بیاورید  و آن را به کودک بدهید.تا وقتی که کودک به صورت کامل دندان در نیاورده است سیب را به شکل اسلاید به او ندهید زیرا هم امکان خفگی کودک را تهدید می کند و هم ارزش غذایی آن کم می شود زیرا کودک نمی تواند به درستی آن را بجود.بنابراین هضم نمی شود و به شکل مدفوع از بدن کودک خارج می گردد.

بعضی ها به جای دادن دندان گیر به نوزاد از تکه های سیب استفاده می کنند.این کار اشکالی ندارد اما تا وقتی تکه سیب در دست کودک است نباید چشم از او بردارید.

سیب به دلیل داشتن فیبر از بروز یبوست در کودکان جلوگیری میکند.می تواند کمبود آهن را در بدن جبران کند.بهتر است با مرغ و گوشت بپزید و به کودک بدهید.

قبل از دادن هر نوع میوه ای به کودک به سن و شرایط هضم آن نیز توجه داشته باشید.

هلو و زردآلو(ویتامین آ و ث)

هلو و زرد آلو دارای ویتامین آ و ث هستند و بهتر است آن را از سن 5 ماهگی به بعد به کودک بدهید.این دو میوه بسیار عالی است زیرا راحت هضم می شود و پوست سفت ندارد که کودک را دچار مشکلات گوارشی کند.

توصیه می کنیم که ابتدا پوست آن ها را به خوبی شسته و پس از آن،میوه ها را به صورت پوره در بیاورید و به کودک بدهید.از یک سالگی به بعد میتوانید تکه های هلو و زرد آلو را دست خودش بدهید تا میل کند.

هلو سرشار از ویتامین آ است به همین دلیل به کودکان زیر یک سال توصیه می شود تا هلو بخورند زیرا شبکه چشم نوزادان تا یک سالگی کامل می گردد.هلو به قدرت بینایی نیز بهبود می بخشد.

موز (آهن و پتاسیم)

مصرف میوه در کودکانموز سرشار از انرژی و آهن است.کودکان می توانند از 6 ماهگی به بعد موز بخورند.ابتدا باید یک قاشق چای خوری موز رنده شده به او بدهید و کم کم به مقدار آن اضافه کنید.

موز داراری آهن و مواد معدنی زیادی است و می تواند عملکرد قلب کودکان را بهبود بدهد.موز دارای پتاسیم است که برای قلب مفید می باشد.

این میوه خوشمزه ویتامین B6 دارد و بهترین انتخاب برای نوزادان است.می توانید موز را با کمی شیر مخلوط کنید و به جای وعده صبحانه آن را به کودک بدهید.این میوه زرد رنگ خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارد.

آواکادو(ویتامین سی،کا و فولات)

آواکادو چون سبز است تصور می کنند که سبزیجات است اما یک میوه سرشار از ویتامین سی،کا و فولات است.ساشار از مواد معدنی است و مواد مورد نیاز بدن کودکان را تامین می کند.

آن را می توانید همراه با موز له شده به کودک بدهید.می توان هر چند روز یکبار از این ترکیب خوشمزه استفاده کنید زیرا برای پوست،بهبود زخم ها و کاهش التهاب مفید است.

 

انبه(b6،پتاسیم،فیبر و مس)

انبه به دلیل دارا بودن پتاسیم،مس،فیبر و ب 6 برای رشد کودکان تاثیر بسزایی دارد.انبه عامل افزایش مهارت های حرکتی در کودکان می شود.به همین دلیل به والدین کودکانی که دیر راه می افتند و یا در شرف راه رفتن هستند توصیه می کنند که به کودک خود انبه بدهید.

انبه را می توانید از 9 ماهگی به بعد به کودک بدهید.ابتدا از روزی یک قاشق چای خوری شروع کنید و هفته بعد به مقدار آن کمی اضافه کنید.انبه را به صورت پخته یا خام می توان استفاده کنید.

انبه برای درمان و التیام زخم،پوست و درمان یبوست استفاده می گردد.

انار

سرشار از ویتامین C ، K و فولات و مواد معدنی مانند کلسیم،منیزیم،فسفر و پتاسیم است.در حقیقت پوست،غشا و دانه‌های خوراکی میوه مملو از آنتی‌اکسیدان (اسید الاژیک) است که به محافظت از پوست در برابر آسیب UV-A و UV-B و رنگدانه سازی پوست کمک می‌کند.

طالبی(ویتامین آ،ایی،سی و آنتی اکسیدان)

طالبی را از نه ماهگی به بعد می توان به کودک داد.بسیار شیرین و راحت الهضم است.آن را می توان با برنج قهوه ای و یا ماست ترکیب کنید.چون آب دار است می تواند در تابستان بهترین گزینه برای میل کردن گوشت یا آب آن باشد.

لیمو و پرتقال(ویتامین سی)

لیمو ویتامین سی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان می باشد.این میوه که هم ترش و هم به صورت شیرین موجود است از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور و رنگ ها،التهاب و آسیب DNA محافظت می کند.

پاپایا(ویتامین آ،بی و سی)

پاپایا حاوی ویتامین‌های A ، C ، B ، اسید پانتوتنیک و فولات و مواد معدنی مانند مس، پتاسیم و منیزیم است.این میوه بیشتر شبیه یک داروی گیاهی است که برای بهبود زخم ها،درمان زگیل و مشکلات پوستی،اگزما،میخچه،سل پوستی،درمان یبوست،خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچ و مشکلات گوارشی قابل استفاده می باشد.

هندوانه و تمام خواص

هندوانه فاقد چربی و کلسترول است.داراری فیبر،آب،کربوهیدرات،قند،ویتامین های A/B1/B6/C کاروتنئیدها،فلاونوئیدها و لیکوپن می باشد.هندوانه به حرکت ردوه،پوست شاداب و دفع سموم از بدن کمک می کند.

خیار (ویتامین C.K)

خیار داراری ویتامیت سی و کا،فیبر و آنتی اکسیدان می باشد.انرژی بخش و خنک کننده بدن است و محققان می گویند که خیار دریایی پوست را شاداب نگه می دارد.

انگور فرنگی

انگور فرنگی یا آملا مملو از ویتامین C است.خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد.انگور فرنگی همچنین دارای خواص ضد التهابی و ترمیم کننده زخم است.آنها همچنین دستگاه گوارش را تسکین می دهند و تولید پروکلاژن را تقویت می‌کنند.

توت فرنگی

اگر پوست شما مستعد آکنه است،خبرهای خوبی در اینجا خواهید دید.به راحتی می‌‎توانید توت فرنگی بخورید یا استفاده کنید تا پوستی شفاف پیدا کند.توت فرنگی منبع خوبی از ویتامین C و آلفا هیدروکسی اسید است (که به آن اسید سالیسیلیک نیز گفته می‌شود). سالیسیلیک اسید به دلیل نفوذ به منافذ پوست و تمیز کردن آنها،در کرم ها برای درمان آکنه استفاده می‌شود.توت فرنگی همچنین حاوی اسید الاژیک است که از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند و از تخریب کلاژن و ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند.

مصرف میوه در کودکانکیوی

برای آنهایی که چشم پاندا دارند،کیوی یک ناجی است.کیوی حاوی مقدار کافی ویتامین C است و به محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد اکسیژن که باعث آسیب DNA می شوند کمک می‌کند.کیوی همچنین سنتز کلاژن را تقویت می‌کند و به جلوگیری از چین و چروک کمک می‌کند.

زردآلو

سرشار از ویتامین‌های A ، C ، K و فولات است.آنها همچنین دارای فیبر غذایی هستند که به بهبود حرکت روده کمک می‌کند و سرانجام،محققان دریافتند که زردآلو می‌تواند به جلوگیری از مرگ سلول‌ های اندوتلیال کمک کند.

گیلاس های شیرین

گیلاس های قرمز و خوشمزه نه تنها طعم خوبی دارند،بلکه توانایی ترمیم و محافظت از پوست شما در برابر آسیب را دارند.آنها غنی از فیبر غذایی،ویتامین‌های A ، c ، K و فولات و مواد معدنی مانند کلسیم،منیزیم،پتاسیم و فسفر هستند.گیلاس همچنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است که می‌تواند به جلوگیری از آسیب پوست کمک کند.

خربزه

این میوه سرشار از فیبر غذایی،ویتامین‌های A ، C ، K و فولات و مواد معدنی مانند پتاسیم،منیزیم،فسفر و کلسیم است.خربزه دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است.این خواص ضد التهابی ممکن است در درمان پسوریازیس کمک کند.

آناناس‌

آناناس های شیرین و رسیده سرشار از فیبر غذایی،ویتامین‌های A ، C ، K و فولات و مواد معدنی مانند کلسیم،پتاسیم و فسفر هستند.آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که ضد التهاب،ضد سرطان و بهبود زخم است.استفاده از آناناس بر روی پوست انسان سوخته ممکن است به از بین بردن سلول‌های مرده پوست و تسریع روند بهبودی کمک کند.

آلو خشک

آخرین میوه آلو خشک است.آنها دارای محتوای فیبر بالا و سرشار از ویتامین‌های A ، K و نیاسین و مواد معدنی مانند کلسیم،منیزیم و پتاسیم هستند.فیبر موجود در آلو خشک به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.یبوست نیز ممکن است در بعضی موارد باعث آکنه شود.دانشمندان دریافته‌اند که آب آلو می‌تواند به افزایش وزن مدفوع و بهبود حرکت روده کمک کند.

میوه های ممنوعه برای کودک

برای دادن مرکبات به کودک کمی صبر کنید.

مرکبات از دسته میوه های ممنوعه است که کودکان نباید آن ها خیلی زود و قبل از میوه های دیگر مصرف کنند.زیرا مرکبات مانند نارنگی،پرتقال،لیمو شیرین و … باعث بروز حساسیت و رفلاکس شدید در نوزادان 6 ماهه می گردد.

تنها مرکباتی که می توان به نوزادان داد لیمو ترش است که نسبت به مرکبات دیگر کمتر باعث بروز آلرژی می گردد.

گریپ فروت و پرتقال نیز ممنوع هستند زیرا بسیار اسیدی هستند و می توانند باعث بروز رفلاکس و مشکلات گوارشی در کودک بشوند.میوه های اسیدی ممکن است در نوزادان باعث بروز حساسیت و خارش شود.

انواع توت ها

انواع توت ها،توت فرنگی و شاه توت در بعضی از کودکان که سیستم ایمنی پایینی دارند ممکن است باعث بروز حساسیت شود.هم چنین توت ها به دلیل ریز و انبوه بودن قابلیت شست و شوی کامل را ندارند به همین دلیل ممکن است کودک با مصرف آن ها دچار مسمومیت نیز بشود.

کیوی و نارنگی نیز احتمال دارد که در کودکان موجب حساسیت شود.

میوه را بیشتر از قبل بشویید.

میوه را برای کودکان چند بار بشویید و از ضد عفونی کننده میوه نیز استفاده کنید.مخصوصا میوه های تابستانی که مجبورید با پوست میل کنید را بیشتر و با دقت بیشتری بشویید.

اجتناب از میوه هایی که زیاد سم پاشی می شوند.

گلابی،هلو و آلو از دسته میوه هایی هستند که برای اینکه زود از بین نروند بسیار زیاد سم پاشی می شوند.چون پوست آن ها را نمی توان به درستی شست و جدا کرد،بهتر است برای دادن به کودک ابتدا خوب بشویید و آن ها را ضد عفونی کنید سپس پوست اشان را جدا کنید و به کودک بخورانید.

بهترین زمان برای شروع مصرف میوه برای کودک

مصرف میوه در کودکانپس از 6 ماهگی معمولا مادران به کودکان خود غذای کمکی می دهند.طرز تهییه کمک غذا را برای نوزاد 6 ماهه خود از سایت ها و کتاب ها جستجو می کنند.اما باید بدانید که در ابتدا نمی توان به کودک میوه داد و بهتر است از آبمیوه های طبیعی،آن هم فقط یک قاشق غذا خوری به کودک بدهید تا کم کم معده او برای هضم غذا و تولید آنزیم هضم آماده شود.

پس از آن باید توجه داشته باشید که از میوه هایی به کودک بدهید که درصد حساسیت زایی آن ها کمتر باشد.

بهترین زمان برای مصرف میوه در کودکان زمان صبحانه است با معده خالی،زیرا باعث افزایش اشتها در کودک خواهد شد.

بهتر است قبل از خوردن وعده های غذایی کودک میوه یا آبمیوه هایی میل کنند که ویتامین سی دارد زیرا هم اشتها را زیاد می کند و هم  باعث افزایش جذب آهن غذا می گردد.

مصرف میوه باید 90 تا 120 دقیقه تا زمان خوردن وعده غذایی فاصله داشته باشد.

راه های خوراندن میوه به کودکان

آبمیوه به جای خود میوه

برای شروع باید آبمیوه به کودک بدهید.از آبمیوه هویج و سیب به صورت ترکیبی استفاده کنید.روزانه مجازید که یک قاشق غذاخوری آبمیوه به او بدهید.

پس از آن می توانید به تدریج مقدارش را زیاد کنید و کم کم از میوه ها به صورت پخته و یا پوره استفاده کنید.

کودکانی که تمایلی به خوردن میوه ندارند یا برای خوردن میوه جات اذیت می کنند بهتر است آب آن ها را میل کنند.از طرفی هضم آبمیوه برای بچه های کوچک راحت تر هم هست.

سعی کنید از آبمیوه های طبیعی استفاده کنید زیرا آبمیوه های مصنوعی سرشار از رنگ ها و مواد نگه دارنده هستند.

مصرف میوه در کودکانسالاد میوه

بعضی از خردسالان طعم میوه را دوست ندارند می توانید از سالاد میوه استفاده کنید.برای درست کردن سالاد میوه باید چند میوه مختلف را به صورت تکه های کوچک در بیاورید و از آبلیمو،کشمش و مغزها در آن بریزید.اگر کودک دوست دارد کمی نمک نیز به آن بیافزایید.

میل کردن سبزی و میوه در وعده های غذایی

هنگامی که غذا درست می کنید سبزیجات و میوه ها را به غذایی اصلی هنگام پخت اضافه کنید.مثلا به عنوان دسر کمی میوه پخته سر سفره بگذارید.

با این کار هم می توانید سردی غذا را با پختن میوه های شیرین بگیرید و هم ترفندی زده اید تا کودک شما نیز میوه مصرف کند.

هم می توانید انواع سبزیجات را با غذا تفت دهید تا هم به زیبایی غذا اضافه شود و هم به نتیجه دلخواه برسید.

به کودک حق انتخاب بدهید.

هنگام خرید کردن به کودک حق انتخاب بدهید تا خودشان میوه و سبزی مورد علاقه خود را بخرند یا اینکه در طبخ غذا از کودک کمک بگیرید تا سبزیجات را اسلالید کند یا میوه ها را بشوید.

با این کار کودک هم مسئولیت پذیری را یاد می گیرد و هم موقع خوردن با لذت و علاقه بیشتری غذا را میل می کند.

والدین الگوی کودکان هستند.

از ازل تا ابد همه می گویند که کودکان از والدین،خواهر و برادر هایشان الگو می گیرند.بنابراین اگر می خواهید کودک به مصرف میوه و ورزش کردن عادت کند.

بهتر است ابتدا خودتان به خوردن میوه به عنوان میان وعده عادت کنید تا این برنامه در زندگی روزمره جاری شود،کودک نیز با الطبع یاد می گیرد که بیشتر میوه بخورد.

شاید مجبور باشید از خواسته های خودتان بگذرید تا به کودک آموزش دهید.اما این مساله باعث می شود که خودتان نیز زندگی سالم تری را پیش بگیرید.

ترکیب پوره میوه ها با هم

پوره ترکیبی از هلو،موز،زرد آلو و سیب می تواند نیاز به مواد معدنی در نوزادان و کودکان را جبران کند.با ترکیب میوه ها با هم،هم طعم جدیدی ایجاد می کنید و هم مصرف میوه در کودکان را بالا می برید.

ترکیب میوه با بستنی

می توانید میوه ها را به صورا اسلاید های خیلی نازک در بیاورید و با بستنی و کمی عسل و مغزه مخلوط کنید.این ترکیب بسیار عالی مورد علاقه کودکان خواهد شد.

ترکیب آبمیوه و بستنی نیز نوشیدنی دوست داشتنی است که می تواند کودکان را به خود جذب کند.سعی کنید که آبمیوه های طبیعی را در خانه تهییه کنید و برای کودکان از بستنی زعفرانی استفاده کنید.

بستنی ها بهتر است شکلات نداشته باشند.

مصرف میوه در کودکانمیوه های شکلاتی

کمی شکلات تخته ای را آب کنید و روی میوه بریزید ممکن است بعضی از کودکان بهتر استقبال کنند و بیشتر میوه بخورند.دقت داشته باشید که کودک به خوردن میوه شکلاتی عادت نکند زیرا شکلات زیاد باعث بیش فعالی،کم خونی،چاقی و … می گردد.

استفاده از بشقاب و چنگال زیبا

بهتر است برای کودکان از وسایل عروسکی و زیبا استفاده کنید تا ترغیب شوند که بیشتر و بهتر میوه میل کنند.

خشک کردن میوه ها

میوه ها را برش های نازک بزنید و در تابش نور خورشید بگذارید یا در فر گرم کنید.گاهی خواص بیشتری نسبت به میوه های تازه دارند.میوه های خشک همیشه در دسترس هستند و بعضی از کودکان تمایل بیشتری به خوردن آن ها نشان می دهند.

در آخر

برای کودکانی که به مهدکودک می روند حتما سیب بگذارید تا از افت قند خون آن ها جلوگیری کنید.

میوه را جایگزین آب نکنید.

میوه را جایگزین آب نکنید زیرا کودکان به دلیل هوای گرم یا بیماری هایی مثل اسهال و استفراغ آب بدنشان را از دست می دهند و میوه یا آب میوه نمی تواند جای آب از دست رفته را بگیرد.کودکان باید در کنار مصرف میوه روزانه 3 الی 4 لیوان آب هم بنوشند.

پوست میوه ها را بکنید.

توجه داشته باشید که کودکان نباید میوه ها را با پوست مصرف کنند زیرا پوست بعضی از میوه ها نفاخ است و ممکن است معده کودک را تحریک کنند.هم چنین میوه ها برای اینکه خراب نشوند و میوه های وارداتی را مواد نگه دارنده می زنند.بنابراین باید میوه ها را بدون پوست میل کنند.

نوبرانه ها را نخورید.

میوه نوبرانه به کودک ندهید زیرا ممکن است به درستی سم پاشی نکرده باشند و کودک را دچار بیماری های عفونی کند.

میوه های ارزان هم خاصیت خودشان را دارند.

بعضی ها تصور می کنند که میوه های گران قیمت بهتر هستند و میوه را یا نمی خرند یا بهترینش را تهییه می کنند.اما باید بداند که میوه هایی که ظاهر خوبی ندارند نیز خاصیت دارند.پس ارزان بخرید ولی همیشه بخرید.زیرا میوه و سبزی جزء خوراکی های ضروری برای بدن در همه سنین مخصوصا کودکان در حال رشد هستند.

بجای تنقلات میوه بخرید.

میوه ها و سبزیجات را جایگزین خوراکی های فست فودی و تنقلاتی همچون چیپس،پفک،بیسکویت و کیک ها کنید.زیرا این مواد جز رنگ و مواد نگه دارنده چیز دیگری نیستند و ارزش غذایی ندارند.

در صورتی که کودک با مصرف میوه دچار اسهال یا استفراغ شد حتما مصرف آن را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.