مادریار

لباس مناسب بارداری

چه لباس هایی برای پوشیدن در دوران حاملگی مناسب هستند؟

 

دوران بارداری یکی از زیباترین دوره های زندگی شماست. در این دوران، بدن شما دست خوش تغییرات فیزیکی می شود و به لباس های نرم و راحت احتیاج دارید. لباس مناسب بارداری، لباسی است که در ناحیه شکم گشاد است، چون این شرایط برای شما و همچنین نوزاد بسیار مهم است.

در روزگاران قدیم، اغلب زنان باردار، لباس های قبلی شان را برای پوشیدن در این دوران انتخاب می کردند و حتی به خرید لباس بارداری فکر هم نمی کردند. چون این احساس را داشتند که در طول بارداری اندامشان به هم می ریزد به ظاهرشان هم کمتر توجه می کردند.

اما امروزه وضع تغییر کرده است، بسیاری از زنان باردار شاغل هستند، روابط اجتماعی دارند و حتی سفرهای خارج از کشور می روند و دوست دارند هم راحت باشند و هم زیبا و جذاب به نظر برسند. طبیعتا لباس مناسبی که مادران به روز به آن احتیاج دارند نسبت به دوران گذشته بسیار متفاوت است.

زمان مناسب برای شروع استفاده از لباس های بارداری

 

واقعیت این است که لازم نیست از روز اولی که جواب بیبی چک Baby Check  یا آزمایش بارداری‌تان مثبت بود، دنبال خریدن لباس بارداری باشید؛ چون تا بروز تغییرات بدن در این دوره، حداقل یک دوره سه ماهه فرصت دارید.
بنابراین سعی کنید با شروع شدن تغییرات دست به انتخاب لباس بزنید؛ در غیر این صورت ممکن است لباس‌هایی تهیه کنید که صرفا مدل لباس بارداری را دارند؛ اما برای تغییرات بدن شما مناسب نیستند.

 

گام نخست در شروع فرایند خرید لباس بارداری

 

بنا به اینکه تغییرات جسمانی‌تان به چه ترتیبی پیش می‌رود، زمان خرید لباس هم می‌تواند متفاوت باشد. اما موارد زیر معمولا نشانه‌هایی هستند که به شما می‌گویند، کمد لباس‌های‌تان باید موقتا مهمان اعضایی تازه باشند:

  • وقتی دکمه شلوارهای‌تان بعد از غذا به سختی بسته می‌شود
  • بدن‌تان دچار تورم می‌شود و شکم‌تان نفخ می‌کند
  • شکم دیگر از حالت عادی خارج می‌شود و شروع به بزرگ شدن می‌کند
  • دکمه‌های لباس‌تان به سختی جفت و جور می‌شود

در بیستمین هفته بارداری معمولا اندازه شکم به طور محسوسی تغییر می‌کند اما ابعاد این تغییر بنا به قد، ساختار و شکل بدن، وزن مادر و… در هر فرد متفاوت خواهد بود. مثلا اگر برای نخستین بار است که باردار می‌شوید، احتمالا شکم‌تان کمی دیرتر از مادرهای سابقه‌دار (منظور تجربه بارداری دوم و چندم است) بزرگ خواهد شد. به طور کلی، بهتر است در ۱۲ هفته نخست به دنبال خرید لباس بارداری نروید.

 

لباس مناسب بارداریانواع لباس های بارداری مورد نیاز مادران

 

 ویژگی انواع لباسهای بارداری

 

بارداری تغییرات زیادی برای بدن به همراه دارد و بدن در این دوران خیلی زود دچار تغییراتی مانند افزایش وزن، افزایش سایزشکم و کمر می شود. لباس های زیبایی متناسب با این دوران در بازار وجود دارد که شما باید برحسب سلیقه تان لباسی انتخاب کنید که هم زیبا باشد و هم در آن راحت باشید . ویژگی های انواع لباسهای بارداری را در ادامه بیان می کنیم:

 

لباس زیر بارداری

 

انتخاب اندازه و جنس مناسب لباس زیر در دوران بارداری بسیار مهم است. از شروع تا زمانی که ماه‌های آخر بارداری را پشت سر می‌گذرانید باید به سراغ انتخاب لباس‌های زیر نرم و استرِچ بروید. زیرا در این ماه‌ها، بدن‌تان بزرگ‌تر می‌شود و گاهی در سینه‌های‌تان احساس درد خواهید کرد. پس بهتر است از سینه‌بندی استفاده کنید که نرم، راحت و منعطف است.

 

کفش بارداری

 

اگر اهل پوشیدن کفش‌های پاشنه‌دار هستید، بهتر است در این ۹ ماه به طور موقتی با آنها خداحافظی کنید. زیرا این نوع از کفش‌ها برای حفظ تعادل در دوران بارداری خطرناک هستند و فشار مضاعفی به کمرتان وارد خواهند کرد. بهتر است به سراغ کفش‌های تخت از جنس چرم و الیاف طبیعی بروید تا اگر به احتمال زیاد، پاهای‌تان دچار تورم شد، کفش با پاهای‌تان هماهنگ‌تر باشد و آنها را فشرده نکند.

 

لباس مناسب بارداریشلوار و لِگ بارداری

 

دروان بارداری حدود نُه ماه طول می‌کشد، پس بهتر است به تیپ و ظاهرتان رسیدگی کنید و نگذارید که لباس‌هایی زشت و دوست‌نداشتنی به شما احساس ناخوشایند بدتیپ بودن بدهند. اگر جین‌پوش هستید و همیشه از این نوع شلوارها استفاده می‌کنید، هیچ دلیلی وجود ندارد که در نُه ماه بارداری با جین‌ها خداحافظی کنید.

شلوارهای جین مخصوص به دوران بارداری، طوری طراحی می‌شوند که بدن را تحت فشار قرار نمی‌دهند و به ظاهرتان هم حس و حال شیک و زیبایی می‌دهند. انتخاب لگینگ یا همان شلوارهای چسبان و منعطفی که حالت کِشی دارند هم گزینه بسیاری مناسبی در زمان بارداری است. لگینگ‌ها منعطف هستند و به شکل بدن‌تان درمی‌آیند. پس بهتر است در دوران بارداری، چند لگینگ هم برای خود تهیه کنید.

 

بلوز و تی‌شرت بارداری

 

برای خرید بلوز و تی‌شرت بهتر است به دنبال لباس‌هایی باشید که با وجود کِش یا بندینک‌ها و…، امکان تغییر اندازه لباس را مهیا می‌کنند. یعنی مثلا با وجود باز و بسته کردن تعدادی دکمه، بند یا کِش و…، امکان استفاده از لباس در ماه‌های مختلف دوران بارداری وجود خواهد داشت.

در این صورت دیگر نیازی به خرید چندین دست لباس در دوران بارداری نخواهید بود. ضمن اینکه باید یادتان باشد، با بزرگ شدن شکم، تی‌شرت‌ و بلوزی که به تن می‌کنید به سمت بالا کشیده می‌شود. به همین خاطر در انتخاب بلوز، تاپ و تی‌شرت باید گزینه‌هایی با قد بلند را در نظر داشته باشید تا وقتی شکم‌تان بزرگ شد کاملا با لباس پوشیده شود.

 

پیراهن بارداری

 

پیراهن‌های ماکسی و گشاد هم انتخاب‌هایی مناسب برای دوران بارداری هستند. گشاد بودن پیراهن باعث می‌شود که برآمدگی‌ها و تغییر اندازه اندام‌های‌تان زیاد به چشم نیاید. البته این تغییرات بسیار زیبا و دوست‌داشتنی است اما اگر دوست ندارید که دیگران آنها را ببینند هم کاملا قابل‌درک است. خرید پیراهن‌های ماکسی و گشادی که بعدا هم بتوان از آنها استفاده کرد، انتخاب به صرفه و هوشمندانه‌ای خواهد بود.

 

روش های انتخاب لباس بارداری مناسب

 

انتخاب لباس مناسب بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. شیک پوشی در دوران بارداری نیز می تواند باعث خوشحالی شود، چرا که باعث افزایش اعتماد به نفس و حس زیبایی در زنان باردار می شود.

 

استایل لباس پوشیدن در دوران بارداری

 

مادران در دوران بارداری به پوشیدن لباس های با کیفیت و خوش دوخت علاقه مند هستند. امروزه اغلب زنان باردار، نه تنها تلاشی برای پنهان کردن و مخفی نگه داشتن برآمدگی شکم شان نمی کنند؛ بلکه لباس های گوناگونی که متناسب با اندام جدید شان است را می پوشند. برخی از زنان دوست دارند در دوران بارداری از لباس های رنگ ملایم استفاده کنند.

تعداد کمی از آن ها دوست دارند برآمدگی شکم شان را نشان دهند و عده ای دیگر هم دوست دارند بارداری شان را پنهان کنند، انتخاب های پوششی بسیار مناسب برای برآورده شدن سلایق شخصی هر سه فرد وجود دارد.

 

انتخاب لباس مناسب برای بارداری

لباس مناسب بارداریانتخاب لباس مناسب بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. شیک پوشی در دوران بارداری نیز می تواند باعث خوشحالی شود، چرا که باعث افزایش اعتماد به نفس و حس زیبایی در زنان باردار می شود. در اینجا به برخی از بایدها و نباید های مادران باردار می پردازیم:

  • از لباس های روشن و راحت استفاده کنید؛ از پوشیدن لباس هایی که بیش از حد تنگ و چسبان هستند خودداری کنید.
    • می توانید از لباس های سنتی ای که مناسب با اندام، استایل و بودجه تان است استفاده کنید.
    • لباس هایی بپوشید که از شکم تان محافظت کند.
    • از لباس های ساده استفاده کنید و هر لباسی که حس اعتماد به نفس را در درون تان بیدار می کند را امتحان کنید.

نکته‌های گوناگون انتخاب لباس بارداری

 

می توانید با توجه به سبک زندگی، بودجه و… لباس تان را انتخاب کنید. همچنین می توانید برحسب راهبردهای تخصصی لباس تان را انتخاب کنید. برای مثال اگر در بخشی از شرکت مشغول به کار هستید، بدیهی است که باید ظاهر اداری خود را حفظ کنید، اما هیچ گاه آرامش و راحتی تان را مختل نکنید.

یکی از فاکتور های مهمی که باید در انتخاب لباس مناسب بارداری به آن توجه کنید، میزان راحتی است که در هنگام پوشیدن شان احساس می کنید. در این دوره، بدن تان هر هفته دچار تغییر می شود، پس باید لباسی را انتخاب کنید که متناسب با رشد شما باشد. لباس هایی که فضای مناسبی برای تنفس در اختیار تان می گذارند، بسیار مناسب اند، مانند شلوار ها و دامن های زیپ دار. پیراهن های بلند بپوشید تا زیپ دامن و یا شلوارتان را بپوشاند.

 

  •  خرید لباس بارداری مناسب با بودجه

 

اغلب زنان تمایل دارند درباره وضع ظاهری شان در دوره های مختلف بارداری مطلع باشند، به همین دلیل توصیه شده است که از لباس های بارداری ای که کیفیت مطلوب دارند استفاده کنید. انتخاب های زیادی، هم در خرید حضوری و هم در خرید آنلاین( از طریق وب سایت ها ) برای همه اقشار وجود دارد. برخی از آنان را به شما پیشنهاد می دهیم:

  • تاپ های جلو بسته در دوران بارداری، ساده ترین و ارزان ترین چیزی است که با افزایش وزن تان، بدنتان در آن راحت جای می گیرد.
    • تاپ های تونیک مانند هم شیک هستند، اما در هنگام خرید باید به نرمی، راحتی و خنک بودن آن ها توجه کنیم.
    لباس های نخی خوب بپوشید، چرا که به عنوانجنس لباس بارداری،نخ بهترین انتخاب است. از لباس های رنگ روشن استفاده کنید. برای راحتی تان لباس های بلند دکمه دار بپوشید.
  •  به راحتی لباس بارداری توجه کنید!

زمانی که مشغول انتخاب لباس بارداری هستید، مد، اصلی ترین نقش را ایفا می کند، اما به خاطر داشته باشید که حفظ سلامتی خودتان و فرزندتان در مرحله اول، از هر چیزی مهم تر است. شلوار های بارداری باید گشاد و کشی باشند و نباید مانع از تحرک کودک بشوند و یا جریان خون شکم را متوقف کنند. کمربندهایی که بر روی لباس های جین بدون زیپ، دامن، شلوار و جین های گشاد وجود دارد، باید به گونه ای باشد که از دور کمرتان محافظت کند.

  •   لباس های سایز بزرگ استفاده کنید.

لباس های بارداری باید فضای کافی برای شکم و سینه را فراهم کنند، زیرا این قسمت های بدن در ماه های آخر بارداری رشد بیشتری پیدا می کنند. هنوز هم زنان بارداری هستند که لباس های غیر بارداری را در این دوره ترجیح می دهند، اگر جزو این دسته اید، یادتان نرود که باید از لباس های سایز بزرگ تر از آن چه که به طور معمول استفاده می کردید استفاده کنید. بسته به وزن تان، باید لباس های سایز بزرگ را برای ماه های آخر بارداری تان خریداری کنید.

  •  لباس مناسب برای خانم‌های شاغل باردار

بارداری برای افراد شاغل، نیازمند دقت بیشتر و استفاده از لباس های راحت است، بدون آن که استاندارد ها و عرف لباس آن صنف را، در این دوره زیر پا بگذارند. اکنون به راهنمایی ساده ای می پردازیم که به وسیله ی آن به راحتی می توانید خودتان را برای رفتن به محل کار آماده کنید:

  • در سه ماهه اول بارداری، می توانید از لباس های عادی تان استفاده کنید.
    • در ماه های آخر بارداری، باید از لباس های بارداری ای که سایز شان چند شماره بزرگ تر از لباس های همیشگی تان است استفاده کنید.
    • از لباس های لطیف و پارچه های نرمی استفاده کنید که امکان تحرک آسان را بهتان بدهد، بدون آن که احساس ناراحتی کنید و اذیت شوید.
    • پیراهن های گشاد دکمه دار بپوشید، شلوار و دامن تنگ می تواند به شما و کودک تان آسیب بزند. همچنین می توانید از ترکیب تاپ های غیر بارداری و ژاکت استفاده کنید.
 
لباس مناسب بارداری
  • لباس ورزشی مناسب بارداری

ورزش در دوران بارداری بسیار توصیه شده است، مطمئنا پزشک تان هم، آن را به شما توصیه کرده است. ورزش نشان می دهد که هم شما و کودک تان در سلامتی کامل به سر می برید. راهنمایی زیر را برای انتخاب لباس ورزشی مناسب در دوران بارداری دنبال کنید:

  • لباس های ورزشی ای که برای بارداری انتخاب می کنید باید خنک، گشاد و راحت باشند.
    • از پارچه های نخی طبیعی مثل کتان، لاکرا، اسپاندکس و….استفاده کنید. این پارچه ها تنفس را برایتان راحت تر می کند و کمک می کنند تا دمای بدن تان تنظیم شود.
    • از پوشیدن لباس های تنگ اجتناب کنید. لباس هایی را انتخاب کنید که برای تحرک و حرکات کششی از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند.
    • به طور ایده آل، لباس مناسب دوران بارداری باید فضای زیادی برای قسمت شکمی فراهم کنند.

 

  •  لباس زیر مناسب بارداری

در طول دوران بارداری سینه های تان سنگین تر و حساس تر می شوند. این به این معناست که باید برای خرید دوباره ی لباس زیر اقدام کنید. انتخاب سایز مناسب سوتین، از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که سینه های تان در این دوره به مراقبت قابل توجه ای نیاز دارند. سینه ها در طول دوران بارداری فرصت بزرگ شدن پیدا می کنند، در نتیجه باید به راحتی شان توجه نشان داد.

  • از سوتین هایی که جنس شان پنبه ای است استفاده کنید.
    • سوتین باید شانه ها و پشت تان را هم پوشش دهد و نباید در هنگام پوشیدنش احساس کشیدگی کنید.
    • انتخاب خوبی داشته باشید. مطمئنا دل تان نمی خواهد پس از بارداری شبیه پیرزن ها شوید!
    • در دوران بارداری از صندل ها و کفش های اسپرت استفاده کنید و از پوشیدن کفش پاشنه بلند بپرهیزید.

 

نکات جالب برای خرید لباس بارداری

 

تغییرات عمده و اساسی بدن از ۳ماهه دوم به بعد ظاهر می‌شوند. اما اگر دیدید که فروشگاهی حراج فوق‌العاده دارد و لباس‌هایی زیبا و مناسب ارائه می‌کند، بهتر است دست به کار شوید و برای هفته‌های بعدی بارداری خود خرید کنید.

اين که چه بخريد و از چه مارکي و چند تا بخريد، به بودجه شما بستگي دارد. مي‌توانيد کمي بيشتر، اما يک‌بار هزينه کنيد و لباس‌هايي بخريد که اندازه آنها قابل‌ تنظيم و با بالا رفتن سن بارداري، مدل آنها قابل‌ تغيير باشد. به هر حال، پوشيدن لباس‌هاي قبل از بارداري، بعد از ماه چهارم بارداری به سلامت شما و جنين تان آسيب مي‌رساند.

 

خانم‌های باردار توجه داشته باشید که :

 

1- از ماه چهارم بارداري، لباس بايد راحت و گشاد باشد. لباسي که مي‌پوشيد نبايد به شکم و پاها بچسبد، وزن آن بايد روي شانه‌ها باشد و به واسطه کمربند يا کش، اين وزن روي شکم نيفتاده باشد.

2-  در ماه‌هاي آخر بارداري مرکز ثقل بدن نيز به سمت جلو خم مي‌شود و براي حفظ تعادل معمولا خانم‌هاي باردار شانه‌ها را عقب مي‌دهند، اما اين حالت باعث کمردرد مي‌شود. انجام هر نوع حرکتي که دامنه حرکت مفاصل در آن بالا باشد، مثل پوشيدن لباس‌هاي تنگ که لازم است براي اين کار دست‌ها خيلي عقب يا بالا برود، توصيه نمي‌شود.

 

کفش و لباس دوران بارداری

 

3- کلا لباس و کفش بارداري بايد سبک و راحت باشد و در تابستان و زمستان برحسب گرمي و سردي بدن مادر انتخاب شود.

4- معمولا لباس‌هاي بارداري، گشاد و راحت هستند و جنس لطيفي دارند، اما گويا مادران جوان امروز، تمايلي به پوشيدن اين لباس‌ها ندارند.به هيچ‌وجه شلوار جين نپوشند، چون ضخامتي که اين شلوار دارد و مدل آن که چسبان است، مانع تبخير رطوبت بدن مي‌شود و خود اين لباس عامل ايجاد عفونت (علائم و درمان 8 عفونت در بارداری ) است.

5- لباس خانم باردار بايد به او آرامش بدهد چون هر چقدر اعصاب مادر راحت‌تر باشد، رشد و سلامت جنيني که در شکم دارد، بهتر خواهدبود.

 

 در آخر

 

توجه داشته باشید که تمامی موارد ذکر شده در متن فوق چکیده‌ای از تجارب تعداد زیادی از مادران باردار است و در نهایت این شما هستید که با توجه به روحیات و شرایط فیزیکی خود باید انتخاب کنید که کدام یک از این موارد به شما آرامش بیشتری می‌دهد و همزمان آسایش شما و فرزندتان را فراهم می‌کند.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.