مادریار

غذاهای کمکی نوزاد

انواع غذاهای کمکی برای نوزاد و سن استفاده و دفعات مصرف آن ها

غذاهای کمکی نوزاد ۶تا۱۲ماهگی

در ماه های ششم و هفتم تولد نوزاد اصلی‌ترین هدف چشاندن غذاهای کمکی نوزاد به او می باشد که به این وسیله نوزاد با طعم غذا و نحوه خوردن آن با قاشق آشنا شود. پس به این صورت در روزهای اول دادن دو قاشق غذای کمکی به نوزاد کافی می باشد. به این صورت او یاد میگیرد که چگونه با استفاده از لب ها و زبان خود غذا را از قاشق برداشته به قسمت عقب حلق خود ببرد و آن را ببلعد.

در بعضی موارد نوزاد با زبانش غذا را به بیرون می دهد، که این اتفاقی طبیعی است و ربطی به میل نداشتن او به غذا ندارد. از ماه هفتم شروع به دادن غذاهای کمکی بیشتری می کنید. در هفته اول ماه هفتم فرنی آرد برنج و حریره بادام به نوزاد بدهید. هفته دوم سوپ با گوشت حریره بادام، آرد برنج فرنی.

هفته سوم آرد برنج، فرنی ،حریره بادام ،پوره انواع سبزی ها.
هفته چهارم انواع سوپ ها، فرنی، آرد برنج، حریره بادام،پوره بیشتر بدهید. مادران همیشه این نگرانی را دارند که شاید نتوانند به‌خوبی نیازهای تغذیه نوزادشان را فراهم کنند. نگران نباشید و حتما به نوزاد خود آب جوشیده سرد دهید همچنین تغذیه از شیر مادر را قطع نکنید.

غذاهای کمکی نوزادماه هفتم

در ماه هفتم با توجه به میل و تغذیه نوزاد غذای او را افزایش دهید. در پایان ماه هفتم مقدار غذایی که باید به نوزاد بدهید ۱۲ قاشق مرباخوری و غذای اصلی او شیر مادر باید باشد. در وعده های غذایی نوزاد به جای حریره بادام بیشتر از فرنی استفاده کنید. این را به یاد داشته باشید که در هفته های آخر ماه هفتم، صبح و عصر و شب به نوزاد فرنی و حریره بادام بدهید، و در کنار آنها می‌توانید از سوپ هم استفاده کنید. سپس پس از مقدار فرنی و حریره بادام کم کنید و به مقدار سوپ اضافه کنید، در هر وعده ۳ تا ۶ قاشق سوپ به نوزاد خود بدهید.

بهترین سوپ برای کودک:

یک تکه گوشت بدون چربی همراه با برنج و هویج بپزید و هر چند روز یکبار انواع سبزیجات جعفری، گشنیز، لوبیا ،کدو سبز ،کرفس، گوجه فرنگی و یا کدو حلوایی را به آن اضافه کنید. هرگز از نمک ،شکر و انواع چاشنی ها استفاده نکنید. کدو کرفس و لوبیا سبز را از قبل پخته و بعد به سوپ نوزاد اضافه کنید. از ریختن اسفناج در سوپ نوزاد بپرهیزید.

ماه هشتم

در ماه هشتم زرده تخم مرغ به غذاهای نوزاد اضافه می شود. هر روز صبح زرده تخم مرغ، فرنی،حریره بادام در ظهر ها، عصر ها مجدد فرنی و حریره بادام و شب سوپ به کودک داده شود. در این ماه می‌توانید از سیب‌زمینی، کدو‌حلوایی،نخودفرنگی به فاصله هر سه روز در سوپ نوزاد استفاده کنید. حتماً سیب زمینی را بشورید و قسمت سبز رنگ آن را جدا کنید. همراه با سوپ به کودک ماست بدهید. سیب‌زمینی را با پوست بپزید و سپس پوست آن را جدا کنید.

در هفته های آخر ماه هشتم مواد سوپ را عوض کنید و تنوع بدهید. می توانید از جو،بلغور گندم،رشته فرنگی پخته و نرم شده به اندازه یک قاشق مرباخوری و یک قاشق مرباخوری کره یا روغن مایع به صورت اضافه کنید. که به رشد کودک بسیار کمک می کند.

ماه نهم

در هفته‌های اول ماه نهم می‌توانید حبوباتی مانند عدس،ماش که هضم آسان برای نوزاد دارد استفاده کنید.و به سوپ اضافه کنید و حتی می توانید یک قاشق مرباخوری آرد حبوبات به سوپ کودک اضافه کنید.

در هفته های آخر ماه نهم آبمیوه بدهید به فرزندتان چه بهتر که آبمیوه طبیعی باشد. در روز اول یک قاشق مرباخوری آب میوه را با یک قاشق مرباخوری آب جوشیده سرد شده مخلوط کنید و به کودک بدهید و کم کم به شش قاشق آب میوه مرباخوری آب میوه خالص برسد. هر روز صبح کودکتان آبمیوه بدهید و بعد از آن فرنی و حریره بادام دهید.

غذاهای کمکی نوزادماه دهم

در این ماه شما می توانید خوردن میوه ها را برای نوزادتان شروع کنید. در ابتدا یک قاشق مرباخوری میوه‌های فصل به نوزادتان بدهید و با مرور زمان این مقدار را به سه قاشق برسانید میوه شما حتماً باید رسیده باشد. آن را بشورید پوست بگیرید و هسته آن را جدا کرده به مرور زمان ۵ تا ۶ قاشق مرباخوری در روز به نوزادتان بدهید.در طی این زمان مقدار سوپ نوزاد را از ۶ تا ۱۰ قاشق در ظهر و شب برسانید. با دادن میوه های زیاد نوزاد را بیش از اندازه پر نکنید. به نوزاد غذاهایی مثل نان، بیسکویت، ماکارونی ،تکه های سیب زمینی پخته شده ،کوفته قلقلی و غیره دهید.
در دو هفته آخر ماه دهم ،کته را به وعده غذای نوزاد اضافه کنید. حتماً کته را در آب گوشت و مرغ بپزید.

غذای کمکی در ماه یازدهم و دوازدهم

تنوع زیادی به غذای نوزاد بدهید و بر اساس اشتهای او به غذای او اضافه کنید. وحتما برای نوزاد غذای جداگانه بپزید.

نکته

از شروع ۶ ماهگی تا پایان یک سالگی علی‌رغم غذای کمکی نوزاد حتما باید شیر مادر را هم مصرف کند. استفاده زیاد از آب میوه و شیرینی قبل از خوردن غذا اشتهای نوزاد را کاهش می دهد و رشد او را کمتر می‌کند. شما می‌توانید از پایان ۶ ماهگی تا ۲ سالگی هر روز ۱۰ تا ۱۵ قطره آهن به کودک خود بدهید.

مطالب مرتبط

در ماه های یازدهم و دوازدهم تنوع بیشتر در غذا ها باعث می شود مهارت جویدن غذا در نوزاد افزایش یابد. با رشد بیشتر دندان ها نوزاد به راحتی می تواند غذاها را بجود و غذای بیشتری میخورد.نوزادی که هنوز به طور کامل دندان ندارد با لثه های خود غذا را له می کند.

فاصله بین شیر و غذای کمکی کودک باید چقدر باشد؟

این نکته را به یاد داشته باشید که در سن ۶ تا ۱۲ ماهگی نوزاد هم ،بهترین غذا برای او قطعا شیر مادر است. شما باید غذای کمکی نوزاد را کمی فاصله بعد از تغذیه از شیر مادر به او بدهید. اگر نوزاد بعد از خوردن غذای کمکی تمایل به خوردن شیر مادر داشت مشکلی ندارد. در بعضی موارد کم بودن شیر مادر باعث میشود که نوزاد بیشتر غذای کمکی بخورد.

آیا مجازیم به غذای کمکی کودک نمک اضافه کنیم؟

غذاهای کمکی نوزادشما اصلاً نباید به غذای کمکی نوزاد نمک اضافه کنید ولی در صورت تمایل داشتن نوزاد به غذاهایی مثل سوپ می توانید از چاشنی های دیگر مثل آب لیمو و آب نارنج به مقدار خیلی کم استفاده کنید و اگر باز هم تمایلی به خوردن غذا نداشت کمی نمک یددار به آن اضافه کنید. از چشاندن غذای خانواده به کودک جدا خودداری کنید. زیرا باعث بی اشتهایی در غذا های خودش می شود.

غذاهای ممنوعه برای نوزاد تا یک سالگی

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ منابع غنی پروتئین است. اما ممکن است باعث ایجاد مشکلات معده در کودک شود. سبزیجات خام جواد مغذی بسیاری دارد اما ممکن است باعث خفگی نوزاد شود.

کره بادام زمینی

این نوع کره پتاسیم فراوانی دارد اما برای نوزاد مشکلات دهان و دندان به وجود می آورد.

سایر ممنوعیات

 

  • کنسروها باکتری های زیادی دارند.
  • مصرف زیاد آجیل باعث انسداد مری کودک میشود.
  • اگر به کودک خود عسل بدهید باعث ایجاد عفونت در بدن او میشود.
  • همچنین کودک شما باید از ماهی میوه ها، مرکبات،آبمیوه دوری کند.
  • حتما باید اصول غذا دادن را رعایت کنید.

روش های غذا دادن به نوزاد

غذای کمکی نوزاد

شما می توانید با گذشت زمان و کم کم،مواد غذایی مثل سبزیجات ،جعفری، لوبیا، کدو، گشنیز، گوجه فرنگی و…که باعث تقویت سیستم ایمنی نوزاد می شود را به غذای او اضافه کنید. که باعث رشد خوب و افزایش اشتهای نوزاد می شود. همچنین شما در پخت سوپ نوزاد باید بعد از پختن ماهیچه ،هویج،سیب زمینی،برنج و در آخر آنهارا میکس کنید.با اضافه کردن گوجه فرنگی به غذای کودکتان ممکن است مدفوع او قرمز شود اما جای نگرانی برای شما ندارد.هرگز به غذای نوزاد اسفناج اضافه نکنید.پنج بار در روز به نوزادتان غذای کمکی بدهید.سعی کنید نوزادتان حتما تغذبه فعال داشته باشد.

در آخر

حتما این را به یاد داشته باشید که باید توجه ویژه ای به غذاهای کمکی نوزاد و تغذیه او داشته باشید. چراکه مشارکت مستقیم در سلامتی نوزاد و ابتلای او به بیماریهای خطرناکی دارد که با مدیریت ،مشورت،مطالعه و کسب اطلاعات کافی توسط شما مادر مهربان قطعا هیچ اتفاق بدی برای نوزادتان پیش نمی آید.و آینده خوب و بی خطری برای نوزادتان می توانید بسازید که هم شما و کودکتان آزار نبینید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.