مادریار

علل وقوع سقط جنین

سقط جنین و علل و عوارض آن

سقط جنین چیست؟

سقط جنین یعنی پایان دادن به بارداری بانوان در زمانی که حیات نوزاد جریان دارد.علل وقوع سقط جنین ریشه های زیادی می تواند داشته باشد.
اگر جنین به طور خود به خود دچار مرگ شود، به آن سقط ناخواسته یا خود به خودی می گویند.
در سقط جنین بافت حاملگی، جنین و جفت به طور کامل از بین می روند.
البته سقط جنین بیشتر برای پایان دادن به حاملگی های دشوار و خطرناک به کار می رود. اگر جنین غیر طبیعی باشد توسط پزشک متخصص باید سقط شود که اکثراً سقط جنین در ۱۲ هفته اول بارداری صورت می گیرد.

علل وقوع سقط جنین

وقوع سقط جنین دلایل زیادی می تواند داشته باشد.بانوان ممکن است در دوران بارداری دارای مشکلاتی باشند که این مشکلات اعم از بیماری های مختلف، تحت نظارت پزشک متخصص قرار می گیرد. متاسفانه بعضی از این بیماری‌ها و مشکلات ممکن است باعث سقط جنین شود.

قطعا همه مادران برای بارداری و داشتن فرزندی سالم در آینده باید همه اصول و قوانین بارداری را رعایت کنند. نداشتن بیماری های خطرناک و داشتن بدنی سالم از از مهمترین نکات بارداری محسوب می شوند.

در طی بارداری بدن مادر مواد مغذی مورد نیاز جنین را تامین می کند. بیشترین آمار سقط جنین مربوط به رشد غیرعادی جنین در سه ماه اول دوران زندگی او است. اما مواردی وجود دارند که از نظر پزشکی مهمترین موارد محسوب می شود. مثل:

مشکلات ژنتیکی یا کروموزوم

کروموزوم های جنین توسط پدر و مادر به دست می آیند. کروموزوم دارای ژن است و مشکلاتی را ممکن است برای جنین به وجود بیاورد.
از جمله مشکلاتی که کروموزوم به وجود می آورد:

۱_مرگ داخل رحمی جنین

نطفه تشکیل شده است اما رشد و نمو آن قبل از دیدن یا احساس علائم سقط متوقف میشود.

۲_بارداری پوچ 

در این بارداری نطفه هرگز تشکیل نمی شود.

۳_حاملگی مولی

این حاملگی به اینگونه است که هر دو کروموزوم از پدر گرفته شده و باعث میشود جنین رشد نکند.

۴_حاملگی نیمه مولی

این بارداری به این صورت است که کروموزوم های مادر وجود دارد اما پدر دو کروموزوم داده است. اگر سلول های جنین تقسیم شود، تخمک یا سلول اسپرم آسیب ببیند، جنین به طور تصادفی سقط میشود. البته اختلال در جفت نیز می‌تواند باعث سقط شود.

۵_بیماری های زمینه ای و عادت های زندگی

بعضی از بیماری های زمینه ای و عادت های روزمره زندگی ممکن است باعث ایجاد اختلال در رشد جنین شود. ورزش و دخول باعث سقط نمیشود. کار کردن مادر هم تاثیر بدی روی نوزاد ندارد. اما از جمله مواردی مثل: قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا اشعه های خطرناک برای جنین مشکلاتی را به وجود می آورد.

همچنین رژیم غذایی نادرست، مصرف مواد و الکل، بالا بودن سن مادر، بیماری تیروئید مادر، مشکلات هورمونی، دیابت کنترل نشده، عفونت، تروما ،چاقی مفرط، مشکل دهانه رحم ،رحم بدشکل، فشار خون بالا ،مسمومیت غذایی، خوردن بعضی از داروها که باید حتماً قبل از مصرف در هنگام بارداری با پزشک مشورت کنید تا خطری برای جنین نداشته باشد.
همه اینها از موارد مشکل ساز علل وقوع سقط جنین هستند.

مرگ ناگهانی جنین هم می تواند از علل سقط جنین باشد.
مرگ جنین ممکن است علت های زیادی داشته باشد. اما در بعضی موارد هم ممکن است به علت نامعلومی جنین سقط شود. از علت های مرگ جنین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رشد آهسته چنین

کودکانی که رشد کمی دارند و یا رشد آنها دچار مشکلات زیادی می شود، بیشترین احتمال سقط جنین در آنها وجود دارد.

عفونت

عفونت بدن مادر هم در مرگ جنین موثر است.مخصوصا اگر از هقته ۲۸بارداری بیشتر طول بکشد.

بند ناف

اگر بند ناف درست به جفت وصل نشده باشد و یا وجود گره باعث مرگ جنین می شود.البته این گونه مرگ جنین خیلی کم رخ میدهد.

علل وقوع سقط جنینعوامل موثر در سقط جنین

همان طور که می دانید احتمال سقط ناخواسته جنین برای همه زنان وجود دارد اما برخی از عوامل وجود دارند که می‌تواند خطر سقط ناخواسته جنین را در مادران را افزایش دهند. مثل؛

سن

با بالا رفتن سن مادر احتمال داشتن جنین با اختلالات کروموزومی که ممکن است منجر به سقط ناخواسته شود خیلی زیاد میشود که این احتمال در یک خانم ۴۰ ساله دو برابر بیشتر از یک خانم ۲۰ ساله است.

وجود سابقه سقط جنین

خانمهایی که در گذشته سابقه سقط جنین را داشته اند در معرض خطر سقط جنین مجدد قرار میگیرند

بیماری مزمن

بعضی از بیماری ها مثل دیابت مشکلات انعقادی خون بیماری‌های سیستم ایمنی یا اختلالات هورمونی مثل تخمدان سقط ناخواسته جنین را افزایش میدهد

مشکلات رحم یا دهانه رحم

ابتلا به برخی ناهنجاری های رحمی مادرزادی چسبندگی شدید رحمی دهانه رحم ضعیف یا کوتاه غیرطبیعی باشد خطر سقط جنین در مادر را افزایش میدهد.

سابقه نقص مادرزادی یا مشکلات ژنتیکی

اگر در خانواده خانوم و یا آقا سابقه مشکلات ژنتیکی وجود داشته باشد احتمال سقط جنین وجود دارد

مصرف دخانیات

مواد مخدر نوشیدنی های الکلی سیگار مصرف همه اینها در هنگام بارداری باعث سقط جنین میشود

مصرف داروها

اگر در دوران بارداری دارویی مصرف می کنید حتما قبل از آن با پزشک مشورت داشته باشید چرا که بعضی از داروها افزایش سقط جنین را به دنبال دارند حتی داروهایی مثل ایبوپروفن و آسپرین

سموم محیطی

موادی که در محیط وجود دارند، مثل سرب آرسنیک مواد شیمیایی صنعتی بنزن اتیلن گازهای بیهوشی با سقط جنین رابطه مستقیم دارند

پدر

عوامل خیلی کمی در رابطه با سقط جنین که مربوط به پدر باشد وجود دارد اما با افزایش سن پدر سقط جنین هم افزایش می یابد

چاقی و وزن زیاد

طبق مطالعه برخی از پزشکان چاقی و سقط جنین با هم رابطه مستقیم دارند.
برخی از آزمایش ها که برای نمونه برداری از پرزهای جفتی آیا برای تشخیص ناهنجاری های کروموزومی به کار می روند مقدار خیلی کمی از احتمال سقط را افزایش می دهند.

علل وقوع سقط جنینراههای پیشگیری از سقط جنین

متاسفانه در بسیاری از شرایط نمی توان از سقط جنین پیشگیری کرد ولی عواملی وجود دارند که شانس داشتن یک بارداری سالم را به شما می دهند.

به اندازه کافی اسید فولیک مصرف کنید دانشمندان ثابت کردند که مصرف روزانه ۴۰۰ میلی گرم اسید فولیک خطر ابتلاء سقط جنین و نقایص مادرزادی را کاهش می‌دهد. حتماً قبل از بارداری مصرف این مواد را شروع می کنید.

سبک زندگی سالمی داشته باشید از خوردن غذاهای نادرست جلوگیری کنید از مصرف دارو الکل سیگار و در معرض قرار گرفتن دود قلیان پرهیز کنید. کافئین کمتری مصرف کنیم انجام ورزش های منظم و روزانه خواب و استراحت کافی داشتن رژیم غذایی مناسب و متعادل که تایید شده توسط پزشک باشد.

داشتن وزنی مناسب نداشتن کاهش و یا افزایش وزن. اگر به عفونت دچار شدید برای درمان به پزشک مراجعه کنید. دست های خود را مرتب بشویید و بهداشتی را به خوبی رعایت کنید. واکسیناسیون را به درستی انجام دهید.

عوارض سقط جنین

بسیاری از زنان پس از سقط جنین دچار خونریزی فراوان می شوند که در این شرایط حتما باید به پزشک مراجعه کنند. اگر بعد از سقط جنین ضربان قلب،تب افزایش یافت و یا فشارتان افتاد حتماً به پزشک و یا اورژانس مراجعه کنید.

سه درصد از زنان بعد از از سقط جنین دچار عفونت میشوند و نشانه‌های آن لرز، تب، خونریزی زیاد و ترشحات بسیار بد بود است.

بعد از کورتاژ ممکن است که دچار چسبندگی رحم یا سندروم شوید. اگر این چسبندگی درمان نشود ممکن است در بارداری آینده هم دچار سقط شوید.

بعضی از خانم ها بعد از سقط جنین دچار افسردگی و غم و اندوه شدید می شوند که کاملاً طبیعی است و به دنبال درمانی برای آن نمی‌روند که متاسفانه به روح و جسمشان آسیب فراوانی می زنند.

علل وقوع سقط جنین

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.