مادریار

رفلاکس معده در نوزاد

آشنایی با علایم و نشانه های رفلاکس معده نوزادان

آشنایی اولیه با رفلاکس معده در نوزاد

ممکن است پس از ناآرامی و گریه ی نوزاد به پزشک مراجعه کنید و پزشک تشخیص دهد که نوزاد به رفلاکس معده دچار شده است و اینجاست که همزمان با نگران شدن برای نوزاد سوالات بی شماری ذهن شما را درگیر می کند. این بیماری همانند سایر بیماری های نوزادان مانند زردی، اسهال و استفراغ مراقبت های ویژه خود را دارند. رفلاکس معده بیماری نگران کننده ای نیست اما نیاز به مراقبت و اطلاعات کامل دارد، پس بنابراین در ادامه با ما همراه باشید، زیرا هرآنچه که در باره ی رفلاکس معده در نوزاد لازم است بدانید را برای شما بیان می کنیم.

رفلاکس معده چیست؟

رفلاکس معده ی نوزاد زمانی به کاربرده می شود که شیر و مواد غذایی که نوزاد از آن ها تغذیه کرده، از معده ی او به مری باز می گردند و کودک هرچه را که خورده بالا می آورد. رفلاکس پس از مدتی به مرور بهبود می یابد، اما اگر پس از 18 ماهگی نوزاد بازهم ادامه داشت باید به صورت جدی به درمان بپردازید.

رفلاکس معده در نوزادانواع رفلاکس در نوزادان

رفلاکس به دو نوع ملایم و شدید تقسیم می شود که نوع ملایم آن را افراد در همه ی نوزادان مشاهده می کنند که پس از شیر خوردن و نگرفتن آروغ ممکن است پیش بیاید، اما رفلاکس شدید باعث می شود مری و معده ی نوزاد اذیت شود.

علت بروز رفلاکس در نوزادان

بین مری و معده ی نوزادان یک حلقه ی ماهیچه ای قرار دارد که مدت زمان زیادی طول می کشد تا رشد کند و گاهی اوقات به دلیل رشد نکردن حلقه، قسمت تحتانی و پایینی مری در مواقع نامناسب باز خواهد شد و بلافاصله غذایی که نوزاد خورده است از معده به سمت مری حرکت می کند.

در حقیقت دریچه ی مری تنها باید زمانی که نوزدان در حال غذا خوردن هستند باز و در مواقع دیگر بسته باشد و این باز شدن بی موقع موجب بروز رفلاکس در نوزادان خواهد شد.

برخی از اتفاقاتی که باعث بروز رفلاکس می شوند دراز کشیدن بیش از حد نوزاد، رژیم غذایی بد، زودرس بودن و به دنیا آمدن نوزاد پیش از موعد می باشند.

از دیگر موارد مهمی که در بروز رفلاکس نوزاد موثر هستند و باید به طور جدی به آن ها توجه شود تنگی پیلور، حساسیت به مواد غذایی، ازوفاژیت ائوزیتوفیلیک و… می باشند.

 

علائم رفلاکس در نوزاد

رفلاکس معده در نوزاد

علائم هر نوزاد با نوزاد دیگری متفاوت است و ممکن است برخی علائم برای کودکی با شدت همراه باشد و برخی دیگر علائم شدیدی نداشته باشند. برخی از علائم رفلکس معده که پس از مشاهده ی آن باید به پزشک مراجعه نمایید موارد زیر می باشند.

  • نوزاد نه تنها که افزایش وزن نداشته ممکن است کاهش وزن یا استپ وزنی داشته باشد.
  • استفراغ نوزاد به صورت جهشی و با فشار از دهان او بیرون می ریزد.
  • مدفوع نوزاد خونی می باشد یا قطرات خون درون مدفوع او وجود دارد.
  • نوزاد پس از بالا اوردن یا پیش از آن مایعی سبز یا زرد زنگ را استفراغ می کند.
  • نوزاد ممکن است خون بالا بیاورد یا مایعی قهوه ای رنگ مشابه تفاله ی قهوه بالا بیاورد.
  • نوزاد به سختی غذا می خورد یا میبلعد. همچنین ممکن است نوزاد میلی به غذا خوردن نداشته و از خوردن آن امتناع کند.
  • استفراغ بی رویه ی نوزاد از شش ماهگی آغاز می شود.
  • نوزاد پس از غذا خوردن بدون دلیل و غیر طبیعی بداخلاق، ناآرام و کج خلق می شود.

راه های مختلفی برای تشخیص رفلاکس وجود دارد که اول پزشک از مادر او درباره ی بیماری اش سوالاتی پرسیده و او را ویزیت می کند اگر از نظر پزشک مشکلی وجود نداشته باشد و همچنین کودک شاد و آرام به نظر برسد جای نگرانی نیست اما اگر پزشک تشخیص داد باید رفلاکس را درمان کنید با توجه به تجویز پزشک می توانید یکی از راه های زیر را انجام دهید. همچنین می توانید به سایر مقالات معتبر پزشکی درباره رفلاکس معده مراجعه فرمایید.

  • سونوگرافی
  • تست آزمایشگاهی
  • انجام پایش پ هاش مری
  • تصویر برداری از معده و مری کودک با تصویر برداری از اشعه ایکس
  • اندوسکوپی از قسمت فوقانی به صورت بیهوش

عوارض رفلاکس معده در نوزاد

رفلکس نوزاد اگر به موقع تشخیص داده و درمان شود عوارض زیادی را به همراه نخواهد داشت اما اگر برای درمان دیر اقدام شود وزن کودک افزایش نمی یابد. اگر رفلاکس معده ی نوزاد شدید باشد و در مدت طولانی ادامه پیدا کند، به دلیل بازگشت اسید از معده به مری کودک دچار التهاب مری شده و بافت مری آسیب خواهد دید. همچنین گاهی اوقات ممکن است کودک به آسم یا کمبود اکسیژن دچار شود.

راه های کاهش رفلاکس نوزاد

مطالب مرتبط

رفلاکس معده در نوزادبرای کاهش رفلاکس نوزاد در منزل راه های گوناگونی وجود دارد که برخی از آن ها به شرح زیر می باشد.

  • دفعات غذا دادن به نوزاد را بالا برده اما هر بار وعده ی کم تری به نوزاد غذا دهید.
  • نوزاد را بلافاصله پس از شیر دادن برای چند دقیقه حدودا 20 دقیقه عمودی نگه دارید.
  • اگر کودک از شیر مادر تغذیه می کند و احساس می کنید کودک شما به چیزی حساسیت دارد بهتر است مدتی محصولات لبنی، گوشت گاو، تخم مرغ و مواد آلرژی زا را از رژیم غذایی مادر حذف کنید.
  • همچنین اگر نوزاد از شیر خشک استفاده می کند مدل و نوع شیر خشک را تعویض کنید.
  • تعویض سر شیشه شیر به اندازه ی متوسط زیرا سر شیشه شیر نباید خیلی بزرگ و یا کوچک باشد.
  • بین شیر خوردن نوزاد را از شیر گرفته و آروغ او را بگیرید سپس دوباره به نوزاد شیر دهید.
  • اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند مادر می تواند از دمنوش های تقویت کننده ی معده مانند دمنوش بابونه استفاده کند.

درمان رفلاکس معده نوزاد

از دیگر راه های درمان نوزاد می توانیم به رانیتیدین و دیگر داروهای معده مانند امپرازول منیزیم و… اشاره کنیم که بهتر است پیش از استفاده از دارو حتما با پزشک مشورت کرده و از او راهنمایی بخواهید.

در مواقع حساس که معمولا خیلی کم پیش می آید اگر رفلاکس بسیار مزمن و شدید باشد در حدی که به رشد کودک آسیب بزند یا موجب آسم کودک شود پزشک عمل جراحی را تجویز می کند. در این عمل قسمت تحتانی مری که اسفنگتر نام دارد تنگ می شود.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.