مادریار

عرق کردن نوزاد

علل تعریق نوزاد و راه های مراقبت از او

عرق کردن نوزاد در قسمت سر،کف دست و پا یک امر طبیعی و شایع است.نباید نگران عرق کردن نوزاد خود باشید.در این متن به اهمیت،علل،راه های کاهش و راهکار های پیشگیری،وجود بیماری و زمان مراجعه به پزشک در مورد تعریق کودکان مطلب آورده ایم.بهتر است با سایت تخصصی مادر و کودک مادریار همراه باشید.

 

چرا باید به عرق کردن نوزاد توجه کرد؟

بیشتر مردم تصور می کنند که عرق کردن نوزاد یک امر طبیعی است.شاید درست باشد به شرط آنکه وقتی محیط را خنک می کنید و لباس های نوزاد را کم می کنید دیگر عرق نکند.

اما اگر نوزاد بدون در نظر گرفتن دمای محیط بیش از اندازه عرق کند یعنی اینکه به صورت نا خود آگاه علامت بروز یک بیماری را نشان می دهد.

در این صورت اگر والدین نسبت به عرق کردن نوزاد بی توجه باشند ممکن است بیماری پیشرفت کند و جان نوزاد در خطر بیافتد.

البته بیماری نوزاد را پزشک باید تشخیص دهد.اما اگر نوزاد به خوبی غذا می خورد،راحت می خوابد،بازی می کند و شاد است بیمار نیست.

اما اگر عرق می کند،غذا نمی خورد،گریه می کند،نمی تواند بخوابد،تنگی نفس دارد برای تشخیص و معالجه با دکتر مشورت کنید.

عرق کردن نوزادعلل مختلف عرق کردن نوزاد

به دلایل زیادی ممکن است نوزاد عرق کند.

گرمای محیط

گاهی به علت گرمای شدید هوا سر و بدن نوزاد عرق کند.در این صورت با کم کردن لباس نوزاد و کاهش دمای محیط می توان جلوی عرق کردن نوزاد را گرفت.

اضطراب و استرس

گرمای هوا و استرس از علت های پیش پا افتاده عرق کردن نوزاد است.به دلیل استرس و اضطراب دمای سر و بدن بالا می رود و بیشتر زیر بغل عرق می کند.

سیستم عصبی تکامل نیافته

بیشتر کودکان وقتی به دنیا می آیند بعضی از قسمت های بدنشان هنوز نیاز به رشد دارد.یکی از آن ها سیستم عصبی نا بالغ بدن نوزاد است.به همین دلیل بدن نوزاد قادر نیست که دمای بدن را به خوبی کنترل کند.تنظیم دمای بدن کودک دچار اختلال می شود بنابراین نوزاد بیش از حد عرق می کند.

خوابیدن

بزرگ سالان هم وقتی می خوابند بدنشان از عرق خیس می شود.بنابراین این طبیعی است نوزادی که از 24 ساعت 18 ساعتش را در خواب به سر می برد بدنش عرق کند.

پوشش زیاد

همیشه مادران نگران بیمار شدن فرزندشان هستند و این موضوع باعث می شود که لباس های زیادی به کودک بپوشانند.مرسوم است که لباس نوزاد باید دو برابر لباس مادر باشد اما معمولا بانوان گرامی علاوه بر دو دست لباس به نوزاد به آن ها جوراب،کلاه،پیش بند و دستکش می پوشانند و روی همه این ها یک پتوی کوچک نیز به دور کودک می گیرند.

گاهی مادران برای زیبای لباس نوزاد پاپوش و کفش نیز به پای او می کنند.

مطالب مرتبط

همه این موارد باعث گرم شدن و عرق کردن نوزاد خواهد شد.

میزان فعالیت

معمولا نوزادان بیشتر خواب هستند همان طور که گفته شد یکی از علتهای عرق کردن نوزاد خواب زیاد است.اما هر چه نوزاد بزرگ تر می شودفعالیت اش بیشتر خواهد شد بنابراین بدنش بیشتر تعریق می کند.

 

به چه دلیلی سر نوزاد تعریق می کند؟

فعالیت مغز و عرق کردن نوزاد

سر نوزاد همیشه بیشتر از بقیه اعضای بدن عرق می کند و این موضوع برمی گردد به غدد فعال عرق که در قسمت سر نوزاد فعال تر هستند.هم چنین چون مغز نوزاد هنوز کامل نشده است،مداوم در حال رشد و تکامل است.بنابراین فعالیت مغز بالاست پس درجه حرارت آن نیز بالاتر از سایر اعضاء می باشد.

دمای بالای اتاق

سعی کنید دمای اتاق را به درجه معمولی برسانید.با توجه به اینکه نوزاد به هوای گرم داخل رحم عادت دارد اما باید کم کم به محیط بیرون نیز عادت کند.پس نیاز نیست که هوای اتاق نوزاد را شبیه سازی کنید.به مرور زمان درجه حرارت بدن نوزاد تنظیم می شود.

 

پوزیشن خاص

وقتی کودک را به یک طرف می خوابانیم تا از بروز خطرات رفلاکس جلوگیری کنیم.یک طرف سر نوزاد که به مدت طولانی روی پشتی است دچار تعریق می شود.

پوشش کودک

درست است که می گویند نوزاد باید تا 6 ماهگی حتما کلاه و جوراب داشته باشد اما اگر هوا خیلی گرم است واقعا نیازی به کلاه و جوراب نیست.

 

علل عرق کردن نوزاد هنگام شیر خوردن

عرق کردن نوزادتماس پوستی

وقتی کودک را در آغوش می گیرید و به او شیر می دهید.به دلیل تماس پوستی که با مادر  ونوزاد با هم دارند ممکن است بیش از حد هر دو نفر گرم شوند و عرق کنند.

فعالیت خردسال

اگر نوزاد قبل از اینکه شیر بخورد گریه کرده باشد هنگام شیر خوردن عرق می کند.هم چنین خود پروسه شیر خورن که شامل مک زدن،نفس کشیدن،دست و پا زدن است باعث عرق کردن نوزاد می شود.

موقعیت ثابت

اگر هنگام شیر دهی به نوزاد موقعیت خود را به طور طولانی تغییر ندهید یک طرف بدن کودک که روی زمین،تخت یا در آغوش مادر است عرق می کند.

شکاف کام

کودکانی که مبتلا به شکاف لب و کام هستند،هنگام شیر خوردن باید خیلی زیاد مک بزنند و زمان زیادی را صرف کنند تا کاملا سیر شوند بنابراین خسته می شوند و ممکن است عرق کنند.

نوک سینه مسطح

مادرانی که نوک سینه اشان مسطح یا فرو رفته است باید زمان بیشتری را برای نوزاد بگذارند و نوزاد نیز به راحتی نمی تواند شیر بخورد.بنابراین باید خیلی مک بزند تا به نتیجه دلخواه برسد و خسته می شود.یکی از نشانه های خستگی نوزاد عرق کردن اوست.

راه های پیشگیری از عرق کردن نوزاد هنگام شیر خوردن

تغییر پوشش

هنگام شیر دهی لباس نوزاد را کم کنید.هم چنین میتوانید لباس خودتان را نیز کمتر کنید.کلاه و جوراب های نوزاد را در بیاورید.

پتو را کنار بگذارید.

روی نوزاد پتو و ملحفه نیاندازید.از گذاشتن پتو و ملحفه های اضافی اطراف نوزاد پرهیز کنید.

تغییر پوزیشن

پوزیشن شیر دهی را عوض کنید.شیر دهی زمان زیادی می طلبد به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از عرق کردن نوزاد کمی نشسته و کمی خوابیده نوزاد را شیر بدهید.

شیر دهی دو سویه

از هر  دو سینه برای شیر دهی استفاده کنید.با این کار هم از عرق کردن نوزاد پیشگیری می کنید هم نوزاد به طور کامل شیر می خورد.

استفاده از هوای پاک

در قسمت خنک منزل شیر دهی را آغاز کنید.می توانید قبل از اقدام به شیر دهی دستگاه تصفیه هوا را روشن کنید یا از وسایل خنک کننده استفاده کنید.

شاید باز کردن پنجره و استشمام هوای تمیز و پاک کافی باشد.

 

برای کنترل عرق کردن نوزاد چه کار کنیم؟

 

تنظیم دمای هوا برای پیشگیری از عرق کردن نوزاد

معمولا کسانی که بچه دار می شوند به توصیه پزشک یک دما سنج برای منزل خود تهییه می کنند.

دمای خانه باید از 22 درجه تا 24 درجه باشد.کمتر از این حد برای نوزاد تازه متولد شده سرد و بیشتر از آن نیز برای کودک گرم است.

اگر در فصل سرد سال هستید نیاز نیست که خانه را بیش از حد معمول گرم کنید.زیرا گرمای شدید باعث سندرم مرگ ناگهانی کودک می شود.یا اینکه کودک هوشیاری اش را از دست می دهد و قادر نیست شیر بخورد.

اگر هم در فصل گرم سال هستید نگران نباشید که با روشن کردن کولر ممکن است نوزاد سرما بخورد.همیشه دمای منزل را روی درجه 24 تنظیم کنید.اگر بیش از حد گرم شد می توانید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید یا اینکه کمی پنجره ها را باز کنید.

توجه به لباس نوزاد

باید لباس های کودک متناسب با وضعیت هوای محیط در نظر گرفته شود.اگر هوا گرم است از لباس هایی با جنس خنک و نازک برای نوزاد استفاده کنید تا نوزاد کمتر عرق کند.

اگر هوا سرد است نیاز نیست که چند دست لباس روی هم به نوزاد بپوشانید.همیشه در هوای سرد یک لباس نازک زیر و یک لباس گرم روی آن به نوزاد بپوشانید.

در خواب شبانه نیز لباس نوزاد باید به گونه ای باشد که کودک به راحتی بغلتد و نباید از پتوهای سنگین و خیلی گرم برای نوزاد استفاده کنید.زیرا پوست نوزاد بسیار نارک است و ممکن است دچار تنگی نفس یا خفگی بشود.

تغییر پوزیشن شیر دهی

وقتی به کودک شیر می دهید باید چند بار پوزیشن شیر دهی را تغییر دهید تا از بروز گرما و تعریق زیاد جلوگیری کنید.

خواب مادران شیرده

یکی از مشکلات شیر دهی عرق کردن نوزاد است.با توجه به اینکه شیر دهی خواب مادران را تحت تاثیر قرار می دهد.اما باید بدانید که شیر دهی در شب و بدون حرکت بودن خود باعث عرق کردن بدن نوزاد می شود.

 

عرق کردن نوزادآیا عرق کردن نوزاد نشانه بیماری است؟

اگر نوزاد بیش از حد عرق می کند حتی وقتی هوا اصلا گرم نیست و یا اینکه کودک لباس مناسب پوشیده است باید به وجود یک بیماری شک کنید.بیماری هایی که خودشان را با عرق کردن نشان می دهند عبارت اند از:

هایپرهیدروز

هایپرهیدروز بیماری است که بدون اینکه دمای هوا بسیار بالا باشد کودک در نواحی سر،کف دست و کف پا خیلی زیاد عرق می کند.این بیماری در صورتی که درمان نشود تا بزرگ سالی با فرزند همراه خواهد بود.

از نشانه های بیماری هایپرهیدروز:

  • کودکانی که عرق می کنند
  • پوست صورتشان سفید می شود
  • پوست به حالت کنده یا پوسته پوسته به نظر می رسد.

 

عفونت ها

همه کودکان وجود عفونت در بدن را به صورت تب و درجه حرارت بالا نشان می دهند.هر عفونتی در بدن نوزاد باعث عرق کردنش خواهد شد.بهتر است عفونت در نوزادان،علل و راه های پیشگیری،درمان خانگی و درمان پزشکی انواع عفونت را بدانید تا هنگام بروز با آگاهی بیشتری از کودک خودک محافظت کنید.

باید بدانید که نوع عفونت در نوزادان دختر و پسر با هم متفاوت است.اگر کودک در خواب شبانه زیاد عرق می کند یعنی اینکه عفونتی دارد.

نقص مادرزادی و عرق کردن نوزاد

نوزادانی که با نقص مادر زادی و بیماری قلبی به دنیا می آیند هنگام شیر خوردن قلب باید بیشتر خون پمپاژ کند به همین دلیل کودک هنگام شیر خوردن عرق می کند.

البته باید بدانید که کودکانی که بیماری قلبی دارند هنگام شیر خوردن با تنگی نفس،کبودی پوست و عرق کردن رو به رو می شوند.

بهتر است مادران نسبت به سلامت دهان و دندان در بارداری توجه ویژه ای داشته باشند،هم چنین برای جلوگیری از بروز نقص ایمنی ومادر زادی،نباید از موبایل در بارداری استفاده شود.

آپنه خواب

اگر کودک هنگام شیر خوردن دچار تنگی نفس،مکث در مک زدن،خر و پف،تعریق شبانه،باز ماندن دهان هنگام خواب و ناله کردن در خواب باشد،یعنی آپنه خواب دارد.گاهی مادران در بارداری نیز دچار آپنه خواب می شوند.

پر کاری تیروئید

نوزادانی که به پر کاری تیروئید مبتلا هستند بسیار زیاد عرق می کنند.در این صورت باید به پزشک غدد مراجعه کنید.شاید مادرانی که در بارداری به تیروئید مبتلا می شوند فرزندانشان هم تیروئید بگیرند.

دیابت مادرزادی

دیابت بارداری باعث ابتلای نوزاد به دیابت مادر زادی می شود.باید در حاملگی بسیار رعایت کنیم تا به دیابت بارداری مبتلا نشویم.نوزادانی که دیابت مادر زادی دارند بیش از حد معمول عرق می کنند.

سایر بیماری های منجر به عرق کردن نوزاد

برخی از اختلالات ژنتیکی خاص از متابولیسم اسید آمینه در نوزادان می‌تواند منجر به تعریق شدید در آن ها شود.

بیماری‌های کبدی و کلیه‌ای،بیماری‌های جدی هستند که می‌توانند به شکل تعریق زیاد در نوزاد ظاهر شوند.

فشار خون بالا باعث عرق کردن نوزاد می شود.

بیماری سل و بعضی از داروها باعث تعریق زیاد در ناحیه سر کودک می شود.

این بیماری‌های مادرزادی با علائم زیر همراه هستند:

  • تورم بیش ‌از حد صورت و بدن
  • ادرار کم
  • زردی رنگ چشم
  • حالت تهوع
  • استفراغ

در چه صورتی باید نگران شد و به پزشک مراجعه کرد؟

اگر همه علت های بروز عرق کردن نوزاد را بررسی کرده اید اما بازهم نوزاد بیش از حد خیس عرق شده است باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر همه موارد راه های پیشگیری از تعریق نوزاد هنگام شیر دهی را رعایت کردید باز هم با عرق کردن نوزاد بیش از حد معمول روبه رو شدید باید نزد یک متخصص اطفال بروید.

در صورتی که نوزاد عفونتی دارد،آپنه خواب دارد،نقص و بیماری قلبی دارد باید به دکتر متخصص برده شود.

 

عوارض عرق کردن نوزاد:

  • بثورات و اگزماهای پوستی
  • التهاب پوست
  • عفونت قارچی
  • سفید سفید شدن پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست

در نهایت

بدن نوزاد برای تنظیم دمای بدن گرمای اضافی را به صورت عرق کردن آزاد می کند.

دمای اتاق نوزاد را بین 20 تا 24 درجه نگه دارید و از دستگاه تصفیه هوا نیز استفاده کنید.

با تغییر دما لباس نوزاد را نیز تغییر دهید.

وقتی کودک خواب است سر کودک را بچرخانید تا کمتر عرق کنند.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.