مادریار

طرز تهیه غذاهای کمکی نوزاد

اهمیتی که غذاهای کمکی برای رشد کودک دارند و نحوه ی درست کردن آن ها

اهمیت غذای کمکی برای نوزاد

در این مطلب طرز تهیه غذاهای کمکی نوزاد را  شرح میدهیم و شما را با نکات مهمی آشنا می کنیم.همانطور که میدانید شیر مادر بهترین غذا برای کودک است هرچه نوزاد علاقه بیشتری به خوردن شیر مادر داشته باشد بدن مادر شیر بیشتری تولید می کند.

هنگامی که نوزاد شیرخوار است یعنی قبل از شش ماهگی، هیچ غذایی نباید به او بدهید. بزرگترها در بعضی موارد مقداری از غذای خودشان را در دهان کودکشان می گذارند که این کار باعث ایجاد آلرژی و بد غذا شدن در نوزاد می شود.اما بعد از شش ماهگی کودک نیاز به خوردن غذای کمکی دارد و شما مادر عزیز باید طرز تهیه غذاهای کمکی نوزاد را بدانید.

کودک شما هنگامی که شروع به خوردن غذای کمکی می کند، بر اساس توصیه پزشک نباید غذاهایی که نمک فراوان دارد و یا انواع ادویه ها در آن وجود دارد را بخورند. اگر شما زودتر از موعود مزه آن غذاهای ادویه‌دار را به نوزاد بچشانید، او نسبت به این غذاها بی میل خواهد شد و این امر باعث کاهش وزن در نوزاد می شود .پس باید طبق قوانین هر غذایی را در زمان مناسب خودش به نوزاد بدهید.

نوزاد از شش ماهگی به بعد شروع به خوردن غذاهای کمکی خواهد کرد. شما با استفاده از مشورت پزشک، غذای مناسب فرزندتان را به او میدهید.

طرز تهیه غذاهای کمکی نوزاد به مادر برای داشتن فرزندی سالم و به نوزاد برای رشد و تقویت کمک بسیار زیادی میکند که شما مادر عزیز باید در درست کردن آنها نکات مهمی را که سلامتی نوزادتان به خطر نیفتد را رعایت کنید.نوزاد معمولا تا شش ماهگی کمی کاهش وزن دارد. اما بعداز آن به لطف غذای کمکی رشد مناسب خواهد داشت.

طرز تهیه فرنی

طرز تهیه غذاهای کمکی نوزادمواد لازم:
آرد برنج یک قاشق غذا خوری
شیر یا آب، یک فنجان

طرز پخت
در ابتدا باید آرد برنج را با شیر یا آب مخلوط کنید و آن را روی حرارت قرار داده و هم بزنید.در این صورت هنگام پخت آرد برنج قوام مناسبی پیدا میکند. بعد از ۱۰ دقیقه فرنی آماده است و می توانید به کودکتان بدهید.

فواید فرنی:

فرنی سرشار از کلسیم و مواد آهنی فراوان برای رشد کامل استخوانهای نوزاد است.

طرز تهیه حریره بادام

طرز تهیه غذاهای کمکی نوزادمواد لازم
۶ عدد مغز بادام
آرد برنج یک قاشق مرباخوری
شکر ۱/۲ قاشق مرباخوری
آب۱/۲ لیوان دسته دار

ابتدا حتما باید بادام ها را به مدت ۲ ساعت در آب گرم ریخته تا پوست آنها به راحتی جدا شود سپس پوست آنها را بگیرید بعد از آن بادام ها را همراه با آرد برنج و شکر در مخلوط کن بریزید و هم بزنید مایع را با آب روی حرارت ملایم بگذارید تا در حد دلخواهتان غلیظ شود توجه داشته باشید که غلظت آن زیاد نباشد چرا که باعث ایجاد مشکل در هضم نوزاد میشود برای درست کردن حریره بادام از شیر پاستوریزه استفاده نکنید برای نگهداری آن حتماً آن را در ظرف در بسته بگذارید.

فواید

مصرف زیاد حریره بادام باعث افزایش وزن کودک شما خواهد شد زیرا بادام مواد معدنی بسیار فراوانی دارد. بادام به عنوان بهترین وعده غذایی برای کودک شما به حساب می‌آید زیرا کلسترول کمی دارد و مواد معدنی و پروتئین فراوانی دارد. بادام دارای فیبر و کربوهیدرات، ویتامینB2 کالری و فسفر است.

طرز تهیه پوره سبزیجات

طرز تهیه غذاهای کمکی نوزادمواد لازم:
سیب زمینی یک عدد
هویج نصف عدد
کدو یک عدد
کدو حلوایی نصف عدد

طرز پخت:

ابتدا سیب زمینی و هویج را آب پز کنید. سپس پوست کدو ها را از آنها جدا کنید و آنها را به قطعه های کوچکی خرد کنید.
کدوها را روی حرارت آب پز کنید.
سپس همه مواد را با کمی آب و یا شیر خشک پوره کرده به نوزادتان بدهید.
این پوره، ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی برای نوزادتان خواهد داشت.

مطالب مرتبط

فواید

مقدار ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی مفید در پوره میوه تقریبا با خود میوه برابر است. پوره‌های  سبزیجات،آنتی اکسیدان‌هایی دارند که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و باعث کاهش آسیب سلول‌ها در بدن میشود.

طرز تهیه پوره میوه

طرز تهیه غذاهای کمکی نوزادمواد لازم:
سیب نیم پز شده یک عدد
هلو یک عدد
شیر نصف پیمانه
موز یک عدد

طرز پخت

ابتدا شیر و سیب را در مخلوط کن بریزید. سپس پوست هلو و موز را گرفته به میکس اول اضافه کنید.
این نکته را به یاد داشته باشید که به مدت دو سال کودک شما نباید میوه هایی که دارای رنگدانه هستند را بخورد مثل،توت، آلبالو، گیلاس، کیوی،خربزه،این میوه ها باعث ایجاد آلرژی در کودکان می شوند. پوره میوه خاص بسیار فراوانی برای نوزاد دارد. حتما میوه های بسیار شیرین و رسیده را انتخاب کنید.

فواید

خوردن میوه برای نوزادان بسیار لازم است. زیرا میوه آنتی اکسیدان و مواد معدنی بدنشان را تامین میکند. بیشتر کودکان دچار کم خونی می شوند که می‌توانند این کم خونی را با خوردن میوه جبران کنند.میوه ها سرشار از مواد معدنی، آهن و ویتامین‌ها به خصوص ویتامین‌های c, A ,B1 ,B2 هستند.

طرز تهیه سوپ

طرز تهیه غذاهای کمکی نوزادمواد لازم:
گوشت بدون چربی به اندازه یک تکه کوچک
برنج یک قاشق مرباخوری
هویج،یک سوم
سیب زمینی، ۱ عدد کوچک

طرز پخت:

ابتدا ماهیچه را بجوشانید و بگذارید بپزد. بعد از اینکه ماهیچه به طور کامل گفته شد مواد هریس سیب زمینی و برنج را به آن اضافه کرده و بگذارید نیم پز شود. بعد از نیم پز شدن مواد زیر قابلمه را خاموش کرده بگذارید مواد سرد شود. بعد از آن مواد را در میکس بریزید و بزارید میکس شود. بعد از میکس شدن مواد را مجدداً کمی بجوشانید.
بعد از پانزده دقیقه مواد آماده هستند.

شما می توانید هر سه روز یکبار یک نوع سبزیجات را به سوپ نوزاد اضافه کنید. هرگز از نمک و یا ادویه جات در سوپ نوزاد استفاده نکنید. سبزیجات را در انتها به سوپ اضافه کنید و در آن را ببندید تا مواد مغذی آن از بین نرود.

بعضی از مادران ممکن است اسفناج به سوپ نوزاد اضافه کنند. که این کار درست نبوده و باید تا پایان یک سالگی نوزاد صبر کنند.

حتماً سیب زمینی ها را بشویید و با پوست آب پز کنید اگر قسمتی در آن سبز رنگ بود حتما آن را جدا کنید. بعد از چند وعده خوردن سوپ توسط کودک می توانید مواد جدیدی را به آن بیفزایید مثل رشته به اندازه یک قاشق غذاخوری.

بعد از نه ماهگی کودک تان می توانید حبوبات را به سوپ اضافه کنید.شما حتما باید اصول طرز تهیه غذاهای کمکی نوزاد را رعایت کنید.

فواید

سوپ کامل ترین غذا برای نوزاد محسوب می شود زیرا همه ویتامین های موجود و مناسب برای بدن کودک را تامین می کند از جمله آهن،کلسیم،منیزیم

طرز تهیه کته ماست

طرز تهیه غذاهای کمکی نوزادمواد لازم:
ماست کم چرب
فیله مرغ
برنج
پیاز کوچک یک عدد
کره

طرز پخت

مقدار استفاده از مواد به طور دلخواه می باشد.
ابتدا فیله مرغ را با یک عدد پیاز بپزید. سپس با صاف کردن آب مرغ، از همان برای پختن برنج استفاده کنید. برنج و کره را به آن اضافه کنید. سپس آن را با مقداری ماست به نوزادتون بدهید.

فواید

برنج و ماست هر دو سرشار از ویتامین های فراوانی می باشند ماست کلسیم فراوانی دارد که باعث رشد استخوان ها می شود. و همچنین کلسیم منیزیم و مواد معدنی و ویتامین های فراوانی دارد.

طرز تهیه شیر برنج

طرز تهیه غذاهای کمکی نوزادمواد لازم:
برنج ۳ قاشق مرباخوری
شیر ۱ فنجان
آب ۱ لیوان

طرز پخت:

ابتدا برنج را بشورید یک لیوان آب به آن اضافه کنید و بگذارید خیس بخورد. پس از آن برنج را روی حرارت بگذارید تا بجوشد.
پس از ۳۰ دقیقه که برنج نرم شد شیر را به آن اضافه کنید.
سپس آن را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از نیم ساعت شیر برنج غلیظ میشود. بعد از آن زیر آن را خاموش کرده بگذارید تا کمی سرد شود. سپس آن را در میکسر بریزید.

فواید

شیر برنج یکی از غذاهایی است که در رشد مناسب نوزاد تاثیر زیادی دارد. شیر ویتامین های فراوانی دارد. شیر دارای ویتامین b۲ کلسیم و فسفر که در رشد استخوان ها، دندان و سلول های مغزی تاثیر زیادی دارند.

طرز تهیه عدسی

طرز تهیه غذاهای کمکی نوزادمواد لازم

یک فنجان عدس
۱ عدد پیاز کوچک
یک عدد سیب زمینی
یک تکه عصاره قلم یا پای مرغ
کمی جعفری
روغن زیتون

طرز پخت

عدس را به مدت نیم ساعت خیس کنید. پیازها را به صورت ریز خرد کرده و سرخ کنید پس از آن که کمی پخته شد عدس و عصاره را به آن اضافه کنید. مقداری آب جوشیده به آن اضافه کنید بعد از آن سیب زمینی ها را به صورت نگینی خرد کنید همراه با کمی جعفری به مواد اضافه کنید بگذارید تا ۴۵ دقیقه بپزد.
پس از ۴۵ دقیقه غذا آماده است آن را میکس کرده به نوزادتان بدهید. عدس منبع غنی آهن است و برای نوزاد فواید فراوانی دارد.

فواید

عدس تنها غذای سالم و سرشار از آهن، فیبر،پتاسیم ،مس،منیزیم و ویتامین است که می توانید بدون هیچ نگرانی به نوزادتان بدهید. متاسفانه از شش ماهگی به بعد، آهن بدن نوزاد کاهش می یابد زیرا شیر مادر آهن کمی دارد و بدن کودک نیاز زیادی به آهن فراوان دارد.

زمان مناسب غذای کمکی

بهترین زمان برای شروع غذای کمکی نوزاد هفته اول ماه هفتم است. که بهتر است آن را با یک قاشق مرباخوری در روز آرد برنج و فرنی شروع کنید. البته غذای مادر بهترین غذا برای کودک است و نباید فراموش شود. مقدار خوردن این غذا در نوزاد باید در هفته به ۱۲ قاشق برسد.

در هفته دوم ماه هفتم شما می توانید حریره بادام به نوزادتان بدهید که مقدار آن باید مثل مصرف مقدار فرنی ۱۲ قاشق در هفته باشد. و به مرور زمان مقدار آن را زیاد کنید.

دو هفته آخر تغذیه نوزاد شما می توانید سوپ را به غذای او اضافه کنید. تغذیه با شیر مادر هرگز فراموش نشود. مصرف سوپر مثل مصرف فرنی و حریره بادام باشدسعی کنید مقدار سوپ نوزاد را افزایش داده و از مقدار حریره بادام یا فرنی کم کنید. و سوپ را به ۳ الی ۶ قاشق در هر وعده برسانید.

دو هفته اول ماه هشتم وعده غذای نوزاد باید به پنج وعده غذا برسد. شما می توانید به او زرده‌تخم‌مرغ بدهید.صبح ها به او زرده تخم مرغ، فرنی و حریره بادام بدهید. ظهر سوپ بدهید. شب مجدداً فرنی و حریره بادام به نوزاد بدهید.

برای تنوع در غذای نوزاد می توانید بعد از چند روز مواد مختلف که باعث ایجاد حساسیت، عوارض ،آلرژی در نوزاد نمی شود را به مواد اضافه کنید.

در نه ماهگی می توانید به کودکتان آبمیوه همراه با کمی آب جوش به مقدار یک قاشق به کودکتان بدهید.

شما مادر عزیز می توانید در ۱۰ ماهگی پوره میوه را به کودکتان بدهید. مقدار آن می‌تواند پنج یا شش قاشق غذاخوری در روز باشد.

در ماه یازدهم و دوازدهم به تعداد وعده های غذایی نوزاد بیفزایید. تا پایان دوازده ماهگی غذای اصلی نوزاد شیر مادر است. به جای آب به نوزاد آب جوشیده سرد دهید. دادن شیرینی و آبمیوه به نوزاد قبل از خوردن غذا باعث کاهش اشتها و کاهش وزن میشود.

شما می توانید بعد از ۶ ماهگی به غذای کمکی نوزاد قطره آهن اضافه کنید.

در آخر

شما مادر و پدر عزیز باید به رشد کودکتان اهمیت فراوانی بدهید غذاهای، کمکی اصلی‌ترین و مهمترین چیز در رشد مناسب کودک میباشند.

حتماً باید آنها را طبق اصول و گفته پزشک به کودکتان بدهید. اگر طبق این اصول پیش نروید ممکن است سلامتی نوزادتان به خطر بیفتد.امیدواریم با ارائه طرز تهیه غذاهای کمکی نوزاد کمک زیادی به شما مادر عزیز و فرزندتان کرده باشبم.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.