مادریار

زمان و مدت تخمک گذاری

تخمک گذاری چه زمانی انجام می شود و چه مدت طول می کشد؟

 

یکی از مهم‌ترین زمان‌ها در هر سیکل قاعدگی یک خانم زمان تخمک گذاری اوست که در واقع زمان اوج باروری وی محسوب می شود. در هر دوره یک تخمک بالغ و قابل باروری از تخمدان آزاد می شود و نهایتا تا 48 ساعت می تواند فعال باشد.

 

زمان و مدت تخمک گذاری

 

تخمک گذاری چیست؟

 

تخمک گذاری به زمانی از سیکل قاعدگی گفته می شود که یک تخمک بالغ از تخمدان آزاد می شود، وارد لوله فالوپ (لوله رحمی) شده و آماده باروری می گردد. تقریباً هر ماه یک تخمک در یکی از تخمدان های شما بالغ می شود. با رسیدن به مرحله بلوغ، تخمک از تخمدان (در قسمتی که وارد لوله رحمی می شود) رها می گردد تا مسیر خود را در طول لوله رحمی به سمت اسپرم و رحم طی کند. در این حین پوشش داخلی رحم (اندومتر) برای لانه گزینی تخم بارور شده، ضخیم شده است. در صورت عدم بارداری، پوشش رحم همراه خون، ریزش می کند و همان قاعدگی یا عادت ماهانه رخ می دهد.

 

تخمک گذاری چه زمانی اتفاق می افتد؟

 

زمان این فرایند در همه زنان همانند یکدیگر نیست، چرا که سیکل های قاعدگی در خانم‌ها متفاوت است. اما در هر صورت، تخمک گذاری در اواسط سیکل قاعدگی رخ می دهد.

بنابراین در یک سیکل 28 روزه، تخمک گذاری تقریبا در اطراف روز چهاردهم اتفاق می افتد. پیش بینی دقیق این زمان تقریبا غیر ممکن است اما معمولا 4 روز قبل یا بعد از نیمه سیکل قاعدگی رخ می دهد. این زمان تقریبا یک هفته طول می کشد و اگر قصد بارداری دارید حتما باید به این هفته توجه زیادی داشته باشید.

 

 

 

چطور زمان تخمک گذاری را محاسبه کنیم؟

 

زناني كه تصمیم به بارداری دارند، الزامی است در مورد دوره‌هاي قاعدگی شان بالاخص زمان تخمک گذاری شان آگاهی داشته باشند. تخمک گذاری، رها شدن تخمک بالغ است كه يک بار در هر دوره قاعدگی رخ مي‌دهد و در‌اين موقع، تخمک آماده لقاح يافتن و بارور‌شدن است.

 

با توجه به  نكات زیر مي‌توانند زمان تقریبي تخمک گذاری را محاسبه كنید

 

– يک دوره قاعدگی از اولين روز آغاز قاعدگی تا اولين روز قاعدگی بعدي مي‌باشد.

– يک دوره قاعدگی بطور رایج ۲۸ تا ۳۲ روز طول مي‌كشد، ولی ممكن است كوتاه‌تر يا طولاني تر باشد.

– زمان تخمک گذاری با محاسبه كردن نيمه دوره قاعدگی تعيين مي‌شود.

مطالب مرتبط

– تخمک گذاری معمولاً بين روز ۱۱ تا ۲۱ بعد از آغاز دوره قاعدگی رخ مي‌دهد.

– زمان تخمک گذاری را همچنين مي‌توانيد با حساب كردن ۱۲ تا ۱۶ روز پيش از اولين دوره قاعدگی بعدي هم به دست آوريد.

 

تخمک گذاری چه مقدار طول می کشد؟

 

 

فرآیند تخمک گذاری بین 12 تا 24 ساعت طول می کشد و در این مدت زمان است که تخمک آزاد شده توسط تخمدان قابلیت باروری دارد.

 

 

نکات کلیدی در مورد تخمک گذاری

 

– یک تخمک بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از خروج از تخمدان زنده می ماند.

– به طور عادی فقط یک تخمک در هر بار تخمک گذاری آزاد می شود.

– تخمک گذاری می تواند تحت تاثیر عواملی چون استرس، بیماری، نوسانات هورمونی، مسافرت و همچنین تغییرات قابل توجهی در وزن، تمرین و الگوی خواب قرار گیرد.

– برخی زنان ممکن است در ایام تخمک گذاری لکه های روشنی از خون ببینند.

– کاشت تخمک بارور شده به طور عادی ۶ تا ۱۲ روز بعد از تخمک گذاری اتفاق می افتد.

– هر زن با میلیون‌ها تخمک نابالغ متولد می شود که آماده بلوغ و بارور شدن هستند.

– یک چرخه قاعدگی می تواند اتفاق بیفتد بدون اینکه تخمک گذاری رخ داده باشد.

– ممکن است گاهی اوقات بعضی از زنان در زمان تخمک گذاری درد کمی در نزدیک تخمدان احساس کنند.

– اگر تخمک بارور نگردد، تجزیه شده و جذب لایه داخلی رحم می شود.

 

زمان و مدت تخمک گذاری:

فرایند تخمک گذاری چند روز، زمان می برد؟

هورمون محرکه فولیکولی (FSH)، یکی از هورمون های مهم در زمینه تخمک گذاری است که به رشد تخمک و آزاد شدن آن ها از تخمدان، کمک می کند. آزاد شدن تخمک ها از تخمدان، در روزهای ۶ تا ۱۴ چرخه قاعدگی اتفاق می افتد. زیاد شدن سطح هورمون لوتئینه (LH)، سبب تحریک شدن تخمک های آزاد شده از تخمدان می شود. بعد از این که هورمون LH در بدن افزایش یافت، ۲ الی ۳ روز بعد، تخمک گذاری انجام می شود.

زمان و مدت تخمک گذاری

تخمک گذاری چه علائمی دارد؟

تغییر ترشحات واژنی از لحاظ مقدار، رنگ و ظاهر، یکی از شایع ترین علائم تخمک گذاری است. مایعاتی که در روزهای تخمک گذاری از واژن ترشح می شود، شفاف، کش دار و شبیه به سفیده تخم مرغ خام است. بعد از این که عملیات تخمک گذاری پایان یافت، ترشحات واژنی، تیره و غلیظ می شوند. به طور کلی تخمک گذاری علائم زیادی دارد که بروز این علائم در افراد مختلف با هم متفاوت است و ممکن است فردی چند مورد از این علائم را داشته باشد. از دیگر علائم تخمک گذاری می توان به مواردی هم چون لکه بینی، احساس درد در سینه و حساس شدن آن ها، حساسیت به بو، تغییر دمای بدن، احساس درد در ناحیه ران و لگن، بالا رفتن میل جنسی زنان، سفت شدن سینه و درد در قسمت تخمدان، اشاره نمود.

علایمی که بعد از تخمک گذاری اتفاق می افتد:

زنان دارای دو عدد تخمدان در دو طرف حفره شکمی خود هستند. به طور معمول، ماهانه هر کدام از تخمدان ها، تخمک آزاد می کند. بنابراین درد پس از تخمک گذاری، بسته به این که کدام تخمدان، تخمک آزاد می کند، متفاوت است و ممکن است یک ماه در یک سمت بدن و ماه بد در سمت مخالف باشد. این درد معمولا خیلی خفیف است و بعد از یک روز بهبود می یابد.

تخمک گذاری و درد ناشی از آن:

تخمک گذاری در اغلب موارد بدون درد صورت می گیرد، با این حال برخی از افراد هستند که در دوران تخمک گذاری، درد بسیار زیادی تجربه می کنند. دردهای ناشی از تخمک گذاری، مربوط به آزاد سازی تخمک از تخمدان ها بوده و معمولا در یک طرف شکم اتفاق می افتد. اگر درد ناشی از تخمک گذاری غیر قابل تحمل شد، می توان هر ۸ ساعت یک بار و یا روزی یک بار، هیوسین یا استامینوفن ۵۰۰ استفاده کرد.

باروری و تخمک گذاری:

شاید برای شما این سوال پیش اید که آیا بارداری فقط در روزهای تخمک گذاری امکان پذیر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. تخمک ها پس از آزاد سازی، تنها ۱۲ تا ۲۴ ساعت می توانند در بدن زن زنده بمانند. اما اسپرم ها، قابلیت زنده ماندن در مجاری زن را تا ۴ الی ۵ روز دارند. بنابراین بهترین زمان برقراری رابطه جنسی برای باردار شدن، چند روز قبل از تخمک گذاری است. رابطه جنسی در روزهای تخمک گذاری، شانس بارداری را افزایش می دهد.

زمان و مدت تخمک گذاری
زمان و مدت تخمک گذاری

منظور از پنجره باروری چیست؟

اسپرم های وارد شده به مجاری زنان، تا ۵ روز امکان زنده ماندن را دارد. یعنی در این ۵ روز اگر تخمک وجود داشته باشد، امکان بارادری خیلی بالا می رود. هنگامی که تخمک ها از تخمدان آزاد می شوند، نهایتا تا یک روز می توانند در لوله فالوپ، زنده بمانند. اگر در این مدت اسپرمی برای تلقیح وجود داشته باشد، لقاح صورت می گیرد. در غیر این صورت، باروری اتفاق نمی افتد. بعد از گذشت ۲۴ ساعت، پنجره باروری نیز، به اتمام می رسد.

تخمک گذاری و پریودی:

چرخه قاعدگی در اغلب زنان، ۲۸ تا ۳۲ روز است. به طور معمول، تخمک گذاری ۱۲ تا ۱۶ روز قبل از شروع قاعدگی و اولین روز خونریزی در خانم ها، انجام می شود. اگر قصد باردار شدن دارید، بهتر است زمان تخمک گذاری خود را بدانید و درست چند روز قبل از این زمان، رابطه جنسی برقرار کنید. برای اطلاع از زمان تخمک گذاری، حتما باید زمان دقیق عادت ماهانه خود را بدانید. افزایش سطح هورمون LH در بدن، سبب آزاد سازی تخمک ها از تخمدان شده و به این طریق، تخمک گذاری انجام می گیرد.

پریودهای کوتاه و تخمک گذاری:

مدت زمان پریودی در افراد مختلف، با هم یکسان نیست. برخی خانم ها ممکن است پریودی های ۷ روزه داشته باشند و برخی دیگر، تنها سه روز در ماه خونریزی دارند.‌ روند تخمک گذاری و زمان آن، هیچ ارتباطی به مدت زمان خونریزی ندارد.‌ اگر از اولین روز شروع خونریزی، دو هفته به عقب برگردیم، زمان تخمک گذاری مشخص می شود.

 

پریودی های بدون تخمک گذاری:

همیشه قاعدگی ها با آزاد سازی تخمک ها همراه نیست.‌ برخی از افراد ممکن است قاعدگی بدون تخمک گذاری را تجربه کنند. عدم رهاسازی تخمک از تخمدان ها می تواند به دلیل تنبل بودن تخمدان و هم چنین تخمدان پلی کیستیک ایجاد شود. بنابراین خانم هایی که قصد باردار شدن را دارند، به منظور رفع این مشکل، لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنند و با مصرف داروهای تخمک گذاری، شانس باروری خود را افزایش دهند.

تخمک گذاری و سقط جنین:

به طور کلی بدن بعد از سقط جنین، ضعیف می شود و نیاز به تقویت شدن دارد.‌ معمولا خانم هایی که جنین سقط کرده اند، بعد از ۴ یا ۶ هفته پریود می شوند که این مدت زمان در برخی از افراد، کم تر است. اولین پریودی بعد از سقط شدن جنین، بسیار سنگین و شدید است. پریود شدن بعد از سقط جنین، باعث تنظیم شدن میزان هورمون های بدن می شود. بعد از اینکه تعادل بین هورمون های بدن فرد برقرار شد، تخمک گذاری نیز انجام می شود.‌

علامت های تخمک گذاری بعد از سقط شدن جنین:

در اولین تخمک گذاری بعد از سقط جنین، فرد علائمی هم چون طولانی شدن زمان رابطه جنسی، درد در پستان ها، احساس باد در شکم، لکه بینی، یبوست، احساس درد در شکم، افزایش دمای بدن و غلیظ شدن ترشحات، مشاهده می کند. این علائم در تمام افرادی که جنین خود را سقط کرده اند وجود ندارد و افراد ممکن است یک یا دو مورد و یا بیش تر این علائم را داشته باشند.

 

 

در آخر

 

لازم است تمامی بانوان از سیکل قاعدگی و زمان تخمک گذاری خود آگاهی کامل داشته باشند، زیرا با آگاهی از این موارد می‌توانند از وضعیت سلامتی بدن خود و قابلیت باروری خود مطلع شوند.

 

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.