مادریار

رنگبندی اتاق نوزاد

اتاق نوزاد باید چه رنگی باشد و نقش رنگ در سلامت نوزاد چیست؟

موضوعی که در این مطلب می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم رنگبندی اتاق نوزاد است. انتخاب رنگ مناسب برای اتاق کودک مسئله مهم است که باید در زمان خرید وسایل و طراحی به آن دقت کنید. رنگ بندی اتاق نوزاد فقط برای زیبایی آن نیست بلکه روانشناسان تاکید دارند که رنگ ها اثر بسیاری بر روحیه کودکان و تمرکز ذهن آن ها دارند. بنابراین باید انتخابی هوشمندانه داشته باشیم تا بتوانیم فضای مناسب برای استراحت و بازی نوزاد فراهم کنیم.

مادریار یک یاری مادرانه در این مطلب نکات مهم و ارزشمندی را در مورد رنگ بندی اتاق نوزاد در اختیار شما قرار می دهد.

 انتخاب رنگنبدی اتاق نوزاد براساس معیارهای متفاوت:

انتخاب رنگ بندی اتاق نوزاد را می‌توان بر اساس معیارهای متفاوتی طبقه بندی کرد. برای مثال بر اساس نوع رنگ و تاثیر که هر رنگ بر روحیه کودک می گذارد می ‌توان آن را انتخاب کرد. همچنین بر اساس جنسیت این رنگ بندی می تواند متفاوت باشد. دسته بندی دیگر بر اساس سن کودک دلبند شما است که در هر دوره سنی یک سری رنگ خاص مناسب تر هستند.

البته در کنار تمام این موارد علاقه کودک نیز باید مد نظر قرار گرفته شود. برای داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

رنگبندی های متفاوت در اتاق کودک و تاثیر هر کدام

انتخاب رنگ نارنجی

رنگ بندی اتاق نوزاد به رنگ نارنجی انتخاب افراد زیادی است که با دیدن رنگ نارنجی احساس انرژی و حرارت و گرمی در ذهن هر فردی تلاقی می شود. این رنگ انتخابی مناسب برای دختر خانم ها و آقا پسر ها می باشد. اما نکته ای که در مورد آن وجود دارد این است که استفاده زیاد از آن می ‌تواند برهم زننده آرامش کودک باشد. به خصوص اگر از نارنجی پررنگ استفاده می‌کنید. بنابراین بهتر از این رنگ را با سایر رنگ های خنثی مانند  کرم، خاکی و یا سفید به کار برد تا حالت منفی آن از بین برد.

رنگبندی اتاق نوزادانتخاب رنگ زرد در رنگبندی اتاق نوزاد

زرد رنگی بسیار زیبا در طراحی اتاق نوزاد است این رنگ را در دسته رنگ های انرژی زا قرار می دهند که باعث درخشان شدن محیط می شود. زرد پررنگ باعث افزایش تمرکز در کودکان می شود و زرد کم رنگ باعث تحریک حافظه کودک می شود. پیشنهاد مادریار این است زرد پررنگ ولی لیموی ملایم در کنار هم استفاده کنید و سایر رنگ های سرد و پاستلی را در کنار آن ها جای دهید تا حالتی خوشایند در اتاق ایجاد شود و نوزاد علاوه بر حس سرزندگی برای زمان خواب آرامش داشته باشد.

انتخاب رنگ قرمز در دکور اتاق کودک

انتخاب رنگ قرمز برای اتاق کودک معمولاً توصیه نمی شود. ماهیت رنگ قرمز با خشونت همراه است و باعث ایجاد هیجانات خیلی بالا در کودک می‌شود و آرامش او را می گیرد. اگر علاقه مند به استفاده از رنگ قرمز در دکور اتاق کودک هستید باید این رنگ را به صورت جزئی و در چند آیتم خلاصه کنید و در کنار آن از رنگ های سرد استفاده کنیم تا حالت منفی آن گرفته شود.

انتخاب رنگ صورتی

انتخاب رنگ صورتی برای اتاق اولین چیزی که در ذهن تداعی می کند یک اتاق فانتزی دخترانه است. تقریباً تمام دختر بچه ها رنگ صورتی بسیار علاقه مند هستند چرا که نمایانگر احساسات لطیف و فانتزی آن هاست. این رنگ انتخابی مناسب برای اتاق نوزاد دختر است. نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که استفاده بش از حد از این رنگ در محیط می‌تواند باعث اضطراب و از بین بردن آرامش کودک شود. پس بهتر است این رنگ زیبا را با سایر رنگ ها تلفیق کنید و در دکور اتاق به کار گیرید. از رنگ های زیبایی که می توان با صورتی به کار برد. می توان به سفید، آبی، سرخابی، گلبهی و  کرمی اشاره کرد.

تاثیر رنگ آبی در رنگبندی اتاق نوزاد

یک رنگ پر کاربرد دیگر در طراحی اتاق کودک آبی است. این رنگ را نقطه مقابل رنگ قرمز می‌دانند. ماهیت آبی آرامش بخش بودن آن است. به طوری که گفته می شود این رنگ باعث کاهش فشار خون، اضطراب و کنترل هیجانات می شود. با این رنگ می‌توان فضایی آرام بخش برای کودک خود فراهم کنید. برای تاثیر بهتر رنگ آبی بهتر است یا آن را با سایر رنگ ها و یا با سرمه ای به کار برد چرا که استفاده از  آن به طور یکدست و یا در ترکیب با رنگ های مانند طوسی می ‌تواند فضای غم انگیز ایجاد کند.

رنگبندی اتاق نوزادانتخاب رنگ سبز

رنگ سبز را می‌توان یادآور طبیعت و سلامت دانست. این رنگ باعث افزایش تمرکز در کودک می شود. بنابراین برای محیطی که کودک در حال یادگیری و آموزش است گزینه ای مناسب می باشد. رنگ سبز در طیف متنوع موجود است. انتخاب آن با توجه به سلیقه شما و یا کودک دلبندتان انجام می شود. این رنگ در ترکیب با رنگ های ماننده سفید، صورتی، طوسی و کرمی می‌تواند فضایی بسیار دل انگیز ایجاد کند. همانطور که ورود به محیط های سرسبز و پر گل و گیاه باعث ایجاد حسی خوشایند در انسان می شود. فضایی که با رنگ سبز طراحی می شوند نیز این حس را در افراد القا می‌کند.

دکور اتاق نوزاد به رنگ بنفش

بنفش رنگی است که حالتی لوکس ایجاد می کند و مفاهیمی مانند خرد و معنویت را القا می کند. بنفش در طیف گسترده‌ ای از بنفش ملایم و یاسی تا بنفش تیره را شامل می شود. این رنگ را می توان در ترکیب با رنگ های بسیاری به کار برد برای مثال آبی، صورتی یا سرخابی. در سال ۲۰۱۸ طیفی از رنگ بنفش به نام ماورای بنفش به عنوان رنگ سال معرفی شد. کاربرد یاسی در کنار بنفش تیره ترکیبی بسیار زیبا و جذاب است.

مطالب مرتبط

رنگبندی اتاق نوزاد به رنگ سفید

سفید رنگی بسیار محبوب در بین ایرانیان می باشد. این رنگ را به علت حس آرامش و سادگی که دارد برای دکور اتاق نوزاد می توان به کار برد. یکی از مزیت های استفاده از رنگ سفید ست شدن آن با تمام رنگ های دیگر است.

انتخاب رنگ طوسی

طوسی امروزه در رنگ بندی اتاق کودک بسیار به کار برده می شود. اگرچه ممکن است تصور کنید که این رنگ کسل کننده و غم انگیز است. اما باید گفته شود که می‌تواند باعث ایجاد حس آرامش در کودک شود. البته این رنگ را باید در ترکیب با رنگ های گرم به کار برد تا حالت کسل کنندگی آن از بین برود. طوسی به راحتی با رنگ های بسیاری ست می شود و طیف گسترده ای از انتخاب ها را برای شما فراهم می کند.

رنگ مشکی در دکور اتاق کودک

شاید بتوان کم کاربرد ترین رنگ در رنگ بندی اتاق نوزاد را مشکی معرفی کرد. این رنگ به علت تیرگی و حالت خاصی که در محیط ایجاد می کند گزینه مناسب برای اتاق نوزادان نیست. مشکی را تنها می توان در مکان هایی به کار برد که بسیار نور گیر هستند. اما در این صورت هم برای اتاق کودک پیشنهاد نمی شود. اگر وسایل چوبی اتاق کودک دلبندتان را به رنگ مشکی انتخاب کرده اید، حتماً در انتخاب سایر وسایل مانند روتختی، صندلی، پرده، رنگ دیوار اتاق از رنگ های خنثی  و پاستلی همراه با چند آیتم رنگ گرم انتخاب کنید.

استفاده از رنگ قهوه ای در اتاق نوزاد

یکی دیگر از جنگ هایی که در رنگ بندی اتاق نوزاد می توان از آن استفاده کرد رنگ قهوه ای است. معمولاً وسایل زیادی در بازار به این رنگ دیده می شوند که به جنس چوب هستند. با اینکه قهوه ای زیبای خاص خود را دارد و راحت تر می‌توان وسایل آن را تهیه کرد اما بهتر است با سایر رنگ ها روشن به کار برده شود تا زیبا و خوشایند به نظر برسد.

انتخاب رنگبندی اتاق نوزاد با توجه به سن او

همانطور که گفته شد رنگ ها تاثیر بسیاری در هوش و روان به طوری که روانشناسان مدعی می‌شوند برخی رنگ ها باعث باهوش شدن کودکان می شوند. یک نکته که در زمان انتخاب رنگ بندی اتاق نوزاد باید به آن توجه شود سن می باشد. زیرا در هر دوره سنی بخشی از حواس و ذهن کودک در حال شکل گیری است و رنگ ها تاثیر زیاد برا ین احساسات می گذارند. مادریار به شما رنگ های مناسب هر دوره سنی را می آموزد در ادامه مطلب نیز با ما همراه باشید.

رنگبندی اتاق نوزادرنگ مناسب دکور اتاق برای کودکان از زمان تولد تا 3 ماهگی

مطالعات نشان می دهد که نوزادان تا سن سه ماهگی رنگ های سفید، سیاه و خاکستری را تشخیص می دهند. بنابراین بهتر است برای این دوره سنی از دکور هایی با تم سیاه و سفید استفاده کنید. این کار برای تقویت بینایی نوزاد بسیار مفید می باشد. از آنجایی که این رنگ ها خنثی هستند پس از سه ماهگی می توان از رنگ های جذاب و شاد استفاده کرد و به این دکوراسیون اضافه کرد.

رنگ مناسب دکور اتاق نوزاد 6 تا یک ساله

در این بازه سنی چون کودک قدرت تشخیص رنگ های مختلف را دارد و قدرت بینایی او بسیار رشد کرده، باید رنگ های دیگر نیز به دکور اتاق اضافه شود. البته دقت کنید که رنگ بندی اتاق خیلی شلوغ نشود چرا که باعث از بین رفتن آرامش کودک دلبندتان می شود. رنگ های سبز کمرنگ آبی ملایم و صورتی کم رنگ برای رنگ آمیزی اتاق مناسب هستند.

رنگبندی اتاق نوزاد 1 تا 2 ساله

برای کودکان یک تا دوساله انتخاب رنگ باید به گونه‌ای باشد که ترکیبی از دو رنگ خنثی و گرم در کنار هم باشد. این دکور باعث افزایش انرژی و شادی کودک می شود و هم آرامش لازم را برای او فراهم می کند. فراموش نکنید که رنگ ها در پرورش استعداد و هوش کودک تاثیر بسیاری دارند پس هوشمندانه انتخاب کنید.

 رنگبندی اتاق نوزاد با توجه به جنسیت نوزاد

دسته بندی رنگ ها بر اساس جنسیت شاید کاری نادرست باشد و هر فردی بر اساس احساس و سلیقه خود می تواند از هر رنگی استفاده کند. بهتر است از کودکی این موضوع را برای فرزندان دلبند خود آموزش دهید که رنگ ها جنسیت ندارند.

اما به طور کلی برای رنگبندی اتاق نوزاد دختر از رنگ های فانتزی مانند صورتی و یاسی استفاده می کنند. برای نوزادان پسر نیز از رنگ هایی مانند آبی و سبز استفاده می کنند. در هر حال خیلی خود را در قید این موضوع قرار ندهید و هر رنگی که مورد علاقه فرزند دلبندتان است انتخاب کنید.

 

دلایل اهمیت رنگ اتاق کودک

کودکان دارای روحیه ای بسیار عاطفی و کنجکاو هستند و به راحتی با کلیه لوازم و اشیا محیط و حتی رنگ آن ها ارتباط برقرار می کنند. کودک به یک فضای آرام و دنج نیاز دارد که در آن احساس امنیت داشته باشد. برقراری احساس امنیت کودک ارتباط مستقیمی با نوع رنگ به کار رفته در محیط دارد. ممکن است کودک شما در فضای اتاقش با برخی از رنگ ها ارتباط بیش تری برقرار کند یا این که با مشاهده آن رنگ احساس آرامش بیش تری داشته باشد. ایجاد این فضای مناسب برای کودک باعث رشد و نمو بیش تر کودک می شود. تحقیقات نشان داده است که حتی کودکانی که در محیط اتاق خود احساس امنیت و آرامش بیش تری می کنند از ضریب هوشی بیش تری برخوردار هستند. بنابراین لازم است جهت فراهم کردن این فضای آرامش بخش برای کودک در مورد روانشناسی رنگ های دیوار اتاق کودک حتما مطالعه داشته باشید.

بررسی شخصیت نوزاد

رنگبندی اتاق نوزاد

شخصیت کودک را از هنگام تولد و حتی قبل از تولد می توان تخمین زد. برخی از نوزادان در رحم مادر مرتبا در حال تکان خوردن هستند و آرام و قرار ندارند در حالی که برخی دیگر از آن ها تکان زیادی نداشته و بیش تر ساعات روز را در خواب هستند. بعد از تولد نیز همین روال ادامه خواهد داشت. فعالیت نوزادان، آرام بودن یا نبودن آن ها نیز در دوران نوزادی قابل تشخیص است. رنگ بر جسم، روح و روان همه انسان ها تاثیر گذار است حال آن که این تاثیر در نوزادان و کودکان چندین برابر انسان های بالغ می باشد. طبق تحقیقات روانشناسی رنگ در رشد مغز و ضریب هوشی کودکان و نوزادان تاثیرات زیادی خواهد گذاشت. افزون بر این رنگ دیوار های اتاق نوزاد در دوران شیردهی علاوه بر نوزاد از نظر روحی روی مادر نیز تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین اگر می خواهید کودک شاداب و باهوشی پرورش دهید از همان ابتدا متناسب با مراحل رشدی نوزاد به رنگ دیوار اتاق کودک توجه داشته باشید.

بهترین ترکیب رنگ برای اتاق کودک دختر و پسر

با وجود آن که انتخاب رنگ اتاق کودک بر اساس جنسیت سلیقه ای است و والدین می توانند هر رنگی را برای اتاق کودک خود انتخاب کنند شاید هنگامی که صحبت از تفکیک رنگ اتاق کودک دختر و پسر به میان آید دو رنگ آبی و صورتی در ذهن شما خطور کند. رنگ آبی برای پسر و رنگ صورتی برای دختر. اما در این قسمت قصد داریم به بررسی بهترین ترکیب رنگ برای اتاق دختر و پسر بپردازیم.

الف_ ترکیب رنگ خاکستری و صورتی برای اتاق کودک دختر

برای اتاق دختر بچه ها معمولا از رنگ های گرم و فانتزی بیش تر استفاده می شود. ترکیب رنگ های زیر می تواند در تزئین و اتاق و آرامش روحی کودک دختر تاثیر گذار باشد:

۱_ ترکیب دو رنگ فانتزی و خنثی مانند رنگ صورتی و خاکستری برای اتاق کودک دختر بسیار بی نظیر است و نمای ویژه ای به آن می دهد. این ترکیب رنگ از اتاق خواب های ساده و مدرن گرفته تا اتاق خواب های سنتی و کلاسیک انتخاب مناسبی باشد. نکته ای که در این باره قابل توجه است یافتن تعادلی دقیق و مناسب بین این دو رنگ برای زیبا تر شدن اتاق است.

۲_ اگر رنگ های خنثی را بیش تر می پسندید می توانید از رنگ خاکستری بیش تر از صورتی استفاده کنید. به این صورت که رگه های کوچکی از رنگ صورتی در میان رنگ خاکستری دیده شود. داشتن اتاقی با زمینه رنگ خاکستری و استفاده از رنگ صورتی به صورت جسته و گریخته در گوشه و کنار اتاق می تواند زیبایی بی نظیری به اتاق کودک شما دهد.

ب_ ترکیب رنگ اتاق کودک پسر

انتخاب رنگ و تزئین اتاق نوزاد پسر در رده های سنی متفاوت کار ساده ای نیست. معمولا معروف ترین رنگ برای تزئین اتاق پسر بچه رنگ آبی است. که البته استفاده از رنگ آبی برای کلیه دکوراسیون اتاق کمی قدیمی شده است. به طور کلی برای اتاق پسر معمولا از رنگ های خنثی استفاده می شود. ترکیب رنگ های خنثی با رنگ های گرم می تواند انتخاب مناسبی برای اتاق پسر باشد. به این صورت که رنگ های خنثی به عنوان رنگ زمینه ای باشد و از رنگ های گرم به صورت جسته گریخته و در گوشه کنار اتاق پسر بچه انتخاب شود. البته ذکر این نکته ضروری است که استفاده از این رنگ ها برای اتاق دختر و پسر رایج شده است. هنگام انتخاب رنگ اتاق نوزاد خود بهتر است ویژگی های روانشناختی هر رنگ را مطالعه کرده و بر اساس آن و تناسب روحیه کودک خود رنگ مورد علاقه او را انتخاب کنید.

 

کلام آخر

امروزه علم روانشناسی تاکید زیادی بر تاثیر رنگ ها بر روحیات و هوش نوزادان دارد. بنابراین والدین باید در رنگبندی اتاق نوزاد هوشمندانه عمل کنند.

مادریار در این مطلب بسیاری از رنگ ها را معرفی کرد و تاثیر هر کدام و همچنین بهترین ترکیبی که برای آن ها می توان طراحی کرد را معرفی کرد. به این موضوع دقت کنید و در انتخاب و خرید مدنظر قرار دهید.

امیدواریم مطالب گفته شده برای شما خوانندگان محترم مفید و کاربردی بوده باشد.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.